Alkuperäinen kirjoittaja Miä;24882964:
Oikeassa olet, ap pelkää ihan turhaan sitä ilmoitusta. Mutta pisti korvaan tuo siun so? Aiheeton lastesuojeluilmoitus ei ole kovikaan hilpeä kokemus, voin kertoa sen. Se on aika vittumaista
Niin no...riippuu ihan siitä, että millä mielelä se aiheeton ilmoitus on tehty. Jos siksi, että sillä ilmoittajalla on aito huoli, niin mun mielestä se on siinä kohtaa ollut hyvä asia. Joku vielä jaksaa tässä maailmassa välittää.
Jos ilmoitus on tehty paskamaisuuttaan ja se sisältää valetta, on asia toki eri. Mutta silloin kannattaa itse tehdä asialle jotakin, eikä vain voivotella.
Mullakin on kokemusta siitä, miten perheestäni on tehty lastensuojeluilmoitus, jossa oli totuutta muunneltu melko rankasti. Oli siellä pieniä osia jotka pitivät paikkaansa (niissä ei ollut mitään lastensuojelullista, eli niiltä osin kaikki ok) mutta melkolailla sitä tarinaa oltiin kyllä väritelty.
Kotiini tuli lappu, jonka pohjalta kävin sosiaalitoimessa selivttämässä tilanteemme. Ja se oli heidän osaltaan sillä selvä.
Mä tosin vattuunnuin niin, että kävelin sieltä suoraan poliisilaitokselle ja tein tästä "nimetömästä" ilmoittajasta rikosilmoituksen. Samaan syssyyn tein ilmoituksen useammalla nimikkeellä, mutta tämä perätön ls-ilmoitus oli se, missä kohtaa mulla kilahti ihan täysillä. Tiesin tasan tarkkaan, kuka ilmoituksen oli tehnyt, sillä ilmoituksen sisältö paljasti sen.
Kuulustelujen jälkeen minulta kysyttiin suostumustani sovitteluun, mutten siihen suostunut vaan halusin että syyttäjä nostaa syytteen ja tapaamme käräjillä. Ja niin sitten tehtiin. Voitin, vastapuoli sai sakot ja reilun tonnin laskun, joka sisälsi oikeudenkäyntikuluni, korvaukset henkisestä helvetistä ja sitärataa. Vastapuoli ei maksanut korvauksiani sovinnolla, joten laitoin ne ulosottoon, jonka kautta pääsin niistä rahoista vihdoinkin nauttimaan. Ja kyllä muuten nautinkin ja kunnolla!
Jälkikäteen sain tietää, että tämä "nimetön" ilmiantaja oli tehnyt meistä toisenkin ls-ilmoituksen noin kuukausi sen ensimäisen ilmoituksen jälkeen, mutta meitä ei tuossa kohtaa kutsuttu sosiaalitoimeen enää edes kuultavaksi. Eli kyllä ne sielläkin puljussa näkevät milloin on oikeasta asiasta kyse ja milloin ei.