Muita, jotka eivät ole saaneet äitiyspakkausta?.. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pettynyt ja Köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pettynyt ja Köyhä

Vieras
Minua harmittaa nyt suuresti, sillä sain tietää, etten ole oikeutettu äitysavustukseen.
Sain tietää raskaudestani vasta tosi myöhään, raskausviikoilla 19. (Oli kaikki kuukautiset ja niin, ei mitään ennakko-oireita, joista jotta oisin tajunnut).

Nyt siis vasta selvisikin, että äityspakkaukseen (tai rahaan sitä vastaamaan) on oikeutettu vain jos käy lääkärintarkastuksessa ennen 16/17. raskausviikoa.

No itseppä en nyt sinne tietenkään "päässyt", kun en raskaana tiennyt olevani. Neuvolantätille valittelin asiaa ja hän vaan tarkasti jotain ja sanoi, että "Sun olisi pitänyt tulla aikaisemmin, nyt et saa äitiyspakkausta joo.."
Miten olisinkaan voinut tulla kunn en tiennyt??

Nyt mua harmittaa suuresti, sillä rahaa ei kyllä paljon ole. :(

Tunnen jotenkin olevani huonompi kuin muut, enhän saa edes äityspakkausta. Siitä olisi ollut suuri apu meille.. Tiedän että tämä murehtiminen on ihan turhaa, mutta jotenkin olen aina ajatellut sen olevan yksi raskauden/äitiyden "pylväistä" että saa sen pakkauksen. :D Varmaan nämä hormoonit nyt pelleilee kun tämä tuntuu niin isolta asialta.. Mutta "eikö mitään ole tehtävissä", eikö sitä voi anoa näin jos on käynyt. Tuntuu että mua rangaistaan.

Olipa hyvä kuulla. Koitin etsiä ja googlettaa asiasta tietoa, mmutten löytänytkkään yhtikäs oikein mitään.

Eihän tuo äitiyspakkaus nyt mikään itseisarvo, mutta olisihan se ollut kiva saada. Koitanpa nyt nyt vähän positiivisemmin mielin jatkaa asioiden selvittelyä ja toivoen että pakkauksen meillekkin vielä saisi. :)
Kiito paljon vastauksestasi se tsemppasi ja hyvää kevään jatkoa sinulle :)

Kaveri sai pakkauksen vaikka raskaus todettiin vasta vk23.
Ja onhan näitä jotka on saanu tietää raskaudesta vasta vk 30+ ja silti saaneet pakkauksen.

Melko mulkero neukkatäti jos ei todistusta anna. Sit pyydät sen lääkäriltä.

Mikä ihmeen laki toikin on? mitä merkitystä sillä on missä vaiheessa on ekan kerran käynyt lääkärissä, jos kuitenkin raskaus on edennyt tietyille viikoille ja ennen äitiyspakkauksen hakemista on käynyt lääkärissä ja todistus olemassa.. erikoisia juttuja.

[QUOTE="vieras";28249849]Mikä ihmeen laki toikin on? mitä merkitystä sillä on missä vaiheessa on ekan kerran käynyt lääkärissä, jos kuitenkin raskaus on edennyt tietyille viikoille ja ennen äitiyspakkauksen hakemista on käynyt lääkärissä ja todistus olemassa.. erikoisia juttuja.[/QUOTE]

Se juontaa siitä, että naiset tahdotaan heidän ja lapsen parhaaksi saada äitiyshuollon pariin mahdollisimman aikaisin. Esim päihdejuttujen vuoksi ja siksi, että perheen tilaa päästään seuraamaan niin aikaisin kuin mahdollista. Tämän vuoksi näitä etuja käytetään kannustimena mennä sinne neuvolaan. Eihän se suurimmalle osalle äitejä ole tarpeellista, mutta liian monelle on. Samoin pitää olla Suomen sosiaaliturvan piirissä tietty aika raskaudesta, että saa suomalaiset perhe-etuudet. Ei voi tulla viittä vaille synnytystä Suomeen ja sanoa, että mulle tänne kaikki heti nyt. Ei niinkään tekisi tai tee suurin osa, mutta joku tekisi, jos se olisi mahdollista.

No mun sisko sai tietää raskaudestaan vasta kun synnytys alkoi ja sai silti äitiyspakkauksen. Saat siis varmasti sinäkin tuossa tilanteessa. Nyt on vaan neuvolan täti ollut jotenkin sekaisin, pitäisi kyllä hänenkin asia tietää. Lääkäriltä vaan lappua kysymään!

Kertokaa mulle te, joilla raskaus on todettu vasta kun se on melkein puolessa välissä, että miten ette muka ole ymmärtäneet olevanne raskaana? Tuohon aikaanhan alkavat jo liikkeet tuntua, vatsakin ehkä kasvaa jne. Mä en vaan tajua kuinka yksinkertainen ihminen on, jos ei ymmärrä olevansa raskaana, niinkuin tuo erään kirjoittajan sisko, joka vasta synnytyksessä tiesi... Tämä ei ehkä kuulu tähän aiheeseen, mutta pakko oli ihmetellä, kun tuntui, että tämänkin aloituksen taustalla on tyhmyys...

Kertokaa mulle te, joilla raskaus on todettu vasta kun se on melkein puolessa välissä, että miten ette muka ole ymmärtäneet olevanne raskaana? Tuohon aikaanhan alkavat jo liikkeet tuntua, vatsakin ehkä kasvaa jne. Mä en vaan tajua kuinka yksinkertainen ihminen on, jos ei ymmärrä olevansa raskaana, niinkuin tuo erään kirjoittajan sisko, joka vasta synnytyksessä tiesi... Tämä ei ehkä kuulu tähän aiheeseen, mutta pakko oli ihmetellä, kun tuntui, että tämänkin aloituksen taustalla on tyhmyys...

Elämä ei aina ole ihan noin mustavalkoista...
Ja maailmassahan aina typeryyksiä riittää ja tällä tarkoitan näitä kyseisen asian ihmettelijöitä eli jos jotain ei ole omalle kohdalle tapahtunut, niin vaikea ymmärtää saatika pitää sitä normaalina!!?!?

Onpa sulla typerä kysymys, esim.sellainen ihminen jolle on saatettu kertoa että raskaus ei ole tule koskaan olemaan mahdollinen, tuskin aavistaa oikeasti olevansa raskaana, kaikilla ei tunnu liikkeet tai yhdistää ne vaikkapa ilmavaivoihin. Onhan näitä syitä :) Ei se ole tyhmyyttä.

no ei mun viime raskaudesta ois ainakaan välttämättä tajunnu jos menkat ois tullu normaalisti. Ainut oire kun oli väsymys, liikkeet tuntu vasta rv 21 ja eipä tuo mahakaan alkanu kasvaa ku noihin aikoihin. Ekassa raskaudessa ei ollu ees sitä väsymystä, joten vielä vähemmän ois tienny.

En mä ole käynyt lääkärintarkastuksessa ennen viikkoa 16/17 vaikka olen jo 20 viikolla :O

Ei äitysavustuksen saaminen vaadikaan lääkärillä käyntiä. Todistuksen raskauden kestosta saa terveydenhoitajalta kun raskaus on kestänyt 154 päivää. Tämä todistus lähetetään Kelaan yhdessä oman hakemuksen kanssa äitiysetuuksien saamiseksi. Vanhemapinraha vaatii taas todistuksen jälkitarkastuksessa käymisestä.

Niin ja kokemusta äitiyshuollon osalta mulla on jo liki 20v. Tänä aikana ei ole tullut vastaan yhtään tapausta, etteikö äitiyspakkausta olisi saanut. Mukaan lukien ne, joilla ei ole ollut yhtään neuvolakäyntiä ennen synnytystä. Ts. ovat menneet suoraan sairaalaan ja kieltäneet koko raskauden olemassaolon ennen h-hetkeä. He ovat saaneet pakkauksen sitten jälkikäteen. Onpa pakkauksen saanut yksi nuori tyttökin, joka antoi lapsensa adoptioon. Jos hän ei olisi halunnut (jostakin syystä) pakkausta, hän olisi saanut rahallisen korvauksen (huolimatta siitä, että tiesi jo silloin antavansa lapsensa adoptioon).

[QUOTE="terkka";28250046]Ei äitysavustuksen saaminen vaadikaan lääkärillä käyntiä. Todistuksen raskauden kestosta saa terveydenhoitajalta kun raskaus on kestänyt 154 päivää. Tämä todistus lähetetään Kelaan yhdessä oman hakemuksen kanssa äitiysetuuksien saamiseksi. Vanhemapinraha vaatii taas todistuksen jälkitarkastuksessa käymisestä.[/QUOTE]

Niimpä niin, sitä minäkin!

Ihan asiasta kuudenteen, niin mullakin eka raskaus meni yli puolenvälin ennenkuin todettiin, siinä oli monia lääketieteellisiä asioita muuten joita en nyt lähde erittelemään, mutta siis olin lääkärien palloteltavina oireiden vuoksi pitkään ennenkuin (siihen aikaan, 90-luvun alussa) tehtiin mitään raskaustestiä Kun oli kuukautiset ja söi pillereitä niin ei automaattisesti tehty mitään päätelmää raskaudesta.

Mulla oli ja on ollut sen jälkeisissäkin raskauksissa istukka edessä joten liikkeet ei tunnu kuin aika myöään (tosin olen kyllä ollut tuntevinani ne liikkeet muissa raskauksissa aiemmin mutta toisaalta en mene vannomaan onko ne vain jotain ilmakuplia).

Vatsa ei (ekassa, eikä kyllä tokassakaan) kasvnut juuri ollenkaan, olen sen mallinen että vauva on sisuksissani piilossa niin sanotusti :)

Kukahan tässä nyt yksinkertainen on...

Jos sullakin tulis kuukautiset normaalisti, painoa tulis lisää koko raskauden aikana vain 2-3 kiloa, ei pahoinvointia, vain vaimeita liikkeitä joita ei välttämättä ensi kertaa raskaana oleva tajua vauvan liikkeiksi, niin mistä ihmeestä osaisit päätellä olevasi raskaana? Kyllähän mullakin oli raskauden oireet niiiiin selvät, ettei niistä voinu erehtyä, mutta katos kun ihmiset on erilaisia...

Yhteistyössä