MS-tauti ja paljon lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vauvakuumeinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vauvakuumeinen"

Vieras
Hei!
Onko kenenkään tuttavapiirissa MS-tautia sairastavaa äitiä, joka on sairaudesta huolimatta saanut/tehnyt lapsia enemmän kuin 2?
Miten on mennyt raskausaika ja onko kunto laskenut synnytyksen jälkeen?

Itsellä on kyseinen tauti ja kova vauvakuume. Hyvin sujui 2 raskautta ja synnytysten jälkeenkin :) Nyt haaveena vielä kolmas...

Jos edelleen voit hyvin ja raskaudet ja synnytyksen jälkeen mennyt hyvin, niin miksipä ei? Ilmeisesti tautisi ei ole ollut kovin aggressiivinen? Itselläni on vasta yksi, enkä minäkään tunne kuin max. 2 lapsen vanhempia, joilla ms.

Jos edelleen voit hyvin ja raskaudet ja synnytyksen jälkeen mennyt hyvin, niin miksipä ei? Ilmeisesti tautisi ei ole ollut kovin aggressiivinen? Itselläni on vasta yksi, enkä minäkään tunne kuin max. 2 lapsen vanhempia, joilla ms.

tauti ei ole (ainakaan tällä hetkellä) agressiiviinen, tosin minulla on ollut nyt 2-vuotta copa käytössä.
Jännittää sekin, jos/kun lääke jää tauolle raskausaikana...

Vauvakuume on vain niin päällimmäisenä mielessä.
Ärsyttävää, kun tästä taudista ei koskaan voi tietää, milloin villiintyy :(

[QUOTE="vauvakuumeinen";28420983]tauti ei ole (ainakaan tällä hetkellä) agressiiviinen, tosin minulla on ollut nyt 2-vuotta copa käytössä.
Jännittää sekin, jos/kun lääke jää tauolle raskausaikana...

Vauvakuume on vain niin päällimmäisenä mielessä.
Ärsyttävää, kun tästä taudista ei koskaan voi tietää, milloin villiintyy :([/QUOTE]

No raskausaikana voi yleensä muutenkin hyvin ja copan voi jättää pois vasta kun raskaustesti on positiivinen. Kyllä mä uskon että kolmas lapsi olisi ihan mahdollinen. Harvoin se tauti yhtäkkiä muuttuu kovin radikaalisti. Jos on tähän asti edennyt maltillisesti niin etenee tod.näk. jatkossakin :)

Tunnen, oman äitini. Rankin pahenemisvaihe tuli toisen lapsen jälkeen, kolmannen lapsen kanssa oli helpompaa. Siihen aikaan ei tosin tunnettu muita lääkkeitä ko. tautiin kuin vitamiinit ja kortisoni.

No raskausaikana voi yleensä muutenkin hyvin ja copan voi jättää pois vasta kun raskaustesti on positiivinen. Kyllä mä uskon että kolmas lapsi olisi ihan mahdollinen. Harvoin se tauti yhtäkkiä muuttuu kovin radikaalisti. Jos on tähän asti edennyt maltillisesti niin etenee tod.näk. jatkossakin :)

Kiitos kannustuksesta :) Pitänee kysyä neuron kantaa vielä asiaan :)
Ainakin ennen näitä kahta raskautta hän kannusti tekemään lapsia ja käski muutenkin elämään elämää, jollaista eläisi ilman sairauttakin :)

ms-tautia sairasvan lestariolaisäidin jolla lapsia varmaan se parikymmentä ainakin melkein.
"jos Jumala ottaa lapsilta äidin pois niin Jumala antaa uuden äidin tilalle"

Minäkin tunnen vain oman äitini ja olen iloinen, ettei hän saanut kuin kaksi lasta. Muuten nuoremmat olisivat jääneet isolta osalta minun vastuulleni. Tauti oli pahana kun tulin kouluikään, silloin se vasta todettiin. Jouduin asumaan sisaruksen kanssa useamman kuun sukulaisilla kun äiti oli sairaalassa. Tauti lievittyi pariksi vuodeksi, mutta silloinkin jouduin tekemään useimpia ikäisiäni enemmän kotitöitä ja asioilla juoksua, joihin äiti ei kyennyt, ne tulivat ennen koulua ja leikkiä. Sitten tauti paheni ja vaikka yhteiskunnalta saikin kaikki mahdollisen avun, niin oli se 10-vuotiaalle aika kovaa auttaa äitiä peseytymään, leikata varpaan kynsiä ja huolehtia sisaruksen kanssa suuresta osasta kotitöitä itsenäisesti.

[QUOTE="vieras";28421140]Minäkin tunnen vain oman äitini ja olen iloinen, ettei hän saanut kuin kaksi lasta. Muuten nuoremmat olisivat jääneet isolta osalta minun vastuulleni. Tauti oli pahana kun tulin kouluikään, silloin se vasta todettiin. Jouduin asumaan sisaruksen kanssa useamman kuun sukulaisilla kun äiti oli sairaalassa. Tauti lievittyi pariksi vuodeksi, mutta silloinkin jouduin tekemään useimpia ikäisiäni enemmän kotitöitä ja asioilla juoksua, joihin äiti ei kyennyt, ne tulivat ennen koulua ja leikkiä. Sitten tauti paheni ja vaikka yhteiskunnalta saikin kaikki mahdollisen avun, niin oli se 10-vuotiaalle aika kovaa auttaa äitiä peseytymään, leikata varpaan kynsiä ja huolehtia sisaruksen kanssa suuresta osasta kotitöitä itsenäisesti.[/QUOTE]

jo sen verran kehittynyt, että lääkkeillä tauti lähes pysähtyy ja voi elää normaalia arkea. Melko rajukin ms-tauti rauhoittuu lääkityksellä ja nykyajan lääkkeitä ei voi edes verrata 10v. takaisiin.
Ja uusia lääkkeitä on kehitteillä, 5 vuoden kuluttua on taas aivan eri tuulet niiden suhteen, kuin nykyään :)

Alkuperäinen kirjoittaja tiedän;28421123:
ms-tautia sairasvan lestariolaisäidin jolla lapsia varmaan se parikymmentä ainakin melkein.
"jos Jumala ottaa lapsilta äidin pois niin Jumala antaa uuden äidin tilalle"

Tuo logiikka ei tosin päde ms-tautiin. Se kun voi tehdä pahimmillaan ihmisestä kasvin, mutta ei tapa. Ja mitenkäs otat lapsille uuden äidin, jos vanha on elossa?