Moraaliton työkaveri. Mitä tekisitte tilanteessani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Netta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Netta"

Vieras
Meillä on toimiva työyhteistö ja tämä kyseinen työkaveri on monella tapaa todella ihana ihminen ja en halua hänelle kuitenkaan ongelmia.
Työssä voi ihan hyvin ottaa rennomminkin ja en ole mikään tiukkapipo. Mua ei häiritse, jos käy työajalla facebookissa tai soittelee omia puheluitaan kesken päivän yms.
Myöhästyminen on inhimillistä ja jos joku nukkuu joskus pommiin, niin ok. Näitä sattuu.

Työkaveri kuitenkin tulee tahallaan myöhässä töihin, kun pomo ei ole paikalla. Meitä on viikonloppuisin esim. vain kaksi aamuvuorossa ja jos työkaveri tietää, että mä olen hänen kanssaan aamussa, niin hän tahallaan myöhästyy 5min-35min ihan vain siksi, kun "Leena on niin rento tyyppi, ettei se mitään sano. " Sitten tulee vaan naureskellen myöhässä "Meni Jonnen kanssa eilen niin myöhään"

Työajalla etenkin viikonloppuisin suoristaa hiuksiaan ja surffailee netissä työajan. Arkena hän on istuu koneella pyörien nettikaupassa. Jos pomo on töissä, niin työkaveri otta läppärin ja menee muka tekemään koneelle työasioita. Oikeasti selaa blogeja.

Mua suorastaan ärsyttää tuollainen. Mä koen jopa loukkausena sen, ettei mua ja työtä arvosteta yhtään, vaan voidaan tulla koska sattuu töihin kun mä olen siellä yms.

En halua mitään showta aikaan. argh, jos joku ymmärtää mitä tarkoitan.

Meillä on pieni työyhteisö ja jos tekisin tuon, niin saisin varmaan aikamoisen nirppanokan maineen ja paskat niskaani. Tämä työkaveri tod. näk suuttuisi mulle ja on sellainen ihminen, että hänen kanssaan joko ollaan väleissä tai sitten ei olla ja siitä kärsitään.
Mietin voisikohan esim. sanoa luottamuksella esimiehelleni tästä.

Jos työkaveri vaan selailee blogeja ja laittaa hiuksia koko päivän, eikö teiltä jää kamalasti töitä tekemättä? Mä oon pyytänyt lorvivaa työkaveria telemään niitä juttuja jotka on tekemättä.

Sitten sanoisin esimiehelle luottamuksella. Vois olla hyvä vaihtaa työvuoro pomon kanssa ja työkamu menisi myöhässä. Sitte esimies voisi sanoa, että myöhästymiset merkataan aina listaan.

No meillä oli vkodissa tyyppi, joka istui joka aamu (muiden juostessa tukka putkella aamuhommissa) askartelusalissa lukemassa päivän lehdet läpi. Kerran löysin tyypin saunasta nokkaunilta. Kiva kun olit sen kanssa iltavuorossa (kaksi tyyppiä iltavuorossa per kerros, vanhuksia lähemmäs parikymmentä, lähes kaikki kahdenautettavia), niin se saattoi yhtäkkiä kadota johonkin ja voi olla, että meni parikin tuntia, ettei ollut hajuakaan, missä työkaveri oli. Sen verran tiesin, ettei se ainakaan töitä tekemässä ollut...

Eli joo, ymmärrän, että ärsyttää. Meillä kyseinen tyyppi lopulta jäi vuorotteluvapaalle ja tekee siis välillä töitä, välillä on pois. Nykyään kun käy töissä, niin panostaa sen työajan kyllä ihan kympillä ja hänen kanssaan on mukava olla töissä. Oli aiemmin niin uupunut työhönsä, että tuo vuorotteluvapaa on tehnyt todella hyvää.

Mä en tiedä ovatko muut huomanneet töissä samaa vai tapahtuuko myöhästelyä vain silloin, kun mä olen töissä.

Meillä voi luistaa töistä paljonkin jos haluaa. Esim. jos hommana tehdä tietokoneella jotakin, niin ne voi tehdä suht. nopeastikin ja niitä töitä voi "keksiä" itselleen. Esim. sanomalla "menen nyt tekemään Einon yhteenvetoa ja kuntoutussuunnitelmaa koneelle" vaikka todellisuudessa ne olisi jo hoitanut.
Jos hommana on hoitaa "Seppo+Sepon asunto", niin osa Siivoaa ja hoitaa. Osa käy vaan pyörähtämässä kämpällä ja käskee Sepon itse viedä roskat ja thats it.

Jos sulla on viksu pomo se hoitaa asian niin että saa työkaverisi kiinni "itse teossa" eli tulee vaikka itse viikonloppuaamuisin työvuoron alussa yllätyskäynnille yms.

NIIN tiedän tuon tunteen... Mulla oli yhdessä hommassa työpari, joka pääosin hoiti omia asioitaan. Tuli myöhään, lähti aikaisin (itse pidettiin kirjaa työajoistamme ja liukuva työaika joka mahdollisti tuon), piti tunnin ruokkiksen ja vähintään puolen tunnin kahvitauot, puhui puhelimessa omia juttujaan koko ajan, jopa silloin kun olisi ollut töissä todella kiire jne. Hänellä ei kerran pariin viikkoon ollut muita töitä kuin yksi iso juttu, toisen viikon lopulla kysyin että miten sujuu ja hän sanoi että on juuri ALOITTAMASSA sitä. Onneksi hänen pestinsä oli määräaikainen, mutta kyllä oli pitkä vuosi hänen kanssaan... Sen lisäksi sen tekeleissä oli faktat aina pielessä eikä se tarkistuttanut niitä kenelläkään ja mun piti korjailla niitä jatkuvasti.

Mutta olin samassa tilanteessa aloittajan kanssa, ketään ei olisi ollut tilalle ja erittäin pieni työyhteisö. Sillä kestin sitä kun tiesin että se häipyy kun määräaikaisuus päättyy.

Mun suhtautuminen riippuisi tasan siitä, jäisikö toisen tekemättömät hommat minun niskoilleni.

Meillä on töissä omat vastuupotilaat, jotka jaetaan vuoron alussa ja mä en silloin kyttää toisten tekemisiä.. Hoidan omani mahdollisimman hyvin ja tiedän, että seuraava joka tulee jatkamaan näkee kyllä kuka on tehnyt vuoron aikana ns. extraa ja kuka vain välttämättömät. Luotan siihen, että työyhteisössä äkkiä huomataan kyllä jos joku päivästä toiseen löysäilee ja se ei ole minun ongelmani, koska olen vastuussa vain omista potilaistani. En näin ollen ikinä käy pomoille kertomassa toisten tekemisistä, jos ne eivät suoranaisesti vaaranna potilasturvallisuutta.

Jos tilanne taas olisi se, että ne toisen tekemättömät työt kaatuisi minun niskaan, niin ihan varmasti sanoisin työntekijälle itselleen sekä pomolle. Tälläkin hetkellä kyllä huomautan jos hoidan jonkun kanssa ns. parina hommia ja toinen istuu kun vielä olisi tekemistä. Ihan ystävällisesti sanon, että mitä on vielä tekemättä ja yleensä toinen ei siinä kohtaa kehtaa olla auttamatta.. Varsinkaan uudemmat työntekijät eivät yksinkertaisesti tajua mitä pitää tehdä seuraavaksi ilman, että heille sanoo sen ääneen.

Jos toinen tulee jatkuvasti myöhässä töihin, niin olettaako se siis, että sinä olet tullut hoitamaan ajallaan puljua, vai voisitko sinäkin tulla huoletta 30 min myöhässä? Mun mielestä on törkeää olettaa, että toinen tulee ajallaan ja voi itse sen takia myöhästyä jatkuvasti.. Eri asia jos se ei haittaa että kumpikaan ei tulisi ajallaan.

Yhteistyössä