Monelta teidän vauvat herää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Berries
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Berries

Jäsen
03.12.2007
60
0
6
Mun 11 kk herää klo 5-7 välisenä aikana (harvoin nukkuu yli klo 6) Tänään herättiin sitten jo klo 5 |O Olen todella väsynyt ja kiukkuinen aamulla, kun väsyttää ihan p**sti. Vauva käy nukkumaan jo 19-19.30, eikä sitä saa pidettyä hereillä kauempaa. Miten saisin muutettua unirytmiä, että kävis vähän myöhemmin nukkuu ja heräis myöhemmin? Menen kohta töihin ja veikkaan että aika rankkoja päiviä tulee tällaisen rytmin kanssa :headwall:

mä en ole koskaan saanut lastani nukkumaan aamulla pidempään.nyt on yli 3v ja edelleen aikainen herääjä 6.30-7 herää.tuon ikäisenä kun sinun lapsesi heräsi kans 5 aikaan...raskasta.
vauvani 5kk herää 6-7 aikaan vaikka eilenkin valvoi vatsavaivojensa kanssa yli12.

auttaisko huoneeseen pimennysverho?

Meillä 11kk herää yleensä klo 8. Nukkumaan menee klo 21. Päivällä nukkuu yhdet päikkärit. Nukkuuko ap:n vauva kuinka päiväunia? Jos vielä esim. kahet päikkärit, niin voihan olla, että unta ei enää "riitä" pidemmäksi. Onko vauva pirteä, kun herää? Onko aina herännyt noin aikaisin, vai olisko tämä vaan jokin vaihe?

Meillä joskus, kun poika olis kello 6 valmiina päivän touhuihin auttaa se, että otetaan viereen maitopullolle. Sitten tutti suuhun ja kaikki jatkaa unia. Joskus toimii joskus ei.

Toisaalta, yksilöitä ne vauvatkin on. Toisilla se rytmi ei vaan muutu, vaan kulkevat sen oman sisäisen kellonsa mukaan =)

Meillä auttoi tuo pimennysverho ihan selvästi. Poika reilu 6,5kk ja menee nukkumaan illalla JO klo 18.30 viimeistään. Silti nukkuu aamulla klo 8:aan asti. Eli nykyään nukkuu yöunia putkeen n. 13,5h.

Selvä muutos kuitenkin tuli yöuniin tuossa kuukausi pari sitten, sillä silloin vielä heräsi klo 6-7 aamulla ja vastaavasti nukkui päikkäreitä paljon enemmän. Nyt nukkuu huikeat yöunet ja vain pari (kolme) tuntia päiväunia yhteensä koko päivän aikana.

Voipi olla, että vaikka saisitkin vauvan valvomaan illalla vähän myöhempään, niin hän heräisi silti aamulla tuohon tuttuun aikaan. Meillä joskus poika nukahataa jopa jo klo 18 illalla ja silloin kauhulla olen ajatellut, että moneltakohan herää sitten jo aamulla. Silti on tyytyväisenä porskutellut tuohon kahdeksaan asti. Mutta kannattaa kokeilla tuota pimennysverhoa, jos se ei vielä ole käytössä.

Meillä poika 3kk, nukkumaan 21-22.30 ja herätään 10-12 aikaan kummatkin. Jos itse nukun pidempään niin vauvakin nukkuu, jos herään niin ei tuo kovin kauaa sen jälkeen ole unessa. Päiväunia 3-4/päivä.

Meillä nukutaan n. puol kasiin saakka, ja siitä sitten noin puol ysi menee jo päiväunille ja herää noin klo. 11. Ja tällöin jää siis oikeasti ylös, eikä hetkeksi vaan. Äiti on tähän tyytyväinen. Illalla menee nukkuu 21- 22, tosin nyt on ollut muutama päivä että nukahtaa vasta 23.30. ikää täällä siis kohta 5kk.

Koita vaikka vaunuissa nukuttaa silloin 5 aikaan maidon kanssa, joskos nukahtais sinne sitten vielä. Noin viikossa luulisi oppivan uuden rytmin, jos siis vaan nukahtaa vaunuihin aamulla. ja jos haluat myöhemmin lapsen laittaa nukkumaan niin lisää hereillä oloaikaa ihan vaikka vartti kerrallaan.

Meillä poika 4kk menee yöunille 19:45-20:15 ja herää aamulla yleensä 5:30-6:15. Joskus saan tuosta vielä tehtyä ns. tissitainnutuksen viereeni ja noustaankin vasta 7:00. Olen ihan tyytyväinen tähän rytmiin, koska itekin olen aamuvirkumpaa sorttia ja töihinpaluun kannaltakin parempi, jos rytmi säilyisi tällaisena, sillä työpäiväni alkavat klo 7 tai 7:30.

meillä tyttö kohta 9kk.illalla menee nukkumaan klo 20-20.30 ja aamulla herää klo 5.jolloin nostan hänet viereen,ja siinä saattaa nukkua 6-6.30..kahet päikkärit nukkuu.n.1½h.
meillä pimennysverho,mutta eipä juuri pitempään nuku.
ite oon aamuvirkku,ja illalla tulee käytyy ihan hyvissä ajoin nukkumaan (ylensä)
joten varmaan äippään tyty sitten tullut.

Meillä mennään nukkumaan yleensä 21.00 ja aamulla heräillään 5-7 välillä, jonka jälkeen otan vielä viereen tissille, jonka jälkeen nukutaan parhaimmillan 9.30 saakka. Nyt viime aikoina tosin on herätty melkeinpä kahdeksalta joka aamu. Tänään tosin herättiin 6.30 (tosi kiva, kun itse sai unta vasta yhdeltä.. |O ). Itse oon aamu-uninen, joten toivoisin pojan nukkuvankin vähän pidempään. :laugh: Poika siis 4,5kk ja kaksi kertaa on nyt nukkunut yönsä niin, että vasta kuuden maissa syö ekan kerran "yön" aikana. :p

Niin se vielä, että olen aina laittanut lapset uudelleen nukkumaan, kun viiden kuuden aikaan heräävät, esikoinen ei tietenkään enää siihen aikaan edes herää. Alsuta asti ollaan tämä rytmi opeteltu, ettei aamu ala klo viisi. Pimennysverhoihin en ole lapsia edes totutellut, kun sitten se nukkuminen muuaalla tulee mahdottomaksi, kaikkialla kun ei pimennysverhoja ole.

Meidän kohta 6kk ikänen vauva menee nukkumaan yleensä n.klo 22. Kuitenkin nukkumaanmenoaika on klo 21-23 välillä. Herää siinä klo7-8 aikoihin. Ei heräile yöllä lainkaan. Sitten pari kolme tuntia hereillä ja menee päikkäreille.

Meillä on nyt ehkä noin viikon ajan 11kk ikäinen nukkunut n.6.30 asti. Tai tänään nukkui jopa hieman yli seitsemään :D Mutta ennen tätä oli pitkään, että viimeistään kuudelta ylös, usein jo aiemminkin. Nyt on alkanut vähentää päiväuniaan ja nukkuu kai siksi aamulla pidempään. Nukkumaan menee illalla siinä klo20-21.

Yhteistyössä