mitkä ovat "merkkejä" isosta vauvasta raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ghpa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

ghpa

Vieras
Voiko sitä siis jostain päätellä että olisi tulossa iso vauva?

Rv37 menossa ja maha tuntuu isolta..painoa tullut jo 15 kg...sf-mitta ollut ylärajoilla,mutta viimeksi tippui keskikäyrälle. Esikoinen syntyi sektiolla 39 viikolla tasan ja oli 3435g.

Mulla oli iso maha ja mitta ylhäällä. Silti asukas oli 3,5kg rv 39 kun syntyi. Kiloja ei tullu kun muutama hassu. Pojan kummitädillä oli kaikista tosi pötsi mutta vain kuopus oikeasti suuri(lähes 5kg). Jotenkin se maha aina oli niin edessä ja vettä hyvin. Kuten mulla.

Jos se maha on oikeasti todella suuri, niin yleensä vauvakin on isohko. Tarkoitan sitä kokoluokkaa että luulisi kaksosia odottavan (mun kaksoset painoi yhteensä 5,6 kg, kaverilla samanpainoinen yksönen ja maha oli valtava)

• Tykkää
Reactions: Owl
Vauva oli 53cm & 4450g ja syntyi rv 40+1, sf-mitta oli keskikäyrillä koko raskauden ajan ja painonnousu maltillista (muistaakseni n. 9kg).

Kävin vahvan sukurasitteen vuoksi kahdesti sokerirasituksessa (rv 13 ja rv 28) ja molemmissa hyvät arvot, vauvan koon vuoksi joutui vielä syntymänsä jälkeen vuorokaudeksi verensokeriseurantaan mutta kaikki arvot olivat hyviä.

Minä ja mies ollaan molemmat oltu syntyessämme n. 3,5kg ja 50cm.

Eli meidän tapauksessa ei mistään voitu ennustaa että on isohko vauva tulossa.

Kyllä mulla sf-mitta kasvo yläkäyrän päällä rv32 alkaen ja sektiolla syntyi sitten 4,7kg lapsi.
Edellisessä raskaudessa sf-mitta oli keskikäyrän alla ja lapsi oli nelikiloinen.

Kannattaa siis verratta niitä mittoja edelliseenr askaiteen, jos kovasti poikkeaa siitä voi jotain olla vialla. Toki lapsiveden määrä myös tuohon vaikuttaa.

Meillä oli 4700g ja 54cm...mahan koko oli valtava.
Turvotusta oli myös.
Kokoarviomittaukset ultrassa 3 pvä ennen laskettua aikaa sanoivat lapsen olevan 600g pienempi kuin oli.
Huomasin omassa olossani. Raskaus oli raskaampi kuin edelliset. Vauva myös tuntui painavan enemmän.

Yhteistyössä