Muita hitaasti rintamaidolla kasvavia vauvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BBBBB
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

BBBBB

Jäsen
09.02.2006
32
0
6
Meidän sirpukka poika kasvaa hitaasti rintamaidolla. On tooooodella pieniruokainen eli syö aika harvoin ja tosi lyhyesti, harvinaista jos 5 min syö. :laugh: No kuitenkin, ei huoli enempää eli turhaa tuputan tai tarjoan liian usein. Pumpulle en heru eli ei maitoakaan mitään ylituotantoa ole mut ei toisaalta ole ekan viikon jälkeen pulloa huolinutkaan.

Tässä vähän mittoja:

Syntymä 3735 g 50,5 cm
alin 3490 g
5 viikkoa 4510 g
2 kk 1 pv 4900 g ja 58 cm
2,5 kk 5210 g ja 59,8 cm

Olis kiva kuulla muista hidaskasvuisista jotka ootte kuitenkin uskaltanu täysimetystä jatkaa.

Meidän neiti kanssa semmonen "kuivan kesän orava" eli hoikka on,
mutta pituutta sitten löytyykin. Käytiin tossa ylimääräsellä punnituksellakin ja painoa oli tullut vain 280 g kolmessa viikossa. Lastenlääkärin kanssa asiasta puhuin ja hän sanoi, että pituuskasvu on tärkeämpi mittari kuin paino. Eli jos pituuskasvu hidastuu, niin silloin on syytä tehdä jotain peliliikkeitä.

Eli meidän neidin pituudet ja paino:
*syntymä 3890/53
*alimmillaan kävi jossain 3,5 kilon hujakoilla
* reilun kolmen viikon iässä 4480/58,1
* 1,5 kk 4905/60,6
* 2 kk 5275/62,9
* 3kk 5900/65,0
* 3kk ja 3 viikkoa 6180 g, pituutta ei otettu

Ens viikolla 4kk lääkärineuvola ja siellä sitten kattellaan tuota kasvua uudelleen. Alkuun siis tullut painoa ihan ok, mut nyt on tommonen notkahdus. Mut en ole huolissani, kun muuten on pirteä oma ittensä. =)

Meillä piti aloittaa kiinteät 5kk iässä, kun tyttö ei kasvanut kuukauden aikana paljoakaan. Hänellä ei ole huolta tuon painon kanssa, mutta pituuden sitäkin enemmän..
Syntymä 3700g ja 52cm
4 viikkoa 4410g ja 55cm
2kk 5135g ja 57cm
3kk 5775 ja 60cm
4kk1vko 6290g ja 61,5cm
5kk 6480g ja 62,2cm
6kk 6930g ja 63cm (viime viikolla)
Olemme ylihuomenna menossa nlalääkärille ylimääräiseen tarkastukseen tuon pituuden takia, joka siis menee tällä hetkellä -2,5 käyrällä. Tyttö on kaiken aikaa ollut hyväntuulinen ja ekat 5kk tosiaan pelkällä maidolla porskutti menemään, ja hyvin maistuu soseetkin!

Jaa, ton mukaan meidänkin poitsu on hidaskasvuinen. En o kyllä tullu edes ajatelleeks ennen tätä alotusta, kun neuvolan terkkarikin sanoi normaalin kokoseks. Parin käynnin välillä on siis kaks käyräväliä tipahtanu, mut ei olla huolissaan... Poika voi hyvin ja paino on kuitenki noussu ihan kivasti. Kontrollikäynti on vajaan viikon päästä ja siellä sit katotaan onko syytä huolestua ja tehdä asialle jotain. Alussa otti pituuspyrähdyksen ja sit vasta alko paino nosta, joten toivottavasti tässä on kans siitä kyse. Ainakin bodyt on nyt jäämässä 56cm:t pieneks, ihan viimesiä päiviä pitää ja seuraavat koot on jo käytössä, joten taitaa nyt sitä pituutta ottaa vuorostaan.

Syntyessään pojalla pituutta 52cm ja painoa 3730g
1kk 54cm ja 4230g
1kk 3vk 56cm ja 4800g
2kk1vk 56.7cm ja 5210g

Täysimetyksellä mennään, vaan mun poissa ollessa ja pitkillä automatkoilla (osan syötöistä, välillä tietty imetän ku sukulaisiin on kuiten se 550-650km) saa korviketta (eli harvoin). Pakastettua rintamaitoa antaisin mieluummin, mut mulla ei enää heru pumpulle muuten, kun pojan syödessä toisella rinnalla... Ja kun toi syö molemmista.

Soseita kiinnostais alkaa maistattamaan, mut mieluiten täysimettäisin sinne 6kk asti, kun maitoo kerran riittää.

Mä oon kans kasvanu omalla käyrälläni ihan hyvävointisena... Käyrät on keskiarvoja ja lapset yksilöitä, joten en ainakaan tässä vaiheessa ota paineita. Lisäks me molemmat (minä ja mies) ollaan keskimäärästä hieman lyhkäsempiä, joten sekin varmaan vaikuttaa.

Minkä verran sen lapsen sitte pitäis kasvaa, että olis ns. normaali?

Minun pitäisi varmaan olla tosi huolissani tyttöni painosta ja pituudesta. 4,5 kk mitat 5710 g ja 61.4 cm. Neuvolassa sanottiin kuitenkin, että rintamaito riittää hyvin eikä tarvitse aloitella vielä mitään muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja lumikko:
Minun pitäisi varmaan olla tosi huolissani tyttöni painosta ja pituudesta.

Sama täälläkin. Tärkeintä lienee, että vauva etenee omalla kasvukäyrällään hyvin. Ei siis kauheesti kannata vertailla täällä eikä naapurin tai sukulaisten lapsiin. Jos vauva tyytyväinen ja kastelee vaippansa, niin kaikki lienee hyvin. Meidän vauvalla kaksoisleuka, joten ei oo aliravittu, vaikka pieni onkin. :)

Yhteistyössä