Montako kertaa teidän 10-11 kuukauden ikäinen vauva syö vuorokaudessa tissiä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meme72
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

meme72

Jäsen
02.08.2007
199
0
16
Kysymys tulikin jo otsikossa eli miten monta kertaa vuorokaudessa teidän 11 -kuiset vauvat syövät vielä rintamaitoa? Annatteko jotain hapanmaitotuotteita sen lisäksi? Kysymys koskee tietysti lähinnä niitä, joiden vauvat saavat pelkästään rintaa, eikä lainkaan korviketta. En tunnu löytävän tähän kysymykseen vastausta, kun suurin osa taitaa antaa vauvalle jo tässä iässä korvikettakin. Meillä siis mennään rintamaidolla 4-5 syöttökertaa vuorokaudessa, yksi niistä on edelleen yöllä, vaikka poika hyvin syö kiinteitäkin. Pikkuhiljaa hapanmaitotuotteita kokeillaan, mutta ovat aiheuttaneet vatsavaivoja. Mitkä olisi hyviä maitotuotteita kokeilla näin aluksi?
 
Meillä nyt vähän yli vuoden vanha poika jota edelleen imetän. Korviketta ei ole saanut käytännössä koskaan, kun ei suostunut tuttipullosta juomaan. Täysimetin puoli vuotiaaksi ja sen jälkeen alkoi hyvin kiinteät maistua.
En kyllä syöttökertoja muista 11kk ikäisenä, mutta oli niitä varmaan ainakin tuo 5/vrk, jollei enemmänkin. Ja yölläkin otti tissiä.
Alettiin pikkuhiljaa kokeilla maitotuotteita 10,5-11kk iässä niin että pidettiin välipäiviä, eikä masuvaivoja tullut. Ensin raejuustoa, luomujugurttia, viiliä, piimää yms. ja sittemmin ihan maitoakin.
Olikohan tästä nyt mitään apua :attn: mutta siis oliko se nyt noin 6dl mitä 11kk ikäinen tarvitsee maitoa, niin meillä se tuli silloin käytännössä kokonaan tissistä. Tietty niin vaikea arvioida määrää, mutta hapanmaitotuotteita vasta tuolloin totuteltiin niin en ajatellut että niistä tuli paljoakaan maitoa.

Oletteko saaneet neuvolasta sellaista maito-esitettä? siinä oli mielestäni hyviä vinkkejä tuohon maitoon totutteluun.
 
Kiitos Siksakkia vastauksestasi!Täytyypä kokeilla just tuota välipäivien pitämistä hapanmaitotuotteiden kanssa, niin jospa se alkaisi sujua. Lopettiko vauvasi yötissittelyn itsestään vai jouduitko opettamaan siitä eroon? Kuinka usein nyt imetät, entä annat muita maitotuotteita?
 
Eipä ole lopettanut ei, vaan vieläkin syö yöllä. Meillä nukutaan perhepedissä ja luulenpa, että se on ihan vaan totuttu tapa eikä nälkä ole yöllä. Oikeastaan se ei edes syömistä ole, vaan jos alkaa yöllä itkemään (ei siis edes herää kunnolla, on vaan sellanen levoton ja alkaa pyöriä ja äheltää ihan kuin näkisi pahaa usta tms.) niin ei rauhoitu mitenkään muuten kuin rinnalle. Luputtelee pienen hetken, ja rauhoittuu. Ihan kuin haluaisi vaan varmistaa että äiti todella on siinä. Joku yö ottaa rintaa ehkä kerran, toisena kolme. Tarkoitus olisi pikkuhiljaa päästä tuosta tavasta eroon, ja vieläpä omaan sänkyyn nukkumaan :heart:

Imetän noin 4-7 kertaa päivän mittaan (aika lyhyitä nuo imetyskerrat), maitotuotteita menee ruuan yhteydessä, välipalalla, aamu- ja iltapalalla. Välillä myös ihan "raakaa" maitoa esim. murojen kanssa. Ruokajuomana juo vettä mukista. Neuvolan täti oli sitä mieltä, että jos/kun imetys jatkuu, ei tarvitse enää sen lisäksi juottaa maitoa raakana. Luotan hänen arvioonsa, että maitoa/maitotuotteita lapsi saa riittävästi.

Tuo imetys on meillä sellaista lapsentahtista edelleen, lähinnä ennen päikkäreitä ja päikkäreiden jälkeen sekä illalla ennen yöunta tuntuu olevan tissittely tärkeää. Ja nyt kun on oppinut kävelemään yms. uusia mielenkiintoisia juttuja, niin eipä paljon ole tissi mielessä kesken leikkien. Oon kuullu hyviä kokemuksia tutuilta siitä, että lapsi on tavallaan itse vieroittunut rinnalta, niin luottavaisin mielin siksi olen. Toki jos näyttää siltä ettei muutaman kuukauden sisään entisestään tunnu vähenevän imetys, niin sitten täytyy vieroittaa, mutta tälläinen hidas äidinmaidon vaihtuminen lehmänmaitoon sopii meille :heart:
 

Yhteistyössä