moniko ottaisi kesyhiiren lemmikiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hipsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hipsu"

Vieras
minusta se on pienjyrsiöistä parhain, mutta siltikin suurinosa hommaa hamstereita ja gerpiilejä.

gerpiilit pomppii aina sinne sun tänne, hamsterit puree herkästi, eikä oikein oo kumpikaan niin sylieläimiä.vaikka jotkut hamsteri yksilöt kyllä ovatkin nätisti sylissä.

kesyhiiristä lähes kaikki kesyyntyy niin että niitä voi pitää sylissä,ne kiipeää olkapäälle hihaa pitkin, oikein odottavat syliin pääsyä, ja kokemukseni mukaan jo 3v(edellyttää tietysti että ymmärtää puhetta normaalisti) pystyy näitä otuksia käsittelemään valvotusti, koska hiiri ei sinkoile minnekkään vaan kiipeilee.

hiiret ei myöskään juuri ääntele, eivätkä mekasta (kun ottaa yöksi juoksupyörän pois) joten sopii herkkäunisellekkin.

Mutta mä olen huomannut että moni vaan inhoo hiiriä, vaikka ei oo mitään kokemusta siitä millasia he ovat oikeasti.

eli siis mihin perustat sen että et ottaisi kesyhiirtä vaan jonkun muun pikkujyrsijän? :)

Ottaisin kyllä. Talvikkoja (venäjänkääpiöhamsteri) meillä on ollut ja marsuja tälläkin hetkellä. Olen vain jostain lukenut, että kesyhiiret ja rotat saavat herkästi kasvaimia. Siksi en ole VIELÄ tohtinut hommata pientä hiirulaista, vaikka haluaisin. Meillä olleet hamsterit ovat ainakin olleet varsinaisia persoonia, ja siksi olen tykästynyt kaikenlaisiin pieniin otuksiin :).

se on totta että ovat lyhytikäisiä,keskimäärin 1-2vuotta... mikä on todella harmillista. ja kasvaimet on yksi yleisin kuolinsyy(juuri 1laumasta meni kasvaimen takia ).

Mutta en mä näistä luopuisi silti/vaihtaisi muihin. heti kun menee juttelemaan niin ne mönkii jostain esiin ja kiipee kättä pitkin ite syliin :)

yllättävää, nimittäin mä en tiedä ketään muuta kellä ois hiiriä, yleensä kuulee että ne on inhottavia ja haisee (yleisimmät perustelut sille miksi joku muu jyrsijä).

hei jep... mä en taas ottais marsua kun kuikuttavat kauheen kovalla äänellä. myöskin kanit pitää meteliä,sekä degut.

Itselläni oli parhaimmillaan yli 20 hiirtä ja parisenkymmentä rottaa samaan aikaan. Hiiriä en kuitenkaan enää ottaisi, koska uroshiiret pitää pitää aina erillään toisistaan. Naarashiiret olivat kivoja otuksia, mutta ei niistä ollut niin paljoa seuraa mitä rotista :) Rotat ovat vieneet täysin sydämeni.

[QUOTE="jep";26858494]Hiiret elävät niin vähän aikaa (verraten esim. marsuihin), ja sairastuvat kasvaimiin helposti... Hiiret ovat muuten todella mukavia lemmikkejä.[/QUOTE]

Näinpä minäkin ajattelen. Haluaisin oikein mielelläni suloisen pienen hiirulaisen, mutta harmittaisi jo etukäteen tuo lyhyt elinikä ja kasvaimien todennäköisyys.. Kanit olisivat myös kivoja, mutta koirani olisivat ehkä eri mieltä, joten siksi en niitäkään voisi ottaa. Muita jyrsijöitä en ole ajatellutkaan.

no ei yhdestä hiirihäkistä ole paljon vaivaa (ja vaikka 3naarashiirestä siellä). toki seurallisuutensa vuoksi niihn saa aikaa menemään,mut itse häkin siivous yms ei kyllä paljon vaadi :)

kasvaimen todennäköisyys toki on. mutta meillä on mopnta hiirtä ja vain yksi lähti kasvaimen takia.

Minusta hiirien ja rottien ainut ero on se että rotat vaatii isomman häkin ja niin ollen enempi tilaa, ja tok iisompi koko tekee sen että niitte kanssa ei tartte ihan yhtä varovainen olla. mutta itse pidän hiiristä siksi enemmän kun ovat pienempiä. mutta myönnän että rotatkin ovat aivan yhtä ihania lemmikkejä :)

Yhteistyössä