Mua vähän harmittaa yksi juttu lasten puolesta(joulusta...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Vietämme yleensä aina sukujoulua ja lasten serkkuja on koolla 5 meidän lasten lisäksi. Nämä serkku lapset saavat yleensä paaaaljon enemmän paketteja, ja meidän lapset vaan katselee vierestä, kun 'naapurit' hakevat jatkuvalla syötöllä paketteja ja he saavat silloin tällöin välistä. Sitten rassukat on suu väärinpäin, kun he eivät niin paljon saa...

Mietinkin nyt, että olisiko tyhmää, jos me tän asian takia vietettäisin joulua ihan keskenämme kotona..?

Tietysti tossa on se opetuksena, että aina ei saa sitä mitä haluaa ja pakko kestää "kateutta". Mutta jos se on joulusta toiseen tuota samaa niin kannattaa ehkä harkita kotijoulua keskenään. Toisaalta jos joulu serkkujen seurassa on lapsille muuten mieluinen niin kyllä ne lahja-asiat unohtuu ajan myötä :)

Alkuperäinen kirjoittaja hanne88:
Ei oo väärin kyllä pitää serkkujen vanhempienkin ymmärtää mitä tehdä eikö ne vois osan lahjoista jättää kotia ja sitten ilmottaa että tonttu on vaikkapa ne tuonut?

Eli sun mielestä on fiksumpaa piilottaa viiden lapsen paketteja kuin vaikka hommata niille omille useampia jos se määrä on niin tärkeä?

no riippuen varmaan ihan siitä että onko lapsilla sitten koko aatto lahjanjaon jälkeen ihan pilalla ja miettivät vaan kateellisena mitä toiset sai? Jos tilanne menisi ohi ja leikit jatkuis normaalisti pukin käynnin jälkeen niin antasin asian olla, mutta jos pettymys kalvaa lapsilla koko illan ja pilaa joulun tunnelman niin ehkä harkitseisin sitten että ennen paketteja lähdetään kotiin oottamaan omaa pukkia..
Mut lapsista varmaan enempi kiva luulisi että voivat olla serkkujen kanssa vaikka toisilla lahjoja enempi oiskin?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
olis tyhmää minusta.
tuollaset "pettymykset" kuuluu elämään.

Joo, mutta joulusta toiseen, onks se susta ihan oikein/kivaa???

Miten niin "oikein"? Onko väärin että sukulaiset hankkii lapsilleen enemmän lahjoja kuin te? Olisiko pitänyt kysyä teidän lupa?

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Ei oo väärin kyllä pitää serkkujen vanhempienkin ymmärtää mitä tehdä eikö ne vois osan lahjoista jättää kotia ja sitten ilmottaa että tonttu on vaikkapa ne tuonut?

Eli sun mielestä on fiksumpaa piilottaa viiden lapsen paketteja kuin vaikka hommata niille omille useampia jos se määrä on niin tärkeä?

No, kun mun mielestä määrä ei ole tärkeä, enkä mä halua meille mitään krääsää. Mutta eihän lapset sitä ymmärrä samalla tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
olis tyhmää minusta.
tuollaset "pettymykset" kuuluu elämään.

Joo, mutta joulusta toiseen, onks se susta ihan oikein/kivaa???

no ei.mutta jos jatkuu joulusta toiseen ni käärisin sitten vaikka euron lahjoja omilleni lisäks jos se lahjamäärästä on kiinni se joulun ilo ja mielekkyys.
myös voisin lapsilleni koittaa opettaa ajattelua ei se määrä vaan laatu ja kiitollisuutta omia lahjoja kohtaan.

No, kun mun mielestä määrä ei ole tärkeä, enkä mä halua meille mitään krääsää. Mutta eihän lapset sitä ymmärrä samalla tavalla.

No sun lapsille vaikuttais olevan. Miksi pitäisi ostaa krääsää, jos kerran se lukumäärä vain on se ongelma? Ja jos määrä ei ole tärkeä, miksi on "väärin" että toiset lapset saa useamman?

Hei elämässä pitää oppia, et joskus käy säkä, joskus ei.

Aina ei voi voittaa, pettymykset kuuluu elämään.

Vaikken noin muutoin koe kovinkaan järkeväksi rajoittaa muiden lahjojensaantia tai lahjoihin kuluneesta rahamäärästä toitottamista, niin noin tiiviissä porukassa voisitte hyvinkin keskustella aikuisten kesken, jos kaikille lapsille jaettaisiin sen illan aikana tietty ja sama määrä lahjoja. Lienee kuitenkin aina hyvä painottaa, että joulu on nimenomaan yhdessäolon aikaa eikä rakkaus lapseen ole suorassa suhteessa lahjamääriin.

No toisaalta kuuluu elämään, mutta jos ne lapset luulee, että ne on olli tuhmempia ku toiset ja saa siksi vähemmän...

Kuten sanoin jo aiemmin tämä toistuu joulusta jouluun...

Serkkujen lapset saa toiselta puolen sukua enemmän lahjoja, puolisoilla paljon sisaruksia toisin kuin meillä. Ja mä yleensä haluan ostaa jotain laadukkaampaa(=kalliimpaa) joka ei olisi ns. turhaa.

Sopikaa serkkujen vanhempien kanssa lahjoista jo etukäteen niinku joku tuossa yllä ehdotti. Ei jouluna lapset saa näyttää mutrusuilta vaan kaikilla pitää olla hauskaa.

No meillä oli toi sama tilanne joskus kun vietettiin sukujouluja. Yksi lapsi sai läjäpäin lahjoja, muille tuli pari pakettia. Nyt aikuisena ymmärrän paremmin tän jouluidean ja tiedän että joulupukki ei niitä paketteja hanki, vaan tämän lapsen vanhemmat, jotka muuten edelleen sponssaa melkoisen runsaskätisesti tytärtään. Mutta olin silloin aika kateellinen kampauspäistä, ja pimeässä hohtavasta barbien mekosta. Eli ymmärrän tuon tilanteen lasten kannalta melko hyvin kun olen sen itse kokenut.

Eivät varmaan tajua yhtään että nää lapset varastaa lahjoillana koko shown. Varmaan niitä vois avata parissa eri erässä niitä paketteja, vaikka kotona lisää tai jos käyvät toisilla isovanhemmilla tms niin roudaa sinne mukaan myös niitä paketteja.

En mäkään yleensä siedä krääsää mutta olen myöntynyt siihen että pienten (n. alle 10v) lasten kanssa sitä on vähän siedettävä.

;) Pienille se pakettien määrä ja niistä paljastuvat kivat jutut nyt vain on olennainen osa sitä joulua. Varsinkin tuollaisessa vertailutilanteessa. Kurja ajatuskin lapsen kannalta.

Ja mikä estää ostamasta itse laadukkaita leluja, kirjoja, jne.. Ei kaiken tarvitse olla sitä kamalaa muovikrääsää. Ja jos ja kun sitä turhaa tavaraa meille tulee, lahjoittelen sitten eteenpäin tai heitän roskiin sitä mukaa kun menee rikki. Toivomuksena kuitenkin sukulaisille ja muille on jotain tiettyä ja nimenomaan kestävää.

Mun mielestäni lapsille voi opettaa tietynlaisia aatteita sitten isompana paremmin ja tietysti pienestä pitäen hiukan, mutta JOULU on se missä ei pihistellä tai köyhäillä vain periaatteen vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
No meillä oli toi sama tilanne joskus kun vietettiin sukujouluja. Yksi lapsi sai läjäpäin lahjoja, muille tuli pari pakettia. Nyt aikuisena ymmärrän paremmin tän jouluidean ja tiedän että joulupukki ei niitä paketteja hanki, vaan tämän lapsen vanhemmat, jotka muuten edelleen sponssaa melkoisen runsaskätisesti tytärtään. Mutta olin silloin aika kateellinen kampauspäistä, ja pimeässä hohtavasta barbien mekosta. Eli ymmärrän tuon tilanteen lasten kannalta melko hyvin kun olen sen itse kokenut.

Eivät varmaan tajua yhtään että nää lapset varastaa lahjoillana koko shown. Varmaan niitä vois avata parissa eri erässä niitä paketteja, vaikka kotona lisää tai jos käyvät toisilla isovanhemmilla tms niin roudaa sinne mukaan myös niitä paketteja.

Joku sentään ymmärtää mitä tarkoitin :)

Mä olenkin ajatellut, ehdottaa jotain tuon tyylistä. Ettei niitä kaikkia avattaisi ja tuotaisi sinne yhteen paikkaan. Ja ihan ekoina jouluina se menikin niin, mutta siitä on vaan lipsuttu...

Onhan se niin että jos itse saa jotain kivaa, vaikka voittaa lotossa tonnin, niin siitä ilahtuu paljon enemmän jos ei tarvitse katsella vierestä kun kaveri voitti 50.000. Oli sitten aikuinen tai lapsi.

Jos joulunne on onnellisempi omassa porukassanne, niin tehkää niin. Toki kannattaisi ehkä ehdottaa serkkujen vanhempien kanssa että kullekin lapselle vaikka kymmenen pakettia sukujouluun ja loput kotiin.

Mä olenkin ajatellut, ehdottaa jotain tuon tyylistä. Ettei niitä kaikkia avattaisi ja tuotaisi sinne yhteen paikkaan. Ja ihan ekoina jouluina se menikin niin, mutta siitä on vaan lipsuttu...

Luuletko ettei serkkulapset kertois sun lapsille niistä tontun myöhemmin tuomista?

"Me saadaan nyt näin vähän, kun tontut joka joulu tuo meiän loput lahjat kotiin".

Luuletko ettei serkkulapset kertois sun lapsille niistä tontun myöhemmin tuomista?

"Me saadaan nyt näin vähän, kun tontut joka joulu tuo meiän loput lahjat kotiin".

En usko, koska ollaan muuten aika harvoin tekemisissä.

Yhteistyössä