Mökkeily vauvan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mökille, mökille!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mökille, mökille!

Vieras
Ollaan lähdössä juhannuksena vanhempien mökille ekaa kertaa vauvan kanssa. Vauva on nyt n. 7 kk. Nää voi olla tyhmiä kysymyksiä, joten koittakaa kestää... Eli oletteko pesseet vauvan pepun järvivedellä?? Mökkiin ei tule hanasta kuin järvivettä, saunassa vesi lämmitetään padassa, eli sitä lämmintä vettä olisi tarkoitus käyttää peppupesuun. Vai pitäisikö käyttää kaivovettä? Entäs sitten veden juominen: voiko vauvalle antaa juotavaksi porakaivovettä? Eli ihan puhdasta pohjavettä se on, itse sitä juodaan ja siinä tehdään ruuat, tiskataan jne. Vai pitääkö ottaa vauvalle oma juomavesi kotoa mukaan...?
Onneksi mökillä on sähköt, ja mikro, jääkaappipakastin ym. mukavuuden löytyvät, joten ruuan kanssa ei tule ongelmaa. :)

Hyvin tuo järvivesi käy pepunpesuun. Jos sinilevää vedestä löytyy, niin eihän sitä sitten käytä muutkaan.
Kosteuspyyhkeet on hyvä lisä mökkeilyssä, vaipanvaihdossa ja muutenkin vauvan puhdistuksessa.
Meillä on kotona porakaivo, josta tulee pohjavettä. Samaista vettä koko perhe juo ja käyttää, pienimmätkin.
Kannattaa hakea luontaistuoteliikkeestä hyttyskarkoitetta ja laittaa pikkuisen ulkovaatteisiin sitä jos ulkona on hyttysiä .
Mukavaa mökkeilyä!

Joo kyllä mä ainakin pesisin vauvan pyllyn järvivedellä! Voihan ton ikäinen jo mennä "uimaankin". Ainakin meidän vaavi viime kesänä ollessaan n. 6-7kk pääsi jo lotraamaan meriveteen, eikä se täällä helsingin edustalla kauhean puhdasta ole...
Ja varmasti voi juoda myös kaivovettä.
Hauskaa mökkeilyä!

Itse en ottaisi riskiä juomaveden suhteen, vaan keittäisin sen ja jäähdyttäisin. Jos mökillä ei ole jääkaappia, niin sitten hommaisin sellaisen boksin autoon, jota voi käyttää jääkaappina mökillä (varaa kylmyyttä akkuihin).

Itse varmaan kuitenkin keittäisin veden. Helpostihan se käy kun keittää reilun satsin vettä ja laittaa jääkaappiin. Riittää pidemmäksikin aikaa.

Järvivesi käy hyvin pepun pesuun.

Alkuperäinen kirjoittaja juomavedestä:
Itse en ottaisi riskiä juomaveden suhteen, vaan keittäisin sen ja jäähdyttäisin. Jos mökillä ei ole jääkaappia, niin sitten hommaisin sellaisen boksin autoon, jota voi käyttää jääkaappina mökillä (varaa kylmyyttä akkuihin).

No huh heijaa...
Mistäs teille vesi tulee? Oletkos tietoinen siitä?? Kyllä pohjavesi on sieltä terveellisemmästä päästä, ei ole turhia kemikaaleja lisätty ja puhdasta on!
Tietenkin jos ap. n vauveli ei ole vielä vastikkeita/keittämätöntä vettä saanut, niin sitten on eri asia. Siis pelkällä rintamaidolla.

Alkuperäinen kirjoittaja mökille:
Ollaan lähdössä juhannuksena vanhempien mökille ekaa kertaa vauvan kanssa. Vauva on nyt n. 7 kk. Nää voi olla tyhmiä kysymyksiä, joten koittakaa kestää... Eli oletteko pesseet vauvan pepun järvivedellä?? Mökkiin ei tule hanasta kuin järvivettä, saunassa vesi lämmitetään padassa, eli sitä lämmintä vettä olisi tarkoitus käyttää peppupesuun. Vai pitäisikö käyttää kaivovettä? Entäs sitten veden juominen: voiko vauvalle antaa juotavaksi porakaivovettä? Eli ihan puhdasta pohjavettä se on, itse sitä juodaan ja siinä tehdään ruuat, tiskataan jne. Vai pitääkö ottaa vauvalle oma juomavesi kotoa mukaan...?
Onneksi mökillä on sähköt, ja mikro, jääkaappipakastin ym. mukavuuden löytyvät, joten ruuan kanssa ei tule ongelmaa. :)

Voi kevät, onko alkuperäinen vielä lapsi joka on saanut vauvan? Miten joku voi kysyä näin tyhmiä kysymyksiä! Maalaisjärjellä ei ole ainakaan tätä kysyjää siunattu, ei edes pienellä rippeellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aq*:
Itse varmaan kuitenkin keittäisin veden. Helpostihan se käy kun keittää reilun satsin vettä ja laittaa jääkaappiin. Riittää pidemmäksikin aikaa.

Tiedättekö, että esim pääkaupunkiseuden raanavesi on huonompaa kun se pohjakaivosta tuleva vesi. Mitähän ne ihmiset siellä maalla juo ja lapsilleen juottaa, keittää vedet vai? Onko hassumpaa kuultu!!
Maalaiset ovat muutenkin terveempää sakkia kun kaupunkilaiset, lapset saa mylvätä jo pienenä pihalla hiekkakasoissa ja pelloilla. Ei sitten aikuisena sairastu joka bakteerista.

Olette te kyllä aika hassuja, onko tämä joku teinipalsta tosiaan?

Alkuperäinen kirjoittaja hjrr:
Joo kyllä mä ainakin pesisin vauvan pyllyn järvivedellä! Voihan ton ikäinen jo mennä "uimaankin". Ainakin meidän vaavi viime kesänä ollessaan n. 6-7kk pääsi jo lotraamaan meriveteen, eikä se täällä helsingin edustalla kauhean puhdasta ole...

Niin, uintia järvessä ym. ei suositella alle 1-vuotiaalle.

Alkuperäiselle: Kysymyksesi ei ole tyhmiä. Voit juottaa kaivovettä mikäli vauvasi on jo juonut keittämätöntä vettä muutenkin. Pepun voit pestä järvivedellä, etenkin kun se on kuumennettu siellä saunan padassa. Varaa tosiaan myös kosteuspyyhkeitä mukaan ja jotain hyttyskarkotetta. Huom. ei mitään OFF-savuja (ei sovellu pienille tai raskaana oleville) vaan esim. Zanzarin, ks. http://www.sirowahelsinki.fi/zanzarin.html

Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a-a:

Niin, uintia järvessä ym. ei suositella alle 1-vuotiaalle.

Alkuperäiselle: Kysymyksesi ei ole tyhmiä. Voit juottaa kaivovettä mikäli vauvasi on jo juonut keittämätöntä vettä muutenkin. Pepun voit pestä järvivedellä, etenkin kun se on kuumennettu siellä saunan padassa. Varaa tosiaan myös kosteuspyyhkeitä mukaan ja jotain hyttyskarkotetta. Huom. ei mitään OFF-savuja (ei sovellu pienille tai raskaana oleville) vaan esim. Zanzarin, ks. http://www.sirowahelsinki.fi/zanzarin.html

täh? taasko olen lapsiani kaltoin kohdellut, kun uimassa ollaan oltu JO alle 1-v?? Ikänä en ole moista kuullutkaan. En nyt mihinkään sontalutikkoon ole lapsia vienytkään, mutta omalle mökkijärvelle kyllä. Ja ihme, terveitähän nuo..

Alkuperäinen kirjoittaja ???????:
Alkuperäinen kirjoittaja Aq*:

Tiedättekö, että esim pääkaupunkiseuden raanavesi on huonompaa kun se pohjakaivosta tuleva vesi. Mitähän ne ihmiset siellä maalla juo ja lapsilleen juottaa, keittää vedet vai? Onko hassumpaa kuultu!!
Maalaiset ovat muutenkin terveempää sakkia kun kaupunkilaiset, lapset saa mylvätä jo pienenä pihalla hiekkakasoissa ja pelloilla. Ei sitten aikuisena sairastu joka bakteerista.

Olette te kyllä aika hassuja, onko tämä joku teinipalsta tosiaan?

Tiedoksi vaan että meidän lapset on hyvinkin terveitä ja aina ovat olleetkin! Ei se, että keittää veden (josta ei tiedä miten puhdasta on, ei niitä vesien laatua turhaan tutkita kalliilla hinnalla) VAUVALLE aiheuta mitään sairastumisia tms. Meillä ei vauva edes huolinut kaivovettä kun pikkuvauva-aikana mökillä kävimme. Itsekään en sitä mielelläni juo vaan saatan ottaa juomaveden kanisterissa mukaan kun reissuun lähdemme =D.

Keittämään en lähtisi mikäli kaivovesi on tutkittua ja hyväksi havaittua. Serkkuni kotiin esim tulee pelkkä kaivovesi ja se syynättiin hyvin tarkkaan ennen kuin alkoivat juomaan keittämättä.

Turhaa nipottamista ettei uimaan saisi viedä alle 1-vuotiasta. Meille jo ekan lapsen vauva-aikana neuvolalääkäri sanoi että voi huoletta viedä vilvoittelemaan kesällä rantaveteen. Pääasia ettei suuhun mene vettä.

Ei voi kun nauraa, siis todella. Vauvoja meidänkin suvussa on ja ei ole kyllä ikinä tulleet kipeäksi kaivovedestä maalla ja mökillä. Ja uimassakin ovat järvessä olleet alle 1 v ja ihan terveitä ovat. Tuollainen liikavarovaisuus ei ole kuin pahasta ja varsinkaan kun ei aihetta ole.

Meillä tosiaan keitettiin aluksi vesi (se ensimmäiset 7kk), koska kaivovedessä on yli normaalimäärän nitraatteja (vanhan pellon vieressä). Mutta nyt kun ollaan normiruualla, niin myös juomavesi on sitä samaa mitä itsekin juomme. Olen myös samaa mieltä tuon uimisen kanssa, eli kyllä veisin itse alle 1-vuotiaan rantaveteen vilvottelemaan, jos ilma on lämmin. Heh, kyllä täällä maalla ihan normaalisti eletään vaikka olosuhteet saattavat joillekin olla "mökkimäiset" JA ihan normaaleja lapsia täältä silti tulee :)

Voihan ton ikäinen jo mennä "uimaankin". Ainakin meidän vaavi viime kesänä ollessaan n. 6-7kk pääsi jo lotraamaan meriveteen, eikä se täällä helsingin edustalla kauhean puhdasta ole...

Kommentoin "uintia", en jalkojen vilvoittelua tai pyllyn pesua. Ei omaa lastani ainakaan saa pidetyksi vain varpaat vedessä, suuhun menee myös. Kyseessä (entinen) vauvauimari ja kyllähän tuo ohje on monessa paikassa että ei alle 1-v. järveen. Sama ohje on yleiseen uimahalliin (vauvauinnissa vesi puhdistetumpi ja lämpöisempi). Saahan sitä toki uittaa lastaan vaikka likakaivossa ja juottaa mitä vaan... Ja viedä uimahalliin vaikka suoraan synnytyslaitokselta kolmikiloisena, vaikka suositus on sielläkin että min 5kg... Ei kenenkään ole pakko mitään suosituksia noudattaa, mutta jotkut haluavat niin tehdä (ikävä kyllä).

Onpas taas saatu tuosta vesiasiasta polemiikki. Mutta faktana voin kertoa, että kun haja-astusalueilla tutkitaan vauvaperheiden talousveden laatua niin niissä on aika useinkin pöpöjä ja vesi ei täytä talousveden vaatimuksia.

Joten ilman muuta pitää keittää se vesi, jos veden laatua ei ole tutkittu. Minusta ei ole mitään niuhottamista. Lisäksi, jos kyseessä on kesämökki niin jo porakaivovettä olisi hyvä juoksuttaa, jos sitä ei ole jo reilusti käytetty alkukesästä.

No onpas ollut mielipidettä puolesta ja vastaan... Kiitos kaikille vastanneille. Ehkä mä olen vähän teini enkä ilmeisesti omaa maalaisjärkeäkään. ;) Mulle tuo mökkeily on muutenkin uutta, kun suvussa ei ole mökkiä ollut ennen kuin viime vuonna vanhemmat sen hankkivat, eli ei sitä kaikkea osaa ajatella. Mutta peppu nyt sitten pestään tarvittaessa järvivedellä, juomavedestä en ole ihan vielä varma. Hanavettä vauva juo kotona. Siellä mökillä on naapureiden (useita) kanssa yhteinen porakaivo, eli on varmasti juoksutettu vettä jo tänäkin kesänä aika paljon (edelliselle vaan huomio). Niin, ja veteen ei ole tarkoitus vauvan kanssa mennä, kun vauvauintiinkaan ei päästy. Harjotellaan sitä sitten myöhemmin! Hauskaa juhannusta kaikille!

Kaivoveden puhtaus ei ole itsestäänselvää! Kaivovedestä pitää ottaa välillä näytteitä joista tutkitaan onko se juomakelpoista. Meillä mummolassa oli viime kesänä kaivovesi suorastaan myrkyllistä ja ihme ettei mummo tai kukaan ollut sairastunut! Vedessä oli monia vaarallisia bakteereita (en muista enään että mitä kaikkia bakteereita, koska asia ei minua juurikaan koskenut, enkä lukenut siihen liittyviä papereita) ja piti tehdä uusi kaivo. Kaivoihin menee bakteereja jos esim myyrät pääsevät putoamaan niihin kun renkaat ovat roudan yms vaikutuksesta hieman liikkuneet. Mummolan kaivossa oli 12 myyränraatoa kun se tyhjennettiin! Joten raskaanaolevien ja pikkuvauvojen ei kannata juoda kaivovettä jos sen puhtaudesta ei ole tehty tutkimusta!

Ja sitten ihmetellään kun lapsilla ei ole minkäänlaista vastustuskykyä ja kaikki mahdolliset allergiat, ei ihmekään jos kaikki keitetään, pakastetaan, keitetään uudestaan ja sitten vielä desinfioidaan!

ei ole mitaan ylihysterisointia keittaa 7-kuisen juomavesi! en itsekaan mielellani joisi mita tahansa kaivovetta ilman parempaa tietoa. jos olisin ap niin ilman muuta keittaisin vauvan juomaveden tuossa tapauksessa. ei ole suuri vaiva.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmetellään:
Ja sitten ihmetellään kun lapsilla ei ole minkäänlaista vastustuskykyä ja kaikki mahdolliset allergiat, ei ihmekään jos kaikki keitetään, pakastetaan, keitetään uudestaan ja sitten vielä desinfioidaan!

Niin, syö sinä "ihmetellään" myyriä vaan ja ryhdy kissaksi kaikin puolin ;)

Ei ole kyse vastustuskyvystä ym. jos ei halua myrkkyjä lapseensa. On ihan eri asia möyriä maassa (ihan suositeltavaa) ym. kun juoda esim. saastunutta vettä ja sitä rataa.

kaikkein helpointa ostaa kaupasta muutama tönikkä vettä ja juoda ja juottaa siitä. eipä tarvii lomalla vesiä keitellä. hyvää mökkireissua ja pyllyn voi tosiaan ihan saunassa järvivedellä pestä.

Alkuperäinen kirjoittaja meikkisvaan:
kaikkein helpointa ostaa kaupasta muutama tönikkä vettä ja juoda ja juottaa siitä. eipä tarvii lomalla vesiä keitellä. hyvää mökkireissua ja pyllyn voi tosiaan ihan saunassa järvivedellä pestä.

Samaa mieltä minäkin. Kannattaa tietenkin muistaa, että myös pullotettu tai kanisterissa kannettu vesi alkaa kasvaa pöpöjä pian avaamisen jälkeen, eli ei välttämättä ole lainkaan kunnon kaivovettä parempaa.

En ole koskaan kuullut mitään suosituksia vauvojen uittamisesta luonnonvesissä. Meillä on suvussa 40 v. vauvat pulikoineet Suomenlahdessa, pesty peput, lutrattu istualtaan merivesisoikossa, räiskitty rantavedessä, vettä on vähän mennyt suuhun jne. (ei ole silti sukellutettu vauvoja). Ei mitään ongelmia.

Järki päähän toki, jos on sinilevää, niin ei mennä veteen ja toivotaan, että tuuli puhaltaa lautat pois. Meillä ei kylläkään onneksi ole ollut kuin pari kertaa ikinä.

Tonkkavettä eli kotoa tai kaupalta tuotua hanavettä juomme kaikki. Vauvat juovat samaa, kun kiinteitä syövät eli kun ylipäätään aloittavat veden juomisen.

Yhteistyössä