Mokasinko? Kävimme maanantaina erään pikkuneidin nimppareilla ja en tajunnut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei olisi varmaan tullut mieleen viedä lahjaa tuollaisesta kutsusta vaan olisin olettanut sen olevan juurikin tavallinen kahvittelukutsu nimppareiden "verukkeella". Täällä päin ei ole tapana viettää nimipäiviä ja jos naapuriin mennään kahville ei tuliaisiakaan yleensä viedä vaan pyydetään sitten naapurit joskus vastavierailulle.

[QUOTE="vieras";23372414]Esim erkiksi helluntaisille nimpparijuhla on synttärijuhlaa tärkeämpi. Itsekin aikoinani yllätyin kun työkaveri toi nimpparilahjan, olin aivan hoomoilanen kunnes toinen työkaveri selitti että hän on helluntailainen että he juhlivat nimppareita ei synttäreitä.[/QUOTE]

Nyt sekoitat helluntailaiset ja jehovan todistajat. Jehovan todistajat eivät vietä syntymäpäiviä, mutta saattavat kyllä juhlia nimipäiviä synttäreiden asemasta. Helluntailaiset viettävät syntymäpäiviä ihan normaalisti niin kuin muutkin.

Meillä juhlitaan lasten nimppareita perhepiirissä ja usein isovanhemmat ja serkut antavat pienet lahjat ja käyvät kahvilla. Itse ostan myös kaikille kummilapsilleni nimpparilahjat, yleensä lähetän postissa jotain pientä. Mutta en todellakaan odota keneltäkään lahjoja, saati kutsu juhliin. Jos meidät olisi kutsuttu nimpprikahveille, olisin kyllä varmasti jotain vienyt. Mutta et ap mokannut pahasti, aika överiltä meno vaikutti juhlissanne!

Meillä vietetään nimppareita perheen kesken,saatetaan ostaa jotain hyvää ja herkutella.Jos meidän kutsutaan kylään ilman mitään syytäkään monesti viedään tuliaisia..pullaa/keksejä/kukkia..ja jos on jotkut juhlat sitten sankarille jotain,nimppareiden merkeissä jotain pientä.

Luulen, että olisin vienyt jotain pientä kun kerran nimppareista mainittiin eikä pyydetty "vaan " kahville.
Mutta jos itse olisin ollut kutsuja, niin en ois pahastunut vaikkei mitään lahjaa ois ollut mukana.
Mutta että noin runsaasti juhlittiin nimppareita niin sitä ei olis kyllä voinut arvata kukaan, joka ei tunne perheen tapaa.
Eli ette mokanneet.

Asutteko jossain etelä-suomessa? Jossain päin ainakin on tapana viettää nimppareita ihan isosti ja tosiaan ovat synttäreiden veroiset kekkerit. Meillä sukulaisia forssa-humppila seudulla ja siellä on aina isot nimpparijuhlat. Nimipäivälahja voi olla esim. polkutraktori tai uusi polkupyörä (esim. kummit) ja sitten muut tutut vie sellaisia paketteja mitkä meilläpäin (pohjois-suomi) on synttärilahjoja.

Esim. me ei vietetä nimppareita mitenkään kummemmin, perheen kesken saatetaan tehdä pieni kakku ja esim. ostaa jokin pieni lahja (tyyliin little petshop-hahmo tai pieni legopaketti) muttei todellakaan mitään iso ja kallista.

No et tosiaan mokannut, vaikka kortin toki ois voinut viedä.
Ihan pimeetähän se ois alkaa naapureidenkin nimppareita juhlistamaan noin suureellisesti!

Ajatelkaa nyt, meillä noin 20 kaveri-/ tuttavasynttärit tänä vuonna.
Sitten mulla 4 sisarusta, heidän puolisot, ja lapset, joita on yhteensä 14kpl.
Miehellä 2 sisarusta, joilla 5 lasta + ne puolisot.
Isovanhempia yhteensä 6kpl

Siinä on jo liki 60 ihmisen synttärit lähipiiristä muistettavana / juhlittavana!
Jos pitäis vielä erikseen alkaan nimppareilla kaikki lahjomaan, ja piiri kasvais naapureilla, niin
konkkaanhan siinä pian menis, vaikka ois vaan se 5 euron lahja (jolla ei oikeesti teinille tai aikuiselle saa yhtään mitään, alle kouluikäselle ehkä, paitsi jos tosiaan odotetaan jotain my little ponyja).

Ja tosta listasta puuttui oma perhe, sekä se, että jouluna noita samoja ihmisiä myös muistaa.

Tää nyt kyllä on aivan soopaa. Ajatteletkohan jehovia? Helluntailaiset kyllä juhlii kuten muukin kansa, olen siellä lapsuuteni pyörinyt. Jotkut myös nimppareita jos se sillä alueella on tapana, synttäreitä nyt ainakin.

Jehovat ei vissiin noteraa juhlapyhiä eikä synttäreitä.

Jehovan todistajat eivät vietä nimipäiviä eikä syntymä päiviä.

Entäs jos piipahtaisit heidän ovellaan ja ihan ääneen sanoisit että olitte varsin kummissanne että nimipäivää juhlitaan erikseen juhlimalla ja lahjoin, ja että koska ette ole moiseen ennen törmänneet niin ette tajunneet tuoda nimpparisankarille lahjaa, mutta että tässä olisi teidänkin perheeltä pieni paketti.

Kyllä meillä on ollut tapana viedä pieni lahja nimppareille, ja samoin jos meillä joku käy nimpparikahveilla niin tuo jonkon pikkupaketin. Mutta nimpparilahjat on tosiaan jotain pientä vaan, ei mitään my little ponyja vaan tyyliin nätit sukkikset tai värityskirja.

Kyllä meillä n aina lahjoja saaneet vaikka onkin kyseessä nimpparit. Miksi sitten juhlia koko nimipäiviä jos ei edes silloin voisi vähän lahjoa? Mikä synttäreistä tekee erikoisemman että silloin voi lahjuksia ostaa.
Voihan ap sanoa että he on takapajulassa asuneet ja ei ole perus jutut vielä hallinnassa ihmisten ilmoilla

Mä en tiedä miksi ihmeessä äiti oli vetänyt overiksi? Kissanristiäisten varjolla on HYVÄ kutsua ihmisiä kylään. Se että ne ovat kissanristiäiset taas tarkoittaa että voi tulla lahjatta tai sitten tuoda jotain pientä. Jos vieraat tuovat jotain isoa lahjaksi, niin nehän sen överiksi vetävät.

Ja joo, useimmiten on tapana tuoda jotain, jos tilaisuus on "juhla". Kutsusta vähän saa viitteitä kuinka arvokas. Mutta nimppareiden kohdalla kyllä meillä enemmänkin korostetaan, että kutsu ei ole tarkoitettu siksi, että pitää jotain tuoda vaan parempikin olisi tulla ilman. Ja hei, mä oon pitänyt kerran naamiaiset muksulle nimppareiden varjolla. Miksi ei?

Yhteistyössä