Mittari näyttää lapsella 37.9 , ja on tosi kuuma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei oikeasti uusavuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei oikeasti uusavuton

Vieras
katsoin jostain terveyssivulta, ja sen mukaan tuo kuumetta on. Siellä sanottiin että normi aamulämpö on 37 ja aamulla 37.5 lasketaan kuumeeksi, illalla 37.8 lasketaan kuumeeksi.

Oon aina ollut ihan pihalla noiden lämpöjen kanssa. Luotan enemmän käsiini ja silmiini kuin mittariin, mutta tuon mukaan nyt ilmeisesti mittarikin näyttää kuumetta? Kyseessä 10v.

[QUOTE="joo";29018281]Eikös nuo lukemat oo peräaukosta mitattuna? Käsittääkseni kun kainalosta mittaat, on kuumeen raja se 37 astetta.[/QUOTE]

Aha :D, no en mä kyllä 10 vuotiaan peräaukkoon ala mitään työntämään, saati että se onnistuisi. Kainalosta mittasin.

Kiittos, eli kuumettahan tuo on.

Aamulla lämpö voi olla korkea ja lapsi tuntua lämpöiselle, jos on noussut suoraan sängystä peiton alta ja heti mitattu. Luottaisin enemmän lapsen yleisvoinnin arvioon! 10-vuotias osannee jo aika hyvin itsekin kertoa, mikä on vointi.

Olkoonkin jonkun terkan mukaan kuumeen raja 38, mutta minä itse ainakin olen ihan kunnolla kipee jo, jos lämpö nousee yli 37,5. Mulla on normaalilämpö 36,3 suusta mitattuna. Kun menee yli 38, alan nähdä houreunia.

Alkuperäinen kirjoittaja eri lämpö eri ihmisillä;29018346:
Olkoonkin jonkun terkan mukaan kuumeen raja 38, mutta minä itse ainakin olen ihan kunnolla kipee jo, jos lämpö nousee yli 37,5. Mulla on normaalilämpö 36,3 suusta mitattuna. Kun menee yli 38, alan nähdä houreunia.

Juurikin näin sanon minäkin. Minä joskus, kerran-pari vuodessa mittaan lapsilta kainalolämmön terveenä, jotta tiedän, mikä on kunkin normaalilämpö. Kun sitten sairaana lapsen lämpö poikkeaa hänen normaalistaan yli puoli astetta (siis, jos lapsi on ollut rauhallisesti paikallaan), alan seurailla lapsen vointia ja jos lämpö on noussut 1,5 astetta, luokittelen kuumeeksi. Lapsen muun voinnin mukaan annan sitten lääkettä tai en anna. Kuumetta voi olla reilustikin, mutta jos lapsi ei ole ärtyisä tai valita kipuja, annan kuumeen tehdä työnsä, mutta toisaalta parasetamolia voin antaa "pelkkään" ärtyisyyteenkin, sillä otanhan itsekin lievitystä flunssaiseen oloon.

Miehellä normaalikainalolämpö on 36,2, flunssassa 34,4-35,2. Jos hänellä lämpö nousee, mies on jo todella, todella, todella kipeä, ei vain "mies-kipeä". Yleensä siinä vaiheessa hänestä löytyy keuhkokuume/keuhkoputkentulehdus. Lämmönsäätely on siis hyvin yksilöllistä peruslämpö mukaanlukien.