MLL hoito ja kuumekouristaja-lapsi tai muuten perussairas lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hoitajaa kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hoitajaa kaipaava

Vieras
Miten te muut, joilla on lapsella kuumekouristustaipumus, tai esimerkiksi epilepsia, diabetes tms, saatte omaa aikaa, jos teillä ei ole tuttuja ketä lasta voisi hoitaa? Uskallatteko luottaa lapsenne tuntemattoman hoitoon?

Omalla lapsellamme on kuumekouristustaipumus, 3 kertaa on ambulanssilla menty sairaalaan, ja viimeisimmällä kerralla se ei edes meinannut laantua vaan kesti tosi pitkään ambulanssissakin. Tähän mennessä olemme vissiin 3 kertaa käyneet elokuvissa, lapsi nyt lähentelee 3 vuotta. Nyt meillä on tämän lisäksi vauvakin (5 kk), ja kaipaamme todella yhteistä aikaa miehen kanssa kaksin. Sattuneesta syystä meillä ei kuitenkaan ole ketään tuttua, joka voisi hoitaa lapsiamme esimerkiksi yhden illan ajan.

Onko teillä kokemusta, miten esimerkiksi MLL hoitajat suhtautuvat lapsen perussairauksiin, ovatko he osaavia ja viitsivätkö paneutua ohjeisiin? Uskallatteko itse lähteä jonnekin?

Vaikka tyttäremme "sairaus" (eihän se kai oikeasti mikään sairaus ole) ei pitäisi olla vaarallinen, niin silti on aina kauhea huoli jos hänet jättää hoitoon, vaan tuntuu siltä, ettei tämä huolehtiminen ole kovin pitkä tie, hulluksihan tässä tulee jos ei omaa/yhteistä aikaa ollenkaan saa.

(En siis tietenkään tarkoita, että jättäisin lapsen kuumeisena hoitoon, vaan että kuumehan voi nousta milloin tahansa.)

Niin, ja mitenkähän hoitajat pärjäävät jos esim. juuri alle 3-v ja 5 kk, pitäisikö silloin palkata 2 hoitajaa? Toi meidän vauva on aika vaativa.

no eihän se kuumekouristus kahdessa tunnissa tule, jos tyttö jää kuumeettoomana hoitoon. Ihan hyvin voi ulkopuolisen hoitajan palkata, jos siis ylipäätään sellaisen haluaa hankkia.

Riippuu hoitajasta, et pärjääkö vauvan ja 3v kans yksin. Jos kokee, et pärjää, niin sitten ei auta kun luottaa, jos ei muita hoitaja-vaihtoehtoja ole käytettävissä.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
no eihän se kuumekouristus kahdessa tunnissa tule, jos tyttö jää kuumeettoomana hoitoon. Ihan hyvin voi ulkopuolisen hoitajan palkata, jos siis ylipäätään sellaisen haluaa hankkia.

Kyllähän se tulee, jos kuume nousee. Nimenomaan tulee silloin, kun kuume on nousuvaiheessa, ja silloin, kun kuume nousee nopeasti.

Joka tapauksessa siis hoitajan kanssa on käytävä ohjeet läpi.

Sitä paitsi emme ihan 2 tunnissa selviäisi. :)

Mutta joka tapauksessa, onhan niitä sellaisiakin lapsia, joilla on oikeita perussairauksia, mitä heidän vanhempansa tekevät?

Meidän lapsella kuumekouristukset nousevat ihan yhtä-äkkiä ja kuume seuraa vasta perästäpäin, eli niitä ei voi ennakoida. Satunnaisille lastenhoitajille ja kerhoon on sanottu että soittavat 112sesta ambulanssin jos lapsi alkaa kouristelemaan eivätkä tiedä miten toimia. Kirjalliset ohjeet joissa kerrotaan viilentäminen ja lääkkeen anto, on myös annettu, ja jääkaapin ovessa lukee vielä 112 ja meidän kotiosoite sekä lapsen henkilötiedot ja vanhempien puhelinnumerot. Ei olla koettu hoitojuttuja ongelmaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuumekouristajan äippä:
Meidän lapsella kuumekouristukset nousevat ihan yhtä-äkkiä ja kuume seuraa vasta perästäpäin, eli niitä ei voi ennakoida. Satunnaisille lastenhoitajille ja kerhoon on sanottu että soittavat 112sesta ambulanssin jos lapsi alkaa kouristelemaan eivätkä tiedä miten toimia. Kirjalliset ohjeet joissa kerrotaan viilentäminen ja lääkkeen anto, on myös annettu, ja jääkaapin ovessa lukee vielä 112 ja meidän kotiosoite sekä lapsen henkilötiedot ja vanhempien puhelinnumerot. Ei olla koettu hoitojuttuja ongelmaksi.

Itse olen kerran soittanut 112:een niin, ettei sinne päässyt edes läpi... 10 min hälytti ennen kuin lopetin. Onneksi silloin ei ollut kyse tytön kohtauksesta.

Joo, olet kyllä varmaan oikeassa, että hiukan liioittelemme tätä tilanteen vakavuutta, se vaan tuntuu pahalta kun esikko on kyseessä ja on olleet niin järkytyksiä noi kohtaukset.

Meillä ei ole kukaan tuttava kieltäytynyt hoitamasta lapsia noista yhden kuumekouristustaipumuksen takia ja uskallan hyvillä mielin jättää lapsen vaikkapa kaverisynttäreille. Hänen repun sivutaskussa on pieni kotelo, jossa on lapsen nimi ja syntymäpäivä, lääke, vanhempien puhelinnumerot ja pika-ohje lääkkeen käyttöön. Olen lasta viedessä maininnut taipumuksesta, kertonut että kouristuksen iskeminen juhlien aikaan on hyvin epätodennäköistä, mutta jos niin kävisi, soittakaa 112 ja sen jälkeen meille. Ihmiset on ottaneet asian hyvin, eikä kohtaus ole koskaan sattunut muualla kuin kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Itse olen kerran soittanut 112:een niin, ettei sinne päässyt edes läpi... 10 min hälytti ennen kuin lopetin. Onneksi silloin ei ollut kyse tytön kohtauksesta.

Joo, olet kyllä varmaan oikeassa, että hiukan liioittelemme tätä tilanteen vakavuutta, se vaan tuntuu pahalta kun esikko on kyseessä ja on olleet niin järkytyksiä noi kohtaukset.

Eikä sillä todellakaan kannata peloitella hoitajiakaan heti ensimmäiseksi. On pahan näköinen, mutta vaaraton. Siihen ei todellakaan kuole.

En mä vieraalle tai mll:n ihmistä meille huolikaan. Harvoin missään käydään mutta onneksi nekin kerran on onnistunut mummolan hoidossa. Tosin enpä usko että 5ttä lasta kamalan usein kerrallaan saa mihinkään. Meillä ruoka-aineallergikko, kuumekouristuksiin taipuvainen, infektioastmaatikko.

Eikö teillä ole kuumekouristuksiin sitä stelisolidia?

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:

Eikä sillä todellakaan kannata peloitella hoitajiakaan heti ensimmäiseksi. On pahan näköinen, mutta vaaraton. Siihen ei todellakaan kuole.

Ellei ole niin paska mäihä kun meillä oli kun neloselle tuli eka kouristus. Oli syömässä välipalaa sohvalla maaten samaan aikaan kun iski kouristuksen päälle, tukehtuahan siinä meinas.

Niin, senhän pitäisi olla vaaraton, mutta meille on sanottu, että se on vaaraton jos kestää vähemmän kuin 10-15 min. Mietityttää toi, kun ne eivät viimeksi ambulanssissa edes saaneet sitä loppumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
En mä vieraalle tai mll:n ihmistä meille huolikaan. Harvoin missään käydään mutta onneksi nekin kerran on onnistunut mummolan hoidossa. Tosin enpä usko että 5ttä lasta kamalan usein kerrallaan saa mihinkään. Meillä ruoka-aineallergikko, kuumekouristuksiin taipuvainen, infektioastmaatikko.

Eikö teillä ole kuumekouristuksiin sitä stelisolidia?

On, mutta siis eihän sen käyttö välttämättä ole ihan tuttua kaikille kun kuitenkin on peräruiske, että miten se annetaan jne. Eli onhan se varmaan vähän arveluttava olo jäädä sellaista lasta hoitamaan, jos ei ole aiempaa tietoa tai kokemusta asiasta.

Selkeät suulliset ja kirjalliset ohjeet hoitajalle. Jos ei uskalla jättää lapsia vieraan hoitoon niin sitten ne on hoidettava itse ja mentävä omiin menoihin sitten kun lapset niin isoja että pärjäävät yksin.

Jääkö teidän muiden lapset muuten kouristuksen jälkeen tajuttomaksi? Meillä jää, ja se on ehkä kaikkein pelottavinta, kun näyttää ihan kuolleelta.

Sehän vie voimat, ja voi olla pitkäänkin hyvin syvässä unessa. Itse hoidan vaikeita epileptikkoja, lapsista kysymys, ja heillä kohtaukset voivat kestää jopa tunteja.

Jääkö teidän muiden lapset muuten kouristuksen jälkeen tajuttomaksi? Meillä jää, ja se on ehkä kaikkein pelottavinta, kun näyttää ihan kuolleelta.

Sehän vie voimat, ja voi olla pitkäänkin hyvin syvässä unessa. Itse hoidan vaikeita epileptikkoja, lapsista kysymys, ja heillä kohtaukset voivat kestää jopa tunteja.

Ok. No onko tuollainen epilepsiakohtaus vaarallinen?

Tyttärellämme tutkitaan epilepsian mahdollisuutta, mutta toivottavasti sitä ei ole.

Eihän lapsi tajuton ole. Kohtaus vain vie niin voimat että on hyvin kauan väsynyt kohtauksen jälkeen. Ja jos on sellainen ettei reagoi yhtään mihinkään, edes raottamalla silmiään, pitäs asiaa jo tutkia. Näin meille sanottiin kun nelonen kouristeli 3x peräkkäin lyhyen ajan sisällä.

Ok. No onko tuollainen epilepsiakohtaus vaarallinen?

Tyttärellämme tutkitaan epilepsian mahdollisuutta, mutta toivottavasti sitä ei ole.

Kyllähän pitkittynyt epilepsiakohtaus on aina"vaarallinen". Jokainen paha kohtaus tuhoaa aivosoluja. Tosin näillä"meidän lapsillamme"aivotoimintaa on käynnissä juuri sen verran että hengissä pysyvät, ei heillä siinä enää suurta tuhoa aivoissa tapahdu. Mutta kyllä, tärkeää olisi saada kohtaus aina mahdollisimman nopeaan laukeamaan. Samahan se on näissä kuumekouristuksissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:

Eihän lapsi tajuton ole. Kohtaus vain vie niin voimat että on hyvin kauan väsynyt kohtauksen jälkeen. Ja jos on sellainen ettei reagoi yhtään mihinkään, edes raottamalla silmiään, pitäs asiaa jo tutkia. Näin meille sanottiin kun nelonen kouristeli 3x peräkkäin lyhyen ajan sisällä.

No hyvin "eloton" se on ollut ehkä n. 5 min, hengitystä on pitänyt tunnustella ja kuunnella tarkkaan.

Mitä sitten pitäis tutkia? Epilepsiatutkimuksiin olemme (taas) menossa.

Yhteistyössä