Muita joiden vauvat täysin purkkiruualla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna K.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anna K.

Vieras
Kiinnostaisiko tietää, onko palstalla muita, joiden vauvat syövät pelkästään valmispilttejä? Niin moni tuntuu tekevän soseet itse, että ihan mielenkiinnosta kyselen.

No meillä kaikki 3 ovat kasvaneet hienosti pelkällä purkkiruoalla. Esikoiselle yritin tehdä soseet itse, mutta hukkaan meni kaikki ainekset ja työ, vauva ei suostunut syömään niitä yhtään. Kaupan soseet sen sijaan kelpasivat hyvin. Kakkoselle en edes harkinnut tekeväni itse. kolmonen söi purkkiruokaa ja sormiruokaa 50/50. Ja ihan normaaleja, kaikkiruokaisia lapsia noista on kasvanut. Kotiruokaan on jokaisen kohdalla siirrytty 1-1,5v tienoilla.

[QUOTE="vieras";27954987]No meillä kaikki 3 ovat kasvaneet hienosti pelkällä purkkiruoalla. Esikoiselle yritin tehdä soseet itse, mutta hukkaan meni kaikki ainekset ja työ, vauva ei suostunut syömään niitä yhtään. Kaupan soseet sen sijaan kelpasivat hyvin. Kakkoselle en edes harkinnut tekeväni itse. kolmonen söi purkkiruokaa ja sormiruokaa 50/50. Ja ihan normaaleja, kaikkiruokaisia lapsia noista on kasvanut. Kotiruokaan on jokaisen kohdalla siirrytty 1-1,5v tienoilla.[/QUOTE]

Meillä samanlainen kokemus esikoisen kanssa. Täysimetin 6kk ja sitten aloin tarjota itse tehtyjä soseita. Ei mennyt ei lainkaan. Aivan kauheat seuraavat 6kk: jatkuvaa tappelua ruuan kanssa ja heräilyä öisin.

Tämän toisen lapsen kohdalla aloitin aikaisemmin kiinteät ja pelkästään valmispilttejä ja puuroja ja aivan ihanasti mennyt. Nyt vauva 7kk. Syö hyvin ja herää yöllä kerran hieman ennne kuutta syömään.

Tarkoitukseni ei ole mollata itse tehtyjä soseita. Vauvat ovat erilaisia ja varmaan soseetkin. Minulla vaan niin positiiviset kokekmukset, että jäin miettimään, onkohan meitä muitakin.

No ei nyt pelkästään, mutta aika pitkälti käytettiin purkkiruokia. Kukkakaalisose on semmoinen että se kannattaa tehdä itse, se kaupan versio ei muistuta kukkakaalia edes etäisesti.

Aikas paljon noita kaupan purkkeja meni. Ostettiin luomuruokaa, joten en koe että olisin parempaan pystynyt. Tulihan siihen sitten kaikki muu päälle, kuten hedelmät, kanamuna, vähäsuolainen leipä jne.

Esikoinen (nyt 10v) söi vain purkkiruokaa.

Toki hyvänä äitinä muussasin, soseutin ja läträsin, mutta sille siiviläkurkulle mun pöperöt ei kelvanneet!
Jossain vaiheessa meni sitten niin, että sekoittelin purkki- ja omaa ruokaa niin alko sitten tottumaan.

Kuopukselle kelpas paremmin ja silloin mentiin sekä että ruuilla.
Toisaalta kuopus alkoi selkeesti aiemmin syömään ihan normaalia perheen ruokaa.

Hedelmä- ja marjasoseita en kummallekaan koskaan tehnyt itse.

Mulla esikoinen oli sellainen siiviläkurkku, että jouduttiin oikein tutkimaan että onko mitään fyysistä vikaa kun ei pystynyt karkeita syömään. Itse tehtynä en saanut ruuista niin sileitä, ettei hän sieltä yhtään kökkärettä löytänyt. Jouduin ruuat kaapimaan niin usein kerran syötyinä seiniltä ja verhoista, että lopulta totesin kaupan ruokien olevan paaaaljon kätevämpi vaihtoehto. Niitä ihan sileitä soseita söi 1,5-vuotiaaksi saakka, kunnes alkoi vähän kökkäreisemmätkin maistumaan ja sitten söi sujuvasti itse tehtyäkin. Eli kaupan ruokia söi, ja syö joskus vieläkin.

Purkkiruoka on täysin steriiliä ja täten ei kehitä suolistoa kuten ruoan tulisi kehittää. Purkkiruon lisäksi tulisi siis päivittäin tarjota haasteita vauvan suolistolle :).
Steriili ruoka on huonoa kehittyvälle suolistolle vaikka ruoka muuten olisi kiva ja helppo ja nami.

Tässä hyvä tuki ja zemppi siihen että saa annettua muutakin kuin purkkiruokaa. Hyvät, pahat bakteerit - Terveys - HyväTerveys

Ja en todellakaan tuomitse purkkiruokaa koska se on hyvä lisä ja helppous on ihanaa :heart:

Jos lapsi ei suostu syömään kuin purkkiruokaa niin kannattaa joutuin mennä lastenlääkärille tai lakata antamasta purkkiruokaa ja tarjota vain omia ruokia. Kyllä lapsi syö lopulta ei se nälkään kuole voin vaikka vannoa :-D!

Purkkiruoka on täysin steriiliä ja täten ei kehitä suolistoa kuten ruoan tulisi kehittää. Purkkiruon lisäksi tulisi siis päivittäin tarjota haasteita vauvan suolistolle :).
Steriili ruoka on huonoa kehittyvälle suolistolle vaikka ruoka muuten olisi kiva ja helppo ja nami.

Meillä mentiin muuten täysin purkkiruualla, mutta hedelmä- ja marjasoseet tein itse. Uskoisin, että niistä + lattialla pyöritellyistä leipäpaloista lapsi sai ihan tarpeeksi suolistolle hyviä bakteereja.

Esikoinen eli oikeestaan pelkällä purkilla, mutta kakkosen ja kolmosen (kaksoset siis) synnyttyä en vaan oo jaksanu raahata niitä purkkeja kaupasta, tuppaa noi ruokaostokset muutenkin olemaan melko runsaat. Ja sitten musta on tullu niin pihi, että en raaski ostaa niitä kun joskus reissuille. Mutta ei musta niiden fanaattista vastustajaa saa millään :).

Ihan yhtä "steriilejä" ne 100 asteisessa vedessä keitetyt perunat, porkkanat ja kukkakaalit ovat. Tietysti jos antaa raaka raasteita niin niissä on pöpötkin tallessa.
Enemmän suoliston kehittäviä bakteereja vauva saa kun antaa sen konttailla maassa ja laittaa sormia suuhun ilman että niitä tarvii ensin uittaa käsidesissä.

Joo tosi pöpöisiä taitaa olla ne sadassa asteessa höyrytetyt vihannekset... Köh köh.

Meillä lähes kaikki marja ja hedelmäsoseet tulee purkista, samaten puurot ja vellit on pojun suosikkeja. Kasviksia, lihoja keittelen ja muussaan ite aika paljon, mut ne on aika helppo tehä oman ruuan ohella. Vaikka taitaa piltit olla enempi pojan mieleen kuin äiskän pöperöt... Ikää meillä 6 kk.

Mä taas en antanut kuopus-paralle minkäänlaisia soseita :D Laiska kun oon, niin löin vaan nenän eteen könttejä siitä ruuasta, mitä me muutkin syötiin, ja siitä sitten raukka riipi suuhunsa sen mitä pystyi. Esikoiselle tein soseet erikseen, ja kyllä ne muistaakseni ihan ok kelpas... siinä alussa tietty on hirveä huoli että saako se lapsiparka mitään syödäkseen, eli sama kai se on mitä saa alas menemään kunhan jotain menee.

vauvoille hyvää "ei steriiliä" ruokaa voisi olla: Käteen mahtuvat hedelmä- ja vihannespalat, omatehdyt marjasoseet,
leipäkannikat ja lattian kautta käyneet samat asiat :-D Lisäksi kun vauvan keväällä tai pikkupakkkasella laittaa ei steriilille keväthangelle niin siitäkin saa hyvää bakteerikantaa mutta tämä pitää tehdä usein.
Eikä muuten itsetehdyt lämpimätkään ruoat ole niiiiin steriilejä kuin purkkiruoat vaikka valtaosa bakteereista kuoleekin. Tuleehan sitä jo lautaspinnoistakin bakteereja.

Meillä tyttö kans söi päälle vuoden ikäiseksi pelkkää purkkiruokaa.. Parissa viikossa tapahtui sitten vaihto kotiruokaan ja sitä on syönyt sen jälkeen ilman mitään ongelmia tai nirsoilua. Meillä oli myös alussa ongelmana se, etten saanut omista soseista riittävän sileitä vauvalle.

Olenko mä vain hölmö vai enkö tajua?!? Jos kotona keitän vihannekset, siis minuutteja, kiehuvassa vedessä, niin mistä niihin ne bakteerit tulee? Näin pienen esikoisvauvan äitinä tuoreena tämän siten lukijana olen välistä ihan totaali kysymysmerkkinä :O

Itsekään en karsastanut purkkiruokia, mutta ensimmäisten viikkojen aikana en niitä kyllä antanut. Jotenkin iljetti ajatus, että lapsen eka ruoat on kyllästetty säilöntäaineilla :( Joten tein itse perusvihannessoseet ja marja ja hetukka -sun muut soseet. Liha ja kalakin meni ensimmäisillä kerroilla siten, että tein itse ja sekoitin esim. bataattisoseen sekaan. Vasta kun kaikki ruoat oli jokseenkin maisteltu oikeina ruokina, aloin antaa joskus myös purkkiruokaa.

Saman aion tehdä toisenkin kanssa. Mitään allergioita ei ole esikoisella eikä omatekemän ruoan antaminen ole varmasti tilannetta haitannut :)

Meillä esikoinen söi ainoastaan purkkiruokaa ja sormiruokaa n. 1-vuotiaaksi. Lihasoseet oli aina niitä kaikista pienimmille tarkoitettuja, koska ei suostunut syömään niitä yli 8kk soseita, kun ne ei ollut sileitä ja niissä oli omasta mielestänikin huonot mausteet. Sitten kun siirtyi samaan ruokaan vanhempien kanssa, niin johan alkoi palasetkin menemään hyvin. Epäilen, että johtui vaan yksinkertaisesti siitä, että ruoassa oli makua.

Kuopus on nyt 1,5kk syönyt kiinteitä, lähinnä kaupan soseita ja kurkkua hieman imeskellyt. Kaupan soseilla mennään taas.

Meillä ainakin ne soseet tarjoillaan lautaselta, joten kai ne hyvät pöpöt siitäkin ruokaan pääsee...

[QUOTE="vieras";27959130]Itsekään en karsastanut purkkiruokia, mutta ensimmäisten viikkojen aikana en niitä kyllä antanut. Jotenkin iljetti ajatus, että lapsen eka ruoat on kyllästetty säilöntäaineilla :( Joten tein itse perusvihannessoseet ja marja ja hetukka -sun muut soseet. Liha ja kalakin meni ensimmäisillä kerroilla siten, että tein itse ja sekoitin esim. bataattisoseen sekaan. Vasta kun kaikki ruoat oli jokseenkin maisteltu oikeina ruokina, aloin antaa joskus myös purkkiruokaa.

Saman aion tehdä toisenkin kanssa. Mitään allergioita ei ole esikoisella eikä omatekemän ruoan antaminen ole varmasti tilannetta haitannut :)[/QUOTE]

Ei kai niissä purkeissa ole säilöntäaineita?

[QUOTE="vieras";27959683]Ei kai niissä purkeissa ole säilöntäaineita?[/QUOTE]

Jos ne säilyy vuosikausia, niin kyllä niissä nyt jotain ylimääräistä ainesosaa on, miksi ne säilyy. Ja kun en tiedä mitä, niin mieluummin annan ekat viikot-kuukaudet ihan itse tehtyä sapuskaa :)

[QUOTE="vieras";27959701]Jos ne säilyy vuosikausia, niin kyllä niissä nyt jotain ylimääräistä ainesosaa on, miksi ne säilyy. Ja kun en tiedä mitä, niin mieluummin annan ekat viikot-kuukaudet ihan itse tehtyä sapuskaa :)[/QUOTE]

Omatekoista olen minäkin antanut.. Sitten vanhempana silloin tällöin myös purkkiruuan, niin oppivat sitäkin syömään ja sitten helpompi hoitaa syöntipuoli esim. reissussa.. siellä purkit käteviä.

Nestle Bonan sivuilla oli näin:

"Kysymys: Mihin lasten purkkiruokien säilyvyys perustuu?

Vastaus: Lastenruoat eivät sisällä säilöntäaineita. Säilyvyys perustuu ensiluokkaisiin raaka-aineisiin, kuumennukseen ja purkkien ilmatiiviiseen suljentaan. Purkki täytetään ruoan ollessa kuumaa ja kun ruoka jäähtyy, purkkiin muodostuu vakuumi eli tyhjiö ja kannen keskiosa painuu alas. Sen jälkeen ruoat steriloidaan säilyvyyden takaamiseksi. Ruokaa pilaavat mikrobit eivät voi lisääntyä ja elää hapettomassa tilassa. Kun purkin avaa, kannattaa tarkistaa, että kannen keskiosa on alhaalla, sillä esim. kova isku kuljetuksen aikana voi nostaa kannen koholle, jolloin ruoka pilaantuu, kuten mikä tahansa ruoka huoneenlämmössä."

Esikoienn söi pelkkiä valmissoseita yli 1-vuotiaaksi ja niistäkin vain niitä sileimpiä. Kakoi ja oksensi kaikki omat yritelmät, joten luovutin..

Kakkonen taas syö mitä sille antaa, omia, kaupan ja sormiruokaa..

Yhteistyössä