Muistiongelmia - kamalaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sumussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sumussa

Vieras
En oikein tiedä, mitä asian kanssa tekisin. En haluaisi lähteä lääkäriin, koska pelkään, että löytyy esim. Alzheimerin tauti... Äitini äidin viidellä sisaruksista oli tuo Alzheimer ja ihan kamalaa oli seurata sitä :(.

Itsellä siis vaativa työ, missä asiasta ei vielä ole ollut haittaa. mUTTa ihan tavalliset sanat häviävät, tavarat häviävät ja usein on tunne, että jotain on unohtunut tai pimennossa. Tänään paras ystävä sanoi, että puhun asiat moneen kertaan. Mies täydentään lauseitani...

olen tosi peloissani! En halua kuulla Alzheimerista tms. Perussairauksia minulla on altistamassa verenpainetauti yli 15v ajan ja diabetes. Sekä näihin lääkkeet. Tiedän kyllä, että neurologille pitäisi mennä, mutta en halua kuulla...

No, tuo on minulle ainakin ihan normaalia ollut koko ikäni.
Saatan unohtaa nimeni, toisten nimet, mitä olin tekemässä mihin piti mennä jne...
Eipä ole mitään löytynyt enkä ole asiasta kovin huolissaan ollut

Minulle tämä ei ole normaalia. Tavaroiden hukkuminen on uutta. Normaalien perussanojen häviäminen on outoa ja hankalaa. Se tunne, että tietää, että kaikki EI ole kunnossa :( :( :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Syy voi löytyä kilpirauhasesta. Lääkäriin vaan.

Voiko kilpirauhanen tosiaan aiheuttaa tällaista??? Olen luullut, että siinä olisi toisenlaisia oireita. Pakkohan tässä on lääkäriin mennä kun sekä ystävä, puoliso että murrosikäinen sanovat että vointini on huolestuttanut. Olen jotenkin "hatara" ja hidas. Keskustelu vaatii minusta keskittymistä ja olen sentään aiemmin ollut vilkas ja sanavalmis. Koko ajan tuntuu, että jotain on unohtunut.

Kyllä voi syy olla kilpirauhasessa. Itsellä oli myös tuota sanojen katoamista ja muistin heikkenemistä. Kilpirauhasen oireita on niin paljon, että kannattaa tutustua aiheeseen. Ja sen tutkiminenkin on helppoa.

Oireet

Potilas on usein yli 40-vuotias nainen. Oireet ovat yksilöllisiä ja kehittyvät yleensä hitaasti, jopa vuosien kuluessa. Hormonituotannon vajauksen aste vaikuttaa oireiden vaikeuteen:

* heikkous, uupumus, uneliaisuus
* palelu
* kalpeus
* vähentynyt hikoilu
* kuiva, hilseilevä, kylmä tai karkea iho
* ummetus
* painon nousu
* ruokahaluttomuus
* masennus, hermostuneisuus
* nivel- tai lihaskivut
* kasvojen, käsien ja jalkojen turvotus
* ohuet, hauraat sormenkynnet
* ohuet, hauraat tai kuivat hiukset, hiustenlähtö
* hidas puhe
* muistihäiriöt
* haju- ja makuaistin huononeminen
* käheys
* kuukautishäiriöt, lapsettomuus
* pienikasvuisuus
* hampaiden kehityshäiriö

http://www.poliklinikka.fi/?page=6879420&id=5641113

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä voi syy olla kilpirauhasessa. Itsellä oli myös tuota sanojen katoamista ja muistin heikkenemistä. Kilpirauhasen oireita on niin paljon, että kannattaa tutustua aiheeseen. Ja sen tutkiminenkin on helppoa.

Tuskin tässä tapauksessa syy kilpirauhasessa (vaikka eihän sitä varmaksi ikinä tiedä), kun ap kirjoitti, että suvussa Alzheimeria...

Alkuperäinen kirjoittaja dsfdfs:
Stressi ja väsymys aiheuttavat muistihäiriöitä. Oletko rentoutunut? Pidä pitkä loma ja katso paraneeko tilasi.

Olen ollut lähes 3kk lomalla (=mieskin kotona). Erityisiä huolia ei ole. On kyllä tosi inhottavaa. Olen aina ollut jämpti ja skarppi ihminen. Olen yli 40v. Kyllä tässä on kai lääkäriin mentävä. On sentään pienehkö lapsista vielä nuorimmainen.