Muistaako kukaan... Vinkkejä kaipailen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mimmi

Vieras
Siis känsien/kovettumien poistoon jalkapohjista. Meidän 3-vuotiaalla on jalkapohjassa päkiän kohdalla känsä ja se välillä haittaa jo astumista. Haluaisin sen poistaa mahdollisimman hellävaraisesti, ettei tarvitsisi mennä lääkäriin polttamaan sitä pois (mulle on tehty se pari kertaa ja jalkapohjan puuduttaminen on yhtä tuskaa aikusellekin - saati sitten lapselle).

Meillä oli lääkekaapissa sitä yhtä voidetta, jolla känsiä ja syyliä voisi poistaa, mutta voiteen ohjeessa oli ettei sitä saisi käyttää alle 7-vuotiaalla ilman lääkärin määräystä. En sitten uskaltanut sitä laittaa.

Muistelen, että olen joskus kuullut, että ilmastointiteipillä saisi pehmitettyä känsät niin että ne saisi itse pois... Onko kellään kokemuksia? Olisiko jotain muita vinkkejä? Kiitos jo etukäteen :)

kokeile piimax-C - valmisteta tablettikuurina. saa ruokakaupoistakin. mul oli pienenä jalkapohjat täynnä syyliä. mitkään verruxin-geelit tai jäädytys eivät auttaneet. nuo tabletit hävittivät KOKONAAN varmaan 20 syylää multa.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
kokeile piimax-C - valmisteta tablettikuurina. saa ruokakaupoistakin. mul oli pienenä jalkapohjat täynnä syyliä. mitkään verruxin-geelit tai jäädytys eivät auttaneet. nuo tabletit hävittivät KOKONAAN varmaan 20 syylää multa.

niin siis ja känsäthän on periaatteessa sama juttu kuin syylät.

niin siis ja känsäthän on periaatteessa sama juttu kuin syylät.

no ei kyllä ole. känsä on kovettuma, paksuuntunutta ihoa. syylä on sieni tms. inhottava tarttuva inhotus.

Kovettumien poistoon vaan hyvää jalkavoidetta, jos ne on oikeesti vaan kovettumia :wave:

Lisäksi lapsella on varmaan joku virhe jalan asennossa, jos niitä tulee, joten se kannattaa tarkistuttaa ajoissa!!! :wave:

Tarkistapa uudelleen, olisiko sittenkin kyseessä jalkapohjan syylä? Syylä ja känsä on ihan eri asiat, ja poistetaan eri tavalla. Jos oikeasti on känsä, niin kannattaa tarkistaa onko jalan asento virheellinen, tai johtuuko känsän muodostus esim. kengistä jotka painavat ko. paikasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Uuuh..itse kokeilin vuosi sitten omaan kantapäähän tuota ilmastointiteippi-hoitoa..
Luoja miten sattui, viikossa oli hirveä kuoppa kantapäässä ja jomotti ihan koko ajan :/

Öh, veditkö teipin koko kantapään alueelle?? Sitähän kuuluu laittaa vain pienen pieni pala, niin että peittää syylän.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Uuuh..itse kokeilin vuosi sitten omaan kantapäähän tuota ilmastointiteippi-hoitoa..
Luoja miten sattui, viikossa oli hirveä kuoppa kantapäässä ja jomotti ihan koko ajan :/

Öh, veditkö teipin koko kantapään alueelle?? Sitähän kuuluu laittaa vain pienen pieni pala, niin että peittää syylän.

Oli ihan vaan syylän/känsän päällä. Mut luoja miten kivulias oli n.4vrk kuluttua. Eikä edes lopulta lähtenyt pois, tuossa se edelleen möllöttää 5vkon teippihoidon ja tuskien jälkeen, tosin pienempänä :(

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Tarkistapa uudelleen, olisiko sittenkin kyseessä jalkapohjan syylä? Syylä ja känsä on ihan eri asiat, ja poistetaan eri tavalla. Jos oikeasti on känsä, niin kannattaa tarkistaa onko jalan asento virheellinen, tai johtuuko känsän muodostus esim. kengistä jotka painavat ko. paikasta.

Kyllä mä sen känsäksi "katsoisin" tai kovettuma - kumpi se sitten on oikea termi. Mulla on itselläkin ollu samanlaisia. Siis siinä keskellä on sellainen pikkaisen vaaleampi kohta (harmahtava) ja iho ympärillä on kovempaa. Se keskikohta ei ole erikseen koholla, vaan koko kovettunut kohta on vähän kohollaan. Kovettuuko syylän ympäriltä iho? Meidän pojalla on käsivarressa pari syylää ja ne näyttää ihan erilaiselle.

Ite ole kanssa miettiny tuota kenkäjuttua. Tytöllä on kenkiä kaappi pullollaan, mutta viime kesän ehdottomasti käytetyimmät kengät oli ne halvat ja kevyet crocks-kopiot... No mulla on itsellänikin nyt kovettuma jalkapohjassa ja minä juoksin myös tuollaisilla kengillä :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Vaihdetaanko se pieni pala päivittäin? Uskaltaakohan tuota lapselle kokeilla?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kyllä mä sen känsäksi "katsoisin" tai kovettuma - kumpi se sitten on oikea termi. Mulla on itselläkin ollu samanlaisia. Siis siinä keskellä on sellainen pikkaisen vaaleampi kohta (harmahtava) ja iho ympärillä on kovempaa. Se keskikohta ei ole erikseen koholla, vaan koko kovettunut kohta on vähän kohollaan. Kovettuuko syylän ympäriltä iho? Meidän pojalla on käsivarressa pari syylää ja ne näyttää ihan erilaiselle.

Ite ole kanssa miettiny tuota kenkäjuttua. Tytöllä on kenkiä kaappi pullollaan, mutta viime kesän ehdottomasti käytetyimmät kengät oli ne halvat ja kevyet crocks-kopiot... No mulla on itsellänikin nyt kovettuma jalkapohjassa ja minä juoksin myös tuollaisilla kengillä :(

Tuon kuvauksen perusteella kuulostaisi ihan syylältä. Näkyykö keskellä rykelmä pienenpieniä, vaivoin havaittavia mustia pisteitä? Jos näkyy, niin silloin varmuudella on syylä. Jalkapohjan syylät on eri näköisiä kuin muualla kropassa olevat syylät, ja syylän ympärille saattaa alkaa muodostua känsää kun ympärysiho joutuu rasitukselle. Syylän kasvaessa isommaksi se muuttuu samalla kipeämmäksi astua. Kipu häviää, jos syylää raspaa tai leikkaa ohuemmaksi. Tätä en kuitenkaan suosittele lapselle tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tuon kuvauksen perusteella kuulostaisi ihan syylältä. Näkyykö keskellä rykelmä pienenpieniä, vaivoin havaittavia mustia pisteitä? Jos näkyy, niin silloin varmuudella on syylä. Jalkapohjan syylät on eri näköisiä kuin muualla kropassa olevat syylät, ja syylän ympärille saattaa alkaa muodostua känsää kun ympärysiho joutuu rasitukselle. Syylän kasvaessa isommaksi se muuttuu samalla kipeämmäksi astua. Kipu häviää, jos syylää raspaa tai leikkaa ohuemmaksi. Tätä en kuitenkaan suosittele lapselle tekemään.

Kiitos - mä meen nyt heti tarkistamaan tytön jalkapohjan uudelleen

Yhteistyössä