Mua raivostuttaa nyt niin kovasti kun 3v kiusaa pikkuveljeä. Mitä mä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "asdf"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"asdf"

Vieras
Oli tänään leikkipuistossa hyppinyt pikkuveljen selän päällä :(
Koko ajan on pientä kiusantekoa, tai lähinnä sellaista että molempien mielestä aluksi hauska leikki menee överiksi ja lopuksi pieni saa kipeää.
Joskus sitten sattuu näitä tosi pahoja juttuja kuten selän tai mahan päälle astumista.

Lapselle on jankutettu hyvällä ja pahalla että noin ei saa tehdä. Pikkuveljen selkä voi mennä rikki eikä se pysty enää leikkimään jne. Mutta kun ei mene perille! Jäähy ei auta.

Se olisi niin anteeksiantamatonta jos pienimmälle oikeasti tulisi joku iänikuinen vaiva tämän takia ;(
Mitä mä teen???

Minkäikäinen pienempi on?
Otat molemmat puhutteluun aiheesta "leikkikaverin kohteleminen". Sitten kun molemmille asia on selvä, annat leikkiä. Jos isompi tekee kiusaa, rankaiset ennakkoon päättämällänne tai mahdollisesti jo käytössänne olevalla tavalla - lempilelu jäähylle, lapsi itse jäähylle, tv jäähylle, what ever. Totisesti et anna lapsen hyppiä toisen selän päällä, enää ikinä yhtään kertaa.

[QUOTE="höh";23930199]Minkäikäinen pienempi on?
Otat molemmat puhutteluun aiheesta "leikkikaverin kohteleminen". Sitten kun molemmille asia on selvä, annat leikkiä. Jos isompi tekee kiusaa, rankaiset ennakkoon päättämällänne tai mahdollisesti jo käytössänne olevalla tavalla - lempilelu jäähylle, lapsi itse jäähylle, tv jäähylle, what ever. Totisesti et anna lapsen hyppiä toisen selän päällä, enää ikinä yhtään kertaa.[/QUOTE]

Nuorempi on vajaa 1,5v. Ei auta asioiden jäähytys.

Sitten on otettava käyttöön konsti, joka auttaa. Poistathan kiusaajan aina tilanteesta? Puhuttelet siinä heti? Oletko kysynyt, mikä pojan itsensä mielestä olisi sopiva rangaistus, jos joku tekee toiselle pahaa? Se vaan sitten käyttöön eikä mitään "kun se taas meni ja kiusasi". Ei enää saa mennä ja kiusata, se on oltava nyt kaikille selvä.

Tämä kiusaaja on tyttö. Otan kyllä pois tilanteesta ja laitan jäähylle, toki vielä enemmän johdonmukaisempi pitää olla ja saada mieskin toimimaan samoin. Mies tapaa vain uhata 10 kertaa ja sitten vasta laittaa jäähylle. Olen kysynyt tytöltä että miksi tekee kiusaa veljelle, mutta ei se mitään vastaa. Pitäisiköhän ottaa käyttöön joku tarrataulukko, 4 tarrasta saa jotain, mitä? Ja pahoista teoista tarroja vähennetään. Onko oma huone hyvä jäähypaikka kun siellä on kuitenkin leluja?

Hei meillä on ihan sama tilanne! Isoveli 3v4kk, pikkusisko 1,5v. Intona leikkivät yhdessä, molemmilla on hauskaa jne. Usein jossain vaiheessa mopo lähtee käsistä ja pienempää sattuu. Pitäisi kai vanhempana pistää peli hyvissä ajoin poikki ja lopettaa leikit kun näyttää menevän liian rajuksi : / Mutta kun ei haluaisi liikaa puuttuakaan leikkeihin.

[QUOTE="Heidi";23930428]Hei meillä on ihan sama tilanne! Isoveli 3v4kk, pikkusisko 1,5v. Intona leikkivät yhdessä, molemmilla on hauskaa jne. Usein jossain vaiheessa mopo lähtee käsistä ja pienempää sattuu. Pitäisi kai vanhempana pistää peli hyvissä ajoin poikki ja lopettaa leikit kun näyttää menevän liian rajuksi : / Mutta kun ei haluaisi liikaa puuttuakaan leikkeihin.[/QUOTE]

Ei mua stressaa sellainen perus töniminen, toki siitäkin torutaan aina. Mutta nuo vakavammat jutut mitä ei missään nimessä saisi tapahtua kuten päällä seisomista. Se täytyy loppua.

meillä sama tilanne, isosisko 3v ja pikkuveli 1v5kk. sisko muka "leikillään" läimii, tönii, puree jne. Jos veikalla on joku lelu niin se viedään heti kädestä, vaikka sisko ei sillä edes haluaisi leikkiä. Jäähyllä istuu, pyytää anteeksi sun muuta mutta homma jatkuu aina vaan.

[QUOTE="puddighinu";23930527]meillä sama tilanne, isosisko 3v ja pikkuveli 1v5kk. sisko muka "leikillään" läimii, tönii, puree jne. Jos veikalla on joku lelu niin se viedään heti kädestä, vaikka sisko ei sillä edes haluaisi leikkiä. Jäähyllä istuu, pyytää anteeksi sun muuta mutta homma jatkuu aina vaan.[/QUOTE]

Juuri samoin meilläkin, kaikki viedään kädestä, anteeksi pyydetään. Ei vaikutusta.

Kiitän sitten onneani, ettei oma parivaljakkoni (3v3kk ja 1v7kk) ole moisiin ryhtynyt, jos näitä muitakin jo on. Voiko tuossa nyt sitten enää muuta kuin määräajaksi (vaikka kolme päivää) kokonaan kieltää yhdessämutistelut? Hirveältä kuulostaa tuollainen päälläseisominen.

En tiedä miten oikein toimisin, mutta tuollaisessa tilanteessa mä jo suuttuisin todella kovasti itse, jos tuollainen sadistinen kiusaaminen jatkuu ja jatkuu.

Jäähypenkin 'polttaisin roviolla'- ei se kaikkiin auta ja jos se keino on tehoton, on siellä istuttaminen ihan turhaa.

Meillä oli samanlainen tilanne, tyttö oli 3.v. ja pikkuveli 1,6kk. Kerran tönäisi veljeä niin pahasti että pää osui pöydän kulmaan, takaraivo aukes ja tikkejä siihen jouduttiin laittamaan. Mutta siihen loppui meillä kiusaamiset. Ennen ei tehonnut mikään, ei hyvällä eikä pahalla lopettanut. Olisiko mahdollista jättää tyttö kotiin jonkun kanssa kun lähdet pojan kanssa puistoon, ja sanoa että nyt et pääse mukaan kun olit eilen ilkeä.

Meillä 2v9kk ja 1v9kk, vanhempi on vieläpä ikäisekseen tosi isokokoinen poika. Tässä eräs päivä kävi taas niin että poika oli mennyt polvillaan tytön selän päälle, mies vei pojan arestiin omaan huoneeseen ja siellä poika sitten itki. Pyysin hänet luokseni ja jotenkin vaan, sanoin ihan suoraan että "ymmärrätkö että jos sä satutat siskoa tolla tavalla selkään niin siitä voi seurata jotain tosi pahaa. Siitä vois vaikka tapahtua niin ettei sisko enää pystyis kävelemään tai juoksemaan sun kanssa, ja leikkiminen olis tosi vaikeeta. Eiks olis hirveen surullista jos siskoa sattuis niin kovasti?" poika meni ihan hiljaiseksi ja ymmärsi! Vastasi että "Joo" ja pyysi anteeksi. Ehkä mä olin liian suora tai jotain, mutta muuten tuntuu ettei pojalle mene ikinä mikään perille, ja sit vaan toi tuli mun suusta..

[QUOTE="vieras";23930625]Meillä oli samanlainen tilanne, tyttö oli 3.v. ja pikkuveli 1,6kk. Kerran tönäisi veljeä niin pahasti että pää osui pöydän kulmaan, takaraivo aukes ja tikkejä siihen jouduttiin laittamaan. Mutta siihen loppui meillä kiusaamiset. Ennen ei tehonnut mikään, ei hyvällä eikä pahalla lopettanut. Olisiko mahdollista jättää tyttö kotiin jonkun kanssa kun lähdet pojan kanssa puistoon, ja sanoa että nyt et pääse mukaan kun olit eilen ilkeä.[/QUOTE]

Ei ole mahdollisuutta jättää kotiin toista.

Mä ajattelin nyt tehdä niin että laitan tytön omaan huoneeseensa yksin jäähylle rattaisiin istumaan (ettei pääse leikkimään jäähyllä). Ennen on istunut rattaissa jäähyllä eteisessä, mutta siitä näkee kuitenkin muiden touhuja eikä tyttöä ole tuntunut haittaavan välillä istua ja katsella muita. Nyt vasta hoksasin että onhan tytöllä yksi rakas pehmo jonka haluaa aina nukkumaan mennessä ja silloin kun tulee paha mieli. Kyllä sitä lelua on takavarikoitukin mutta tästä lähtien AINA kun tilanne niin vaatii.

Niin ja miten se tarrataulukko? Tajuaako 3v jo sellaisesta jotain, kun palkinto ei tule heti vaan muutaman onnistuneen tilanteen jälkeen?

Miusta kans vois ehkä jotain tommosta tehä että tyttö poistetaan koko leikkipuistosta ja pojan kanssa sinne jäädään, jos on ilkeä. Meillä kans tyttö 3v ja poika 1v ja kyllä osaa meilläki tyttö kiusata jo pienempää.. ei ihan noin pahoja tee että seisois päällä mutta on pari kertaa läppässyt pikkuveljeään ja oon tosissani suuttunut siitä.. kyl sit pyytää anteeksi ja vähän aikaa taas sujuu.. mut en tiiä mitä tekis jos ois noin pahaa jo toi kiusaaminen.

tarrataulun tajuaa jo pienempikin, etenkin jos onnistumismäärä ei ole hirmuinen. Vaikka että viidestä tarrasta saa yhden ekstratarran (se muistuttaa jo yrittämään) ja kymmenestä sitten se kiva ylläri. Tarroja en pois ottaisi, ehkä huonokäytöstilanteessa voisi sitten aloittaa ihan uuden tarrarivin? Ja jos sen saa ilman uutta aloitusta loppuun saakka, palattaisiin sitten jatkamaan sitä edellistä keskenjäänyttä (että palkinto olisi taas tavallaan helpommin saatavilla).

Ja palkinnoiksi ei hirveästi tavaraa vaan muuta kivaa mieluummin.

Kokeillaan nyt 100% jämptiä jäähytystä, huomiota, huomiota, huomiota ja tarrataulukkoa. Jos ei auta niin soitto neuvolaan seuraava askel. Teen oikein paperille säännöt että mieskin muistaa pysyä johdonmukaisena =)

No ensinnäkin sun olisi miehesi kanssa luotava yhteinen käytäntö, koska se antaa lapselle väärää signaalia, että toinen uhkaa ja uhkaa, mutta ei toteuta uhkauksiaan. Eli esim. kaksi varoitusta ja kolmannesta peli poikki.

Meillä samanikäinen parivaljakko ja välillä myös menee överiksi ja pahasti. Puutun kyllä napakasti niihin tilaqnteisiin, mutta olen sitä mieltä, että 3-vuotiaan rangaistus tulisi tapahtua siinä tilanteessa ja jotenkin liittyä siihen rikkeeseen. Eli jokin unilelun ottaminen pois tai edellisen päivän toilailuista rankaiseminen ei ole järkevää. Jos puistossa isompi kiusaa pienempää, ottaisin isomman välittömästi istumaan penkille ja siinäpä sitten jonkin aikaa tai jopa loppuajan istuu katselemassa kun muut leikkivät. Lisäksi tiukka puhuttelu, sääntöjen kertaus ja lopuksi vielä anteeksipyyntö pienemmälle.

Yhteistyössä