Monta lasta pieneen asuntoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PiXX
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on vajaa 100 neliöinen okt ja makuuhuoneita 2,toisesta saisi tehtyä kaksi alle 10neliön huonetta mutta toistaiseksi mennään näin.Niin ja lapsia meillä 5.Vanhin 11 ja nyorin vuodvuoden . Nyt kaksi vanhinta jakavat huoneen(poika ja tyttö) ja kolme nukku meidän vanhempien kanssa samassa huoneessa.

[QUOTE="äiti82";28634905]Meillä on vajaa 100 neliöinen okt ja makuuhuoneita 2,toisesta saisi tehtyä kaksi alle 10neliön huonetta mutta toistaiseksi mennään näin.Niin ja lapsia meillä 5.Vanhin 11 ja nyorin vuodvuoden . Nyt kaksi vanhinta jakavat huoneen(poika ja tyttö) ja kolme nukku meidän vanhempien kanssa samassa huoneessa.[/QUOTE]

Lapsille ehdottomasti se teidän makkari! Aikuiset käyttää makkaria vain nukkumiseen, lapset taasen tuo kavereita jne...silloin on oma huone tarpeen!
Aikuisille riittää kyllä vuodesohva, mun mielestä jotenkin noloa lapselle jos toisi kaverin, ja kaveri kysyisi missäs sun huon,e niin veisi sen teidän makkariin jossa sisarusten sänkyjä vieri vieressä?:O

Itselläni on ollut periaatteena, että 3h+k+kph/wc+s on sopiva 1-2 aikuiselle sekä 1-2 aikuiselle ja 1 lapselle, jos lapsia on 2 tarvitaan vähän 4h+k, jos 3 lasta niin 5h+k jne. Mutta jos välttämättä haluaa asua ahtaasti, niin mikäs siinä.

[QUOTE="Vieras";28635094]Itselläni on ollut periaatteena, että 3h+k+kph/wc+s on sopiva 1-2 aikuiselle sekä 1-2 aikuiselle ja 1 lapselle, jos lapsia on 2 tarvitaan vähän 4h+k, jos 3 lasta niin 5h+k jne. Mutta jos välttämättä haluaa asua ahtaasti, niin mikäs siinä.[/QUOTE]

eli sun mielestä parempi mennä töihin kun lapsi on 9kk koska on hankittu iso asuntolaina, että saisi 1 huone/lapsi????

wauh!

Joo sitä on mietitty että jos ite nukuttais olkkarissa mut sit ois jonkinmoinen. ongelma se että nuorin nukkuu meidän. keskessä ja mies valvoo pidempään niin vois mun ja nuorimman olla hankala nukkua...Toisaalta näinkin kyllä pärjätty ihan kivasti.

67 neliön kolmio ja 2 aik 2 lasta. 4 vuotiaalla oma huone 9kk meidän makkarissa. Ahdasta alkaa olemaan ja etsimme isompaa, mutta olen varautunut piiitkään hakuun.
Nyt asumme uudessa hienossa talossa ihanalla paikalla, ja edullisesti. Pelkkä tilan puute ei ole meillä syy muuttaa ja maksaa 400 enemmän, vaan myös nyk. kriteerit tulee löytyä, eli hyvä alue ja uusi/siisti asunto. Jos sellaista ei löydy niin jäädään tähän, eipä tarvi senttiä venyttää.

[QUOTE="Vieras";28635094]Itselläni on ollut periaatteena, että 3h+k+kph/wc+s on sopiva 1-2 aikuiselle sekä 1-2 aikuiselle ja 1 lapselle, jos lapsia on 2 tarvitaan vähän 4h+k, jos 3 lasta niin 5h+k jne. Mutta jos välttämättä haluaa asua ahtaasti, niin mikäs siinä.[/QUOTE]

Mulla samat aatokset :) Meitä on 2+1 ja nyt asuntona 3h+k, tarkoitus muuttaa omakotitaloon jossa vähintään 4h+k jotta saadaan myös vierashuone (enempää lapsia ei ole tulossa).

Meillon 115neliötä ja meitä on 2+4. Yksi on jokatoinen vkl ja yksi on vauva. Mutta kolme makuuhuonetta ei tule riittämään kun lapset kasvaa, onneksi on yläkertavaraus jonne tarkoitus rakentaa lisätilaa kunhan rahatilanne antaa myöten. Olen sitä mieltä että varsinkin isompana sitten se omatila on oltava kaikkien yhteisen edun vuoksi!

• Tykkää
Reactions: _Pigeon_
Ostimme pari vuotta sitten unelmien rivari kolmion. Remppa on tehty todella tyylikkäästi hyvällä maulla ja kaikki on uutta ja tehty pitkäksi aikaa. Meillä on nyt kaksi lasta jotka jakavat makuuhuoneen. Asunnossa on yksi vessa samassa tilassa kylpyhuoneen kanssa. Olohuone on suuri ja siinä on ikkunoita moneen suuntaan joten siihen mahdollisuus remontoida väliseinällä vielä yksi pieni makuuhuone.

Kolmas lapsi saa luvan tulla jos on tullakseen syksyllä kun lopetan pillerit. En tahtoisi myydä tätä ja ostaa isompaa. Saamme lainaa pankista aika vähän ja sillä rahalla ei saa yhtä hienoa tai uutta missä asumme nyt. Joutuisin aloittamaan rempan alusta. Asuinalue on kaupunkimme paras ja lapsi viihtyy koulussaan ja molemmilla lapsilla on tässä kavereita. Tällä alueella isoja asuntoja vapautuu myyntiin harvoin..

Ystäväpiiri painostaa ostamaan isomman jo nyt (kun eivät tiedä kolmannesta lapsesta vaan ajattelevat että kolmio on kahdenkin kanssa pieni). Lapset nauttisivat varmasti omista huoneista.. Mutta mietin jos tähän mahtuisi kuiteskin. Vessaan pitää välillä jonottaa ja eihän tässä kieltämättä pääsee perhettään "karkuun", ellei mene terassille nauttimaan hiljaisuudesta.. Jaksaisitko sinä pienessä asunnossa kolmen lapsen kanssa? (Tai edes kahden).

Sanon vaan lyhyesti, että teette itse siten, miltä tuntuu ja oman ratkaisun. Turha kuunnella ystävien painostusta. Ihan fiksusti olet miettinyt ja kuulostaa hyvältä, että olohuoneeseen on kuitenkin tarpeen tullessa mahdollisuus saada esim. 1 huone lisää. Lapsuudessani ei läheskään kaikissa taloissa ollut 2 vessaa. Meitä oli 5 hlöä ja 1 vessa. Mielestäni se oli ihan ok, välillä tietty hetkittäin tukalaa, mutta toisaalta välillä tosi hauskaakin. Kai siinä oppii elämäntaitoja esim. odottamaan vuoroa ja ottamaan muutkin ihmiset huomioon. Serkkuni perheessä oli 7hlöä ja 1 vessa -> täysjärkisiä heistäkin on kasvanut :)

Luota itseesi ja omiin ratkaisuihisi.

Alkuperäinen kirjoittaja pärjäätte hyvin!;28633192:
Tehän mahdutte hyvin sinne ja vielä pitkän aikaa! Kaksi vanhinta lasta jakaa vielä pitkään makkarin, te nukutte siinä toisessa ja tuleva vauva myös. Sitten kun tuleva vauva nukkuu yöt kuten vanhemmat lapset, teette omasta makkarista toisen lastenhuoneen ja muutatte itse sinne olkkariin tulevaan pienempään lisähuoneeseen nukkumaan (aikuiset ei tarvitse niin paljoa tilaa, lapsille leikkitila on tärkeä). Voi kun mä saisin tulla teille suunnittelemaan muutokset, tykkään tällaisista ihan hirveästi! =)

Meillä on 60m2 kaksio jossa tällä hetkellä asutaan miehen ja taaperon kanssa. Vauva syntyy kesällä. Tällä hetkellä me kaikki nukutaan makkarissa, mutta jossain vaiheessa siitä tulee lastenhuone ja me aikuiset "muutetaan" olkkariin, joka onneksi on sen mallinen että sinne mahtuu meidän sänky. Kodin pienuus ei ole hirveästi haitannut, joskus toivoo sitä toista makkaria mutta kuitenkin harvoin. Aiotaan asua tässä niin pitkään kuin mahdollista. Rahaa säästyy ja kaikkea turhaa tulee hankittua vähemmän, kun miettii onko sille tilaa. Olen järjestelmällinen ihminen ja suorastaan rakastan miettiä nerokkaita sisustusratkaisuja! Sisustus myös pysyy kauniina pienessä kodissa kun joka paikka ei pursua roinaa.

Ja joo, lähipiirissä tuntuu, että pariskunnat vaihtavat kaksion kolmioon heti kun raskaustesti näyttää plussaa. Kyllä mekin ollaan saatu silmien pyörittelyä kun kerrotaan että asuminen ei ahdista yhtään ja ei olla muuttamassa vielä mihinkään. =) Loppukaneettina, omasta kokemuksesta kummuten, neuvoisin että kun muiden kommentit alkavat herättää teidän epäröintiä omaa valintaanne kohtaan, mietitte niitä asioita jotka kodissanne ovat hyvin ja kuinka paljon kodistanne tykkäätte, saa se ajatukset taas oikeaan perspektiiviin; sehän on TEIDÄN kotinne, ei kenenkään muun.

Fantastinen kirjoitus. Ihan kuin olisin itse kirjoittanut.

T: 4 ihmistä + 2 kissaa ja 40m2

Mahtuako pieneen asuntoon vai ei... Kaikkihan riippuu täysin siitä, mitä TE haluatte. Me asuttiin kolmen lapsen kanssa kolmiossa ja hyvin mahduttiin. Muutettiin isompaan kun sattumalta aivan naapurista löytyi isompi asunto. Meillä oli isot makkarit ja toimiva keittiö. Olohuonekin oli suht iso, mutta ehkä hankalan mallinen, eli ei olisi voinut jakaa huonetta siitä tai sinne ei olisi saanut järkevästi sänkyä... Aamuisin kaipasin välillä toista vessaa.... Mutta kyllä me mahduttiin ja kaappitilaakin oli riittävästi meidän tarpeisiin. Meillä kyllä oli käytössä lämmin kellari jossa säilöin kaiken mikä ei ollut käytössä nyt, eli kaapeissa oli vain käyttövaatteet ja -tavarat.

Sano kavereillesi, että huoloehtivat omista asioistaan ja omasta asumisestaan. ;)

Yhteistyössä