Monilapsisen perheen äidit! Kertokaapa plussia ja miinuksia elämästänne.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma mia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma mia

Vieras
Minä aloitan. Meillä neljä lasta ja viidennestä (ehdottomasti viimeisestä) haaveilen.

Plussia: Menoa ja meininkiä riittä. Itse olen ainoa lapsi ja olen aina halunnut ison perheen. Ihanaa seurata sisarusten touhuamista keskenään.
Elämä tuntuu raikkaalta ja elämisen arvoiselta.

Miinuksia: Talo alkaa olemaan ahdas ja rahaakin kuluu ihan hirveitä määriä.
Vanhempainillat, hammasläärärit, neuvolat jne. vievät ison paljon aikaa.

että iso perhe oli syvältä. Ikinä ei vanhemmilla ollut aikaa just vaan yhdelle lapselle, eivätkä he näinollen oppineet edes tuntemaan kunnolla lapsiaan.

Aina piti hoitaa pienempiä sisaruksia vaikka olisi halunnut tehdä omia juttujaankin joskus. Sama kotitöiden kanssa,

Meillä 4 lasta ikähaarukalla 7kk-10v7kk ja aikalailla voisin samat sanat sanoa kuin ap =)

Iso miinus tietty harrastuskustannukset, mutta hienoa, että haluavat harrastaa.

Iso plussa, että koskaan ei tarvitse olla yksin :D *vihaa yksinoloa*

Vanhempainillat, hammasläärärit, neuvolat jne. vievät ison paljon aikaa.
Just nää miinuksena mullakin..

Plussana että nautin tästä härdellistä yleensä enkä osaa kuvitella eläväni yksin ja chillailen :D
On hauskaa tehdä kaikkea kivaa yhdessä ja nähdä lasten kasvavan sekä oppivan uutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mistä ihmeestä tuo silmänisku tuohon lennähti.

ään ja öön jälkeen jos laittaa sulkumerkin, niin muuttaa sen silmäniskuksi...pitää jättää välilyönti väliin ;)

Kiitos tiedosta :)

Piti vielä lisätä, että plussaa on se myös, että aina on joku jolle osteskella ihania pieniä vaatteita ;) Jos saa näin kevyempiäkin asioita mainita.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaisa:
että iso perhe oli syvältä. Ikinä ei vanhemmilla ollut aikaa just vaan yhdelle lapselle, eivätkä he näinollen oppineet edes tuntemaan kunnolla lapsiaan.

Aina piti hoitaa pienempiä sisaruksia vaikka olisi halunnut tehdä omia juttujaankin joskus. Sama kotitöiden kanssa,

No on aika paljon saanut lapsia olla siinä perheessä, jossa vanhemmat eivät oppineet edes tuntemaan lapsiaan.... Ei varmaan tuota ongelmaa 4-5 kanssa.
Kyllä ainakin meidän lapset saavat yksilöllistä aikaa!

Viides lapsi pitäisi kohta syntyä ja ihanan kiireistä elämää eletään. Olen aina ollut sellainen herkästi tylsistyvä tyyppi, silloin kun oltiin miehen kanssa kahdestaan niin nalkutin sille jatkuvasti tekemisen puutteesta ja siitä että lähdetään jonnekin ja tehdään jotain. Nyt mulla riittää tekemistä eikä tule aika pitkäksi. Lapsista on paljon seuraa ja jokaiselle asialle on löytynyt lasten myötä jokin suurempi merkitys, kävelyllä käyminenkin on nykyään seikkailu jossa lapset keksii jotain että niiden touhuja saa onnellisena katsella. Viihdyn perheeni kanssa ja siinä jokaisella on oma tärkeä tehtävänsä, jos yksi on joukosta poissa niin heti sen huomaa ja häntä kaipaa jokainen.
Miinuksena rahanmeno, rahanmeno ja rahanmeno. Jos lotossa voittaisin niin lapsimäärä varmasti kasvais. Myös pyykin ja ruoanlaiton määrä tuntuu joskus ylivoimaiselta.

Aika lailla samoilla linjoilla ap:n kanssa.
Minä tykkään kans että on menoa ympärillä. Tylsiä hetkiä on harvoin ;) Lapsista paljon seuraa toisilleen, eikä tarvii koko ajan olla tekemistä keksimässä.

Miinuksia.. Aika raskastahan tän härdellin pyörittäminen joskus on, mutta onneksi olen tarvittaessa saanut apua. Ja rahanmeno on tosiaan loputonta... mutta toisaalta taas voi vaatetta yms kierrättää seuraavalle.

Yhteistyössä