Mitenkä voisi toteuttaa 5v synttäreillä arteenetsinnän? Muutakin kysyttävää kaverisynttäreistä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ööö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

"ööö"

Vieras
Pian on edessä meillä ekat kaverisynttärit ja olen vähän hukassa... :)

Minkälainen ohjelma teillä on ollut tuon ikäisten synttäreillä?

Missä vaiheessa syödään herkkuja?

Ohjelmaksi olin ajatellut vain aarteenetsinnän, jossa jokaiselle vieraalle olisi kanssa piilotettu joku pikkuyllätys, mutta mitenkähän se olisi järkevintä toteuttaa? Kartta piirtämällä? Vai polttaa polttaa -kylmenee leikillä?

Olisiko hyvä aika synttäreille 1,5-2 tuntia?

Oma tyttömme on aika ujo ja osa vieraista myös hitaasti lämpiäviä, joten mitään kauhean jännittävää ohjelmaa en haluaisi järkätä.

Kiitos jos joku jaksaa vastailla minun moneen kysymykseen :)

Kartta on varmaan liian vaikea. Meinaan vaan kun itse olen piirtänyt meidän taloista ja naapuritaloista sellaisen kartan, johon olen ihan talojen värit värittänyt, pistänyt kaikki autotallit ja koirankopit (jos tällaisen tekee niin kannattaa muuten vetää värikopiokoneella näitä sitten useita), niin silti meidän 6 v ja naapurin 9 v eivät ole aarteita löytäneet ilman tosi suurta avustusta. Kahdesti tehty. Eli polttaa polttaa on parempi.

Meillä on ainakin ollut ruokaa tarjolla koko ajan ja hetihän lapset haluavat herkutella ja lisääkin saa ottaa koska vaan. Tyhmää se ruokailu on rajoittaa johonkin tiettyyn aikaan.

[QUOTE="gitta";25913183]Kartta on varmaan liian vaikea. Meinaan vaan kun itse olen piirtänyt meidän taloista ja naapuritaloista sellaisen kartan, johon olen ihan talojen värit värittänyt, pistänyt kaikki autotallit ja koirankopit (jos tällaisen tekee niin kannattaa muuten vetää värikopiokoneella näitä sitten useita), niin silti meidän 6 v ja naapurin 9 v eivät ole aarteita löytäneet ilman tosi suurta avustusta. Kahdesti tehty. Eli polttaa polttaa on parempi.

Meillä on ainakin ollut ruokaa tarjolla koko ajan ja hetihän lapset haluavat herkutella ja lisääkin saa ottaa koska vaan. Tyhmää se ruokailu on rajoittaa johonkin tiettyyn aikaan.[/QUOTE]

Ok, kiitos vinkistä :)

Mitä arvelet synttäreiden kestosta, olisiko tuo 1,5-2 h ok?

Meillä oli tässä taannoin 4-v. kaverisynttärit. Heti kun kaikki olivat tulleet, päivänsankari vei vieraansa pöytään. Ensin oli tarjolla suolaista ja sitten kakku ja muuta makeaa. Kakun tullessa laulettiin. Oisivatko puolisen tuntia siinä pöydässä viihtyneet.

Sitten oli aarteenmetsästys. Olin tehnyt hyvin pelkistetyn kartan, jossa oli rasteja. Meidän lapsi hahmotti sen kyllä ihan hyvin, kun ennen synttäreitä testattiin. Mutta ihan sama ymmärtävätkö lapset kartan päälle, se kartta tuntui kuitenkin olevan oleellinen osa aarteenmetsästystä. Sankarin toiveesta myös sammutettiin valot (päivänvaloa riitti niin, että ei nyt pimeää kuitenkaan ollut) ja otettiin taskulamput käyttöön. Olin tehnyt pienen aarrepussukan jokaiselle vieraalle ja (koska en aivan luottanut näihin 4-vuotiaiden etsintätaitoihin kartan avulla) jätin kaikki pussukat eri puolille jokseenkin näkyville paikoille. Jokaisessa luki keppikirjaimin lapsen nimi, tunnistivat kaikki kyllä omat nimensä. Tässä oli sopivasti jännitystä, mutta tehtävä ei kuitenkaan ollut liian haastava niin, että kaikki kyllä riittävän pian löysivät pussukkansa.

Lopuksi oli vapaata leikkiä, synttäreiden kokonaiskesto oli jo kutsussa ilmoitettu 2 h. Ja lisää sai sydä tietysti milloin halusi, harva kyllä halusi vaan leikkivät mieluummin.

Mä järkättiin aarteenetsintä valokuvasuunnistuksena, tosin etenivät porukalla ja oli yhteinen aarre joka jaettiin. Eli otin kotona valokuvia eri paikoista ja seuraava valokuva aina löytyi edellisen kuvan esittämästä paikasta. Hankaluutta sai lisää vaihtelemalla kuvakulmia ja välillä zoomaamalla ihan yksityiskohtiin. 1.5 tai 2 tuntia on täällä ollut se yleisin synttäreiden kesto ja on todettu sopivaksi.

Ja kannattaa ehkä miettiä joku pieni varaohjelmanumero jos näyttää sille että lapset eivät saa itse leikkiä aikaiseksi. Yleensä ovat kyllä keksineet puuhaa ihan omatoimisesti. Joskus on loppuhulinan välttämiseksi oltu piilosta tai tehty isistä vessapaperimuumio.

Itse toteutin kaverisynttäreillä aarteenetsinnän siten, että upeilla taiteilijan lahjoillani piirsin aina jonkin kohdan kodista (esim olohuoneen matto) ja maton alla oli sitten seuraava vihje. Osa vihjeistä oli myös kirjoitettuja arvoituksia (esim. Kiinan eläin) ja tuolloin seuraava vihje oli lapsen pandakarhu repussa.

Mä tein aarteenmetsästyksen 6v. synttäreille niin, että piirsin lapuille kuvia vihjeiksi. Siis esim. kuva uunista, pesukoneesta, sängystä jne joista sit löytyy aarre jokaiselle. Laitoin laput ilmapalloihin ja vihjeen sai esille rikkomalla ilmapallon. Meillä juhlat kestää 2h ja ensin jaetaan lahjat pullon pyörityksellä, sen jälkeen syödään, sitten on ollut ohjelmaa ja vielä ovat ehtineet leikkiä vähän aikaa keskenään.

Kiitos kaikille, hyviä vihjeitä tuli :)

Entäs mitenkä aikaisin olette laittaneet kutsun? Ja onko kutsussa ollut pvm mihinä mennessä pitää ilmoittautua tuleeko vai ei?

Oletteko kutsuneet vanhempia?

Meillä on ollut ihan sanallisia vihjeitä, jotka on luettu ääneen.

Kutsut kannattaa laittaan noin 7-10 päivää ennen kutsuja, aikaisemmin laitetut ehtii unohtamaan ja myöhemmin laitetuissa sitten saaja manaa, ettei voinut aikaisemmin sitten ilmoittaa, kun juuri on tullut sopivilta kaupoilta, mistä olisi sen lahjan voinut hankkia ja joutuu sitten erikseen hakemaan, etenkin parin päivän varoitusajalla käy noin usein. Vanhempia en ole kutsunut. Kutsuun ehdottomasti joko ilmottautuminen, jos tulee tai sitten ilmoittaa, jos ei tule. Siitä huolimatta käy niin, että laittoi kumman vaan vahtoehdoista, niin silti joku tulee vaikkei ole ilmoittautunut tai jää pois ilmoittamatta :headwall:

Rauhallisten lasten kanssa 2 h on maksimi, villimpien kanssa 1½ h on riittävä.

Yhteistyössä