Moraalinen ongelma (anoppi ja raha).

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysymys

Vieras
Olemme rahapulassa olleet pari kuukautta,tilanne helpottaa vasta ensi vuoden alusta. Meidän pelastuksemme on se että korjaamme vanhoja huonekalujamme,perämoottorin,mönkijän ym ja myymme pois.Niillä pärjäämme ensi vuoden alkuun.
Kirppispaikka varattu ymym. Mutta parhaiten tienataan kun korjataan ja myydään pois nämä tavarat (jotka siis meillä lojuneet jo useamman vuoden). Ajanpuutteen vuoksi jääneet tekemättä,ja nyt ne olisi pakko tehdä että saamme edes ruokaa jouluksi. Muutama jo korjattu ja myynnissä!

Ongelma on se,että anoppi pyytää miehen apua eräässä työssä,jota hänellä ei ole vara teettää vieraalla.Vaatii erityisosaamista,on erittäin raskasta,ja vie aikaa useamman viikon.Vähintään.Ja rahaakin tähän saa menemään,kun väistämättä joutuu ajelemaan autolla..
Ja tottakai pitää auttaa,MUTTA jää sitten nämä omat hommat tekemättä ihan väistämättä.Mies kun on töissäkin (rahapula johtuu minun tilanteestani),eikä joka paikkaan kerkeä...

Ei voi mitään,mutta mua vitu*ttaa ihan suunnattomasti. Anopilla oli vielä vuosi sitten rahaa yli 30 000 e,missä se raha nyt on kun sitä tarvitaan?
Nyt tästä tilanteesta kärsitään sitten mekin.

Mies on luvannut jo työn tehdä ja tehnyt jo valmisteluja,eli kieltäytyä ei voi enää.
Mistä hemmetistä minä revin nyt rahaa?? Tuo kirppispaikka on ainoa minkä voin itsenäisesti hoitaa. Lapsia vielä jaloissa koko ajan..

Miehen pitäisi pyytää rahat ainakin syntyviin kuluihin. Jos anoppi on ok, niin hän tajuaa maksaa hiukan vaivanpalkkaakin. Tietääkö anoppi, että teillä on tiukka vaihe menossa?

Voisko anoppi maksaa miehellesi jotain tuosta työstä? Oliko teillä hinnasta puhetta kun lupasi tulla tekemään? Ei kai monen viikon hommaa voi ilmaiseksi vaatia, kohteliasta ja tapoihinkin kuuluu maksaa varsinkin kun omasta lapsesta kysymys.

Rahapula johtuu sinun tilanteestasi? Siis miten?

Ei kai anoppia voi syyttää teidän rahapulastanne? Ja kuulostaa kuitenkin, että mies on luvannut työn tehdä (ehkä ennen tuota rahapulaa?), niin ei kai sitä voi yhtäkkiä perua?

Mä olen sitä mieltä, että vanhempia autetaan, jos tarvista on. Eikä meillä ainakaan perheen kesken mitään maksuja vaadita.

Mun mielestä miehesi kannattaa sanoa äidilleen, että teillä on rahasta pulaa ja että ainakin benskakulut yms syntyvät kulut voisi maksaa, että HÄNELLÄ ei ole rahaa bensakuluihn. On se kumma jos kukaan kuvittelee, että persaukisena vielä tekee hyväntekeväisyyttä toiselle. Niin, mihin anoppi on rahansa tuhlannut?? Ja nyt köyhä poikansa on tullut hätiin.

[QUOTE="vieras";27421475]Jos mies ei kykene pitämään perheen parhaasta huolta, niin sinulla on oikeus soittaa anopille ja sanoa, että teille ei sovi.[/QUOTE]
Ei kai ap voi miehensä puolesta mennä tuollaista sanomaan, jos mies on lupautunut ja haluaa auttaa? Ap:lla ei taatusti ole oikeutta soittaa. Ei kai se mies sentään holhouksen alla ole :O

Mun mies tekee kaiken mitä kuka vaan älyää pyytää.Valitettavasti :(
Luultavasti mies ajattelee että kerkeää tehdä kaiken,nukkuu vähemmän ym..On stressaantuneen oloinen...

Tosiaan mies on töissä ja rahapula johtuu minusta;olen raskaana ja sairaslomalla!
Kyllä anoppi yleensä jotain makselee,mutta nyt kun itsekin tuntuu olevan rahapulassa niin....? Tosin meinasin jo sanoa päin näköä että missä ne 30 000 e ovat jotka perinnöksi sai (ja noista on jo vero maksettu,käteen jäi 30 000 e).

Ollaan mekin yritetty aina auttaa sukulaisia, harvemmin olaan itse avun tarpeessa..Nyt vaan avunkyselijöitä on liikaa,ja kuitenkin oma perhe menee etusijalle.
Mies ei ehkä edes tajua miten suossa me olemme.On tottunut siihen että minä keksin aina jonkun keinon.

Ja itseasiassa mies ei ole edes LUVANNUT mitään,anoppi vaan ILMOITTI että hän tarvitsee apua.

Mutta kiirettä hänellä ei ole eikä siis hiillosta mitenkään,voitaisi siis periaatteessa tehdä ainakin osa omista hommista ensin..Mutta tiedän että mies stressaa hulluna tuota anopin työtä.

[QUOTE="aapee";27421623]Mun mies tekee kaiken mitä kuka vaan älyää pyytää.Valitettavasti :(
Luultavasti mies ajattelee että kerkeää tehdä kaiken,nukkuu vähemmän ym..On stressaantuneen oloinen...

Tosiaan mies on töissä ja rahapula johtuu minusta;olen raskaana ja sairaslomalla!
Kyllä anoppi yleensä jotain makselee,mutta nyt kun itsekin tuntuu olevan rahapulassa niin....? Tosin meinasin jo sanoa päin näköä että missä ne 30 000 e ovat jotka perinnöksi sai (ja noista on jo vero maksettu,käteen jäi 30 000 e).

Ollaan mekin yritetty aina auttaa sukulaisia, harvemmin olaan itse avun tarpeessa..Nyt vaan avunkyselijöitä on liikaa,ja kuitenkin oma perhe menee etusijalle.
Mies ei ehkä edes tajua miten suossa me olemme.On tottunut siihen että minä keksin aina jonkun keinon.[/QUOTE]

Ihmettelen vähän tuota, että te kyttäätte anopin 30 000 euroa. Jos oikein ymmärsin, hän peri ne ja silloin hän saa käyttää ne juuri niin kuin tykkää. Se on sitten kiva ylläri, jos auttaa sukulaisiaan, mutta mikään pakko ei ole. Pystyisittekö te järjestelemään menojanne niin, että vaikka pistäisitte asuntolainen lyhennykset jäihin tai pyytäisitte maksuaikaa laskuille? Meinaan että jos sinä alat sitten joululta saada äitiyspäivärahaa.

Minusta ainoa ratkaisu tähän on se, että miehesi kertoo äidilleen, että teillä on rahatilanne tiukoilla ja siksi miehen pitäisi ehtiä auttamaan sinua noissa kunnostushommissa, että saatte rahaa. Voisitte myös kysyä lainaisko anoppi teille sen verran, ettei ihan noin tiukaksi vetäisi, että toimeentulo on kirppis- tai huutismyynneistä kiinni. Miten sinä edes pystyt kasaamaan ja ylläpitämään kirppispöytää, jos olet saikulla? Joku käräyttää sinut pian:O

Eikös sairauslomalta saa palkkaa? Kerrotte anopille tilanteen ja hän auttaa teitä ja te autatte anoppia. Hyvin yksinkertaista. Eikä avunpyytäminen välttämättä kero siitä että perintö on käytetty. Anoppi tietysti säästää rahaa kun pyytää poikansa töihin.

[QUOTE="vieras";27421475]Jos mies ei kykene pitämään perheen parhaasta huolta, niin sinulla on oikeus soittaa anopille ja sanoa, että teille ei sovi.[/QUOTE]

Ei vaan aplla on velvollisuus vaihtaa varakkaampi mies nykyisen tilalle. Ei tuollaisesta nysväämisestä tule mitään.

Ihmettelen vähän tuota, että te kyttäätte anopin 30 000 euroa. Jos oikein ymmärsin, hän peri ne ja silloin hän saa käyttää ne juuri niin kuin tykkää. Se on sitten kiva ylläri, jos auttaa sukulaisiaan, mutta mikään pakko ei ole. Pystyisittekö te järjestelemään menojanne niin, että vaikka pistäisitte asuntolainen lyhennykset jäihin tai pyytäisitte maksuaikaa laskuille? Meinaan että jos sinä alat sitten joululta saada äitiyspäivärahaa.

Minusta ainoa ratkaisu tähän on se, että miehesi kertoo äidilleen, että teillä on rahatilanne tiukoilla ja siksi miehen pitäisi ehtiä auttamaan sinua noissa kunnostushommissa, että saatte rahaa. Voisitte myös kysyä lainaisko anoppi teille sen verran, ettei ihan noin tiukaksi vetäisi, että toimeentulo on kirppis- tai huutismyynneistä kiinni. Miten sinä edes pystyt kasaamaan ja ylläpitämään kirppispöytää, jos olet saikulla? Joku käräyttää sinut pian:O

Se ei kuulu kenellekään miten sairauslomansa käyttää. Saa lähteä vaikka ulkomaille lomailemaan. Toisten saikkuja on turha kyttäillä. Meille pidettiin tästä aiheesta töissä pitkä palaveri.

Se ei kuulu kenellekään miten sairauslomansa käyttää. Saa lähteä vaikka ulkomaille lomailemaan. Toisten saikkuja on turha kyttäillä. Meille pidettiin tästä aiheesta töissä pitkä palaveri.

Väärin tuo joka tapauksessa on, jos on esim. jäänyt saikulle sitä varten, että saisi levätä ettei tule ennenaikaista synnytystä ja sitten kuitenkin tekee roudaushommia yms. oikein urakalla ja välittää jaskat levosta.

Tässä vähän moraalia, kun ap sitä kerran kyselee:D

Yhteistyössä