Moni ihmettelee miten jotkut ovat niin lihavia, että voi olla vaikka yli 30 kg ylipainoa. Kerron miten.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ylipainoonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23939106]Toisaalta, jos on kaksi ihmistä, ja heillä sama ruokavalio, toinen lihoo, toinen ei. Niin onko toinen fiksu ja terveellisesti syövä ja toinen mässäilijä? Minusta ei. Vaan toinen lihoaa, koska on taipuvainen lihomaan.[/QUOTE]
Siinä mielessä tyhmänlaiska, että omaa kehoa voi hallita vain katsomalla - yllätys, yllätys - omaa kehoa. Olemme naapurin liisan kanssa yhtä fiksuja, luimme kokeeseen yhtä paljon, hän menestyi silti paremmin. Kahta samanlaista ihmistä ei olekaan, vaan jokaisen täytyy löytää oma tasapaino ja itselle oikeat menetelmät.

Tai tässä

Käytännössä tutkimustulos tarkoittaa sitä, että saman verran rasvaa, leipää ja puuroa syövät henkilöt voivat lihoa ihan eri tavalla.

- Toinen heistä voi lihoa siitä syystä, että hänellä on niin sanottu epäedullinen geneettinen muoto perimässään. Ehkä hänen elimistönsä käyttää näitä ruoka-aineita eri tavalla, Järvelin havainnollistaa.

[QUOTE="vieras";23939129]–?Se on aivan totta. Toiset voivat lihomatta elää sellaisella ruokavaliolla, joka saisi toiset lihomaan, vahvistaa Suomen lihavuustutkijoiden kunniapuheenjohtaja, Helsingin yliopistollisen keskussairaalan lihavuustutkimusyksikön johtaja professori Aila Rissanen.

Niin, onko toinen sitten fiksu ja terveellisesti elävä normaalipainoinen ja toinen laiska ahmatti? Minusta ei[/QUOTE]

Toinen on fiksu ja terveellisesti syövä normipainoinen. Lihoava tyyppi on ylisyöjä, koska ei voi henk koht syödä yhtä paljoa kuin fiksu tyyppi. Jos lihoava ei tässä kohtaa tajua, että ahaa en voikaan syödä yhtä paljoa, niin silloin tämä on tyhmä lihoava tyyppi.

Jos on geeni, eikä tajua vähentää ruokamääräänsä ja vielä ihmettelee lihoomistaan, on lihoava tosiaan vähän tyhmä.

Tää on seikka mitä mä en ymmärrä... miksi pitää kitistä, kun toinen saa enemmän ku toinen? Naapurilla on aina vähän enemmän ja ruoho vihreempää aidan toisella puolella... Kukin syö sen määrän minkä voi lihomatta syyä. Jos haluaa syyä enemmän ku voi lihoomatta syyä, ni turha sitten on vikistä kun niitä kiloja kertyy.

[QUOTE="vieras";23939160]Siis tässä

–?Se on aivan totta. Toiset voivat lihomatta elää sellaisella ruokavaliolla, joka saisi toiset lihomaan, vahvistaa Suomen lihavuustutkijoiden kunniapuheenjohtaja, Helsingin yliopistollisen keskussairaalan lihavuustutkimusyksikön johtaja professori Aila Rissanen.[/QUOTE]
Fiksu ihminen osaisi vetää johtopäätöksen, mikä toimii toiselle, ei toimi minulle. Turha siinä vaiheessa on geenejään syyttää, asia täytyy hyväksyä ja oppia elämään sen kanssa.

Eikä kyse ole siitä, että olisin vihamielinen ylipainoisia ihmisiä kohtaan. Olen vihamielinen tyhmyyttä kohtaan, esiintyi se sitten millaisessa vartalossa hyvänsä.

[QUOTE="jeejee";23939165]Siinä mielessä tyhmänlaiska, että omaa kehoa voi hallita vain katsomalla - yllätys, yllätys - omaa kehoa. Olemme naapurin liisan kanssa yhtä fiksuja, luimme kokeeseen yhtä paljon, hän menestyi silti paremmin. Kahta samanlaista ihmistä ei olekaan, vaan jokaisen täytyy löytää oma tasapaino ja itselle oikeat menetelmät.[/QUOTE]

Voi olla, joskaan en nimittele ihmisiä. Mutta siinä olen kyllä sitä mieltä, että lihavuus ei todellakaan tarkoita sitä, että ihminen makaisi valaana ja työntäisi ruokaa kaksin käsin kitusiinsa. Toki heitäkin on. Ei sekään ole terveellistä, mitä itse tein vuosia sitten, elin pelkällä kahvilla ja painoindeksi oli 18.

[QUOTE="jeejee";23939186]Fiksu ihminen osaisi vetää johtopäätöksen, mikä toimii toiselle, ei toimi minulle. Turha siinä vaiheessa on geenejään syyttää, asia täytyy hyväksyä ja oppia elämään sen kanssa.

Eikä kyse ole siitä, että olisin vihamielinen ylipainoisia ihmisiä kohtaan. Olen vihamielinen tyhmyyttä kohtaan, esiintyi se sitten millaisessa vartalossa hyvänsä.[/QUOTE]

Tyhmyyttä on myös nimittely muita ihmisiä tyhmäksi. Moni lihava voi olla hyvinkin sinua älykkäämpi ja fiksumpi. Lihavuus ei ole sama kuin tyhmyys. Tunnen esim. monta laihaa ja tyhmää. Itse olen tällä hetkellä bmi 21, mutta en kategorioi ihmisiä painon mukaan.

Toinen on fiksu ja terveellisesti syövä normipainoinen. Lihoava tyyppi on ylisyöjä, koska ei voi henk koht syödä yhtä paljoa kuin fiksu tyyppi. Jos lihoava ei tässä kohtaa tajua, että ahaa en voikaan syödä yhtä paljoa, niin silloin tämä on tyhmä lihoava tyyppi.

Jos on geeni, eikä tajua vähentää ruokamääräänsä ja vielä ihmettelee lihoomistaan, on lihoava tosiaan vähän tyhmä.

Tää on seikka mitä mä en ymmärrä... miksi pitää kitistä, kun toinen saa enemmän ku toinen? Naapurilla on aina vähän enemmän ja ruoho vihreempää aidan toisella puolella... Kukin syö sen määrän minkä voi lihomatta syyä. Jos haluaa syyä enemmän ku voi lihoomatta syyä, ni turha sitten on vikistä kun niitä kiloja kertyy.

Itsellä ei paino-ongelmia, mutta sinun kirjoitustyylistäsi päättelen myös, ettei sinullakaan ole kauheasti tuota älykkyyttä jaeltu ;)

[QUOTE="vieras";23939198]Tyhmyyttä on myös nimittely muita ihmisiä tyhmäksi. Moni lihava voi olla hyvinkin sinua älykkäämpi ja fiksumpi. Lihavuus ei ole sama kuin tyhmyys. Tunnen esim. monta laihaa ja tyhmää. Itse olen tällä hetkellä bmi 21, mutta en kategorioi ihmisiä painon mukaan.[/QUOTE]

No mikä olisi kivampi synonyymi ihmiselle, joka ei ymmärrä, ettei voi syödä yhtä paljoa kuin naapurin maija? Hiukan simppeli? Ignorantti?

Tyhmyys ei tässä kohtaa viittaa millään tavalla painoon, älykkyyteen tai mihinkään muuhunkaan vaan siihen käytökseen, jossa pitäisi ymmärtää tekevänsä väärin. Tekosyitä käyttämällä voi tilannettaan yrittää selittää itselleen, mutta se ei poista todellista ongelmaa.

Miksi nyt kitistään ja milloin mistäkin, mitä palstaa luen. Miksi puistossa mammat kyttäsi? Miksi linja-auto on aina myöhässä? Miksi muslimeilla on oma saunavuoro? Miksi siskonmies on komeampi? Jne jne. Täällä valitetaan kaikesta, joten lihava saa myös valittaa, ettei saa syödä herkkuja.

[QUOTE="jeejee";23939218]Tyhmyys ei tässä kohtaa viittaa millään tavalla painoon, älykkyyteen tai mihinkään muuhunkaan vaan siihen käytökseen, jossa pitäisi ymmärtää tekevänsä väärin. Tekosyitä käyttämällä voi tilannettaan yrittää selittää itselleen, mutta se ei poista todellista ongelmaa.[/QUOTE]

Minusta sinun käytöksesi on myös tyhmää. Kuten näemme, tyhmyyttä on monenmoista

Ai mammat jo päättää täällä, että lihava ei saa valittaa, jos on tuskaista olla dieetillä. No minä päätän, että te ette saa myöskään olla aina päätä aukomassa lihavista :D

[QUOTE="vieras";23939226]Minusta sinun käytöksesi on myös tyhmää. Kuten näemme, tyhmyyttä on monenmoista[/QUOTE]
Ja minun mielestä keskustelussa olkiukkojen taakse piiloutuminen on tyhmää, kun pohditaan todellista ongelmaa.

[QUOTE="vieras";23939203]Itsellä ei paino-ongelmia, mutta sinun kirjoitustyylistäsi päättelen myös, ettei sinullakaan ole kauheasti tuota älykkyyttä jaeltu ;)[/QUOTE]

Älykkyyttä...heh heh...miten se määritellään? Mensan testeissä 143 :D Maalaisjärkeä arvostan enemmän, ja jos sitä ei ole, on tyyppi hiukan tyhmä. Maalaisjärjellä jokainen voi päätellä voiko syyä yhtä paljon kuin nyt, vai onko syytä lisätä vai vähentää.

[QUOTE="vieras";23939232]Ai mammat jo päättää täällä, että lihava ei saa valittaa, jos on tuskaista olla dieetillä. No minä päätän, että te ette saa myöskään olla aina päätä aukomassa lihavista :D[/QUOTE]

Ilman muuta saa ja pitää valittaa, jos se auttaa prosessissa! Se mua ainakin sapettaa, ku lihomiselle keksitään kaikenlaisia ihme tekosyitä. Ja se et piiloudutaan jonku lihomisgeenimartyrismin taakse ku ei voikaan vetää napaansa kaikkea mitä suorasuolinen tuulentuivertama järvikorsi voi syyä lihomatta.

[QUOTE="jeejee";23939235]Ja minun mielestä keskustelussa olkiukkojen taakse piiloutuminen on tyhmää, kun pohditaan todellista ongelmaa.[/QUOTE]

Ja tämä kommentti vasta typerä olikin

Ilman muuta saa ja pitää valittaa, jos se auttaa prosessissa! Se mua ainakin sapettaa, ku lihomiselle keksitään kaikenlaisia ihme tekosyitä. Ja se et piiloudutaan jonku lihomisgeenimartyrismin taakse ku ei voikaan vetää napaansa kaikkea mitä suorasuolinen tuulentuivertama järvikorsi voi syyä lihomatta.

"vetää napaansa" kaikkea. Ei, siitä ei ole kyse monellakaan lihavalla. Juuri tämä asenne on todella perseestä.

Nim.merk. lihava ollut, nyt hoikempi ja en ollut suursyömäri taikka ahmatti

Hei vieras,

voitko ystävällisesti siirtyä johonkin toiseen ketjuun arvioimaan muita keskustelijoita. Sen sijaan, että yrität tahallasi vesittää keskustelun otsikon aiheesta.

Kiitos

[QUOTE="jeejee";23939278]Hei vieras,

voitko ystävällisesti siirtyä johonkin toiseen ketjuun arvioimaan muita keskustelijoita. Sen sijaan, että yrität tahallasi vesittää keskustelun otsikon aiheesta.

Kiitos[/QUOTE]

Täällä aika monta vierasta, pönttö.

[QUOTE="vieras";23939272]"vetää napaansa" kaikkea. Ei, siitä ei ole kyse monellakaan lihavalla. Juuri tämä asenne on todella perseestä.

Nim.merk. lihava ollut, nyt hoikempi ja en ollut suursyömäri taikka ahmatti[/QUOTE]

Voi helevetin perse! Lue koko lause, äläkä vaan irrallisia sanoja.

[QUOTE="jeejee";23939278]Hei vieras,

Kiitos[/QUOTE]

Ai, että sinä saat haukkua lihavia tyhmäksi, mutta kun sinua haukutaan tyhmäksi, sanot, että keskustelusta pois. Mikäs kuningatar se siinä luulet olevasi?

[QUOTE="vieras";23939292]Ai, että sinä saat haukkua lihavia tyhmäksi, mutta kun sinua haukutaan tyhmäksi, sanot, että keskustelusta pois. Mikäs kuningatar se siinä luulet olevasi?[/QUOTE]
En ole haukkunut ylipainoisia tyhmiksi. Tyhmyys ei korreloi painon kanssa millään lailla. Tekosyiden, toisin sanoen tyhmyyden, käyttäminen oikeiden ongelmien kieltämiseen on tyhmyyttä.

Yhteistyössä