Montako kertaa haitte haluamallenne alalle, ja pääsittekö sisään monennella kerralla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Hain nyt kolmatta kertaa sairaanhoitajaksi, ja en päässyt sisään. Vituttaa niin suunnattomasti, ja haluisin tietää että montako kertaa kannattaa hakea todella haluamallensa alalle?

hain keväällä nuorisopuolelle lähäriks ja en päässy, tosin hakijoita oli 145 ja sisään pääs 15.

Aikuispuolelle hain nyt syksyllä ja koulu alkaa tammikuun 7.

mä olisin kokeillu viel pari kertaa jos en olis ny päässy mut sit olis saattanu jäädä.

Kahteen kouluun hakenut ja kumpaankin ekalla sisään (amk ja yliopisto).

Tiedätkö, mikä mättää, ettet pääse sisään? Jos soveltuvuustestit, niin onko silloin oma ala vai onkosiitä tullut pakkomielle

[QUOTE="vieras";27585269]Kahteen kouluun hakenut ja kumpaankin ekalla sisään (amk ja yliopisto).

Tiedätkö, mikä mättää, ettet pääse sisään? Jos soveltuvuustestit, niin onko silloin oma ala vai onkosiitä tullut pakkomielle[/QUOTE]

En osaa sanoa mikä mättää. pitää varmaan mennä juttelemaan jollekin ura ohjaajalle ja vähän kysellä. harmittaa.

En usko ainakaan että mikään pakkomielle, vaan ihan aidosti kiinnostaa sairaanhoito.

Mä olen hakenut lukion lisäksi kolmeen opistotason koulutukseen (aikoinaan kun ei muuta ollut), kaikkiin olen päässyt ekalla yrittämällä sisään. Myös minulla lukion päästötodistus on niin hyvä, että sillä pääsee helposti opiskelemaan.

Etkö ap tiedä pisteitäsi, ja millä pisteillä on otettu sisään - tai sitä soveltuvuuskokeen tulosta. Kannattaisi ottaa selväämistää kiikastaa - niin sitten asiaan voisi myös vaikuttaa.

Oon viime kevään ylioppilas ja hain sairaanhoitajaks ja pääsin heti sisään, vaikka yo-todistus keskinkertainen. Aika moni meidän luokallakin on hakenut sen 1-2 ennen kun pääs sisään. Koita hakea kaupunkeihin jonne on helpompi päästä opiskelemaan:) itse hain 1. tampere kätilö ja 2. tampere sairaanhoitaja ja 3. hieman tamperetta pienempi kaupunki:) pääsin 3.hakuvaihtoehtooni, mutta oisin päässyt myös tampereelle sairaanhoitajaksi jos oisin sen laittanut ensimmäiseksi...

Itse koen asian niin et jos alalle pelkät soveltuvuuskokeet ja psykologin haastattelu, enkä ekalla pääse ni sit sais jäädä ainakin pariksi vuodeksi. Joku syy kuitenkin ollu etten ole ollut sopiva. Sit taas viiden vuodenkin kuluttua olen jo kasvanut ihmisenä niin et vois uudestaan kokeilla.

Sairaanhoitajaksi pääsin toisella kerralla. Ihmettelen vähän sitä, sillä ensimmäisellä kerralla jäin aika paljon sisäänpääsypisteistä ja toisella kerralla pääsin heittämällä sisälle :) Mieti miten voisit parantaa asemaasi? Voisitko hankkia esimerkiksi alan työkokemusta vaikkapa harjoittelun kautta ?

Hain viime keväänä ensimmäistä kertaa haaveammattiini sairaanhoitajaksi. Hain ainoastaan yhteen suurehkon kaupungin (kotikaupunkini) amk:iin, koska minulla ei ole mahdollista kulkea kauempana. Jännäsin koko kesäkuun tuloksia ja tuntui kuin olisin voittanut lotossa, kun kuulin päässeeni opiskelemaan! :D
Olen edelleen todella innostunut alasta :)

Suosittelen ap:lle jotain alan harjoittelupaikkaa/vapaaehtoistyötä tms, josta saisit kokemusta hoitotyöstä (jos sulla ei siis sellaista ole ennestään). Itse olin ennen hakua puoli vuotta harjoittelussa työmarkkinatuella vanhusten parissa ja uskon sen auttaneet sisäänpääsyssä.

Ekalla kerralla sisään kaikkialle, minne hain.

Sinuna kyllä kysyisin, mistä kiikastaa, ettei ovet aukea. Voisitko käydä korottamassa arvosanojasi? Isoissa kaupungeissa suosituimmille AMK-linjoille on vaikeampi päästä, kuin moniin yliopiston tutkintolinjoille. Esim. Tampereella ei pari vuotta sitten päässyt terveydenhoitajan pääsykokeisiinkaan, jos yo-todistuksen ka. oli M. Piti olla yli.

-sairaanhoitajaksi ns.heittämällä ekalla haulla
-yliopistoon (psykologia) pyrin nyt tulevana keväänä viidettä kertaa :) pisteen päähän jäänyt sisäänpääsy parhaimmillaan.

Mä oon hakenut tosi monesti ja vaikka minne. Mulla oli aluksi "kolmas kerta toden sanoo" -periaate ja sitten se muuttui "kerta toden sanoo"-periaatteeksi.

Hain eka lukion jälkeen kolme kertaa opiskelemaan yhtä tiettyä alaa "kotikaupungin" yliopistoon, en päässyt, ei ollut edes lähellä. Samaan aikaan hain myös yhdelle toiselle alalle samaan yliopistoon samaan tiedekuntaan yhden kerran, en päässyt. Sitten hain kolmannelle alalle samaan tiedekuntaan yhden kerran, jäi 0,23 pisteestä kiinni etten päässyt. Sitten hain seuraavana vuonna erääseen toiseen yliopistoon ihan eri alalle eri tiedekuntaan, jäin varasijalle. Samalla hain ammattikorkeaan, pääsin parhailla pisteillä ja olisin päässyt myös toiseen vaihtoehtoon pisteiden puolesta mutta ekaan piti mennä. Totesin ettei alalta saa töitä ja hain taas tuohon toiseen yliopistoon samaan tiedekuntaan mutta alalle jonne en vielä ollut hakenut, pääsin tosi korkeilla pisteillä sisään, mutta totesin vuosien jälkeen ettei ala oo mulle sopiva ja hain samaan tiedekuntaan toiselle alalle jonne oikeastaan olin aina halunnut mutten koskaan hakenut, pääsin tosi korkeilla pisteillä sisään, ja joskus toivottavasti sieltä valmistun. Jos en muuta mieltäni :/ Noiden lisäksi oon hakenut myös paikkoihin jonne en oo mennyt kuitenkaan lopulta kokeisiin, vaikka oon läpäissyt ennakkotehtävät yms.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä