Muita joiden mies sössinyt raha-asiat?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdinkoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdinkoa

Vieras
Hei, olen ollut kriisissä viime ajat kun paljastui että miehelle tulossa elinikäiset ulosottovelat. On kuitenkin ok palkkainen työ ja muut asiat kunnossa. Silti erokin pyörinyt mielessä, esim. Oli salannut asian viimeiseen asti. Onko muita vastaavassa tilanteessa, miten olette selvinneet? Moralisoijat älkää vaivautuko.
 
Ei nyt elinikäisiä, mutta useampi kymmenen tuhatta kuitenkin. Oli takaajana firmansa lainassa, jota eivät pystyneet maksamaan.

Kriisi mulle tuli vasta siinä vaiheessa, kun tajusin että meidän yhteinen koti voi mennä pakkomyyntiin noiden ulosottovelkojen takia. Miehellä nyt tosi pienet tulot (firmalla menee huonosti), eikä suojaosuuden jälkeen olisi jäänyt mitään ulosmitattavaa. Onneksi sain itse pankista lainan, ostin miehen ulos tästä asunnosta, ja mies kuittasi sillä velkansa. Toistaiseksi olemme yhdessä, mutta mutta. Ei meillä ihan kauhean ruusuisesti mennyt ennen tuon selviämistäkään.
 
Syy, mihin rahat on hassanut, voi johtaa myös eroon eli katsoo laajemmalta kannalta. Päihteet, pelaaminen, prostituutio ovat minusta syy erota. Jos ihan tavalliseen elämään on hassannut, niin katsoisin myös peiliin. Kukaan ei voi ostella autoja, tavaroita ja vaatteita noin järkyttäviä määriä niin, etteivät sitä ulkopuoliset huomaa myös.
 
On sössinyt ja ulosotto vie muutenkin jo pienestä palkasta huomattavan siivun.

Meillä on kaksi pientä lasta ja vuokrakin yli tuhat euroa. Mä olen tehnyt aina sunnuntaisin töitä kun se ei vaikuta kotihoidontuen määrään mutta eihän se riitä. Päivähoitomaksuihin ei ole varaa joten lapset hoidetaan kotona niin pitkään kunnes saan vakituisen paikan.

Kyllä hikeä pukkasi kun sai todella räknäillä ja laskea että saa lapsille uudet syys vk- vaatteet sekä kengät ja samalla piti maksaa vuokra ja sähkö, puhelin, ostaa ruoat ja muut lapsiperheelle pakolliset jutut. Mitään karsittavaa ei ole (ei tule lehtiä, ei ulkona syömisiä eikä muutakaan ylellisyyttä) eli elämme todella niukasti mutta lapsille haluan parasta. Miestä en vaan enää jaksaisi katsella sillä velkahelvetistä ei ihan heti pääse vaan sitä jatkuu siihen saakka kunnes lapsemme saavat omia lapsia.
 
Peliveloistako on kyse? Kuulostaa vähän siltä, jos miehellä ok palkka ja yrittänyt viimeiseen saakka salata jättivelkojaan. Harva nyt sitä salaa ja valehtelee, jos on vaikka takaajaksi erehtynyt.

Meillä miehellä useita kymmeniä tuhansia pelivelkoja. Eivät menneet ulosottoon, koska miehellä oli rikkaita ja hänen paranemiseensa uskovia fihmisiä lähipiirissään. Nyt muutaman vuoden ajan mies maksaa velkoja koko nettopalkallaan ja minä elätän perheen. Ehtona se, että mies sitoutuu pelaamattomuuteen ja terapiaan.

Päivä kerrallaan, luonnehtisin meitä kaikesta huolimatta onnelliseksi perheeksi.
 
Elinikäiset? Mulla myös raha-asioiden kanssa murheita. Miehellä ulosotossa ihan liikaa siihen nähden, että tekee vaan keikkatöitä. En ole kuitenkaan edes harkinnu eroa. Ainakaan rahan takia.
 
Mun mies on vähän sellanen, että sillä saattaiskin olla ulosottovelkoja ilman mua. Pidän jöötä raha- asioissa, koska tiedän, etteivät ole mieheni vahvuuksia. Toisinaan se tuntuu vähän holhoamiselle...
 
seukkasin joskus miehen kanssa joka oli sössinyt. tuhlannut rahaa ihan huuba huubaan ja tehnyt isoja velkoja. oli kuitenkin hyväpalkkaisessa työssä. teki velkaa velan päälle ja lainasi minultakin rahaa.

käsittääkseni on nykyjään päässyt veloista, (tosin en tiedä kun erosimme jo vuosia sitten) kun näyttää siltä. voihan olla että uusi nainen on avittanut suurelta osin.

ikuna en sotkeutuisi vastaavaan.
 
[QUOTE="vieras";28916700]

Kyllä hikeä pukkasi kun sai todella räknäillä ja laskea että saa lapsille uudet syys vk- vaatteet sekä kengät ja samalla piti maksaa vuokra ja sähkö, puhelin, ostaa ruoat ja muut lapsiperheelle pakolliset jutut. Mitään karsittavaa ei ole. Miestä en vaan enää jaksaisi katsella sillä velkahelvetistä ei ihan heti pääse vaan sitä jatkuu siihen saakka kunnes lapsemme saavat omia lapsia.[/QUOTE]

Pisti silmään tuo UUDET vaatteet lapsille. Siinä on heti esimerkki, mistä voi karsia. Meillä on ostettu aina kaikki lasten toppa- ja vk-vaatteet alennusmyynneistä tai kirppareilta, vaikka ihan normituloinen perhe ollaan. Siinä on säästänyt ison summan.
 
[QUOTE="Sari";28916927]Pisti silmään tuo UUDET vaatteet lapsille. Siinä on heti esimerkki, mistä voi karsia. Meillä on ostettu aina kaikki lasten toppa- ja vk-vaatteet alennusmyynneistä tai kirppareilta, vaikka ihan normituloinen perhe ollaan. Siinä on säästänyt ison summan.[/QUOTE]

Ehkä tuo kirjoittaja ei tarkoittanut sitä, että täysin uudet ja kalliit pitää saada vaan, että entiset vaatteet ovat jääneet pieneksi ja jotakin on ostettava. Rahaa niihin silti menee vaikka ostaisi käytettynä tai alennusmyynneistä ja tuntuu nekin summat jos rahaa on vähän.
 
[QUOTE="Sari";28916927]Pisti silmään tuo UUDET vaatteet lapsille. Siinä on heti esimerkki, mistä voi karsia. Meillä on ostettu aina kaikki lasten toppa- ja vk-vaatteet alennusmyynneistä tai kirppareilta, vaikka ihan normituloinen perhe ollaan. Siinä on säästänyt ison summan.[/QUOTE]

Alennuksista itsekin ostin mutta fakta on että summa on huikea kun ostettavaa on kuitenkin kahdelle lapselle. Mielestäni ulkovaatteissa ja kengissä ei tule säästää, vaan ne on parempi ostaa uutena. Kirppareilta ei tahdo löytyä sopivia kokoja ja jos löytääkin, niin ovat karseassa kunnossa.
 
Kiitos kaikille, lohdullista etten ole yksin. Nimim. Kokemusta on, kiinnostaisiko ajatusten vaihto sähköpostilla?

Kiinnostaa toki. Itselläni ei ole tällä hetkellä voimassa sellaista sähköpostiosoitetta, jonka haluaisin tänne näkyviin kirjoittaa, mutta jos sulla on (tai ehdit sellaisen luoda) niin pistä esiin ja laitan sulle meiliä :)

Päihdelinkin kautta voit ilmoittautua myös Tuulettimen suljettuun vertaistukiryhmään, jossa käy ammattiauttaja tsemppaamassa. Tämä on sen verran vaiettu ongelma, että kannattaa etsiä jokin paikka jossa päästellä höyryjä, ainakin jos meinaa liittoa jatkaa.
 

Yhteistyössä