Mites nää asiat menee käytännössä (naimisiin uuden miehen kanssa, yhteishuoltajuus eksän kanssa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ulapalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ulapalla

Vieras
Jos menen naimisiin, jääkö siltin elatusvelvollisuus lapsen isälle? Entä sukunimi.. lapsella tällähetkellä minun sukunimi.. jos menen naimisiin, niin saanko vaihtaa lapsen sukunimen vai tarvitsenko siihen lapsen isän suostumuksen.
Eihän lapsella voi olla eri sukunimi kuin vahemmilla? Eli minun tapauksessani jos sukunimeni olisi vaikka "virtanen" ja myös lapsen, isän sukunimi olisi "korhonen".. minä menen naimisiin "koskisen" kanssa. Jos isä ei anna vaihtaa lapsen sukunimeä niin silloinhan lapselle jäisi ns. "oma sukunimi" jota taas minulla ja lapsen isällä ei olisi?? :D meneepä vaikeeksi. Osaakohan joku neuvoa minua näissä asioissa.

[QUOTE="vieras";24380927]Elatusvelvollisuus säilyy, mutta nimeä et voi vaihtaa ilman isän suostumusta.[/QUOTE]

Näin. Sitten sun ja exän lapsi vaan on eri nimellä kuin sinä ja uus ukkos.

[QUOTE="vieras";24380927]Elatusvelvollisuus säilyy, mutta nimeä et voi vaihtaa ilman isän suostumusta.[/QUOTE]

Eli minä olisin koskinen, lapsi olisi virtanen ja lapsen isä olisi korhonen?? olisiko tuokaan nyt ihan "lain mukaista"... :D ??

Mutta eihän hänen sukunsa sitten jatku, jos ottaa minun sukunimen? vai pitäiskö tuleville lapsille sitten antaa hänen vanha sukunimi, että suku jatkuis? Jos naimisiin mentäessä otettais minun sukunimi, niin miehen suku ei silloin jatkuisi...

No mikset sä olis Virtanen-Koskinen ja lapsi Virtanen. Olis sama nimi uuden ukon (ja mahdollisten tulevien lapsien) ja lapsesi kanssa.
Eikö tää nyt ole itsestään selvä, jos haluat olla saman niminen uuden ukkos kans?

Yhteistyössä