mll:n joululahjat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ärsyyntynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"ärsyyntynyt"

Vieras
Me saimme neuvolasta sellasen mll:n tarjoaman joululahjalapun, jolla sai hakea jokaiselle lapselle paikalliselta kyläyhdistykseltä joululahjan. Noh menin niitä hakemaan, aattelin että ei siellä varmaan mitään kummosta ole mut ootin silti liikaan kun ootin että tavarat olis uusia, tai edes ehjiä!! Harmitti niin lasten puolesta kun yritin kattoo jotain mikä olis suht puhdasta ehjää ja hyväkuntoista, muutama kirja oli ihan ok kuntoista, joku lelukin oli joo ehjä.
Meille nyt ei ollu kauhee menetys, eivät onneksi jääneet lasten ainoiksi lahjoiksi, mutta lähinnä ne perheet, jotka ei pystyny ite ostamaan mitään, joutuivat sitte rikkinäisiä antamaan. Mä otin esim. playmobil-merirosvolaivan, näytti päälisin puolin ehjältä mut kotona kun aloin tarkemmin tutkimaan, osia oli teipattu ja osa oli sellasia että puuttu paloja ym, tytölle otin nuken, no, siltä irtos sormi tunnin leikkimisen jälkeen.
Ajatellaanko että vähävaraselle voi antaa mitä vaan ja ne on tyytyväisiä ja lapset onnessaan jopa rikkinäisistä jutuista :O Ihan oikeesti, mieluummin olis ilman kuin kattois lasten surua kun lelut menee samantien rikki. Varsinkaan tuollaselta isolta yhdistykseltä ei moista osaa odottaa

Minä sain kerran lapsilleni seurakunnalta pienet joululahjat, barbi tai eihän se aito ollut mutta kuitenkin, likaiset ja risat vaatteet nukella päälle ja nukkekin oli liainen, no menihän toi hetkenaikaa kylpynukkena jos jotakin positiivista.
Toinen lapseni sai likaisen nuhruisen ja nukkaisen pehmolelun, heitin en ensn koneeseen ja katsoin josko olisi sen saanut henkiin mutta menetetty, ei siitä pehmoista tullut, lelu katosi meiltä siivouspävänä :D
Ja kolmas lapseni (kehitysvammainen 14v) sai vauvojen kovakantisen jonkun syödyn nallekirjan, jippii... vaikka tuo on kehitysvammainen niin ei hän nyt vauvaojen leluilla leiki, olisi ollut edes ankkari.

Joten jatkossa en enään ikinä suostunut ottamaan näitä armollisesti annettuja joululahjojavastaan vaan säästin sitten muissa menoissa jotta sain ehjän ja uuden lahjan.

Onpa ikävää. Itse oon siihen joulupuukeräykseen ostanut lahjoja, tänä vuonna lahjakortit teini-ikäisille H&M:n. Sitten joulupataan lahjoittanut yhdellä lapsella käytössä olleita vaatteita ja leluja: kaikki ehjiä ja puhtaita, osa uudenveroisiakin. Kimble-pelin alusta oli uudelleen liimattu, siis se taustapahvi sen muovin alla: se irtosi, mutta liimausta ei kyllä huomaa, jos ei tiedä.

Voi että.Mua ottaa niin päähän tollanen ku annetaan likaista,rikkinäistä,kulahtanutta.Ei antas sit ollenkaan!Meille on tuotu jopa synttärilahjana vihko,johon joku oli jo käyny piirtelemässä!!
Tulisipa meille joku oikeasti köyhä hakemaan hyvää tavaraa pois.Haluaisin antaa kasvotusten,sellaiselle,joka olis aidosti iloinen ja jolle tavara oikeasti tulis tarpeeseen!Vielä ei ole sellasta perhettä näkyny.Moni käyttää vaan hyväksi.

Joulupuu-keräyksen järjestää kylläkin nuorkauppakamarit eikä mikään sosiaalitoimi. Joulupuu-keräykseen myös kelpaa vain uudet, käyttämättömät lahjat.

Hiukan aiheesta sivuten ;)
Aikoinaan kun olin työtön yh äiti,
naapurini suuttui kun en suostunut ottamaan hänen lastensa melkein uudenveroisia vaatteita vastaan joita vähän vaan paikkaamalla polvet ja lahkeet saisi hyviksi ja taas käyttökelpoisiksi kuin lenkkitossut jotka hän oli erikeepperillä liimannut teipin kieputtanut päälle jotta kuivuu kunnolla paikalleen ja minun ostaessa uudet nauhat saisin lapselleni hyvät lenkkarit.
Kaikenhuippuna tämä perhe joka minua halusi armollisesti auttaa oli ihan lukeneita eli ei mitään heikosti koulutettuja jotka ei osaisi ja tajuaisi mikä on hyvä vaate,
tai no ainakin luulin.

Nyt aika toinen, olen parisuhteessa elävä uusperheellinen ja ei tulisi mieleenikää antaa tuollaista tavaraa kenellekään kiertoon.
Joskus olen tuolle naapurin työttömälle (tällähetkellä siis) antanut oikeasti kasan muksujemme vaatteita/leluja ja niin että hän oikeesti sai itse niistä valikoida.

[QUOTE="Mariska";29435969]Joulupuu-keräyksen järjestää kylläkin nuorkauppakamarit eikä mikään sosiaalitoimi. Joulupuu-keräykseen myös kelpaa vain uudet, käyttämättömät lahjat.[/QUOTE]

Ei ole näin joka paikassa. Meillä paketit kerää OP-pankki ja jakaa sosiaalitoimisto. Käsittääkseni joka paikassa lahjat jakaa sossu tms.

En kyllä rikkinäisiä tai likaisia vaatteita tai leluja lahjoittais kuin roskapöntölle. Mitä iloa niistä rikkinäisenä on. Harmittaa tosiaan tuollainen. Tänne tarvittaisiin oikeasti joku järki näihin avustustoimiin, varsinkin joulun aikaan! Tuntuu että kaikilla tahoilla on joku paha ongelma (lahjat huonoja tai menee väärään paikkaan).

Minä kuulin et itselleen ottaa ne jakajat parhaat lelut ja romut jää sinne. Tosi törkeetä jos on totta.
Kuulemma sama juttu niiden vaatteiden kanssa. Ottavat itse parhaat päältä. Ja muka ei kelpaa sinne afrikkaan jos pieni reikä vaatteessa, joutuvat tekemään töitä etsiessään itselle vaatteet "huonojen" seasta. Oikeesti en enää vie käytettyjä, ehjiä, siistejä, puhtaita vaatteita ja leluja minnekkään keräykseen, vaan lahjoitan suoraan perheelle kuka tarvitsee.

Mä olen aktiivisena MLL:n toiminnassa. Tämä meidän paikallisyhdistys on pienen paikkakunnan (n. 5000 asukasta) oma yhdistys, joten mitään suuria resursseja meillä ei ole. Siltikään emme vähävaraisille perheille ole koskaan antaneet käytettyjä lahjoja! Varaamme budjettiin avustusrahaa vuosittain 500 euroa, josta tehdään lahjakortteja perheille (10 lahjakorttia). Periaatteena on, että vanhemmat saavat itse käydä rahalla hakemassa lapsille jotain pientä. Eihän 50 eurolla esim kolmelle lapselle isoja lahjoja saa, mutta ainakin jotain pientä.

Ongelmaperheet (esim. mielenterveysongelmat, alkoholi) ovat kuitenkin hankalia. Näitä ei täällä meidän yhdistyksen piirissä onneksi paljon ole, mutta esimerkiksi viime jouluna emme yhdelle perheelle uskaltaneet tavallista lahjakorttia antaa, koska se todennäköisesti olisi kulunut alkoon. Päätimme sitten antaa lahjakortin suoraan lelukauppaan, jotta se todennäköisemmin käytettäisiin lasten hyväksi...

Eli yritän tässä sanoa, että yhdistystoiminta ei ole helppoa, mutta se ei myöskään ole niin vaikeaa, että pitäisi romua jakaa ihmisille!

Minua myös harmitti mll:n jakamat joululahjat. Niitä siis jaettiin perhekahvilassa viimeisellä kerralla ennen joulua. Meitä oli paikalla kymmenkunta "minirodinimammaa" kuten jossain meidänlaisiamme hyvätuloisia kotiäitejä jossain kutsuttiin. Kyllä hävetti ottaa mitään, mutta kuulemma lahjojen oli hävittävä iltapäivään mennessä (joku tulisi hakemaanassin pois) tai seuraavana vuonna keräystä ei järjestettäisi. Ei ihan oikeaan osoitteeseen mennyt...

Edelliseen piti vielä lisätä, että neuvola ja sosiaalitoimi valitsevat lahjakorttien saajat, ei yhdistys. Yleensä emme saa lahjakortin saajia edes tietää, mutta tämän ongelmaperheen lahjakortin saantia ehdotimme me ja sen muuttamista lelukaupan lahjakortiksi. (Tosin emme tietenkään tiedä menikö lahjakortti tälle perheelle, mutta tavallisten lahjakorttien lisäksi neuvolaan toimitettiin yksi lelukaupan lahjakortti...)

Minua myös harmitti mll:n jakamat joululahjat. Niitä siis jaettiin perhekahvilassa viimeisellä kerralla ennen joulua. Meitä oli paikalla kymmenkunta "minirodinimammaa" kuten jossain meidänlaisiamme hyvätuloisia kotiäitejä jossain kutsuttiin. Kyllä hävetti ottaa mitään, mutta kuulemma lahjojen oli hävittävä iltapäivään mennessä (joku tulisi hakemaanassin pois) tai seuraavana vuonna keräystä ei järjestettäisi. Ei ihan oikeaan osoitteeseen mennyt...

Mä en kyllä ymmärrä sitäkään, että niitäkö ei sitten ole tilaa varastoida vaikka seuraavaan jouluun? Tai muuhun tilaisuuteen, tai lahjoittaa päiväkodille/sairaalaan tms. vaan niitä sitten jaellaan vähän sinne sun tänne. Miten tuo on selitettävissä?

[QUOTE="lolo";29436084]Ei ole näin joka paikassa. Meillä paketit kerää OP-pankki ja jakaa sosiaalitoimisto. Käsittääkseni joka paikassa lahjat jakaa sossu tms.[/QUOTE]

Joulupuu-keräyksen järjestää nuorkauppakamari.

Joulupuu | Keskuspuiston Nuorkauppakamari

"Joulupuu on hyväntekeväisyyskeräys, jonka tavoitteena on antaa joululahja niille lapsille, jotka muuten jäisivät ilman Joulupukin tuomisia. Joulupuu-keräys järjestetään ympäri Suomea paikallisten Nuorkauppakamarien toimesta."

Meillä keräyksen järjestää Nuorkauppakamari yhteistyössä MLL:än kanssa. Keräyspaikkoina toimivat kaupat ja pankit ja lahjat jakaa sossu, mutta kyllä sen keräyksen silti nuorkauppakamari ja MLL järjestää.

Mä en kyllä ymmärrä sitäkään, että niitäkö ei sitten ole tilaa varastoida vaikka seuraavaan jouluun? Tai muuhun tilaisuuteen, tai lahjoittaa päiväkodille/sairaalaan tms. vaan niitä sitten jaellaan vähän sinne sun tänne. Miten tuo on selitettävissä?

Kai se syy on ihana e että keräyksestä menee uskottavuus, kun ei olekaan tarvetta ja ottajia.

Mä olin ennen joulua erään yhdityksen keräyksessä tarkistamassa lahjoja. Pidin alkuun ideaa hassuna. Avataan tehdyt lahjat, tarkistetaan ne ja pakataan uudelleen. Työläs homma. Mutta ei turha. Suurin osa lahjoista oli ihanasti ja ajatuksella kerättyjä, mutta ne jotka eivät olleet, olivatkin sitten sitä hurjempia. Käytettyä, rikkinäistä, vanhoja makeisia, täysin väärän kokoista tai pahimmillaan likaista. Joistain paketeista huomasi, että pakkaaja oli sama ja kaikki ihan roskiskamaa.

[QUOTE="Mariska";29435969]Joulupuu-keräyksen järjestää kylläkin nuorkauppakamarit eikä mikään sosiaalitoimi. Joulupuu-keräykseen myös kelpaa vain uudet, käyttämättömät lahjat.[/QUOTE]

Joulupuu-keräyksen järjestää joo nuorkauppakamarit (ainakin täällä pk-seudulla), mutta se on sosiaalitoimi joka ne lahjat jakaa lapsille (ainakin Helsingissä).

Kuumimmat

Yhteistyössä