montako tuntia nukkuu 2 kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan?

Vieras
Voisitteko kertoa paljonko teidän n. 2 kk ikäiset vauvat nukkuvat / nukkuivat.

Minulla ei ole käsitystä siitä, mikä on normaalimäärä ja niinpä olen miettinyt hieman huolissani että nukkuuko meidän vauva ""liikaa"".
Hän syö n. 6 krt / vrk ja syömisen yhteydessä on hereillä päiväsaikaan yleensä 1-2 tuntia, ei aina edes sitä. Yöllä syömisen päälle tahtoisi myös olla hereillä, mutta koitan laittaa sänkyyn. Siellä sitten keskenään ärisee ja ähkii vaihtelevia aikoja, ei kylläkään ilmeisesti aina välttämättä ole tuolloin hereilä.
Syökö vauva liian harvoin? Paino on kyllä kehittynyt normaalisti, n. 200 g viikkovauhtia.
T: Epätietoinen uusavuton

Hei,

Meillakin on 2kk ikainen vauva. Han syo noin 7-8krt/vrk ja nukkuu yolla ensin noin 19.30-24.30 jonka jalkeen heraa syomaan, syo noin 20min ja nukahtaa heti sen jalkeen, sitten nukkuu noin 3.30 asti ja syo jaleen puoliunissaan. Parhaimpina paivina nukkuu sitten viela noin 7 asti jonka jalkeen sitten ""heraa"". Eli meidan vauva nukkuu aika hyvin yot eika ole hereilla yolla, syokin aina silmat kiiinni ja nukahtaa tosiaan saman tien. Paivaunien laita onkin vahan niin ja nain, nukkuu joko 2 paikkarit, 1-2h kerrallaan, tai joskus vaan yhdet jotka on sitten pidemmat.

En usko etta 2kk ikainen vauvasi voisi nukkua liikaa, ja jos paino nousee tasaisesti niin ei varmasti haittaa. Toki en ole asiantuntija ja jos asia kovasti vaivaa mieltasi niin ehka joku muu osaa auttaa...

Käsittääkseni normaalia. Meidän typy on aina nukkunut paljon. Taisi olla vielä tuossa iässä, että lähes söi ja nukkui.

Typy söi n. 4h välein ja yleensä nukahti taas, hetkisen oli hereillä. Typy taisi olla 6kk ikäinen ennenkuin voin edes sanoa että nukkui päikkäreitä. Tai sitten ehkä 4-5 päikkärit päivässä. Lähemmäs vuoden ikäisenä jätti vasta kolmannet päikkärit pois. Ja nyt 1½ vuoden iässä alkaa siirtyä nukkumaan yksiä päikkäreitä.

Tosiaan yksilöllistä. sitähän sanotaan, että paljon nukkuvista tulee viisaita ;) Meille ei missään vaiheessa sanottu, että olisi nukkunut liikaa. Kun kävimme sairaalan kontrolleissa muiden asioiden takia, ja siellä kerroin että typy nukkuu paljon.

Minä taas olen ollut huolissani, nukkuuko meidän poika liian vähän. On vähän reilu 2kk, mutta jo ennen kuin se 2kk tuli täyteen, oli kaava sama:

-nukkumaan illalla 20-21
-nukkuu ekan pätkän 3-6h, eli syödään klo 00-03
-sen jälkeen syö 2-3h välein (eli yhteensä 2-3 yösyöttöä)
-herää 7-8.30
-aamuyö on tosi levotonta pyörimistä, ja välillä saattaa valvoa aamuyöstä 1-2h ruuan jälkeen (pimennysverho auttoi vähän tähän ongelmaan)

-> eli yöllä nukkuu aika hyvin. Mutta se päivä... joskus voi olla päivä, että nukkuu paritkin parin tunnin päikkärit, mutta ne on harvinaisia. Usein nukkuu esim. aamupäivällä puoli tuntia sängyssä, kun äiti torkkuu vieressä, iltapäivällä vaunuissa ehkä 30-45min (mutta herää kesken lenkin ja huutaa kuin syötävä, kunnes pääsee rintareppuun, sieltä sitten katselee ympärilleen tai torkkuu). Saattaa sitten simahtaa vielä lyhyesti syliin, mutta siis yleensä päiväunia yhteensä 1-2h. Naapurin 8kk vauvakin nukkuu enemmän päikkäreitä! Mutta kai se on on normaalia tämäkin. Mitään kotihommia en oikein saa tehtyä, mutta parempi tämä kuin yövalvominen (tosin aamuyöllä täällä usein vanhemmat valvoo, kun vauva ölisee unissaan).

Meillä poika 2,5 kk ja sama tilanne kuin Sintillä, eli päiväunet työn takana. Öisin on n. viikon verran nyt nukkunut n. 20.30-4.30/5, jolloin syö rintaa ja jatkaa uniaan vielä 1-1,5 t. Eli yö menee hienosti. Mutta päivällä nukkuu LIIKKUVISSA vaunuissa kerran tai kaksi n. 1,5 tuntia, muuten torkahtelee ihan lyhyitä pätkiä sylissä tai sitterissä. Eli päivisin EI OLE minulla omaa aikaa, kun nuo pidemmät unet olen vaunuja työntelemässä....

mulla 6vkoa vanha tyttö. olen ihmeissäni myös miten vähän typy nukkuu päivisin...ehkä 20-30 min silloin tällöin!
yöt nukkuu kyllä tosi hyvin,toki syö 2-3 tunnin välein.

Yhteistyössä