Mitta täynnä ja tissit kipeät, unikouluko?

Heili Karjalasta

Aktiivinen jäsen
06.01.2006
10 581
0
36
Nyt. Nyt loppu. Ainakin semmonen on mieli tällä hetkellä. Nyt loppu ainakin yötissittelyt. Alkaa nimittäin mennä hermo tähän tissikipuun, minkä vauva saa aikaan yösyönneillään. Meillä pojalla siis alkaa ikää olla 11 kk ja syö tällä hetkellä useita kertoja yössä tissiä!! Siis USEITA. Kyllä. Ne ihanat yöt joita pienempänä oli, on takana.. Muutamia yksittäisiä tai muutaman yön mittaisia yhden-kahden syötön öitä on vielä ollut tässä lähi kuukausinakin, mutta viimeisen viikon ajan vain ja ainoastaan huonoja öitä. Poika herää siis tissille ekaa kertaa jo puolilta öin, sitten kahdelta, kolmelta, neljältä, viideltä ja kuuden jälkeen jääkin tissin kanssa puolihorroksessa leikkimään..Ottaa sen suuhun ja pois, suuhun ja pois.. Ihan semmosta leikkimistä vaan. Samalla kun poika imee se monesti haroo toista rintaa ja näin ollen se toinen nänni on ihan verillä ja semmonen rupi päällä. Ja voitte vaan kuvitella kuinka kipeä se on.

Meillä siis oli välillä aikakausi, jolloin herättiin kerran-pari syömään, mut missä se on se semmonen "helppo" yösyöminen...?!!!!

Nyt loppu. Sanokaa mulle, ettei 11kk vauva tarvitse tissileikkejään öisin. En usko ravitsemuksellisesti tuolla yösyönnillä olevan merkitystä, sillä poika syö illalla parhaimmillaan 3dl puuroannoksen kaurapuuroa (no joskus jää tosin hiukan yli, mutta siis todella ison määrän syö). Luulisi pienen miehen täydellä vatsalla nukkuvan mutta ei.

Onko kellään helpottanut elämä totaalisella tissittelyn lopettamisella öisin?

Meinasin siis, jotta en enää anna hänelle yötissiä vaan annan vaikka huutaa aamuun asti.. Päivällä ja illalla voin vielä imetellä entiseen malliin.

(On se kumma, ettei esikoisen kanssa tämmöisiä "ongelmia" ollut..)

Kyllä taitaa olla kevyt unikoulu paikallaan, vauva taitaa käyttää sua nyt tuttinaan. Mä en kyllä usko välttämättä totaaliseen lopettamiseen heti kerralla, kun kuitenkin noin tiuhaan käy rinnalla, voi olla aikamoinen huutokonsertti edessä, mutta jos aloitat siirtämään sitä ensimmäistä syöttöä mahdollisimman pitkälle. Syökö vauva tuttia?

Alkuperäinen kirjoittaja Arkadian Ulla:
Kyllä taitaa olla kevyt unikoulu paikallaan, vauva taitaa käyttää sua nyt tuttinaan. Mä en kyllä usko välttämättä totaaliseen lopettamiseen heti kerralla, kun kuitenkin noin tiuhaan käy rinnalla, voi olla aikamoinen huutokonsertti edessä, mutta jos aloitat siirtämään sitä ensimmäistä syöttöä mahdollisimman pitkälle. Syökö vauva tuttia?

Se on aina ihan tuurista kiinni, että huoliiko tutin.. Monesti nappasee sit tutin pois suustansa "plop" ja pudottaa pinnasängyn välistä lattialle.. Eikä meinaa rauhoittua sitten millään takaisin uneen..

Tää on nyt vähän kakspiippunen juttu, toisaalta hirmuisen hyvä, ettei syö tuttia, ei ole tutista vieroittamista edessä, mutta mä ehkä kyllä opettaisin nyt aktiivisesti siihen tutin syöntiin, että rauhoittuisi siihen tuttiin yöllä, eikä tarvitsisi siihen tissiä. Eihän sitä tuttia tarvitse sitten päiväsaikaan ottaa esille ollenkaan.

nyt reippaasti yövieroitusta vaan kehiin. oikein hyvin pärjää ilman tissileikkejä jo tuon ikäinen. meillä on toiminut kuin taikatemppu seuraava kuvio jo kolmella lapsella: ½-vuotispäivänä pinnasänky vauvan omaan huoneeseen, tissittelytauko klo 21-06, pari yötä huutoa ja rauhoittelua ja tadaa!! vauva nukkuu yönsä kuin murmeli. ja lisättäköön tähän vielä, että meidän lapset on olleet ekat 6kk just noita 7-8 kertaa yössä imuttelijoita.

ihan näin helppoa en uskalla sulle kyllä luvata, 11-kuinen kuitenkin on jo tottunut hyvään palveluun. mutta teet sillä kyllä palveluksen koko perheelle, kun vieroitat yösyömisestä ja alatte kaikki nukkua kunnon öitä. tsemppipotku persuuksille tulee täältä, kyllä se siitä suttaantuu!! :)

Olet oikeassa, että tuonikäinen ja tuollainen puuromäärä vatsassa pitäisi jo pitää nälän läpi yön.
Mie en tosin suosittelisi tuttiakaan, mutta sensijaan vettä... joko pullosta tai taikamukista, nokkamukista tai lasista...
Eli kun herää, niin tarjoat vettä, jos ei kelpaa, niin ei sit. Kuulostaa julmalle, mutta...

Oikein tutulta kuulostaa. Tuo sama sirkus alkoi meilläkin kun tyttö oli 7 kk ja jatkui 9 kk:n ikään asti, kunnes äiteeltä meni kuppi nurin ja päätettiin unikoulun myötä jättää yötissi kokonaan pois. Tavoitteena oli myös opettaa tyttö nukahtamaan itsekseen omaan sänkyynsä, ettei aina yöllä havahtuessa tarvitsisi ottaa syliin ja työntää mammaa suuhun. Unikoulu lähti käyntiin todella hyvin ja yötissistä luopuminen oli paljon kivuttomampaa kuin kuvittelin! :) Ekana iltana tyty kitisi n. 45 min. ja nukahti lopulta omaan sänkyynsä ihan itsekseen (!!) ja nukkui ennätykselliset 4 tuntia heräämättä. Puolenyön maissa taas tassuteltiin muistaakseni n. puoli tuntia ja nukahti, aamulla heräs. Seuraavana iltana nukahti jo vartin tassuttelun jälkeen sänkyynsä. Tästä eteenpäin tässä torpassa on nukuttu yöt pääsääntöisesti hyvin, lukuunottamatta sairastelujen aiheuttamia valvoskeluja. Suosittelen lämpimästi hellävaraista unikoulua, eiköhän se yösyöpöttely sillä pois jää :) Tosin tissit varmasti protestoivat jonkin aikaa kun säännölliset tyhjennykset loppuvat... Mutta kunnon yöuni on kaiken vaivan arvoista!

Jaksamista sinne, toivottavasti pian saatte kaikki nukkua yönne rauhassa.

meillä 10kk ja syö ainakin 3x yössä!!! on ihan touhuumista jo, välillä käy konttailemassa ja tulee takas.ei syö niinku kerralla enää. näykkii ja kääntyilee..ei kai se itsekään enää niin halua imetystä, paitsi välillä repii paitaa multa pois kun haluaa.mullakin on kipeet tissit ja viime yönä en antanut ku kerran ja kumma kyllä nukkui silti. ähisi vaan hetken ja käänsin sen kylkeä niin ei heränny enempää. kivaa! mä lopetan imetyksen heinäkuun alussa näin päätin, pitäs vissiin nyt vähentää päiväsyöttöjäkin. meil nukahtaa vaan tissiin, muuten raivoo ihan sikana ja ei tuu mitään. olispa vieroitus jo ohi :|

Alkuperäinen kirjoittaja wannabemommy:
meillä 10kk ja syö ainakin 3x yössä!!! on ihan touhuumista jo, välillä käy konttailemassa ja tulee takas.ei syö niinku kerralla enää. näykkii ja kääntyilee..ei kai se itsekään enää niin halua imetystä, paitsi välillä repii paitaa multa pois kun haluaa.mullakin on kipeet tissit ja viime yönä en antanut ku kerran ja kumma kyllä nukkui silti. ähisi vaan hetken ja käänsin sen kylkeä niin ei heränny enempää. kivaa! mä lopetan imetyksen heinäkuun alussa näin päätin, pitäs vissiin nyt vähentää päiväsyöttöjäkin. meil nukahtaa vaan tissiin, muuten raivoo ihan sikana ja ei tuu mitään. olispa vieroitus jo ohi :|

Tuttu homma! Ja jäpikkä imee vaikka paidan läpi (oikeesti) tissiä. Niin ja joskus on vahingossa imenyt jopa peiton kulmaakin.. Mut se häärinä ja pyöriminen ja ihme tohellus. Ei kuitenkaan nouse istumaan, seisomaan eikä konttaa meillä.. :headwall:

Kirjoititko meidän vauvasta??? :D

Neiti 10kk ja juuri kuvailemasi tilanne. Reilu viikko sitten pistin tissin nukkumaanmennessä (syötön jälkeen, kun leikkiminen alkoi)) piiloon ja pienen kitinän kanssa tyttö nukahtikin. Seuraavat illat meni jo usein niin, ettei mitään kitinää ollut, vie vaan sänkyyn ja nukahtaa. Sen jälkeen yhden yön nukkui 10h putkeen, mutta joinain öinä on alkanut aamuyöstä herätä huutaen. Ja parina yönä olen hiljentänyt lykkäämällä lopulta tissin suuhun :ashamed: :ashamed:

Mietin sitäkin, jos iltaimetys on klo 19-20 aikaan, mihin aikaan se nälkä alkaa olla? Olen ensi yön töissä, joten siippa joutunee jo aamuyöstä tai varhain aamulla lähtemään pullon lämmittelyyn.. :whistle: Tulen klo 7 jälkeen kotiin, mutta siihen mennessä varmastikin tarvitsee maitoa pullosta, tuskin nukkuu niin kauan.

Viime yönäkin oli niin kauan huutoa (klo 2 aikoihin), että nyt on iskän kanssa nukahtamassa päikkäreille. Mun huutokärsivällisyys tuli nyt tappiin. Ja pianhan tuo huuto loppuikin.. :)

Hei! Täällä on kokemusta moisesta!!! Ja suosittelen lämpimästi, että nakkaat tissit nurkkaan ja alatte nukkumaan öisin! Tuttiakaan en tilalle ehkä antais, vaan kuten Aurinkokunta sanoi niin tarjoaisin vettä ja siinä se. Jos ei kelpaa niin voivoi. Ja tiukkana sitten sen kanssa. Taitaa olla teillä kans sen tyyppinen "tapaus", että aloittaa helposti tuon tunnin välein syömisen uudelleen, jos siihen vain antaa mahdollisuuden. Helposti se väsyneenä siihen meneekin...ok, nyt huudat ja tissillä saa lapsen helposti hiljaiseksi, mutta nyt jaksua vaan tuohon muutokseen!!! :hug:

Ja jos tuntuu ettet itte jaksa niin ensi-ja turvakodille unikouluun ja tissivierotukseen. Se kestää yleensä kolme yötä ja saisit sinäkin nukkua ne kolme yötä ihan itekseis heräilemättä! Ei varmaan olis pahitteeksi :whistle: !

Kirjoituksesi oli kuin mun kynästä pari viikkoa sitten. Otin itseäni tiukasti niskasta kiinni ja unikoulutin =)

Se menikin helpommin mitä pelkäsin, 3-4 yötä oli rauhatonta, mutta sitten ihan oikeasti... Hän nukkuu nyt läpi yön =)

Ja mikä ihaninta, aamulla kun hän herää, köllöttelee vieressä ja paijailee ja halii. Ennen ei sitä tehnyt, koska halusi vain tissiä suuhun.

Olin jo pitkään tehnyt sitä, että nukkumaan mennessä sanoin aina:NYT NUKUTAAN. Ei mitään muuta. Unikoulun aikana monta kertaa yössä menin vain hänen luokseen, kellautin takaisin pötkölleen ja sanoin: Nyt nukutaan. Se melkein riitti. Kolmantena yönä en ehtinyt sanoa kuin: Nyt... niin hän jo heittäytyi sänkyyn.

Nyt vaan laittaa sänkyyn niin sieltä herää 9 aikoihin.

Haikeaa oli imetyksen lopetus, siitä olen yllättynyt :( mutta poika jo kävelee ja sanoo äiti, joten kyllä joutaa jo tissin unohtaa ;)

Suosittelen sinullekin, Heili, tiukkaa itsekuria! Se oikeasti palkitsee =)

Mulla on tuoreessa muistissa tuo yöimetys. Nyt voin vain jälkeenpäin ihmetellä miksi en sitä aikasemmin lopettanu. Tää on ihanaa kun saa nukkua koknaisen yön. :D Vaan siihen totutteleen meni reilu viikko, ja sillon en paljoo nukkunu.

Joo ei, en tiiä enkä oo kuullu tässä kaupungissa unikoulusta. Mutta kotona se on tehtävä. Yöt on hankalempia meillä aina vieraissa paikoissa ja muutenkin, ei tässä mihinkään olla lähössä "Opettelemaan", vaan itse on siitä pahasta tavasta eroon päästävä. Meillä poitsu kyllä illalla nukahtaa hienosti, syö sen puuronsa ja tisuttelee sitten, nostetaan omaan sänkyyn johon sit nukahtaakin..Ne heräilyt onkin sit se ongelma.. Katotaan nyt ens yönä, et miten menee.. :/

eli unikoulu, anna ensin huutaa 5min omassa sängyssä, sit käy sanomassa "nyt on yö, nyt nukutaan", laita peitto päälle silitys ja pois, sit seuraava breikki 10min, 15min,20min jne. mut missään tapauksessa älä anna tissiä. seuraavat yöt on jo helpompia. yli 6kk ikäinen ei tarvitse enään palvelua öisin.

tsemppiä!

Joo kyllä ehdottomasti en halua aloittaa veden tms antamista vauvalle yöllä kun huutaa..Muuten addiktoituu siihen. Esikoisen aikaan hän ei nukahtanut mitenkään muuten kun viereen ja pullolla, niin isompanakin vielä vaati sen maitopullonsa..En edes muista kuinka pitkään. Niin siksi haluan yksinkertaistaa toisella tän asian siihen, ettei tarvi pulloa ollenkaan.. :whistle:

meillä poijan kanssa lopetettiin yötissittelyt kun ikää oli vähän päälle vuoden verran. ja se tapahtui siten, että yhtenä iltana päätimme mieheni kanssa, että nyt tätä sitten kokeillaan.nukumme siis perhepedissä/sivuvaunusydeemissä ...puurojauheesta puuro pojalle ja sen päälle meni vielä jugurttia ja mukillinen vettä, ja iltaimetys(josta en ole vieläkään luopunut) ja sitten poika untenmaille...kello taisi olla jotain yhdeksän paikkeilla illalla. nukkui neljä tuntia ja heräsi itkemään. me siis mieheni kanssa katselimme elokuvia sillä aikaa..no kun pieni mies heräsi niin mies meni lohduttamaan ja kun ei auttanut niin toi hänet sitten minun syliini..vähän aikaa hän vielä itki, sitten itku loppui ja hymy tuli tilalle, sitten iso haukotus ja nukahti saman tien syliini..sen jälkeen ei olla yöllä syöty ja tästä on siis muutama kk aikaa..eli odotimme siihen asti, että poika oli valmis luopumaan yötissistä.ja jos joku kysyy, että mistäs sen tiesimme, niin odottelimme että oltiin enää yhdessä syötössä (10-11kk niitä oli paikoin 3x yössä) ja kun se tyssäsi siihen ja kiinteää ruokaa meni kuitenkin todella paljon ja imeminen tuntui olevan vain tapasellaista niin ajattelimme kokeilla luopumista.

niin ja kannattaisi muistaa, että vähemmistö alle kolmevuotiaista nukkuu hievahtamatta koko yön.että ei se yöimetyksestä luopuminen välttämättä tuo kesketymätöntä 12h unta, mutta aina voidaan näin toivoa :)

no itse en osaa sanoa koska tyttö kyllä nukkuu yön suht hyvin, mutta saattaa syödä siinä unissaan. nyt on alettu opetella nukahtamaan ilman tissiä...

mutta jos huudattamaton unikoulu kiinnostaa niin suosittelen Elizabeth Pantleyn kirjaa Pehmeä matka höyhensaarille.

ja on reilua lasta kohtaan hoitaa homma kerralla loppuun,ettei joskus anna ja joskus ei. mä kerään vielä voimia ja viikon päästä lopetellaan... se vaan kun joskus ei mikään auta paitsi se kirottu tissi! meil on kireet välit miehen kans ja pelkään ettei se tue mua lopetuksessa ja yöhuudoissa. se ei nimittäin niin hyvin jaksa kuunnella itkua ja en mäkään kyl väsyneenä ja sit aletaan riitelemään ja haukkumaan toisiamme. tänään esim oli iso riita joka kytee vieläkin. |O

jee mä nukutin ilman tissiä!!!!! tätä ei ole tapahtunut ennen.
10kk on lapseni

annoin konttailla sängyllä kunnes nuokkui päätyä vasten, sit kiepautin viereen jossa vähän heilutteli käsiä ja kääntyili mut rauhoittui siihen ilman itkua! mahtavaa!!!

kun sais viel sovinnon miehen kanssa olis kiva itsekin mennä nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja wannabemommy:
jee mä nukutin ilman tissiä!!!!! tätä ei ole tapahtunut ennen.
10kk on lapseni

annoin konttailla sängyllä kunnes nuokkui päätyä vasten, sit kiepautin viereen jossa vähän heilutteli käsiä ja kääntyili mut rauhoittui siihen ilman itkua! mahtavaa!!!

kun sais viel sovinnon miehen kanssa olis kiva itsekin mennä nukkumaan.

=)

Meillä nukahdettiin äsken niin, että laitoin sänkyyn, poika otti mua kädestä kiinni ja nukahti puolessa minuutissa. Ihanaa!

Toivon, että saatte asianne sovittua.

Hyvähyvähyvä wannabemommy!!!! Ja sovit vielä ukkois kans nii hyvä tullee!!! Ja tiukkana kans jatkos! Ja kun ukolta ei tukea tuu (tiiän kokemuksesta) niin sinä oot tarpeeksi vahva tekemään tuon kaiken yksinkin!!! Aivan varmasti, lapsesi parhaaksi!!! :hug:

Yhteistyössä