Muita, jotka ei ymmärrä tuota uutta "tupakat piiloon"-lakia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja justtiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

justtiina

Vieras
Olin lasten kanssa kaupassa. Kaksi edellä olevaa osti tupakkaa.

- Mikä mahtaa olla punaisen LM askin numero?
Myyjä selaa kuvastoa ja vastaa: 13
Asiakas: jaa se on loppu, no mikäs sitten on punaisen malboron numero?
Myyjä vastaa ja asiakas saa tupakkansa.

Koko jono katsoo ja kuulee keskustelun. Tupakkaa ei voi ostaa huomaamattomasti näköjään enää, vaan merkeistä ja väreistä keskustellaan sitten ääneen.

Automaatti on siis siinä hollilla edelleen kuten vaikka suklaapatukat. Ainoa ero on se, että kuvat on muuttuneet numeroiksi.

Miten ihmeessä tämä ehkäisee tai muuttaa yhtään mitään? Miksei tupakoita siirretty vaikkapa alkoholijuomien kanssa "k 18"-puolelle?

Ihan tosi, kyllä se vanhempien antama esimerkki taitaa olla tärkein, kuvien muuttaminen numeroiksi ei auta yhtään mitään. Nyt kuvia ei ole, mutta jonossa sitten kovaan ääneen puhutaan merkeistä, väreistä ja numeroista. Lisäksi tupakka-automaatti on siinä edelleen kaikkien edessä ikään kuin "päivittäistavarana".

On myös kummallista, että tällaiset lait menee läpi hankaloittaen myyjien työtä, mutta esimerkiksi moninkertaiset rattijuopot saa ajella ilman alkolukkoa eikä kukaan saa aikaiseksi mitään.

Koko jono katsoo ja kuulee keskustelun. Tupakkaa ei voi ostaa huomaamattomasti näköjään enää, vaan merkeistä ja väreistä keskustellaan sitten ääneen.

Automaatti on siis siinä hollilla edelleen kuten vaikka suklaapatukat. Ainoa ero on se, että kuvat on muuttuneet numeroiksi.

Miten ihmeessä tämä ehkäisee tai muuttaa yhtään mitään? Miksei tupakoita siirretty vaikkapa alkoholijuomien kanssa "k 18"-puolelle?

Ihan tosi, kyllä se vanhempien antama esimerkki taitaa olla tärkein, kuvien muuttaminen numeroiksi ei auta yhtään mitään. Nyt kuvia ei ole, mutta jonossa sitten kovaan ääneen puhutaan merkeistä, väreistä ja numeroista. Lisäksi tupakka-automaatti on siinä edelleen kaikkien edessä ikään kuin "päivittäistavarana".

On myös kummallista, että tällaiset lait menee läpi hankaloittaen myyjien työtä, mutta esimerkiksi moninkertaiset rattijuopot saa ajella ilman alkolukkoa eikä kukaan saa aikaiseksi mitään.

No joo, noissa molemmissa myyjä teki väärin, pitää osata tilata tismalleen oikealla nimellä, esim Marlboro Full Flavor, eikä asiakasta saa auttaa saamaan tietoonsa tuotaoiekaa nimeä.

Ai noinko se pitää ostaa? :D Huomasin kyllä että tupakat on siirretty piiloon, mutta kun käyn kerran viikossa vain ruokakaupassa niin on jäänyt kuulematta, miten ne tilataan sieltä tiskin takaa.

Onpa hankalaa myyjille.

Hienoa että tuo tuli. Nyt meidän lastemme ei tarvitse nähdä tuotteita ollenkaan eikä niiden pakkauksia. Aina epätodennäköisempää että itse yrittäisivät mennä ostamaan kun eivät koskaan ole tuotteita nähneetkään (jos vanhemmat ei polta). Ihmettelen miksi tätä ei ole keksitty jo aiemmin.

Hankalaksi on taas tehty asiat tuossa. Stockmannin sikarihyllykin on pistetty piiloon. Kun vielä sattui olemaan täynnä venäläisiä koko paikka niin oli tunnelma kuin Neuvostoliitossa. Kohta varmaan Alkossakin pitää viinat pyytää tiskiltä.

Mikä on tämä k18-puoli ja miten sellainen mielestäsi toteutettaisiin esim. lähi-Siwassa? Onko tupakan ostaminen mielestäsi noloa, vai mikä pointti tuossa oli että kaikki kuulee kun kysyt Marlboron numeroa myyjältä? Logot ja tupakoiden kuvat ovat mainontaa, tupakoiden mainonta on pahasta, siksi numerot :)

Musta uudistus on hauska juuri siksi, että nyt ap:tä ja muita nistejä vituttaa. Kun onhan se nyt aivan järisyttävän kamalan hirveä uudistus, joka vaikeuttaa kaupassakäyntiä koko heidän loppuelämänsä.

tupakoimattomana en ymmärrä yhtään. aikuisia ihmisiä kohdellaan, kuin idiootteja. muistaakseni myyjä saa antaa katseltavaksi luettelon, jossa on numerot ja nimet, ei kuvia sentään, mutta ei saa "kertoa tuotteen nimeä eli esitellä tuotetta"
Tämä laki ja sen noudattaminen on ihan idioottimaista ja toivottavasti tukehtuu omaan älyttömyyteensä. mahtavat maailmalla nauraa meille.

Mikä on tämä k18-puoli ja miten sellainen mielestäsi toteutettaisiin esim. lähi-Siwassa? Onko tupakan ostaminen mielestäsi noloa, vai mikä pointti tuossa oli että kaikki kuulee kun kysyt Marlboron numeroa myyjältä? Logot ja tupakoiden kuvat ovat mainontaa, tupakoiden mainonta on pahasta, siksi numerot :)

Musta uudistus on hauska juuri siksi, että nyt ap:tä ja muita nistejä vituttaa. Kun onhan se nyt aivan järisyttävän kamalan hirveä uudistus, joka vaikeuttaa kaupassakäyntiä koko heidän loppuelämänsä.

eli on hauskaa että tästä aiheutuu lisää hommaa ja hidastusta kassoilla?
sen sijaan että henkilö vain painaa sitä oikean askin kuvaa, saa tupakkansa ja homma hoituu nopeaan?
tai että huoltoasemilla juoksutetaan myyjiä kun myyjä ei saa kertoa onko jotain merkkiä, vaan sen pitää kipittää katsomaan sinne kaappiin, tulla ilmoittamaan että onko sitä ja sitten taas juoksutetaan seuraavaa merkkiä hakemaan..

Mulla on kaksi kouluikäistä lasta ja nyt ne molemmat oli siinä kuitenkin kuulemassa tupakan ostamisen, näkivät automaatista tippuvan askin jne.. En ymmärrä, miten tuo ehkäisee esimerkiksi lasten tupakoinnin aloittamista. Mun mielestä tuo vaan LISÄÄ sitä huomiota, mitä tupakka saa, koska ne pitää pyytää ääneen kassalta.

Tupakat olisi voitu laittaa vaikka alkoholijuomien kanssa samalle osastolle, vaikkapa johonkin liukuovikaappiin josta tupakoivat voi ne hakea. Mä en itse tupakoi, joten mun elämää tuo ei vaikeuta muuten kuin kassajonon hidastumisena.

ja huomasin vasta pari päivää sitten kaupassa, että tupakat ei ole enää esillä vaan piilossa. Tämänkin huomasin kun edellä oleva osti tupakkia ja myyjän kanssa kyllä keskustelivat kauan siitä tupakan merkistä. Mä kyllä luulen että ne ketkä haluaa polttaa, polttavat ihan samanlailla kuin ennenkin.

Ihan oikea meininki nykyään. Tupakoitsijat on niin idiootteja, että aivan oikein että saavat kanssaihmisten vihat niskoilleen kassojen tukkimisesta.....

Tupakointia ei voi puolustaa millään tavalla, ja sen ympäristövaikutukset ovat aivan mielettömät.

Mitä mieltä olisitte siitä, että Suomessakin olisi tupakkakaupat erikseen, kuten Ruotsissa on tupakkakauppoja? Eihän sen näyteikkunan tarvis olla mikään tupakalla koreileva, lukis vaan savukkeet tms. ja K-18. Vähän niinku vastine alkolle. Sitä en ymmärrä että alkoholi saa myös olla esillä, eikös se innosta lapsia ja nuoria kokeilemaan jos kerran näkevät niitä tölkkejä ja pulloja limsojen seassa...

tämän lain logiikalla 13 v tyttäreni innostuu nussimaan,kun joutuu näkemään kortsuja kaupan kassalla.
ja ryyppäämään,kun näkee kaljapulloja kaupassa ja ylensyömään ja läskistymään, kun näkee kermaleivoksia ja karkkeja jne jne

[QUOTE="a.p";25382192]

Tupakat olisi voitu laittaa vaikka alkoholijuomien kanssa samalle osastolle, vaikkapa johonkin liukuovikaappiin josta tupakoivat voi ne hakea. Mä en itse tupakoi, joten mun elämää tuo ei vaikeuta muuten kuin kassajonon hidastumisena.[/QUOTE]

Ootko tosissasi? Et ole tainnut koskaan työskennellä ruokakaupassa, muuten tietäisit miten röökejä pöllitään. Tuollaiset kaapit nostaisivat tupakkahävikin sellaisiin mittasuhteisiin, että kaupat luopuisivat niiden myynnistä :D

[QUOTE="Helekutti";25382217]Ihan oikea meininki nykyään. Tupakoitsijat on niin idiootteja, että aivan oikein että saavat kanssaihmisten vihat niskoilleen kassojen tukkimisesta.....

Tupakointia ei voi puolustaa millään tavalla, ja sen ympäristövaikutukset ovat aivan mielettömät.[/QUOTE]

eiköhän se alkoholi aiheuta enemmän haittaa ja piloille menneitä elämiä kuin tupakka. (ei sillä että kumpikaan noista mikään terveystuote olisi, tai välttämätön)
se on aivan sama miten paljon kanssaihmiset mua mulkoilee kassoilla, mä voisin hoitaa asian nopeasti ja huomaamattomasti mutta mä en ole se joka asian on päättänyt... fakta nyt kuitenkin on se että tuo laki on vain ärsyttävä,se ei estä tupakointi (kun vielä sähkötupakan myynti ja mainostus kiellettiin niin lopettajien määräkin taitaa vähentyä)
teinit tunnetusti tekee asioita jotka on kiellettyjä niin eipä se estä heitäkään polttamasta..

• Tykkää
Reactions: Millenia
Mitä mieltä olisitte siitä, että Suomessakin olisi tupakkakaupat erikseen, kuten Ruotsissa on tupakkakauppoja? Eihän sen näyteikkunan tarvis olla mikään tupakalla koreileva, lukis vaan savukkeet tms. ja K-18. Vähän niinku vastine alkolle. Sitä en ymmärrä että alkoholi saa myös olla esillä, eikös se innosta lapsia ja nuoria kokeilemaan jos kerran näkevät niitä tölkkejä ja pulloja limsojen seassa...

Kannattaisin tällaista systeemiä, että röökiä saisi vain ja ainoastaan tupakkakaupasta. Röökaajat saisivat parempaa palvelua ja erikoisliikkeessä ikärajakontrolli toimisi varmasti paremmin kuin ruokakaupoissa. Hidasälyiset tupakoijat eivät myöskään hidastaisi meidän normaalien ihmisten kauppajonoja näin siirtymävaiheessa :)

Ei ole järjen hiventä ei. Miten ihmeessä tämän olisi tarkoitus vähentää tupakointia? Kyllä tupakoitsija sen askin ostaa, vaikka mikä olisi. Ja vaikka automaatissa kessut ovatkin numeroiden takana, niin tokihan se lapsi näkee sen askin, kun se siihen hihnalle kolahtaa. Varmaan kiinnittää vielä enemmän huomiota, kun pitää niin kamalasti puljata. Ja ei kai nyt yksikään teini ole niin typerä, että ei tajua mistä niitä tupakoita saa, vaikka eivät näkyvillä olisikaan. Melkein väittäisin, että "kielletty hedelmä" vain lisää mielenkiintoa.

Paljon fiksumpi idea olisi ollut se jo kauan puhuttu tervakeuhlot askin kanteen. Varmasti joku kaamea kuva pakkauksessa saisi sen tupakoitsijankin jossain vaiheessa heräämään tupakoinnin vaaroihin.

Onkohan noilla päättäjillä liikaa luppoaikaa, vai mistä nämä naurettavat ideat kumpuavat?

[QUOTE="mie";25382283]Syöminen, juominen ja nussiminen ovat normaaleja toimintoja, toisin kuin tupakointi.[/QUOTE]

Nii just, eli ryyppääminen on sun mielestä normaalia, mutta tupakointi ei?

[QUOTE="Neith";25382269]eiköhän se alkoholi aiheuta enemmän haittaa ja piloille menneitä elämiä kuin tupakka. (ei sillä että kumpikaan noista mikään terveystuote olisi, tai välttämätön)
se on aivan sama miten paljon kanssaihmiset mua mulkoilee kassoilla, mä voisin hoitaa asian nopeasti ja huomaamattomasti mutta mä en ole se joka asian on päättänyt... fakta nyt kuitenkin on se että tuo laki on vain ärsyttävä,se ei estä tupakointi (kun vielä sähkötupakan myynti ja mainostus kiellettiin niin lopettajien määräkin taitaa vähentyä)
teinit tunnetusti tekee asioita jotka on kiellettyjä niin eipä se estä heitäkään polttamasta..[/QUOTE]

Oliko sulla vielä jotain kommenttia siihen, miten tupakkaviljelmät tuhoavat ympäristöä ja pilaavat työntekijöiden terveyden? Kun kerta alkoholi on niiiiin paljon pahempi asia sinulle.

Tupakanpoimijalapset k

Yhteistyössä