Mä olin 19 kun aloimme toivoa perheenlisäystä. Silloin tuli joskus kavereille puhuttua asiasta ja tuomio oli: ymmärrätkö että sitten ei voi enää ryypätä samalla lailla! Joo-o.. Eipä ollut mieleen tullutkaan

En ole koskaan pitänyt baarittelusta ja biletettyä tuli vain joskus järkevämmän tekemisen puutteen takia. Kaikki tuo loppui ollessani noin 21 kun ei vain kiinnostanut. Me alettiin molemmat nuorina haaveilla seesteisestä maalaiselämästä eikä kaupungin kiireet houkuta. Perhe on se mitä kumpikin arvostaa huomattavasti korkeammalle kuin korkea koulutus ja huippupalkkainen työpaikka. Ihmiset on erilaisia ja kaikki ei käy kaikille.
Yli viiden vuoden yrityksen jälkeen, hiukan ennen 25-vuotispäivääni tuli testiin se kauan kaivattu plussa. Vaikka tähän mennessä on ehditty hommata omakotitalo, lauma elukoita ja autoja, amk-opiskelut saan loppuun mahdollisesti ennen pikkuisen syntymää tai sitten oppari jää viimeisteltäväksi myöhemmin, ollaan ehditty olla kahdestaan 7 vuotta ja elää tätä vapaata nuoruutta, niin silti tunnen itseni vanhaksi ja ajattelen haikeudella sitä montako vuotta tätä on odotettu.
Olen niiiin onnellinen siitä että meille viimein perheenlisäystä tulee ja huvitti kyllä kavereiden ilmeet kun kesän mittaan asiasta kerrottiin. Elämänasenne heillä on aika samanlainen kuin "mariemagdasta" saa kuvan, eli pitää elää nuoruutta kuin viimeistä päivää koska elämä loppuu lastensaantiin. Me kyllä aiomme jatkaa elämäämme Toukan synnyttyäkin, sitten on vain yksi pikkuinen enemmän menossa mukana.
Miksi ei voisi opiskella, matkustella, muuttaa vaikka jopa ulkomaille, harrastaa ja tavata ystäviä, pitää joskus jopa kahdenkeskistä kivaa vaikka lapsia onkin? Tätä ajattelutapaa en ymmärrä ja ikävä yleistää, mutta tähän törmää yleisemmin niiden keskuudessa jotka hankkivat lapset vasta lähempänä neljääkymmentä. Mitä lapsi saa irti lapsuudesta jossa hänet eristetään muusta laumasta omaan lastenmaailmaan? Oppiiko lapsi yhteiskunnan tavoille jos ei häntä oteta normaaliin jokapäiväiseen elämään mukaan pienestä saakka?
Nämä on sellaisia asioita mitä itse olen miettinyt paljon niin henkilökohtaisesta ihmetyksestä, kuin opiskelujen ja töiden kautta. Jokainen taplaa tyylillään eikä kenelläkään ole oikeutta tuomita toisten valintoja. Kyllä vanhemmuudessa voi yhtälailla onnistua tai epäonnistua niin nuorena kuin vanhempanakin, mutta jokaisella pitää olla tilaisuus yrittää ennenkuin suoralta kädeltä tuomitaan.