Muistin taas, miksi teen itse lasagnen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tai itse ja itse, levyt on kaupan valmiita, mutta kastikkeet teen itse. En ole vuosiin ostanut noita kaupan puolivalmiita (ennen tein lasagnen vain ja ainoastaan niistä..) ja nyt erehdyin kiireessä ostamaan. Hyi helkkari. Suolaistakin kuin mikä. En muista, että ennen olisin pitänyt suolaisena. Tykkääkö noista joku? Oikeasti? Tuunaatteko niitä jotenkin? Tuo oli siis sellainen Knorrin puolivalmis, missä kastike jauheena ja lisätään nesteen kanssa lihaan.

Mä teen myös kutakuinkin aina itse alusta lähtien, jauhelihaa, mausteita ja juustoa säästelemättä. Kaupan lasagneja ja puolivalmiita ostan harvoin ja aina yhtä suuri pettymys!

On itse tehty kyllä paljon paljon parempaa..Ja tosi on,että noi kaupan on hirmu suolaisen makuisia..
Ei passaa jauhelihaan mausteita paljon laitella paisto vaiheessa..

Mä tein nuorena paljonkin noita valmiita, esim jauhelihakastikeaineita käytin. Yks päivä ajattelin kiireessä, että otanpa valmiin kastikkeen, tarvi kun jauheliha lisätä. Sama aika siihen meni, kun jos olisin ite tehny ja maku... no eipä juuri kehumista!

:wave: pakkohan niistä on tykätä kun en ole itse oppinu tekeen :ashamed: Pitäs varmaan kokeilla joskus tehdä itse.

Ihan taatusti osaat tehä! Mä oon niin käsi keittiöhommissa, opin vasta yli 3-kymppisenä eron jälkeen laittaan ruokaa. Mutta lasagnen osaan tehdä! Niissä levypaketeissa on ohje, alat niistä tekeen. Mä tein ensin ohjeen mukaan pari kertaa, meni vähän niin ja näin, mutta nykyään uskallan jo soveltaa omaan makuun sopivaksi :)

Se Knorrin semi-eines on ihan kamalaa. Hrr. Maistuu ihan teollisuusjätteeltä. Siinä kastikkeessa on 4,3 g suolaa (tietty laimeneehan se siitä).

Ja siinä Knorrissa on NELJÄ eri arominvahvennetta. En ole ennen törmännyt moiseen.

Joo siis lasagne ei oo vaikea tehdä itse.. esim. Rainbow lasagnelevyn paketin (keltainen) kyljessä on toimiva ohje. Lisään yleensä vielä reilusti sulatejuustoa juustokastikkeeseen. Ainut siinä ehkä on se, että juustokastike palaa herkästi pohjaan jos ei omista kuin tavallisia kattiloita ja eikä saa aikaiseksi ostaa teflonkattilaa niinkuin minä... :D

Mä ainakin tykkään knorrin puoli valmis lasangesta. Enpä ole koskaan muuten hyvää lasengea syönyt vaikka monien itse tekemää on tullut syötyä. Jäätävää kuraa joko liian "marinaadin makuista" tai löllöä taikinaisia levyjä. Myöskin mauton tai imelän makuinen on suoraan persiistä. Knorrilla saa justiin sen makuista kun haluaa :) Jos joskus jossain söisin oikeesti parempaa lasangea pyytäisin saman ohjeen itselleni mutta täytynee tyytyä odotteluun ja nauttia knorrista sen aikaa :)

[QUOTE="vieras";24317408]Ihan taatusti osaat tehä! Mä oon niin käsi keittiöhommissa, opin vasta yli 3-kymppisenä eron jälkeen laittaan ruokaa. Mutta lasagnen osaan tehdä! Niissä levypaketeissa on ohje, alat niistä tekeen. Mä tein ensin ohjeen mukaan pari kertaa, meni vähän niin ja näin, mutta nykyään uskallan jo soveltaa omaan makuun sopivaksi :)[/QUOTE]

Mä lupaan yrittää ens kerralla itse sitäkin kastiketta *lue meillä ei syödä lasagnea vuosiin* Jotenkin mulle on vaan jääny siitä kastikkeen teosta kauhean monimutkainen kuva vaikken koskaan ole itse yrittänyt.

Mie teen kans itse lasagnekastikkeen, on paljon parempaa kuin valmiit ja mies tykkää enemmän miun tekemästä.
Mie lisään joskus jauheliha-tomaattikastikkeeseen myös raastettua porkanaa tai kesäkurpitsaa ja soijarouhetta, vähän kermaa pehmentämään makua, ellen tee erikseen kerma-juustokastiketta.

Juu itse teen. Jäänyt mieleen, että äitini teki valmispaketista, ja se oli todella suolaista. Itse teen omalla versiollani, eli tomaattisen jauhelihakastikkeen ja juustokastikkeen. Yleensä varioin aika paljon, usein korvaan puolet lasagnelevyistä kesäkurpitsalla tai munakoisolla. Juustoja vaihtelen myös paljon.

Ensimmäistä kertaa kun tein itse lasagnea niin en edes tajunnut että sielä on joku kastikepussi lisää-vaan-vesi-periaatteella ennen kun olin jo vääntänyt itse juustokastikkeet :ashamed:
Enpä siis ole koskaan sen jälkeenkään tehnyt noista pussikastikkeista kun itse saa hyvin vähällä vaivalla tehtyä hyvää kastiketta aidoista raaka-aineista (vaikkei niitä nyt montaa yhteen juustokastikkeeseen nyt olekaan :D ).
Tosin mä en kyllä myöskään tee koskaan perus jauhelihalasagnea, en vaan osaa tehdä siitä hyvää.

Mä laitan kolmenjuustonkermaa lasagneen valkokastikkeen sijasta.

http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/kuluttajat/reseptit/paaruoat/muut_ruoat/liharuoat/tosi_helppo_lasagne/

Tässä tonnikalalasagnen ohje. Tätä voi soveltaa myös jauheliha versioon.

Se Knorrin semi-eines on ihan kamalaa. Hrr. Maistuu ihan teollisuusjätteeltä. Siinä kastikkeessa on 4,3 g suolaa (tietty laimeneehan se siitä).

Ja siinä Knorrissa on NELJÄ eri arominvahvennetta. En ole ennen törmännyt moiseen.

Puhutaankohan samasta tuotteesta. Paketin kyljessä luki "ilman keinotekoisia arominvahventeita" ja valmiin ruuan suolapitoisuus 0,6%? Mutta pahaa oli siltikin...

Yhteistyössä