monelta teidän 5vuotiaat menee nukkuun JOS aamulla aikainen herätys / hoitopäivä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
entä nukkuuko päiväunia?

meillä 5v jätti varmaan 2vuotta sitten päiväunet pois. hoitoaamuina herää 7maissa ja nukkumaan laitan klo20, viikonloppuisin voidaan sitten valvoa pidempään..
no, mut haukuttiin tänään pystyyn kun laitan lapsen liian aikaisin nukkumaan ja selitykseksi ei käynyt se, että tämä sopii meille. lapsi nukahtaa puoli yhdeksään mennessä itsestään ja herää aamulla 7 maissa.
missä se ongelma on?

Jos herätys on klo 7 tai aikaisemmin, niin viimeistään kello 20 laitan pojan (4 v 7 kk) petiin. Usein hän saattaa pyytää nukkumaan jo ennen seitsemää illalla, jos aamulla on herätty varhain ja on ollut hoitopäivä.

Meillä kohta 6v käy kello 20 nukkumaan pääsääntöisesti jokailta. Koska myös vkl herää aikaisin niin on väsynyt jo kello 20. Hoitoon ja alkavaan eskariin on herättävä kello 6,30 joten aikaisin on käytävä maate.

Minusta tuo kello 20 on hyvä aika vielä jokusen tovin

meillä 4 v nukkumaan 9:30-11:00 herää aina (herättämättä) viiimeistään 6:30. Aikaisemmin on edes turha herättää muuten herää 4-aikaaan, kun taas pikkuveljen samanikäinen herää 8-aikaan aamulla ja nukkumaan viimeistöön 19:30.

Meillä on ollut eskarilaisellakin nukkumaanmenoaika arkisin klo 20 ja lomalla sekä viikonloppuisin klo 21. Nyt koko kesän on mennyt nukkumaan noin klo 21, viimeistään klo 22. Koulu kun alkaa, ajattelin nukkumaanmenoajaksi tuota yhdeksää, siis siten, että ysiltä on pää tyynyssä ja peitto korvissa. Nukahtaa sit kun uni tulee, saa siis lukea lehteä tai kirjaa tai kuunnella cd:tä.

Eli kyllä mun mielestä 20 on ihan sopiva nukkumaanmenoaika 5-vuotiaalle. Kasvava lapsi tarvitsee unta voidakseen kasvaa ja uni on erityisen tärkeää aivojen kehitykselle. Lapsi tarvitsee vähintään 10 h yöunet, ja kun mukula on punkassa klo 20 ja aamuherätys on klo 07, niin väliin jää 11 h. Uni ei kuitenkaan tule aina heti kun pään painaa pieluksille, niin mielestäni ei siis missään nimessä ainakaan myöhemmin voi mennä sänkyyn.

kun joskus piti pojat viedä hoitoon 6 jälkeen , heräsivät jo viideltä. Nukkumaan menivät aamulla jo klo 18.
nukkuivat päiväkodissa säännöllisen epäsäännöllisesti enintään tunnin

meilllä menee nuo 10v ja 9v klo 19 nukkumaan arkisin, viikonloppuisin sitten saavat valvoa 21 asti. pojilla herätys viimeistään klo 6.30, joten eivät yhtäään lian aikain mene nukkumaan. joulun jälkeen sitten voin antaa tuon isomman jo valvoa 20 asti

Päiväkotipäivinä 1900 nukkumaan ja herätys 0600, vapaalla sitten valvotaan pidempään illalla ja aamulla saa nukkua niin kauan kun nukuttaa. Lapset 5v ja 2v, sama rytmi molemmilla.

niin kuin teidän perheelle parhaiten sopii. mua ei kiinnosta miten muiden perheis toimitaan. itse olen saanut vain kehuja siitä että lapset menee ajoissa nukkumaan.
5 vuotias ja 2v menevät kumpainenkin 19:15 sänkyyn ja ovat unessa 19:30 ( kumpikaan ei nuku p-unia ) aamulla heräävät kumpainenkin 6-6:30 pintaan

ei tuossa mitään ongelmaa ole ainakaan mun mielestä, jatkat vain samaa rataa

Meidän 4 ja 3 veet (toinen marraskuussa 5) menee nukkumaan lomalla noin klo 21 ja maanantaina kun tarha alkaa, niin klo 20.30 pyritään olemaan sängyssä. Herätys noin kello 7:15. Mutta usein heräävät jo aiemmin ääniin.

Pidä vain kiinni omista hyvistä tavoista. Ongelma on sinut haukkuneella ihmisellä!

Olen itse alalla töissä ja valitettavasti välillä hoitoon tulee aivan tolkuttoman väsyneitä pieniä kun ovat valvoneet liian pitkään. Silloin on koko päivä pilalla. Mikään ei huvita, lapsi ei jaksa edes leikkiä, on pahalla päällä ja kiukuttelee eikä ruokakaan maistu. Kun yöunet on tarpeeksi pitkät, lapset ovat aivan erillaisia hoidossa - iloisia, aktiivisia ja reippaita.

Itselläni on kouluikäiset lapset ja hekin menevät nukkumaan klo 20-21. Aamulla herätys on hieman ennen klo 7. Viikonloppuisin saavat nukkua niin pitkään kun haluavat. Yleensä nousevat silloin omatoimisesti klo 8-10 välillä. Isommatkin lapset tarvitsevat unta. Liian lyhyistä unista puhutaan paljon kouluikäisten kohdalla. Vähän nukkuvat lapset eivät jaksa keskittyä koulussa, muisti ei toimi ja nuokkuvat tunneilla.

Pisteet teille hyville äideille, jotka huolehditte lapsen riittävästä unesta. Se on mielestäni yksi tärkeimmistä perustarpeista, joista meidän on velvollisuus huolehtia vanhempina!

Meillä 6v.poika käy arkisin et viikonloppuna noin.klo 20-20.30 mut saataa nukahtaa vasta 21.00 tai 21.30-23.johtuu kait täst kuumuudesta.aamulla kun poika menee 0 luokalle herätän 06.30 ja lähtee kotoa 07.05 pikkupussilla ja hakee7muuta lasta ovat koululla vasta 07.45.Poika 5v. käy nukkumaan noin.20.00-20.30 nukahtaa noin 15-30min riippuu tilaanteesta.

Miten saan 5v. pojan nukkumaan ei huoli äitiä nukkuttamaan ja isäkään ei voi aina nukuttaa kun on toinen poika 6v.jota nukuttaa.Silloin kun isä on kotoa pois niin pojat kyl asetuu kiltisti nukkumaan.Arkisin pojat käyvät nukkumaan noin 20.00-21.00 ja myös viikonloppusin.

Yhteistyössä