moni tunnustaa 1,5v ja hampaissa reikä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dorde
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Dorde

Aktiivinen jäsen
01.04.2007
6 495
0
36
Tyttö kävi juuri ekassa hammashoitajan tarkistuksessa ja hienot leegot oli. Hoitajatäti väitti että usealla 1,5-vuotiaalla on jo reikä tai alkava reikä/reikiä! Onkin sitten kiva juttu kun niitä aletaan paikkaamaan, nukutuksessa lähinnä. Sanoi että unohda että mehuja on edes olemassa =) Ja että karkkipäivää ei ole vaan parempi vaikka kerran päivässä on herkkuhetki ruokailun jälkeen, hampaille parempi näin.

Meillä ei kyllä tietääkseni ole. Neiti ei kyllä meinaa millään antaa pestä hampaitaan vaan tarmokkaasti laittaa vastaan. Purkkaa yritän sille tuputtaa joka ruokailun jälkeen, tai jos sitä ei ole, niin juustoa sitten.

Mä oon aina ollut todella tarkka hampaiden pesun suhteen, ja esikoinen on onneksi samanlainen. Ehkä tuo nuorempikin tuosta järkiintyy :)

Okris.Mä pelkäsin et mitä sanomista tulee kun mentiin tytön kans 2v(?)tarkastukseen.Hampaiden pesu oli niin hankalaa,että välillä vähän itsekin lipsuin siitä.Lääkäri oli ihan et kuinka oot saanu näin hyvin harjattua ja blaa blaa.. :o

Nykyään onneksi hampaiden pesu sujuu jo paremmin.Mut siis kesäkuussa tyttö tulee 3v,ei ole ollut reikiä.

Meillä poika täyttää elokuussa 5 vuotta, neljännen hampaan paikkaukseen menossa, eka reikä paikattiin 2,5 vuotiaana. Mehua ja limukoita ei juoda paljoa, tosi harvoin, karkkia syödän ehkä hiukan liian usein. Hampaat yritetään muistaa pestä joka ilta, fluorinkin yritän muistaa antaa joka ilta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ei kyllä tietääkseni ole. Neiti ei kyllä meinaa millään antaa pestä hampaitaan vaan tarmokkaasti laittaa vastaan. Purkkaa yritän sille tuputtaa joka ruokailun jälkeen, tai jos sitä ei ole, niin juustoa sitten.

Mä oon aina ollut todella tarkka hampaiden pesun suhteen, ja esikoinen on onneksi samanlainen. Ehkä tuo nuorempikin tuosta järkiintyy :)

Mikäs tää juusto-juttu on? :o

Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mikäs tää juusto-juttu on? :o

Niin..JUUSTOA?? Miksi?

Ei ole. Mulla tosin oli eka reikä jo 10-vuotiaana ja viimeinen 16-vuotiaana. Kaikkiaan mulla on 6 korjattua hammasta. Onneksi ei yhtäkään juurihoitoa. Oon aina ajatellut et suurin osa rei ´istä olis syntynyt jatkuvien antibioottikuurien seurauksena.

No ei ole ollut tosiaan reikiä, meille on ekat hampaatkin tullut lapsille 11 kk ja 10 kk ikäisinä, nyt 2 v 2 kk vanhana kuopuksella on 12 hammasta ja 3,5-vuotiaalla isosiskolla on 16. Ja reikiä nolla.

Niin sanoi myös että jo äidin hampaiden kunto odottaessa vaikuttaa vauvan hampaisiin. Mutta jotenkin hän oli jopa yllättynyt että tytöllä ei ollut reikiä, on kuulemma niin tavallista nykyään.

Meil oli 1 vuotiaana hammashoitajan tarkastus. Silloin ainakin oli ehjät hampaat. Poika nyt 2½ vuotias ja antaa pestä hampaat kun ensin saa pestä itse. En oo nähny yhtään reiän alkua.
3 vuotiaana vasta hammaslääkärin aika.

"Kypsytetyn juuston syöminen nopeuttaa pH:n neutraloitumista sokeroidun ruoan syömisen jälkeen. Lisäksi juuston pureskelu lisää syljen eritystä, joka nopeuttaa hiilihydraattien poistumista suusta sekä puskuroi plakissa muodostuvia happoja. Juuston syöminen aterian päätteeksi lyhentää siten happohyökkäystä.

Juuston kaseiini-proteiiniin sitoutuneet kalsium ja fosfaatti vapautuvat plakin happamissa olosuhteissa ja vähentävät hammaskiilteen liukenemista, ja lisäävät mineraalien takaisinkiinnittymistä. Lisäksi kaseiini ja sen hajoamistuote, kaseiinifosfopeptidi, estävät reikiintymistä aiheuttavan Streptococcus mutans ?bakteerin kiinnittymistä hammaskiilteeseen. Myös juustossa oleva maitorasva estää osaltaan bakteerien kiinnittymistä hampaan pintaan. "

Yhteistyössä