motorinen kehitys ja ryömiminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytteli6kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tytteli6kk

Vieras
Pitäisikö huolestua, kun tyttö 6,5kk ei vieläkään ryömi? On kääntynyt nelikuisesta kumpaankin suuntaan ja pyörinyt napansa ympäri, mutta viimeiseen kahteen kuukauteen ei ole "oppinut" mitään uutta. Lattialla viihtyy hyvin ja siellä pyöriskelee ja lelujaan imeskelee yms, mutta liikkeelle lähdöstä ei tietoakaan..

Neuvolassa sanoivat, ettei mitään kiirettä, mutta kuitenkin samaan hengenvetoon kysyivät, että istuuko jo.. Ei kai se nyt hyvänen aika istu jos ei edes ryömi vielä, vai?

Lähipiirissä ei pikkuisia ole, joten minulla ei varsinaisesti ole tietoa mitä vauvojen "kuuluisi" minkäkin ikäisenä osata..

Kaikki oppii omaan tahtiin. Meillä tyttö oppi vasta tosi myöhään kääntymään. Aina kysyivät neuvolassa että joko kääntyy ja kyllähän siinä ihan ahdistu, että mikä on kun ei käänny. No 6kk iässä alkoi kääntyily ja 2 viikkoa sen jälkeen lähti ryömimään. Eli pitkä aika oli meilläkin kun ei oppinut mitään uutta, sitten kun oppi, niin oppikin paljon kerralla. Nyt 7kk iässä nousee polviseisontaan tukea vasten ja heijailee itseä konttausasennossa.

Oon kuullut, että on aika yleistä että vasta 8kk ikäisenä aletaan ryömimään. Jotkut ei ryömi ikinä, vaan siirtyy suoraan konttaamaan tai liikkuu kierimällä.

Kyllä jotkut oppii ensiksi istumaan ennenkuin ryömimään tai peräti seisomaan ilman tukea.

Kyllä se sinunkin vauvasi vielä kaiken tuon oppii, omaan tahtiinsa. Ehkä sillä on niin kivaa leluja katsellessa että ei ole tullut koko ryömiminen mieleen. Jos haluat, voit kokeilla rohkaista ryömimään, jättämällä lelut vähän matkan päähän että vauvan pitää jollakin keinolla päästä niiden luo.

Älä huolehdi, tyttö saattaa yhtäkkiä kiinnostua eteenpäin menemisestä! Kuulostaa oikein hyvältä nuo kääntymiset ja pyörimiset!

Meidän tyttömme oppi ryömimään 7 kk:n ikäisenä ja istui tuetta vasta n. 9-kuisena! Isänsä oli aikanaan samanlainen. Tyttö oppi myös konttaamaan ja otti ensiaskeleet 1 v 2 kk:n iässä. On nyt erittäin vauhdikas 2-vuotias!

Meillä tyttö kohta 8 kk eikä edelleenkään ryömi. Kääntynyt on kumpaankin suuntaan 4 kk iästä lähtien, pyörii myös napansa ympäri ja välillä peruuttaa, mutta ei ryömi... ja ei todellakaan myöskään istu, ei kovin hyvin ees tuettuna. kaipa tuo joskus oppii ;)

Meillä opittiin kääntymään 4,5kk vanhana, seisomaan tukea ottaen nousi 8kk vanhana, istumaan nousi 9kk vanhana, ja ryömi + konttas 10kk ikäsenä. Ensi askaleet tuli sitten 1v2kk iässä. Joten todellakin kaikki lapset oppii noi omaan tahtiinsa, ja omassa järjestyksessään. Teillä ei ole vielä mitään hätää kun toinen on nuin pikkunen.

Hei!

Terkkari varmaankin tarkoitti sitä että osaako istua esim. syöttötuolissa tai sylissä. Puolivuotiaslapsi osaa jo usein istua eli suoristaa selkänsä ja suojaheijasteet ovat kehittyneet istumisen turvaksi. Eli Tuon ikäinen ei osaa itse nousta istumaan vaan hän osaa istua istutettaessa sylissä tai syöttötuolissa.

Kun meidän poika täytti 9 kk, niin hän liikkui ainoastaan napansa ympäri ja peruutti. Hieman tämän jälkeen tuli liikuntaspurtti ja hän lähti ryömimään ja jatkoi siitä konttaamalla alle viikossa. 1-vuotiaana alkoi kävellä ilman tukea ja nyt 1v 4kk juoksee jo :)

Itse istutin lasta puolen vuoden jälkeen, tietysti tukien häntä ja oppi itse istumaan ennen ryömimään lähtöä. Tosin ei vielä itse päässyt tähän asentoon, mutta kun laitoin vaikka lelulaatikon viereen istumaan, niin hienosti siinä pysyi pystyssä. Ikää en muista, koska alkoi itse pysyä istumassa.

Lapset ovat yksilöllisiä.
Meidän keskimmäinen poika kärsi ensin koliikista, sitten tulivat vatsavaivat ja sitten oli navan kanssa ongelmia, meinasivat leikatakin mutta onneksi ei sitten tarvinnutkaan.
Poika kääntyili kyllä, ja oppi istumaankin 7kk iässä, mutta ei koskaan oppinut ryömimään. Ei kait halunnut kipeän vatsanseudun päällä olla. No, tuolloin en siitä suurempia ajatellut. Eihän kaikkia välttämättä ryömiminen kiinnosta. Kävelemään lähti 1v 4kk. Ikäisekseen iso poika jo tuolloin.
Nyt pojalla ikää 4v9kk. Reilun kolmen vuoden iässä havaittiin tietynlaista kömpelyyttä. Pukeminen oli vaikeaa, tasapainoilukin tuotti ongelmia. Eriasteisissa tutkimuksissa käytiin, mitään isompaa vikaa ei löytynyt.
Lopulta syyksi sanotiin ryömimättömyys. Eli kun lapsen koordinaatiokyky on puutteellinen, ei osaa liikuttaa vastakkaisia raajoja jotta pääsee eteenpäin, ei myöskään silloin hahmota itseään konkreettisesti.
Vaikka näitä harjoituksia itsensä koordinoimisen eteen tehdään joka päivä, vieläkin huomaa, että hieman on kömpelö muihin saman ikäisiin verrattuna. Iso koko myös vaikuttaa siihen että voi olla kömpelömpi. Meidän poika on nyt 120cm ja 22kg. Päiväkodin eskarilaisista puolet ovat häntä lyhyempiä :)
Mitään paniikkia ap sinulla ei kuitenkaan kannata olla, kunhan lapsi voi hyvin. kyllä ne taidot useimmiten sieltä tulee, kun ovat tullakseen. itse sanoisin, että jos parin kolmen kuukauden kuluttua ei vielä ryömi, kannattaa asia ottaa puheeksi neuvolassa, jotta syytä siihen tutkittaisiin tarkemmin.

Meillä tyttö on aina ollut hienomotoriikaltaan nopeasti kehittyvä, mutta tuo karkeamotoriikka on tullut omaan tahtiinsa, ei mitenkään supernopeasti, mutta noraaliajassa kumminkin. Tyttö oppi kierimään 6 kk:n iässä, ryömimään ja istumaan 8 kk:n iässä, konttaamaan 9 kk:n iässä ja lähempänä vuoden ikää nousi tukea vasten seisomaan ja lähti lopulta kävelemään 14,5 kk:n iässä. Kaikki tekee oman aikataulunsa mukaan, jotkut kävelee jo, kun toinen vasta kääntyilee tai konttaa. Sellaista se on. Luulen, että neuvolassa huomaavat kyllä, jos jotain poikkeavaa on kehityksessä. Noin pienellä ei ole mitään kiirettä vielä ryömimään. Varmasti lähtee aikanaan! ;o)