Mua niin harmittaa että vuoden vanha pesukone pilaa vaatteet.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pinku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pinku"

Vieras
Äsken pesin koneessa neuleen (suht uusi) nestemäisellä pesuaineella, hienopesulla, linkousnopeus 600 ja mikä oli tulos täydellisen nyppyinen vaate. Ihan kauttaaltaan neule on pientä epäsiistin näköistä nyppyä täynnä. Ja ei ole eka kerta. Nyt vasta todella havahduin asiaan.

Kone on Siemens IQ700. Muuten ihan täydellinen mutta mielestäni kennorumpu on kaiken pahan alku ja juuri vaikka siitä sanotaan että on hellävarainen vaatteille. Oman kokemukseni mukaan en usko.

Edellisen koneen aikana vaikka noin muuten rupu olikin, ei kyllä koskaan tarvinnut murehtia vaatteiden pilallemenosta. Voi itku! Mitä ihmettä voin tehdä? Surkutella sitä että tuli ostettua kallis pesukone joka pilaa vaatteet. Jes.

ootko varma ettei neuleessa ollut vika? Minkämerkkinen vaate oli kyseessä? Mulla ainakin jotkut veromodan neuleet ovat nyppyyntyneet ekassa käytössä ennen ekaa pesua! Se jos mikä on kummallista!

Vilan neule. Itselläni on ollut kyseisiä neuleita monia eri värisenä vuosien myötä eikä ole mennyt pesussa juuri miksikään. Nyt uusimmat ovat kamalamman näkiöisiä kun olen niitä viime aikoina pitänyt eniten ja pessyt eniten. Ja tämä neule oli täysin nypytön koneeseen laittaessa. En ymmärrä ja hienopesuohjelma vielä. 40minuuttia pesi.

niin mutta vika voi silti olla siinä neuleessa. Kangas huonolaatuista jne. Eikö teillä pitäisi kaikki vaatteet olla nyppyisiä jos koneessa olis jotain vikaa? Näin niinkuin ajattelin vain sun rahojasi säästää ettet heti ryntää pesukoneostoksille! :D nyt taidan mennä pyykkäämään..

Ja paidoissa voi tosiaan olla eroa, vaikka olisivatkin samaa mallia samasta puljusta, jos ovat eri värisiä. Esim. meleeratut värit usein nyppyyntyvät herkemmin. Voivat olla jopa eri materiaaleista, tai voi olla että laatu on kauttaaltaan heikentynyt vaatteissa. Vilan vaatteet ei muutenkaan mitään laadukkaita ole. Voi tietysti olla että vika on koneessakin, mutta ensisijaisesti veikkaisin kyllä silti niitä vaatteita...

Pilaa vaatteet, vai pilasi tämän neuleen?

Vika voi olal siinä neuleessa, tarkemmin siihen käytetyssä langassa. Eikä välttämättä vika, vaan ominaisuus, eli mitä kuitua lanka on?
Lyhyemmät kuidut esim puuvillassa ovat halvempaa materiaalia ja pesussa ja käytössä nuo kuitujen päät sitten puskevat itsensä kudoksesta esiin. Lyhyempi kuitu= 'päitä' tiheämmässä=nyppyjä enempi.

Hyvä pointti ööööö. :D Todellakin kun tarkemmin vaatteitani katson niissä on nyppyä etenkin puuvillavaatteissa enemmän kuin ennen. Ehkä tällaisissa lempineuleissa huomaa eron vielä tarkemmin. Sukat menevät myös tosi nopeesti huonoksi.

Neule ei ole akryylia vaan viskoosia,nylonia. Pehmeetä neuletta. Toki varmasti laadussakin voi olla vikaa.

Voihan olla syynä sekin kun uudet koneet pesevät pienemmällä vesimäärällä ja sillä lailla kuluttavat enemmän vaatetta. Silti se ei poista ärsytystä että nyppyjä on.

Itse ihmettelen miten ihmisillä on vaatteet pölyttömiä kun itselläni pesunkin jälkeen tulee sellainen pölypilvi ettei tosikaan kun vaattetta sitten kuivana ravistelee ja näkyy kyllä sitten huonekaluissakin että pölyä tulee. Edes nukkasihtiin jää koskaan mitään.

[QUOTE="eev";26400363]Älkää ostako niitä akryylivaatteita. Ei ne kestä pesua. Oikeasti ne on tosi kalliita vaatteita, kun ne menee pesussa tai muutaman päivän käytöllä pilalle.[/QUOTE]

Akryyli on materiaalina aivan susi! Mutta kyllä nuo halpisketjujen vaatteet menee huonoiksi, vaikka olisi mitä materiaalia. Jos laatuvaatteet menee huononnäköiseksi nopeasti, silloin voi vikaa etsiä pesukoneesta, mutta ei noiden halpisten kohdalla. Ne menee järjestään huonoiksi heti eka pesussa tai jo ennen sitä.

Mistä sen sitten tietää mikä on laatuneule joka kestää? Hinnasta? Espritin neuleet ovatko hyviä?

Ja sen olen oppinut etten ainakaan neuleita enää koneessa pese.

[QUOTE="pinku";26400428]Mistä sen sitten tietää mikä on laatuneule joka kestää? Hinnasta? Espritin neuleet ovatko hyviä?

Ja sen olen oppinut etten ainakaan neuleita enää koneessa pese.[/QUOTE]

Mä ostan neuleet Peter Hahnilta ja lisäksi mulla on paljon ainakin NoaNoan, Bon'a'Parten, Masain ja Michan neuleita. Materiaalit on aina luonnonkuituja eli erilaisia villa-, puuvilla- ja silkkineuleita. Hinnat on yleensä ehkä 100 ylöspäin, useimmat yli 200€. Mun neuleet kestää vuosikausia uuden veroisina - ja pesen ne koneessa yleensä käsinpesuohjelmalla. Osa neuleista on yli 5 vuotta vanhoja (saattaa olla vanhempiakin) - ja aivan nukattomia ja uudenveroisia.

Espritin neuleita ei taida olla kuin yksi puuvillaneule, eikä sen laatu ole mun mielestäni noiden muiden veroista. Se on mun mielestäni kovaa puuvilla eli menee sellaiseksi jäykäksi. Kastänyt on kuitenkin ihan hyvin. Ihan ok laatu siinä mielessä.

Täytyis varmaan satsata laatuun noissa neuleissa. Kiitos vinkeistä. Tuntuu vaan niin vaikeelta maksaa neuleesta yli sata euroa mutta varmaan se sitten kestäisikin käytössä.

En ollut kuullutkaan kennorummusta ja kun rupesin googlettaminen, tuli ihan samantyyppisiä keskusteluketkjuja, vanhoja ja uusia. Et ole ainut, mutta ei kukaan ole ongelmaa oikein ratkaissut.

[QUOTE="pinku";26400579]Täytyis varmaan satsata laatuun noissa neuleissa. Kiitos vinkeistä. Tuntuu vaan niin vaikeelta maksaa neuleesta yli sata euroa mutta varmaan se sitten kestäisikin käytössä.[/QUOTE]

Usko pois. Halvemmaksi tulee ostaa yksi kunnollinen ja vähän kalliimpi, kuin 5 halpista, jotka ei kestä hyvän näköisinä edes ensimmäiseen pesuun.

Osta vaikka ensimmäiset kalliimmat neuleet ihan perusneuleita ja perusväreissä. Sitten, kun on jo useita hyvälaatuisia, niin voi vähän revitelläkin ja ostaa vähän erikoisempia :). Peter Hahnilta saa esimerkiksi vähän halvempiakin twin settejä sekä puuvillaisina että villaisina. Niitä on tosi monen värisiä ja laatu on hyvä. Niistä voi olla hyvä aloittaa. Ei ole hirmu kalliita, mutta on taatusti laadukkaita.

Siellä on myös tosi paljon eri valmistajien neuleita, joten löytyy joka makuun. Noa Noalla on kivoja ja mulla on esimerkiksi yksi pitkä puuvillainen neuletakki, joka on yli 5 vuotta vanha - ja aivan kuin uusi. Maksoi aikanaan noin 100€. Ei ole kova hinta/vuosi. Ja se menee vielä ainakin 5 vuotta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Täällä pöly oneglma;26400388:
Itse ihmettelen miten ihmisillä on vaatteet pölyttömiä kun itselläni pesunkin jälkeen tulee sellainen pölypilvi ettei tosikaan kun vaattetta sitten kuivana ravistelee ja näkyy kyllä sitten huonekaluissakin että pölyä tulee. Edes nukkasihtiin jää koskaan mitään.

Mulla on muuten aivan sama juttu :o

Yhteistyössä