Moniko käy vielä puol 9 aikaan illalla kaupassa vuoden ikäisen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vuoden ikäinen nukkuu rattaisiin, jos sitä nukuttaa. Joten tuskinpa nyt kovin kärsii.

Mitäköhän meistä aateltiin, kun kärrättiin vauvaa vaunuissa ympäri kyliä kello 12 yöllä, kun ei saatu koliikkivaivaista lasta muutoin rauhoittumaan unille... ? :D

No siis, ihan kamalaa, mutta silloin kun oma alle 3v nukku päikkärit, niin se meni nukkumaan pahimmillaan 22.30 ja heräsi ysin pintaan. Että kyllä siinä iltamyöhällä saattoi vaikka mitä tehdä. Mutta kun kotihoidossa on, niin ihan sama kai.

Olimme eilen kaupassa vielä kymmentä vaille yhdeksän, ja syötin 1-vuotiaalle suoraan tetrasta marjavalmispuuron kassojen jälkeen penkillä. Yleensä vauva menee nukkumaan ysiltä, mutta ei se elämä siihen kaadu, että eilen pääsi nukkumaan vasta kymmeneltä.

Vuoden ikäinen nukkuu rattaisiin, jos sitä nukuttaa. Joten tuskinpa nyt kovin kärsii.

Mitäköhän meistä aateltiin, kun kärrättiin vauvaa vaunuissa ympäri kyliä kello 12 yöllä, kun ei saatu koliikkivaivaista lasta muutoin rauhoittumaan unille... ? :D

Tuttavani miehen perään oli soitettu poliisit kun koliikkivauvaa vaunuissa kärräili ysin aikaan illalla. Tietenkin ihan kiva, että asioihin puutumaan, mutta ois kiva kuulla, mitä sinne hätäkeskukseen sanottiin kun partio lähti tarkistamaan asian.

En kyllä käy tuohon aikaan kaupassa edes yksikseni mutta lastemme aikataululle tuollainen kauppa-aika sopisi vallan hyvin. Meillä kun noustaan ylös melkoisen myöhään aamulla ja yöunille mennään vasta 23 maissa.

Voi kamala sentäs...kuinkakohan moni sai pahan mielen viikko sitten ruokakaupassa kun vuoden vanha tyttösemme urvahti ostoskärryihin vähän ennen kassaa. Olisikohan pitänyt ääneen hämmästellä että "ihan oli kyllä hyvät yöunet ja yhdet päiväunetkin jo nukkunut ja nyt sitten taas nukkuu..." (pari ihmistä kyllä sanoi hymyillen "ihanaa kun toinen osaa ottaa noin rennosti" tms. joten huomioiduksi tuli tuo tytön nukkuminen kyllä.

Meidän neiti saattaa alkaa "pilkkimään" vaikka olisi herännyt päiväuniltaan juuri ennen kauppaan menoamme; jos ei ole mitään mielenkiintoista katsottavaa niin simmut painuvat herkästikkin kiinni.

Mut on joskus joku rouva haukkunut kun olin taaperoa viemässä isälleen joskus puoli ysin aikaan. Mutta kyllä minäkin joskus ihmettelen niitä lapsiperheitä kaupassa tuohon aikaan, varsinkin kun siellä on molemmat vanhemmat ja iso katras pieniä, että eikö nyt toinen voisi yksin käydä. Mutta se johtuukin ihan itsekkyydestäni, kun ärsyttää ne juoksevat ja kassahihnoille kiipeilevät lapset.

Meillä 1v ja 5v lapset. Pienempi syö iltapuuron seitsemältä ja vanhempi kahdeksan aikaan. Pienempi sänkyyn kahdeksalta ja vanhempi yhdeksältä. Olen kans nähnyt kun yks vuotisen kans ollaan viel iltalenkillä kahdeksan aikaan... Ei vaan sopisi meidän perheelle.. Tuedän myös perheet missä yhdessä perheessä vuotias menee nukkumaa seittemältä ja yhdessä kahdentoista aikaan..

Jos on asiaa kauppaan ja jostain syystä tuntuu siinä järkevältä ottaa pieni mukaan. Kyllä sitä tapahtuu.

Toisaalta, kesällä ollaan usein oltu kahdeksan aikaan vielä leikkipuistossa joten ei tuo niin myöhäiseltä tunnu muutenkaan. Ollaan liikuttu lasten kanssa ulkona myöhempäänkin.

Jos siltä nuorelta äidiltä loppui kalja ja kävi kipin kopin hakemassa ennen ysiä. Olisiko lapsi pitänyt jättää kotiin vai? Ukkokin todennäköisesti jo ihan tuuterissa ettei sille viitsi jättää.

Esim. jos me ollaan lasten kanssa mummolassa ja lähdetään illalla ajaa kotiin niin, että lapset käyvät autoon nukkumaan, ollaan usein kotona vasta 24-01 ja silloin joku saattaa meidät nähdä ulkona lasten kanssa yöllä. Mutta enpä minäkään koe tarvetta selitellä muille miksi ollaan ulkona niin myöhään.. :D

Niin, useimmat ihmiset älyävät ettei tollasesta pidä vetää mitään ihme johtopäätöksiä ja tulla muka huolestuneena palstalle itkemään. Ihme ettei ap jo soittanut sossuun kiillottaakseen pyhimyksen kruunuaan.

Ollaan kai me joskus oltu, ainakin kesällä jolloin rytmi oli myöhäisempi. Nykyään nukkumaan mennään klo 21. Joskus kyllä ollaan kylässä tms ihan siihen ysiin asti, joten voisihan sitä kauppaankin lapsen viedä siihen aikaan. Ei kyllä ole tapana.

Niin, useimmat ihmiset älyävät ettei tollasesta pidä vetää mitään ihme johtopäätöksiä ja tulla muka huolestuneena palstalle itkemään. Ihme ettei ap jo soittanut sossuun kiillottaakseen pyhimyksen kruunuaan.

Kyllä ton ikäiset kuuluis mun mielestä jo nukkumaan tai jos ei uni tuu niin ainakin kotiin lepäämään. Ei ole ihme, jos lapset valvoo puolille öin kun juoksutetaan kaupoissa vielä iltaysiltä. Sitten mangutaan kun lapsi on vaikea saada hereille aamulla kun alkaa työt ja tarhaan lähdöt. Tai taitaa olla vaan työttömien lapset nää, joilla sitä rytmiä ei oo. Jos olis aamulla hoitoon lähtö, niin kuka hullu pieniä vie kauppoihin tuohon aikaan?

Ja ajatteles ap, Espanjassa käydessäni näin oikein ravintolassa kokonaisia perheitä lapsineen syömässä ja istumassa iltaa, ihan olivat yhdeksän jälkeen hekin, jopa lähemmäksi puoltayötä. Omg. Kyllä säälitti ne lapset.

Enemmän mua säälittää ne päiväkodista suoraan kauppaan vietävät väsyneet lapset :( Sit ne kitisee siellä nälkäänsä, väsymystään ja huomiota (kun äiti/isi ollut koko pitkän päivän pois ja sit vielä kauppaan).

Meillä on miehen kanssa iltapainotteiset vuorotyöt. Meillä siis mennään nukkumaan myöhään, jos pääsen ysiltä olen päiväkodin kautta kotona n.21.30 ja nukkumaan mennään tunnin parin päästä siitä. Aamuisin myös nukutaan pitkään. Minun ollessä äippälomalla kävelin usein vauvan kanssa miestä vastaan, kun pääsi töistä illalla ja tulipahan sillä matkalla käytyä kaupassakin.

Välillä taas on aikaisia aamuja esim. työt alkaa klo 6, silloin usein ollaan edellisenä iltana tyttö laitettu nukkumaan ennen ysiä. Meillä on nukkumista rakastava lapsi, joten ongelmia ei ole unien suhteen koskaan ollut. Ja meillä on aina ollut päivässä rytmi vaikka se ei kuljekaan samoissa kellonajoissa joka päivä.

No joo, ei mun ollut tarkoitus ketään ärsyttää ja miksi ihmeessä joku edes ärsyyntyy tällaisesta ihmettelystä? Jos siis itse ei koe tekevänsä mitään kummallista. Vuorotyöläiset unohtui kokonaan, onhan ne jotkut lapset tosiaan vielä hoidossa sinne kymmeneen...

Näin raskaana ei tunnu näkevän välillä omaa napaansa pidemmälle...

Mitä jos se äiti olikin iltavuorossa ollut yh? Oli hakenut lapsen hoidosta ja sitten piti vielä hakea ruokaa. Niin ajatella jopa 1-vuotiaan yh-äiti voi joutua käymään töissä elättääksen lapsensa, tuota kuitenkin itket seuraavaksi.

Kyllä ton ikäiset kuuluis mun mielestä jo nukkumaan tai jos ei uni tuu niin ainakin kotiin lepäämään. Ei ole ihme, jos lapset valvoo puolille öin kun juoksutetaan kaupoissa vielä iltaysiltä. Sitten mangutaan kun lapsi on vaikea saada hereille aamulla kun alkaa työt ja tarhaan lähdöt. Tai taitaa olla vaan työttömien lapset nää, joilla sitä rytmiä ei oo. Jos olis aamulla hoitoon lähtö, niin kuka hullu pieniä vie kauppoihin tuohon aikaan?

Pistääpä vihaksi! Minä olen käynyt tuohon aikaan oman lapseni kanssa kaupassa silloin, kun olin vielä kotona. Ja meillä todellakin oli päivärytmi ja rutiinit, se vain oli pari tuntia myöhemmässä rytmissä kuin sinun lastesi. Miksi se olisi väärin? Ja ei ollut vaikeaa saada lasta hereille aamuisin, kun töihin palasin. Katsos kun muutimme rytmin hyvissä ajoin ennen hoidon aloittamista. Meidän elämään tuo myöhempi rytmi sopi paremmin minun kotonaoloaikana, joten en ymmärrä, miksi olisimme toisella tavalla eläneet. Ja sanottakoon nyt vielä kerran, että myöhäisempi rytmi ei ole sama asia kuin rytmittömyys!!

Silloin kun lapsi oli kotihoidossa (yli 2-vuotiaaksi) saatoimme hyvinkin käydä kaupassa iltakasin jälkeen. Lapsi oli luonnostaan iltavirkku, ja minusta oli ihanaa, kun illalla ehdimme touhuta perheenä yhdessä (kuten ulkoilla, kyläillä, leikkiä ja huom, myös käydä kaupassa, ravintolassa yms.). Lapsi meni säännöllisesti nukkumaan 21.30 ja nukkui aamulla 9.00. asti. En pysty ymmärtämään mikä tässä oli huonoa? Rauhallista kotona oloa tuli takuulla aivan tarpeeksi.

Nyt lapsi nukkuu aina 20.00 viimeistään ja illat rauhoitetaan pitkälti kotiin, kun lapsi on hoidossa. Kaipaan kyllä meidän ihania kotiaikoja! Perheitä on erilaisia, muista se ap.

Lisäyksenä, olen reilusti yli 30-vuotias (huom, vanha!) ja johtajatason tehtävissä. En kyllä aloituksestakaan ymmärtänyt miten nämä liittyivät mihinkään.

Silloin kun lapsi oli kotihoidossa (yli 2-vuotiaaksi) saatoimme hyvinkin käydä kaupassa iltakasin jälkeen. Lapsi oli luonnostaan iltavirkku, ja minusta oli ihanaa, kun illalla ehdimme touhuta perheenä yhdessä (kuten ulkoilla, kyläillä, leikkiä ja huom, myös käydä kaupassa, ravintolassa yms.). Lapsi meni säännöllisesti nukkumaan 21.30 ja nukkui aamulla 9.00. asti. En pysty ymmärtämään mikä tässä oli huonoa? Rauhallista kotona oloa tuli takuulla aivan tarpeeksi.

Nyt lapsi nukkuu aina 20.00 viimeistään ja illat rauhoitetaan pitkälti kotiin, kun lapsi on hoidossa. Kaipaan kyllä meidän ihania kotiaikoja! Perheitä on erilaisia, muista se ap.

Lisäyksenä, olen reilusti yli 30-vuotias (huom, vanha!) ja johtajatason tehtävissä. En kyllä aloituksestakaan ymmärtänyt miten nämä liittyivät mihinkään.

Enemmän vaan olen sattunut näkemään noin myöhään nuoria vanhempia lasten kanssa liikenteessä kun esim. yli 30-vuotiaiden. En usko, että kovin sattumaa.

:laugh:

Enemmän vaan olen sattunut näkemään noin myöhään nuoria vanhempia lasten kanssa liikenteessä kun esim. yli 30-vuotiaiden. En usko, että kovin sattumaa.

Nyt on ihan pakko sanoa, että kuulostat itse melko nuorelta. Usein elämänkokemuksen lisääntyessä tällaiset radikaalit yleistykset eivät tunnu enää niin hyvältä idealta, ja alkaa löytyä ymmärrystä erilaisille elämänratkaisuille.