mökkiloma se ainoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta lomailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta lomailija

Vieras
Kesäloma alkaa kohta, ja suunitelmissa on viikon ulkomaanmatka. Sen jälkeen ei ole ihmeellisempiä suunnitelmia. Mökkilomaa emme vietä, jos ei mukaan lasketa yhtä viikonloppua ystävien mökillä. Usampi tuttavistamme/työkavereistamma viettää koko loman mökillä. Meillä ei ole omaa mökkiä, ei perittyä eikä lainattua tai hankittua. Tuntuu siltä että useammilla on oma mökki jonne mennä koko loman ajaksi tai vähintään vanhempien mökki. Olemme siis kummajaisia? Onko ketään joka ei vietä päivääkään kesälomastaan mökillä?

Tunnen moniakin. Me tosin mökkeillään mielellään, mutta käytännön syistä ei tänä kesänä päästä :( Kukin tyylillään, ei kenenkään ole pakko mökkeillä jos ei halua. Meille taas päivitellään, että MIKSEI teitä kiinnosta ulkomaanmatkailu!? :))

No ei meillä ainakaan ole kaivattu mökkilomia milloinkaan. Tosin asutaan omakotitalossa haja-asutusalueella, joten onhan se jonkinlaista mökkielämistä ympäri vuoden.

Ehkä sitten, jos asuttaisiin todella kaupungissa kerrostalossa, sitten varmaan kaipaisi jonnekin luonnonhelmaan. Järven ranta olisi tietysti mukava olla, se tästä meidän talosta puuttuu, muuten tässä saa olla ja elää ihan niin paljon leirielämää kuin haluaa.

En tiedä mistä se johtuu, mutta mua aina jotenkin ahdistaa nämä mökkeilyasiat. Meitäkin on aina silloin tällöin kutsuttu ystävien mökeille, mutta koskaan en ole kauhean hyvin viihtynyt. Saunominen ja uiminen on mukavaa, mutta muuten en oikein osaa nauttia siellä olosta. Ehkä, jos se mökki olisi ikioma, niin asia olisi toinen.

Tunnen minäkin monia joilla ei ole mökkiä, meillä sitä mökkiä ei ole ja monena kesänä peräkkäin pakattiin muksut ja tavarat autoon ja ajettiin 800 km pohjoiseen mun kotiini kesälomaksi. Oltiin viikko joskus kaksikin.
Nyt kun molemmat vanhempani ovat kuolleet ja kotitilakin myytiin sukulaispojalle eipä ole tullut käytyä lainkaan synnyinseudulla. Tänä kesänä siellä mennään monen vuoden jälkeen käymään.

Ollaan siis kesäloma oltu ihan vain kotona eikä mies mielellään mihinkään jaksa lähteäkkään.
Viime kesänä käytiin särkäniemessä ja yhden tutun luona ja niin, siinä oli reissut.

Moni on sanonut yhtä ystäämme hulluksi kun joka perjantai pakkaa 7 henden vaatteet ja lähtee mökille joka on n. 80 km päässä heidän kotoaan. Siis ihan joka viikonloppu. Siinä mökissä on vain kaksi makuuhuonetta ja keittiö olisiko jotain 60 neliötä.

Meille rittää kun pääsemme käymään pohoisessa koska sinne se veri vetää.

Minusta taas tuntuu että me olemme kummajaisia kun emme Suomesta halua kesällä minnekkään. Joku etelänmatka olisi kesällä kammotus. Lokakuu - helmikuu on oikeaa aikaa painua täältä etelän lomalle, ei kesä.

Kesälomat ja kesäviikonloput vietetään mökillä järven rannalla, asumme kerrostalossa. Ei niitä kamoja niin pakata kuin ruuat mukaan, mökillä on kaikki tarvittava ja sähköt onneksi. Ulkohuussi ja vesi kannetaan järvestä saunaan mutta se on meistä ihan mukavaa hommaa, pumppukin olisi mutta kivampi bodailla ämpäreitten kanssa.

Mökki on ok, jos se on sähköistetty ja muilla mukavuuksilla varustettu, pariin kertaan ollaan sellainen vuokrattu viime vuosina...joskus jos on oikeen hauskat pippalot ja hyvää seuraa, voi max.yhden yön olla alkeellisemmallakin mökillä.
Mieluummin lomalla aina ulkomaille, oli kesä tahi talvi.

Alkuperäinen kirjoittaja kohta lomailija:
Onko ketään joka ei vietä päivääkään kesälomastaan mökillä?

Mun tuttavapiiriin kuuluu ainoastaan yksi pariskunta, joka viettää kesälomansa mökillä. Itsekin voisin ehkä yhdeksi viikonlopuksi vuokrata/ mennä kylään mökille, jossa on sähköt, mutta en tosiaan haluaisi viettää koko lomaani jossain korvessa.

huoh, ei ole mökkiä eikä ulkomaanmatkoja. olen opiskelijana töissä koko kesän kun taas mieheni (työssäkäyvä) lomailee yksin. tehdään vaan joku päivän ajelureissu jonnekin koska mulla ei muuhun rahat ja aika riitä...
eli nauttikaa vaan mökeistänne ja matkoistanne oman makunne mukaan. meitä on paljon joilla ei ole lomista ja matkoista tietoakaan!!

Me emme vietä päivääkään lomastamme mökillä; asumme ulkomailla eikä meillä ole mökkiä. Laitan mieluummin rahat matkusteluun, jolloin näkee uusia paikkoja eikä tunne mitään pakkoa mennä mökille, koska sellainen on hankittu.

Tuttavien puheesta päätellen mökkilomat ovat usein työleirejä; ja arjen askareet tehdään vaan normaalia hankalammissa olosuhteissa. Minulle on lomaa se, että voi asua hotellissa, syödä jonkun muun tekemää ruokaa, joku vaihtaa puhtaat lakanat alle ja pyyhkeet kylppäriin joka päivä :)

Jaa, me nautitaan mökillä kaksin olosta (lapset ei onneksi enää lähde mukaan). Ei tehdä mitään, ei ole kasvimaata eikä nurmikoita. Ruoka laitetaan pääosin ulkona ja ulkona myös tiskataan. Tontti on aivan luonnontilassa, omasta pihasta kerätään mustikat pakastimeen, jos kerätään. Mökki on vielä saaressa, joten emme saa koskaan mitään yllätysvieraita.

Viime viikonloppuna maattiin lauantaipäivä kalliolla alasti miehen kanssa ja otettiin rajatonta rusketusta, välillä pulahdettiin järveen ja haettiin jääkaapista kylmää olutta. Illalla saunottiin kunnon saunassa, käytiin uimassa, paistettiin makkaraa ja mentiin ajoissa sänkyyn. Aamulla taas jo kuudelta oltiin uimassa ja istuttiin laiturilla katselemassa aivan tyyntä järveä ja kuunneltiin lokkien "jutustelua".

Me nautitaan siitä. Olemme luontoihmisiä, käymme myös syksyisin vaeltamassa lapissa, nautimme nuotiokahveista ja erämaakämpillä kynttiläillallisista.... keväällä hiidetään murtsikkaa Lapissa ja seurataan lintujen touhuja. Onneksi tykätään molemmat samoista asioista - ja tuskin muunlaisen ihmisen kanssa voisin edes elää. Marras-joulukuussa sitten ehkä lähdetään etelään kun on se pimein rapa-aika.

ei kai tällaisesta asiasta kannata paineita ottaa, lähettehän te ulkomaille kuitenkin, ja ne toiset luultavasti sitten eivät. minä ja mieheni käydään joka kesälomalla kahden viikon etelälomalla, ja eikä kaivata mitään mökkilomaa. sitten loppuloma meneekin ihan kotioloissa.

Ei nyt paineita otetakaan. : ) Kiva kuulla ettei kaikki suomalaiset ole mökkikansaa. Mutta olisihan mukavaa jos esim. vanhemmilla olisi mökki jonne voisi joskus mennä lataamaan akkuja. Mielestäni kun maiseman vaihto on sitä lomaa parhaimmillaan. Ja rahat ei riitä ulkomailla oleskeluun koko neljä viikkoa, tosin ei se Suomessa lomailukaan ilmaista ole. Hyvää kesää ja lomaa kaikille! Lisää kommentteja saa pistää.

Ei ole koko mökkiä joten aika paljon tulee kierreltyä ympäri kotimaata. Suomen kesä on sellainen että silloin minua ei hevillä ulkomaille saa. Talvella kylläkin, mutta eipä ole pahemmin tullut käytyä kun ei noita talvilomia ole vielä kertaakaan ollut kun olen juuri sopivasti vaihtanut työpaikkaa. Ja toisaalta haluaisin lähteä talvella käymään lapissa. Ja nähdä edes kerran elämässäni lapin ruskan.
Oikeastaan rakastan vuodenaikoja. En osaa kunnolla edes inhota sadetta. Loska on ainut josta en innostu, mutta asianmukaisilla kengillä pärjää silloinkin.
Maanantaina alkaa loma ja taas olisi kotimaan matkailua tiedossa kaksipyöräisellä.

Met ei kuitenkaan sillai olla kierrelty kotimaata, se oli se pääasia, että päästiin mun kotiini roi mlk:kuntaan. Joskus käytiin esim. asuntomessuilla keskisuomessa ja silloin meitil oli asuntovaunu.

Nyt kun ollaan pohjoiseen menossa yöpymispaikkana on veljeni pihalla oleva mökki. Vähän niinku ksesämökki jossa ei ole saunaa, saunassa käydään veljen talolla.

Yhteistyössä