J
Just niin varmaan
Vieras
Ajatuksena lahjan roskiin heittäminen tuntuu ikävältä, mutta niin tuntuu lahjan kerjääminenkin. Et voi vedota siihen, että on rationaalista kertoa mitä haluaa, jos kukaan ei ole sitä edes kysynyt. Suomalaisessa tapakulttuurissa arvokkaat lahjat ja ylipäätään lahjojen vieminen eivät kuulu tupaantuliaisiin. Häissä se on täysin yleistä, jolloin lahjalistakin on paikallaan.Käytöskulttuuri jatkaa murenemistaan, valitettavasti. En edelleenkään voi ymmärtä näitä "lahjalista-loukkaantujia". Iskeekö siinä joku kateus, vai mistä on oikeasti kysymys? Kun sehän on vain ja ainoastaan rationaalista kertoa, että millaisesta tykkää ja millaisesta ei. Itse olen heittänyt säkkikaupalla ei-sopivia kippoja, kuppeja ja jopa tauluja roskiin, koska ne eivät sovi meille. En ole diiva tai ylimielinen, mutta kyllä jokaisella pitää olla valta päättää siitä, että miltä se oma koti näyttää. Enkä ala varastoimaan mitään varastoimisen ilosta. Ei - kyllä ne roskiin lentävät, korrektin varastointiajan jälkeen.
Lahjalista ei ole vaatimuslista, miksi se pitää niin lukea? Jokainen saa vapaasti valita mitä edelleenkin tuo, tai tuoko yhtään mitään. Minä en loukkaannu yhtään siitä, vaikka vieraani tulisivat ilman lahjoja. Mutta ajatuksena toisen lahjan heittäminen roskiin tuntuu ikävältä.
Jos et halua niitä kynttiläkippoja, laita kutsuun ettet toivo lahjoja, läsnäolo on paras lahja. Simple. Täysin toinen asia on tietysti se, jos haluat kerjätä itsellesi mieluisia tavaroita, jolloin lahjalista tuparikutsun mukana on hyvä idea. Tapakulttuuriin tai käytöstapoihin sinun on turha vedota.