Mua pelottaa yksi asia ihan kauheesti, koskien lähihoitajan työtä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huono tuleva hoitaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huono tuleva hoitaja

Vieras
Elikkäs katetroiminen.... :/ mä niin pelkään sitä hommaa ettei ole tosikaan. JOtenkin se että vieraan esineen työntäminen virtsaputkeen, ettei sinne vaan mene samalla mikään pöpö tai muuta vastaavaa..

Joo tiedän että se tehdään ihan steriileillä välineillä, mutta kuitenkin...

Olen vielä opiskelija ja valmistuminen häämöttää.. enkä ole vieläkään kertaakaan katetroinut... toivottavasti kerkeen vikassa harjoittelussa tai siis pääsen katetroimaan.

Olenko mä pelkuri vaikka olen aikuinen..... :(

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Ei kai lähihoitajat tee katetrointeja?

joissain paikossa tekee,mutta niitä on todella vähän. AP luultavasti et työurallasi joudu kertaakaan katetroimaan koska se on pääsääntöisesti sairaanhoitajan hommaa.

Mutta työharjoittelujen aikana ei ole ollut tilannetta että joku olisi pitänyt katetroida! eihän ketään mennä huvikseen katetroimaan!!

siksi mua pelottaa ku en ole vielä päässyt asiaa tekemään ja kohta valmistuminen lähellä jo .

Riippuu täysin työharjoittelupaikoista ja koulutuksen suuntauksesta, pääsekeö lh-opiskelija opiskeluaikana katetroimaan. Jos harjoittelupaikat on suht. hyväkuntoisten potilaiden parissa, niin ei sitä katetroinnin tarvetta välttämättä useinkaan tule. Ja koulussa vaikka voidaan opetella katetroimaan nukkea niin oikean ihmisen kanssa se on luonnollisesti eri asia.

Kyllä lh:t katetrointeja voi tehdä, miksei voisi?

Ap:lle: Riippuu tosiaan mihin olet suuntautunut, mutta jos tulet työskentelemään paikoissa joissa katetrointeja tulee usein eteen niin ihan varmasti opit sen siinä missä muutkin.

Älä pelkää. Se on niin yksinkertasta, et jos sä et koske siihen katetriin eikä katetri tökkää mihinkään, ni pöpöjä ei mee. Ja jos tökkäät vahingossa huti, ni ei muuta ku uus katetri ja yritys. Miehen katetrointi on helppoa, en ole ikinä osunu huti :) Naisella vähän vaikeampaa ja alus sai vaihtaa katetria mut kyl se käsien tärinä nopeasti lakkaa :) Ja jos et opiskeluaikana ehdi sitä harjoitella niin sit harjoittelet töissä! Ei kukaan pistä sua katetroimaan ennenku kattoo et osaatko edes. Mäki vaik olin aiemmas paikas katetroinu monen monta kertaa, joka päivä, niin silti uudessa paikassa ne pisti mut eka kattoon ja sit harjotteleen ja sit vasta sain yksin puuhastella.

Alkuperäinen kirjoittaja nooo:
voisitko kertoa opettajalle, että haluaisit opetella? niin se etsisi harjoittelupaikan jossa saisit? Ja luulisi että vastavalmistunutta myös työpaikoissa opetetaan?

No ei opettaja päätä missä mä olen harjoittelussa :) Nuorisoasteella varmaan päättävät oppilaan kanssa, mutta kyllä aikuiset hoitavat itse top paikat :)

olen kyllä vikalle harjoittelujaksolle menossa sairaalan vuodeosastolle, niin jospa siellä saisin tai siis pääsisin kokeilemaan katetrointia.

Yhteistyössä