muilla kevyitä vauvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onko

Vieras
Hei, onko kellään kevyttä vauvaa ja onko joutunut minkälaisiin tutkimuksiin hitaan painonnousun takia? Mulla vauva 8 kk 6,3 kg ja 69 cm, syö hyvin ja on virkeä, tyytyväinen ja touhukas tyttö. Syntyessään täysiaikaisena 2,5 kg. Nyt uusi neuvolalääkäri halusi laittaa lastenpolille pienen painon takia. Vanhemmat ollaan siroja ja hoikkia. Eli oletteko joutuneet vauvan kanssa tarkempiin tutkimuksiin ja millaisiin?

Meidän kirppu oli 8kk 68,5 cm ja 6,8 kg. Eli ei ihan niin kevyt kuin teillä. Toisaalta syntyessään oli 3,4 kg, eli meillä on menty jostain nollakäyrän tuntumasta käyrälle -2. Tuosta en vielä huolissani olisi, mutta kun meillä tähän on liittynyt jatkuva runsas puklailu, niin en pistänyt yhtään vastaan mahdollisuutta tutkimuksiin. Verikokeet otettiin jo, olivat ok. Ensi viikolla mennään lastenpolille. Mun mielestä hyvä, että suljetaan pois, ettei ole mitään pahempaa. Puklailuun on onneksi saatu jo lääkekin, joka auttaa jonkin verran. Meidän tyttö on tosi liikkuvainen, joten energiat taita mennä siihen aktiivisuuteen.

Mutta tosiaan jos teillä vauva on alusta asti pieni ja olette molemmat pieniä, niin tuskinpa siinä mitään sen pahempaa on. Varsinkin jos lapsen vointi on ok. Mutta tietysti jos lääkäri on sitä mieltä, että kannattaa varuilta tutkia, niin miksikäs ei.

Hei, onko kellään kevyttä vauvaa ja onko joutunut minkälaisiin tutkimuksiin hitaan painonnousun takia? Mulla vauva 8 kk 6,3 kg ja 69 cm, syö hyvin ja on virkeä, tyytyväinen ja touhukas tyttö. Syntyessään täysiaikaisena 2,5 kg. Nyt uusi neuvolalääkäri halusi laittaa lastenpolille pienen painon takia. Vanhemmat ollaan siroja ja hoikkia. Eli oletteko joutuneet vauvan kanssa tarkempiin tutkimuksiin ja millaisiin?

Lapset vain kasvavat niin erilailla että tod. näk. kaikki on ihan kunnossa. Mutta tokihan tutkia kannattaa, jos onkin vaikka joku ruoka-aineallergia tai keliakia tms. mikä on hyvä hoitaa. Itse olin vauvana tosi kirppu (syntyessä vain 48 cm, 3,3 kg) ja kasvoin aina nollakäyrän alla, mutta systemaattisesti omaa käyrääni. Nyt 6,5 kk ikäinen poikani on samankokoinen kuin minä 1v2 kk vanhana (71 cm/8 kg). Mutta eipä minusta pitkää tullutkaan (vanhempieni mittainen silti) ja poikanikin kasvaa juuri kuin isänsä.

Viimeksi muokattu:
Meidän tyttö oli lähes 4 kiloa syntyessään, mutta on sitten mahan ulkopuolella kasvanut huonosti. 8 kk iässä oli 7 kg ja 68 cm. Itse olin ekat kuukaudet aika huolissani ja kävimmekin neuvolassa normaalia useammin, mutta terkka ei niin huolestunut vaan seurailtiin vaan tilannetta eikä menty tutkimuksiin. Omalla käyrällään on kuitenkin kasvanut tasaisesti ja viimeksi 1-v neuvolassa painoa oli 8,3 kg. On vaan tuollainen hoikkeliini.

Tärkeintä on lapsen johdonmukainen kasvu omalla käyrällään, ehkä lapsesi kasvu on hidastunut ja sen vuoksi tehdään perustutkimukset ettei taustalla ole mitään sairautta. Meillä esikoinen painoi syntyessä 2.4kg ja 1v. 7.4 kg, mutta kasvoi koko ajan tasaisesti eikä kasvua erityisemmin seurattu. Kakkonen painoi syntyessä 2.7 kg ja 1v. 7.8kg, mutta joutui 8kk iässä kasvuseurantaan, koska kasvu taittui. Tutkimuksissa ei onneksi löytynt mitään poikkeavaa, syynä oli vain huono syöminen, koska kiinteisin siirtyminen oli vähän takkuista. Ja kun täytti 1v alkoi kasvu hiljalleen palata omalle käyrälleen.

Viimeksi muokattu:
Joo tytöllä ei ollut tullut painoa lisää ku 300g 2 kk aikana ja ymmärsin että sen takia haluavat tutkia kun tuota painoa ei muutenkaan liikaa ole. On hyvä että tutkitaan, säikähdin vaan jotenkin et jos onkin jotain, mutta ei varmaankaan ainakaan mitään vakavaa kun ei ole mitenkään oireillut. Minkälaisia tutkimuksia muistatko Peppi sun lapselle tehtiin? Onko teillä muilla lapset saaneet painoa sitten jossain vaiheessa lisää niin että eivät ole enää niin paljon"normaalin" alapuolella?

Joo tytöllä ei ollut tullut painoa lisää ku 300g 2 kk aikana ja ymmärsin että sen takia haluavat tutkia kun tuota painoa ei muutenkaan liikaa ole. On hyvä että tutkitaan, säikähdin vaan jotenkin et jos onkin jotain, mutta ei varmaankaan ainakaan mitään vakavaa kun ei ole mitenkään oireillut. Minkälaisia tutkimuksia muistatko Peppi sun lapselle tehtiin? Onko teillä muilla lapset saaneet painoa sitten jossain vaiheessa lisää niin että eivät ole enää niin paljon"normaalin" alapuolella?

Lapselta otettiin perusverinäytteet mm. kilpirauhasarvot ja keliakiakokeet. Lastenlääkäri oli kyllä heti sitä mieltä, että tuskin on mitään sairautta taustalla, koska lapsi oli muuten pirteä ja hyvävointinen. Mutta näytteet kuitenkin otettiin koska myös pituuskasvu hidastui. Meillä paino lähti nousuun, kun lopetin yöimetykset, jolloin kiinteitä alkoi menemään hieman paremmin, mutta oikeastaan kunnolla vasta 1v. kun alkoi syömään muiden kanssa samaa ruokaa. Onhan tuo vieläkin aika kirppu, mutta nyt kasvaa tasaisesti (2v. 80cm ja 11kg).

Viimeksi muokattu:
Meilläkin siro tyttö. Syntyessään 2,6kg, 48cm. 1-vuotiaana: 8,3kg, 74cm, 2-vuotiaana: 10,7kg, 87cm, 3-vuotiaana:12,5kg, 94cm ja nyt 4-vuotiaana: 14.8kg, 101cm. Ihan normaali tyttö, syö hyvin nukkuu yönsä hyvin ja vielä päikkäritkin. Erittäin liikunnallinen on ja ruokakin maistuu. Miinus käyrällä hän on aina ollut, mutta kasvanut kuitenkin todella hyvin ja tasaisesti, eikä notkahduksia ole tullut, kuin silloin kun sairasti keuhkokuumeen ja rotaviruksen.
Ainut hankaluus on housut. Kun pituus on hyvä, niin vyötärö on aina liian suuri :)

Yhteistyössä