Käytöskulttuuri jatkaa murenemistaan, valitettavasti. En edelleenkään voi ymmärtä näitä "lahjalista-loukkaantujia". Iskeekö siinä joku kateus, vai mistä on oikeasti kysymys? Kun sehän on vain ja ainoastaan rationaalista kertoa, että millaisesta tykkää ja millaisesta ei. Itse olen heittänyt säkkikaupalla ei-sopivia kippoja, kuppeja ja jopa tauluja roskiin, koska ne eivät sovi meille. En ole diiva tai ylimielinen, mutta kyllä jokaisella pitää olla valta päättää siitä, että miltä se oma koti näyttää. Enkä ala varastoimaan mitään varastoimisen ilosta. Ei - kyllä ne roskiin lentävät, korrektin varastointiajan jälkeen.
Lahjalista ei ole vaatimuslista, miksi se pitää niin lukea? Jokainen saa vapaasti valita mitä edelleenkin tuo, tai tuoko yhtään mitään. Minä en loukkaannu yhtään siitä, vaikka vieraani tulisivat ilman lahjoja. Mutta ajatuksena toisen lahjan heittäminen roskiin tuntuu ikävältä.
Toinen käytöskulttuuriin liittyvä asia on tuo, mistä nimim. vieras jo kirjoittikin. Eikö ihmiset ymmärrä enää tänä päivänä mitä VP tarkoittaa?! Juhliin PITÄÄ ilmoittautua etukäteen, ei pelkästään kohteliaisuudesta, vaan myös käytännön järjestelyjen takia.
Pidin syntymäpäiväjuhlat kesällä ja ystäväni jätti ilmoittautumatta FB:n kutsuun. Soitin oikein perään ja sanoinkin, että ei tässä minun tehtäväni olisi itseasiassa edes soitella ja kysyä - mutta kysyn nyt kuitenkin: oletteko tulossa, vai ette? Ystävä hyppi melkein seinille "ihan idioottia pitää kutsuissa jotain vp:tä" ja "ei me tiedetä lapsenvahdista vielä". Niin siis kutsu lähti 1,5kk ennen ajankohtaa. Ettekö OIKEASTI ole saaneet lapsenvahtia, vai ettekö ole edes yrittäneet? Ja jos sitä on yrittänyt aktiivisesti yli kuukauden, eikä viikkoa ennen vielä tiedä lapsenvahdista, niin millä todennäköisyydellä sen uskot löytäväsi? Etkö voi vain ilmoittaa esteestäsi?
"No jos me tullaan, niin tullaan sit ex tempore" ystävä selitti. Jaa, no jos minä ostan ruokaa ja viiniä liikaa (mm. teidän tuloa ajatellen) niin saanko lähettää laskun, jos teette oharit? "No ei se voi olla VAIN meistä kiinni" hän puolustautui. Ei se olekaan, mutta oletteko TE niin erikoisasemassa, että vain teillä ei ole ilmoitusvelvollisuutta ja että muilla on? Eikö vieraat ole kaikki samassa asemassa?
Riitely jatkui siihen pisteeseen, että sanoin tälle "ystävälle" aika suorat sanat: VP:n laiminlyönti tulkitaan yleensä ei-kiitos ilmoitukseksi. Te ette ole tulossa näihin juhliin, kiitos hei.