Musta tuntuu, että tämä on nyt ihan väärä ketju niille, jotka haluavat useampia lapsia. Täällähän etsiskeltiin vanhempia, joille riittää se yksi lapsi...
Anyway, meillä on yksi lapsi ja ainoaksi tulee jäämään. Jo ennen tytön syntymää alkoi tulla sellainen olo, että yksi taitaa olla meille sopiva määrä. Raskausaika oli suht helppo, jouduin jäämään saikkarille pari kuukautta ennen laskettua aikaa selkäkipujen vuoksi. Synnytys oli ihan naurettavan helppo, vajaa viisi tuntia vesien menosta ja tyttö oli rinnalla.
Mutta sitten alkoi ongelmat. Sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen, joka huomattiin vasta, kun lapsi oli melkein vuoden. Välillä oltiin "kuivilla", mutta töiden alkaessa masennuskin palasi ja sairastuin keskivaikeaan masennukseen. Nyt on sekin selätetty, mutta en silti jaksaisi enempää lapsia.
Tyttö on hyvin energinen, iloinen, temperamenttinen, itsepäinen.... Mulla ei vaan voimat aina tahdo riittää sen kanssa. Lisäksi en ole mikään äitityyppi, joka jaksaa leikkiä tunnista toiseen lapsen kanssa. Ärsyynnyn helposti lapsesta, ja vaikka mulla onkin aika hyvin omaakin aikaa, niin silti on usein sellainen olo, että voi kun sais olla viikon ihan rauhassa.
Nyt kun tyttö on jo yli neljä, ei mitenkään jaksaisi aloittaa koko rumbaa alusta uudelleen. Yöheräämiset, vaipparalli, turhautumiset siihen kun lapsi ei puhumalla osaa asioitaan ilmaista.... Joillekin vaan passaa paremmin se yksi lapsi, jos sitäkään. Jos kerran uupumus uhkaa jo yhdenkin kanssa, kuka hullu niitä lisää tekisi?
Joku tuolla aiemmin sanoi, että parasta mitä lapselle voi antaa on sisarus. P*skanmarjat. Parasta mitä lapselle voi antaa on rakastava koti, jossa äiti ja isä jaksaa. Mulla on kaksi sisarusta, mutta emme ole ikäeron vuoksi kovinkaan läheisiä. Enemmän mä olen riippuvainen muutamasta hyvästä ystävästäni. Ja koska lapseni on sosiaalinen lapsi, uskon, että hän saa varmasti kavereita, minne sitten meneekin.
Ja vielä viimeiseksi... me olemme mukavuudenhaluisia. Yksi lapsi on helppo saada hoitoon. Yksi lapsi ei tule niin kalliiksi kuin kaksi tai useampi. Yhdelle voi kustantaa vähän kalliimpiakin harrastuksia, kun ei ole ketään kateellista mankumassa niitä itselleenkin. Yhdelle voimme antaa kaiken, mitä meillä on annettavana. Hänen ei tarvitse koskaan kilpailla vanhempiensa suosiosta (kokemusta löytyy siitäkin....).