Muita jotka eivät aio imettää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiitu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiitu

Vieras
Haluaisin kuulla kokemuksia äideiltä, jotka eivät ole syystä tai toisesta imettäneet lastansa ollenkaan sekä tulevilta äideiltä, joilla on jo tiedossa etteivät aio imettää. Eli miten teihin on suhtauduttu esimerkiksi synnytyssairaalassa, läheisten puolelta jne? Minkälaisia tuntemuksia imettämättä jättäminen on teissä herättänyt?

Oma tilanteeni on pääpiirteittäin (ilman yksityiskohtia) seuraavanlainen; Olen nyt ensimmäistä kertaa raskaana viikoilla 35+2 ja pitkän harkinnan jälkeen olen päättänyt olla imettämättä. En siis todellakaan ole keksinyt tätä yht'äkkiä, vaan olen ottanut selvää imetyksestä kuin myös pulloruokinnasta sekä keskustellut asiasta neuvolan terveydenhoitajan kanssa. Syy tähän päätökseen on henkisellä puolella, en vain yksinkertaisesti voi edes ajatella imettämistä ahdistumatta. Ajatuskin inhottaa minua (=imetys yleisesti, ei suinkaan vauvani ruokkiminen). En pysty ruokkimaan lastani imettämällä, tiedän sen jo valmiiksi ja kyllähän se suurta surua herättää. Etenkin kun kanssaihmiset suhtautuvat tähän asiaan yllättävän ilkeällä tavalla. Terveydenhoitajani on onneksi suhtautunut positiivisesti päätökseeni ja todennut, ettei ketään pakoteta. Hänen mielestään on sekä minulle että vauvalle parempi, että ruokin lastani korvikkeilla, koska tunnen asiasta aivan yli-suurta ahdistusta.

Mutta siis, kysehän ei ole siitä etten tahtoisi imettää vaan siitä etten yksinkertaisesti kykene siihen. Surettaa vallalla oleva käsitys, että olet huono äiti jos et imetä. Vain imettävät äidit rakastavat lapsiansa, me muut olemme itsekkäitä eikä meidän kuuluisi edes saada lapsia. Ahdistaa jo valmiiksi tulevat utelut ja ilkeät kommentit siitä, etten imetä. Etenkin kun syyni päätökseeni ovat henkisellä puolella, monet ajattelevat sen silloin olevan silkkaa itsekkyyttä. Niinkuin voisin päättää mitä tunnen ja miten asiat koen! Ja koska en ole halunnut yksityiselämääni levitellä muille ihmisille kuin aivan lähimmille, niin siitä vasta sitten ilkeillään ja heti tiedetään minua paremmin miten asiat ovat. Miksi imettämisestä on tullut koko äitiyden mittari? Minä rakastan lastani jo valmiiksi aivan valtavasti, mutta uskon siihen että näin on parempi meille molemmille, vaikka se surullista onkin ja toivoisin, että asiat olisivat toisin.

Mutta siis olisi kiva kuulla kokemuksia sellaisilta äideiltä, jotka eivät ole imettäneet. Mikä on ollut suhtautuminen yleisesti? Oletteko lähteneet siihen selittely-rumbaan vai vain todenneet, että se on minun henkilökohtainen asiani eikä minun tarvitse sitä teillä selitellä? Eli vertaistukea kaivattaisiin kovasti, olen niin yksin tämän asian kanssa täällä kun ei tuttavapiirissä kellään samanlaista tilannetta. Toivoisin, että jättäisitte ne ilkeät kommentit kirjoittamatta, olen kuullut niitä jo ihan tarpeeksi. Haluaisin vain kovasti kuulla josko jollain on samankaltaisia kokemuksia.

Asiasta ei ole omaa kokemusta, mutta imetystukiryhmä voisi olla hyvä kokemus sinulle? Siellä saa hyvää ja asiallista infoa, jo etukäteen. Siellä itse kuulin, ensimmäistä kertaa, että monilla äideillä imetys nostaa pintaan takaumia esim. vaikeasta lapsuudesta ja imetys koetaan siksi epämiellyttäväksi, jopa inhoa herättäväksi tapahtumaksi. Usein äiti ei osaa eritellä, miksi imetys ei tunnu hyvältä eli miksi se tuntuu pahalta.
Voisitko harkita ko. ryhmässä käymistä?

Ei meidänkään rouva tykännyt ollenkaan imettää eikä ihan alkuaikaa lukuunottamatta imettänytkään. Mutta hän selvisi tuosta "syyllistämisestä" sillä että oma lääkitys piti aloittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Ei meidänkään rouva tykännyt ollenkaan imettää eikä ihan alkuaikaa lukuunottamatta imettänytkään. Mutta hän selvisi tuosta "syyllistämisestä" sillä että oma lääkitys piti aloittaa.

Eli mikä?

En ole imettänyt yhtäkään lapsistani, joita on 3kpl. En nyt ala omia syitäni tarkemmin erittelemään, kun tulisi kilometreittäin tekstiä. :) Sanottakoon nyt vain, että aika lailla samoja ajatuksia on/oli kuin sinullakin.

Meillä on mies hyväksynyt ratkaisuni, kerroin toki hänelle jo kun ensimmäistä raskautta suunniteltiin. Muut läheiset ovat olleet aika hienotunteisia, en ole muutenkaan sellainen tyyppi että avautuisin kaikista asioista eli ehkä sekin on helpottanut. Jos joku on kysellyt, niin olen sanonut vain jotain ympäripyöreää, hymistellyt tai vaihtanut puheenaihetta. Useimmat ymmärtävät tästä että kyseessä asia josta ei halua keskustella. Jos joku ei ymmärrä, voi toki sanoa suoraankin että se mistä vauvani ravintonsa saa, ei kuulu sinulle. Ensimmäisen lapsen kohdalla kyselyjä tuli eniten eli muutama, toisen ja kolmannen kohdalla ei enää juurikaan. Ja jos joku ventovieras kysyy jotain tyyliin "Riittääkö maito?", niin voi hyvin sanoa että juu hyvin riittää ja puhua muusta. Ei sulla mitään totuudessapysymisvelvollisuutta ole. ;) Näin itse ainakin toimin. Parin viikon-kuukauden päästä voit sitten jo sanoakin vaikka, että maidon tulo loppui tms.. Nämä siis jos et tosiaan halua asiaa selitellä.

Kiva, että sulla on hyvä th neuvolassa. Hän on ehkä sanonutkin, että synnytyssairaalan papereihin kannattaa tuo asia merkitä jo etukäteen? Tämän voi tehdä vaikka itse kirjoitetulla lapullakin jonka laittaa äitiyskortin väliin lähtiessä, tai vaikka mainita vasta synnytyksessä kätilölle. Jos siinä tilanteessa sitten muistaa. Ensi-imetykselle vauvaa kuitenkin tarjotaan yleensä heti salissa, itsellesi ehkä mukavampi ettei tarvitse siinä asiaa selitellä. Kirjoitettuna asia on mukavampi siksikin, että sieltä sen näkee jokainen sinua hoitava henkilö eikä asiaa tarvitse erikseen selitellä. Lääkäreitä, hoitajia ja muita varten sama ohje; vastaa niukasti ja niin kuin asia on eli olet päätöksen tehnyt niin kyselyt yleensä loppuvat. Jotkut katsovat tarpeelliseksi valistaa siinäkin vaiheessa, puheenaiheen vaihtoa suosin itse tällöin.

Käytännön ohjeiksihan tämä meni, mutta äitiyden mittareista ja muista vielä sen verran että unohda ne puheet jo alkuunsa. Olet aivan varmasti maailman paras äiti sille omalle lapsellesi. Omasta hyvinvoinnistasi ja mielenterveydestäsi huolen pitäminen on pirun olennainen osa sitä äitiyttä. Ihania ja läheisiä ne syöttöhetket on joka tapauksessa, oli se syöttöväline mikä tahansa. Ja siihen äitinä olemiseen kuuluu niin paljon muutakin..tulet huomaamaan että se imetys tai imettämättä jättäminen jää taka-alalle etkä sitä muista edes miettiä. Ainakaan tietoisesti älä missään nimessä siitä stressaa!

Jaksamisia, pitkää pinnaa kyselijöitä varten ja onnea synnytykseen&äitiyteen vielä!!

Olen tuo pitkän kirjoituksen kirjoittanut vieras. Halusin vielä lisätä vastauksen siihen, miltä imettämättömyys on tuntunut. Jossain vaiheessa on tullut ehkä sellainen hetken kestävä mitäs jos olisinkin -olo, mutta se on mennyt saman tien ohi. Kun alkaa miettimään sitä ahdistusta, tuskailua ja miettimistä mitä jo pelkkä rintaruokinnan ajattelu mulle teki, olen erittäin tyytyväinen päätökseeni. Edelleenkin, vaikka ensimmäisen lapsen syntymästä on jo vuosia. Ei ole kertaakaan kaduttanut etten ole lapsiani imettänyt. Lähinnä tunnen vieläkin asiaa ajatellessa suurta helpotusta siitä, että ympäristön paineista huolimatta uskalsin tehdä minulle ja meille ainoan oikean ja hyvän ratkaisun.

Siis kiitos miljoonasti näistä ihanista vastauksista. ?

Olen tosiaan päättänyt, etten aio selitellä päätöstäni sen kummemmin kuin niille joiden haluan tietävän. Yritin tuossa aikaisemmin kysellä kokemuksia yhdeltä toiselta palstalta ja siellä tuli sitten kunnon lynkkaus-meininki vastaan. Olen itsekäs äiti, jonkun mielestä asenteeni on järkyttävä, koska aion kuulemma lapseni töniä pois rinnalta hänen synnyttyä ja sitten mulle sanottiin etten saa lapseeni läheistä suhdetta kehitettyä (just!) ilman imetystä ja kaikenlaista muuta. Mä olen vielä niin tyhmä, että ihan oikeasti suren noita kommentteja.. :( Varmaan johtuu ihan raskaushormoneistakin, ei kai sitä näin herkkä saisi olla.

Minullakin mies on suhtautunut asiaan hyvin ja todennut vain, että sitten ruokitaan pullosta. En mä oikein tiedä miksi mua niin hirveästi vaivaa muitten ihmisten mielipiteet tässä asiassa. Jotenkin tosiaan tuntuu, että helposti ja heppoisin perustein leimataan itsekkääksi ja huonoksi äidiksi. Vaikka eihän asia niin ole..

Oli kiva saada ihan käytännön vinkkejä mm tuohon sairaala-aikaan. Iso kiitos!!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Olen tuo pitkän kirjoituksen kirjoittanut vieras. Halusin vielä lisätä vastauksen siihen, miltä imettämättömyys on tuntunut. Jossain vaiheessa on tullut ehkä sellainen hetken kestävä mitäs jos olisinkin -olo, mutta se on mennyt saman tien ohi. Kun alkaa miettimään sitä ahdistusta, tuskailua ja miettimistä mitä jo pelkkä rintaruokinnan ajattelu mulle teki, olen erittäin tyytyväinen päätökseeni. Edelleenkin, vaikka ensimmäisen lapsen syntymästä on jo vuosia. Ei ole kertaakaan kaduttanut etten ole lapsiani imettänyt. Lähinnä tunnen vieläkin asiaa ajatellessa suurta helpotusta siitä, että ympäristön paineista huolimatta uskalsin tehdä minulle ja meille ainoan oikean ja hyvän ratkaisun.

Tästä on mulle suurempi apu kuin arvaatkaan! Iso kiitos siitä. :)

Muakin kiinnostas että mikä siinä nyt on niin ahdistavaa ettei voi omalle lapselleen antaa mitä se eniten tarvitsee. Tiedätkö edes miten tärkeetä äidinmaito on vastustuskyvyn ja allergioiden ehkäsyn kannalta?
Kaikenmaailman päävikaset hommaa lapsia. Imetys on kaunista. Toivotaan että sullakin lamppu syttyy kun lapsi syntyy. Vai meinaatko oikeesti tunkee pullon suuhun vaikka tissit on täynnä maitoo ja lapsi niitä hamuaa? pimeetä

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Muakin kiinnostas että mikä siinä nyt on niin ahdistavaa ettei voi omalle lapselleen antaa mitä se eniten tarvitsee. Tiedätkö edes miten tärkeetä äidinmaito on vastustuskyvyn ja allergioiden ehkäsyn kannalta?
Kaikenmaailman päävikaset hommaa lapsia. Imetys on kaunista. Toivotaan että sullakin lamppu syttyy kun lapsi syntyy. Vai meinaatko oikeesti tunkee pullon suuhun vaikka tissit on täynnä maitoo ja lapsi niitä hamuaa? pimeetä

Näitähän ap kaipaskin. Jos et osaa kuin syyllistää, painu v*****n.

kurja sun tilannettasi. Hienoa on, että olet asiaa miettinyt ja apujakin kysellyt mut kokeileppa vielä imetystukiryhmää. Varmasti sieltä osataan antaa hyviä neuvoja sekä tukea. Toivottavasti saisit kokea imetyksen ihmeellisen maailman.

jos et halua imettää, sinä kirjoitat sen niihin synnytyssairaalaan oleviin papereihin. kätilä tai hoitaja varmistavat ettet halua imettää. antavat sinulle pari tablettia jotka estävät maidon nousun. tabletit pitää ottaa tietyn ajan sisällä synnytyksestä.

Hei Tiitu,

itselläni ei ole kokemusta "imettämättömyydestä", olen kaksi lastanut täysimettänyt puolivuotiaaksi. Halusin vaan kertoa sinulle, että itse nautin imettämisestä valtavasti, mutta en todellakaan pidä sitä hyvän äitiyden mittarina! Kyllä se mitataan ihan muilla asioilla kuin sillä, mitä lapsi ravinnokseen saa. Nyt kun vauvani on puolivuotias, koen huonoa omaatuntoa siitä, etten muussaa soseita itse vaan ostan kaupan purkkeja.. Lienee yhtä pöllöä. Kyllä varmaan joo vitamiinit sun muut olisi paremmin saatavissa kun tekísin itse soseet, mutta tuskin se minusta huonoa äitiä tekee. Laaja pohdintasi osoittaa sen, että rakastat lastasi ja ajattelet hänen parastaan. Syyllisyys kuuluu äidin elämään, teitpä mitä tahansa! Älä välitä muista, vain sinä tiedät mikä on parasta sinulle ja lapsellesi.

Olen imettänyt lapsiamme 5kk, 4kk ja 2kk ikään asti.
Henk.koht. olisin halunnut imettää pidempäänkin, mutta en vaan pysty.

Imetyshormonit ovat tähän asti joka kerta tehneet mulle niin pahan aknen selkään, että olen sitten imetyksen loputtua syönyt 3-6kk antibiootteja siihen.

Mikäli lapsia vielä tulee, voi olla, etten imetä ollenkaan.

Asia ei mun mielestä ole sellainen, että se kuuluisi kenellekään muulle. Syyllistäjiä takuulla, löytyy, mutta mun mielestä se on jokaisen oma päätös, imettääkö vai ei. Ja koska syyt imettämättömyydelle voi olla melkein mitä tahansa maan ja taivaan väliltä, en minä ainakaan katso pahasti tai sano pahasti, jos joku lastaan pullolla ruokkii.

Saman olen melko aikaisesta tehnyt itsekin, ja noista näyttäisi silti kasvavan ihan ihmisiä.

No tuota, kyllä edes kokeilisin ja jo sairaalassa. Nyt ehkä tuntuu siltä, ettet voisi imettää, mutta vauvan synnyttyä tilanne voi hyvinkin muuttua, sinä kun et vielä tiedä millaista imetys on.

Minäkin suosittelisin edes kokeilemaan. Itseänikin ajatus imettämisestä inhotti raskausaikana, mutta kas vain niin se inho katosi yhtäkkiä kun vauva siihen rinnalle laitettiin. =) Toki sinulla on varmaan voimakkaampia ne ahdistustunteet, mutta silti suosittelen, että annat sille ajatukselle edes mahdollisuuden, eli ettet valmiiksi päätä ettet missään nimessä imetä. Tämä on vain minun ehdotukseni, tietenkin teet niin kuin itsestäsi tuntuu parhaalta. Tsemppiä! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
No tuota, kyllä edes kokeilisin ja jo sairaalassa. Nyt ehkä tuntuu siltä, ettet voisi imettää, mutta vauvan synnyttyä tilanne voi hyvinkin muuttua, sinä kun et vielä tiedä millaista imetys on.

Peesailen Vispilää :flower: Kannattaa edes koittaa, alussa se on hankalaa ja varmasti sattuukin, mutta se on sen arvoista. Ja rinta on paras lohdutus lapsellesi.

Entäs sellaisessa tilanteessa, kunt akana on kaksi epäonnistunutta imetysyritystä, onko pakko yrittää tämän kolmannen kohdalla vai saanko sanoa että en jaksa enää edes yrittää?
Maito lähti nousemaan todella huonosti, vauvat huusivat rinnalla kun nälkä kamala ja mitään ei tullut, monet itkut siinä sai itsekin itkeä.
Korviketta sai kummatkin heti laitokselta, enkä yhteen laskttuna imettänyt noita kahta kuin reilun kuukauden, ja korvike siis koko ajan mukana.
Pelottaa jos valmiiksi millainen ahdistus siitä tulee, mikäli imetys ei onnistukaan. Miten jaksan sen huolen kun on nuo vanhemmatkin lapset joiden kanssa pitäisi jaksaa...

Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmailee:
Entäs sellaisessa tilanteessa, kunt akana on kaksi epäonnistunutta imetysyritystä, onko pakko yrittää tämän kolmannen kohdalla vai saanko sanoa että en jaksa enää edes yrittää?
Maito lähti nousemaan todella huonosti, vauvat huusivat rinnalla kun nälkä kamala ja mitään ei tullut, monet itkut siinä sai itsekin itkeä.
Korviketta sai kummatkin heti laitokselta, enkä yhteen laskttuna imettänyt noita kahta kuin reilun kuukauden, ja korvike siis koko ajan mukana.
Pelottaa jos valmiiksi millainen ahdistus siitä tulee, mikäli imetys ei onnistukaan. Miten jaksan sen huolen kun on nuo vanhemmatkin lapset joiden kanssa pitäisi jaksaa...

Ite yrittäisin siinäkin tapauksessa. Voi olla, että imetys onnistuukin hyvin.

Mulla kahden ekan imetys sujui ongelmitta. Sitten kun kaksoset syntyivät, pojan kanssa oli opettelua aluksi, ei meinannut saada rinnasta otetta jne. Eikä maito noussut samalla tavalla, kuin kahden ekan kanssa. Ei imetys välttämättä ole samanlainen kuin edelliset ovat olleet, ehkä sul menis kolmas hyvin. Ja siis korvikkeen antaminenhan vähentää oman maidon tulemista, jos säännöllisesti pulloa antaa. Kroppa luulee, ettei maitoa tarvita niin paljoa. Imettämällä se maito alkaa tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmailee:

Mun kaveri sai jokin aika sitten neljännen, ja tuon neljännen kohdalla vasta imetys lähti sujumaan kunnolla :flower:

Yhteistyössä