Monenko pitää alkaa löysää kaasujalkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cothis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

cothis

Aktiivinen jäsen
10.11.2006
21 297
0
36
Syksystä alkaen autoilijalle napsahtaa huomautus jo silloin, jos ylinopeutta on muutama kilometri tunnissa, kirjoittaa Aamulehti.

Lehden mukaan sakotuslinja ei heti tiukkene, mutta syksyllä poliisi alkaa jakaa huomautuksia jo kolmen kilometritunnin ylinopeudesta.

Nykyään huomautus annetaan, jos kuljettaja ajaa maantienopeuksissa ylinopeutta 7-10 kilometriä tunnissa. Sakot rapsahtavat vasta tätä ronskimmista vauhdeista.

Ylikomisario Heikki Ihalainen sisäministeriöstä valmistelee asiasta poliisille uutta ohjetta.

Huomautus yhtä tehokas kuin sakko

Syynä tiukempaan huomautuslinjaan on onnettomuuksien ehkäisy. Toissa vuonna menetelmää kokeiltiin Kirkkonummen ja Karjaan välisellä tieosuudella. Kokeilun tulosten perusteella tiukka huomautuskäytäntö laskisi keskinopeuksia ja säästäisi joka kymmenennen liikenteessä kuolleen hengen. Yhteiskunnalle se toisi liikenneturmien vähenemisen kautta 13 miljoonan euron vuotuiset säästöt.

Poliisiylijohtaja Mikko Paateron mukaan huomautus vaikuttaa yleensä autoilijan käyttäytymiseen yhtä paljon kuin rikesakko, mutta tarvittaessa huomautuksia keräilevä kuljettaja saa sakot.

STT

Mie voin tunnustaa sit kai ekana :whistle:

Niin miljoona kertaa oon verrannut mittari lukemaa, teillä oleviin nopeusmittareihin ja aina mun auton lukemat on eri..siis todellista vähemmän kylläkin, mutta ei siltikään koksaan samat eli mun auton mittari elää omaa elämäänsä :whistle:

Minä inhoan ajaa vakionopeudensäätimen ollessa päällä, auto jarruttaa alamäkeen, argh. Ajan paljon pitkää matkaa lapissa, joten olen tottunut huristeleen "hitusen" yli rajoitusten. Tarkkana toki pitää olla porojen ja hirvien takia, mutta liikennettä ei juuri ole.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaMYY:
Niin miljoona kertaa oon verrannut mittari lukemaa, teillä oleviin nopeusmittareihin ja aina mun auton lukemat on eri..siis todellista vähemmän kylläkin, mutta ei siltikään koksaan samat eli mun auton mittari elää omaa elämäänsä :whistle:

no se pitäis kalibroida uudestaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
En löysää, huomautelkoot :)

mä en tajua tätä asennetta. jos jo näillä pienillä kaasujalan löysäämisillä pelastetaan yksikin ihmishenki, niin musta se on silloin tärkeä asia.

no samaa mieltä. mutta mitäs jos emilyn ajaa jo nyt ihan nopeusrajotusten mukaisesti, eli hänen ei tarvi sillon löysätäkään kaasujalkaa :)

mä en tajua tätä asennetta. jos jo näillä pienillä kaasujalan löysäämisillä pelastetaan yksikin ihmishenki, niin musta se on silloin tärkeä asia.

Minä taas en tajua sitä, että niitä huomautuksia pitää alkaa jakelemaan herkemmin ennen kuin mammat tajuaa, että ne nopeusrajoitukset on tehty noudatettaviksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

no samaa mieltä. mutta mitäs jos emilyn ajaa jo nyt ihan nopeusrajotusten mukaisesti, eli hänen ei tarvi sillon löysätäkään kaasujalkaa :)

no silloinhan ne ei huomauttele emilyniä..

Olen löysännyt jo pari vuotta sitten, kun kaahasin korttini pois puoleksi vuodeksi. Tosin kai sitä se pari kilometriä on aina ylimääräistä, mutta täytyy nyt vain tarkistaa se mittariheitto ja mennä sen mukaan. Jonkun 5-7 km/h ylimääräistä se on tähän asti näyttänyt.

Yhteistyössä