Mua alkaa ahdistamaan oikeasti tämä taloustilanne :( Ei ole varaa käydä enää töissä. Eikä asua missään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahdistaa potenssiin miljoona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten nykyään kellään normaalilla duunarilla (jolla jää käteen suurin piirtein saman verran kuin aloittajalla) on varaa pitää kahta autoa, maksaa talolainaa, ostaa lapsille kaikkea mahdollista mitä ne tarvii jne jne.
Ei kaikilla palstalaisilla voi jäädä käteen neljää tonnia mitä täällä aina hehkutetaan!

Tuota, kröhöm... missä sanotaan että pienipalkkaisella duunaripariskunnalla pitäisi olla varaa kahteen autoon, taloon ja ostaa lapsille kaikkea mahdollista :o???

Tässä ehkä paljastuukin se ongelma: ihmiset yrittävät ylläpitää aivan liian kovaa elintasoa tuloihinsa nähden. Minusta kun nuo luettelemasi asiat ovat jotain jotka hankkiakseen pitää olla vähintään keskituloinen, ei perusduunari. Varmasti tuleekin hätä käteen jos on pienellä palkalla hommattu kaikki nuo velkasi, ja talous on jo valmiiksi tapissaan.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Ap, onko sinulla monta lasta ja minkä ikäisiä? Oletko yh ja mitkä ovat perheen kokonaistulot?

Hinnat nousevat mutta silti elintaso on noussut kun vertaa aikaan 20 vuotta sitten.

[QUOTE="Vieras";28830440]Kun talonne on velaton niin sekin tekee paljon...vuokralla asuminen niin järjettömän kallista nykyään ettei sekään kannata.[/QUOTE]

Jos kerran työmatkaa tulee 85km suuntaansa, ei talo selvästi ole pk-seudulla. Muualla suomea taas perhekämpän (kolmion ainakin) saa suunnillen vuokrattua jo tuon talon kulujen hinnalla (lämmityskuluthan eivät ole ainoa kulu). Tällöin jos talon myy, jää se koko summa sijoitettavaksi tai sen voi laittaa odottamaan uuden, halvempikuluisen asunnon ostoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Muuta lähemmäs;28830324:
Sori jos kuulostan tylyltä, mutta sinun pitää alkaa hoksaamaan että elämäsi on sinun omien valintojesi summa. Sinä olet niistä vastuussa. Sinä, aikuinen ihminen, et ole liittynyt liittoon. Sinä olet valinnut asua vanhassa talossa joka syö hitosti lämmitystä. Sinä olet valinnut pitkän työmatkan mieluummin kuin muuttamisen. Valinnat ovat sinun, seuraukset ovat sinun. Hyvä puoli siinä on se, että SINÄ voit myös vaikuttaa tulevaisuuteesi. Siksi sinun pitää tunnustaa oma vastuusi asiassa, vain sillä laillla saat muutosta elämäänne.

Ps: "normaali eläminen" ei sisällä 600e/kk sähkölaskuja tai 360e/kk bensalaskuja. Normaaliin elämiseen palkkasi varmasti riittäisi hyvin, mutta ei noin järjettömiin kuluihin.

Itse teen myyntitöitä ja ajan kk:ssa 3700-4000 km, onko toi sitten niin normaalia? Polttoaineisiin menee n. 400-500e/kk, riippuu ajaako maantiellä vai kaupungissa.

Meillä on töissä tällä hetkellä surkee tilanne töiden kanssa :(. Mut pistetään kotiin, eli työt mun osalta on toistaseksi ohi. Takasin todennäkösesti kutsutaan, kun tilanne virkistyy. Mut toivon todella, että virkistyis pian, pidän mun työstäni kuitenkin paljon ja voin kertoo, että kahtena iltana itkettäny ihan hirveesti ja mietin vaan, että just oli kaikki, niin hyvin. Masentaa ja vituttaa.

Kaikki kallistuu koko ajan, se on totta. Mun teinini aloittaa lukion ja niihin kirjoihinkin uppoaa omaisuus. Kohta myös yksi lapsilisä jää pois, kun poika täyttää 17 vuotta. Samaan aikaan kulutus sitten kasvaakin.

Mutta vaikka me olemme hyvätuloinen perhe, ja lapsia meillä on 3. Meillä on vain 1 auto, asutaan paritaloneliössä, siis kaksi nuorinta jakaa huoneen. Ja lapset eivät todellakaan kaikkea mitä haluavat, sen saavat mitä tarvitsevat. Vaatteita hankitaan kirpputorilta ja siellä niitä myös myydäänkin.

äh, eniten valittavat aina ne varakkaat, joilla velattomat asunnot. isäni kuuluu juuri näihin, tilillä on miljoonia ja talo ja mökki velattomia, mutta aina on olevinaan köyhää ja kipeää. ja kun öljy maksaa ja bensa maksaa, joopa joo, syöhn nekin ihmiset jotka asuvat vuokrala tai on lainaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Muuta lähemmäs;28830385:
Tuota, kröhöm... missä sanotaan että pienipalkkaisella duunaripariskunnalla pitäisi olla varaa kahteen autoon, taloon ja ostaa lapsille kaikkea mahdollista :o???

Tässä ehkä paljastuukin se ongelma: ihmiset yrittävät ylläpitää aivan liian kovaa elintasoa tuloihinsa nähden. Minusta kun nuo luettelemasi asiat ovat jotain jotka hankkiakseen pitää olla vähintään keskituloinen, ei perusduunari. Varmasti tuleekin hätä käteen jos on pienellä palkalla hommattu kaikki nuo velkasi, ja talous on jo valmiiksi tapissaan.

En nyt ottanut tuosta tekstistä juuri mitään selvää :D mutta taisit ymmärtää tahallaan väärin. Mistä ihmeestä päättelit että mulla olis velkaa? :o En nyt puhunut edes meidän perheestämme vaan ihan yleisesti. Lähipiirissä on useampi perhe jotka eivät edes yritä ylläpitää mitään "liian korkeaa elintasoa" koska rahat eivät riitä edes tarpeelliseen. Kiitos verotuksen, aika monella menee varmasti iso osa palkasta siihen että pääsevät käymään töissä

[QUOTE="poikia3";28830696]Kaikki kallistuu koko ajan, se on totta. Mun teinini aloittaa lukion ja niihin kirjoihinkin uppoaa omaisuus. Kohta myös yksi lapsilisä jää pois, kun poika täyttää 17 vuotta. Samaan aikaan kulutus sitten kasvaakin.

Mutta vaikka me olemme hyvätuloinen perhe, ja lapsia meillä on 3. Meillä on vain 1 auto, asutaan paritaloneliössä, siis kaksi nuorinta jakaa huoneen. Ja lapset eivät todellakaan kaikkea mitä haluavat, sen saavat mitä tarvitsevat. Vaatteita hankitaan kirpputorilta ja siellä niitä myös myydäänkin.[/QUOTE]

Täällä ilmeisesti kaikki asuu työpaikan takapihalla ja sen naapurissa on päiväkoti. Tai sitten tekevät pelkkää 8-16 päivää.

[QUOTE="Vieras";28830380]Miks kellään duunarilla pitäis olla kaks autoa tai omakotitalo? Niinku ne olis jokasen suomalaisen oikeus? Ostaa sen mihin on varaa.[/QUOTE]

Voi vittu jos on ollut varaa, mutta tällä menolla ei ole kuin pienellä, yhä rikastuvalla osalla varaa yhtään mihinkään. Mutta joo, tärkeintähän olikin päästä taas haukkumaan ap.

Onko sähkölasku joka kk tuo 600€ ?
Luulis et on vaan kovimmilla talvipakkasilla..?!
Meillä käytössä etäluettava mittari ja lasku tulee vaan kulutuksen mukaan. Eli kesällä halvempaa ja talvella hinta sitten nousee..
Onko sulla suora sähkölämmitys?
Varmaankin..

Jos talosta velka maksettu, ei ole kohtuuton asumiskulu tuo sähkölasku. Sen lisäksihän maksat vain vedestä? Vuokrakolmiotkin maksavat n.700€+vesi kulutuksen mukaan pienissäkinkaupungeissa, saatikka isommissa paikoissa. Bensakuluista osan saat verotuksessa takaisin. Kannattaa laittaa palautukset säästötilille ja maksella niillä laskuja kun tiukka kuukausi.

KAnnattaa koettaa nipistää sieltä, mistä pystyy. Ilmeisesti sulla on asumiskustannukset aika korkeet, kun lämmitys sähköllä ja vielä vuokra-asunto? Tosta olis hyvä alottaa ainakin alkuun. Ja parempi palkkaista työtäkin kannattaneen etsiä (eihän sitä koskaan tiedä, eikä kysyvä tieltä eksy).

Ei se sossunelättinä kauheen ruusuista oo, vaikka moni niin kuvittelee. Kädestä suuhun elämistä se on sekin :(
Väärin! Mulle oli kuulemma maksettu toimeentulotuki kahteen kertaan heinäkuussa, enkä edes huomannut moista :D Hienosti pärjään. Paljon paremmin kuin pienellä palkalla töissä käyvä.

En kuulu liittoon, sepä se. Olen töissä alalla, jossa on "aina" toitotettu ettei työttömäksi tällä alalla jäädä ja että liittoon kuuluminen on siten ihan turhaa. Ja meille jaetussa pöytäkirjassa kyllä mun mielestä luki, että työnantaja voi yksipuolisella ilmoituksella pienentää palkkoja säästöjen saavuttamiseksi.
Asunnon vaihto on kyllä todella huono ajatus, sillä lapsilla on täällä kaverit ja koulut ja kaikki. En haluaisi itsekään muuttaa muualle. Mutta en tiedä mitä tapahtuu jos oikeasti palkka ei enää riitä normaaliin elämiseen.

1. Liittoon kuuluminen on tuskin koskaan turhaa, ellet sitten ole tilanteessa, jossa sulle on ihan sama oletko töissä vai et, kun rahaa kuitenkin riittää.
2. Oliskohan syytä alkaa selvittämään, miksi sähkön kulutus on noin järjetön? Ottaako joku muu teiltä sähköä? Onko talon eristykset jotenkin pielessä, vai onko sielä niitä lainkaan? Onko sähkömittarissa jotain vikaa kenties?
3. Etsi uusi työpaikka?
4. Vaikket kuulu liittoon, ota silti sinne yhteys ja kysy, voiko noin matalapalkkaiselle vielä tehdä palkanalennuksen? Sen lisäksi, liity nyt liittoon?

[QUOTE="myyntimies";28830598]Itse teen myyntitöitä ja ajan kk:ssa 3700-4000 km, onko toi sitten niin normaalia? Polttoaineisiin menee n. 400-500e/kk, riippuu ajaako maantiellä vai kaupungissa.[/QUOTE]

Työnantaja korvaa sinulle kyllä bensakulut. Jos ei, niin oletpa harvinaisen paskan sopimuksen tehnyt. Se että ajaa työkseen tai työn osana on ihan eri asia kuin ajaa töihin. Ensimmäisen maksaa työnantaja, jälkimmäisen joutuu maksamaan suurelta osin ihan itse (pl. työmatkakuluvähennys). Ap:llä kyse oli jälkimmäisestä, ja 85km työmatkan ajaminen on silkkaa tyhmyyttä jos sen takia on talous tiukilla.

En nyt ottanut tuosta tekstistä juuri mitään selvää mutta taisit ymmärtää tahallaan väärin. Mistä ihmeestä päättelit että mulla olis velkaa? :o En nyt puhunut edes meidän perheestämme vaan ihan yleisesti. Lähipiirissä on useampi perhe jotka eivät edes yritä ylläpitää mitään "liian korkeaa elintasoa" koska rahat eivät riitä edes tarpeelliseen. Kiitos verotuksen, aika monella menee varmasti iso osa palkasta siihen että pääsevät käymään töissä

En puhunutkaan sinusta, vaan yleisesti. Lue tarkemmin. Itse ihmettelit miten duunariperhe selviää kohta enää talon ja kahden auton kuluista, ja minä huomautin että useimmiten talo ja kaksi autoa on jotain mihin pienipalkkaisella perheellä ei ole varaa.

Ihan simppeliä: jos elintasoon ei ole varaa, on elintaso valittu tuloihin nähden liian korkeaksi. Mikään kulu ei kuitenkaan ole niin nopeasti noussut että järkevästi suunniteltu talous sen takia romahtaisi. Ts. jos rahat loppuu siihen että kulut nousee muutaman kympin, on jo alkujaan valittu liian kallis elintaso. Aina pitää jäädä puskuria, ja jos näyttää siltä että kulut nousevat niin paljon että puskuri alkaa pienentyä liikaa, niin vähennetään kuluja AJOISSA.

Minuakin ahdistaa tämä nykymeno. Aivan järjettömiä ruokakin nykyään maksaa. Mutta siitähän ei saa valittaa, tai kaksplussalla ei ainakaan saa valittaa mistään. Kaikki on aina omaa syytä.

Eihän kenenkään talous romahda muutamasta kympistä, mutta kun kulut nousee niin nopeasti ja paljon tätä nykyä, ettei sille kohta ehdi mitään tehdä. Eikä varmasti ole vain ap:n ongelma vaan monien suomalaisten.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä