Muita jotka kaipaa 80-lukua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Spede on kuollut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
80-luvulla oli hyvää

Paljon hyvää kyllä, olin lapsi 70-luvulla. Mutta kyllä huumeita oli, vaikka se ei välttämättä näkynyt katukuvassa, kuten valitettavasti nykyään, kun on näitä muuntohuumeita ym. Yksi ystävä haksahti kannabiksen kautta amfetamiiniin, asuessamme ulkomailla, ja jatkoi käyttöä Suomessa.

Perheissä oli paljon puhumattomuutta ja liikaa viinaa, sodan traumat näkyivät sukupolvien yli, osin vieläkin.

Mutta joo, lapsuus oli "luovempaa", rakenneltiin majoja ja pelattiin ulkona kesäiltaisin. Toisaalta joissakin luokkakavereiden perheissä asiat eivät olleet hyvin, mitä jälkikäteen olen saanut kuulla. Just se viina ja väkivalta.

Paljon hyvää kyllä, olin lapsi 70-luvulla. Mutta kyllä huumeita oli, vaikka se ei välttämättä näkynyt katukuvassa, kuten valitettavasti nykyään, kun on näitä muuntohuumeita ym. Yksi ystävä haksahti kannabiksen kautta amfetamiiniin, asuessamme ulkomailla, ja jatkoi käyttöä Suomessa.

Perheissä oli paljon puhumattomuutta ja liikaa viinaa, sodan traumat näkyivät sukupolvien yli, osin vieläkin.

Mutta joo, lapsuus oli "luovempaa", rakenneltiin majoja ja pelattiin ulkona kesäiltaisin. Toisaalta joissakin luokkakavereiden perheissä asiat eivät olleet hyvin, mitä jälkikäteen olen saanut kuulla. Just se viina ja väkivalta.
Alkuaikoinani ei ollut lainkaan siinä määrin huumeita kuin nykyään. Ero on kuin yö ja päivä!

Sinun alkuaikoinasi, siis milloin? Ehkä kyse on siitä, että nyt näet ja havainnoit enemmän.
80-90-luvulla. Lapsena havainnoi asioita mielestäni paremmin ja tarkemmin kuin vanhempana.🤔 Toki ymmärrys puuttuu, mutta sitä ei tässä kyselty?

Siis huumeita on kyllä ollut. Lapsi ei sitä välttämättä ymmärrä.
No minä ainakin ymmärsin. En nähnyt huumeidenkäyttöä koskaan.

Nykyään keräilen likaisia neuloja töihin mennessäni lasten leikkipaikoilta ja puistoista.

Kannattaa katsoa vaikkapa nämä pienet ajankuvat eri vuosikymmeniltä. Huumekauppaa jo 60-luvulla esim.

"Monet huumeet ovat olleet alunperin lääkkeitä, esimerkiksi oopiumia on käytetty 1800-luvulla koleran hoitoon, morfiinia kivunlievitykseen ja heroiinia mm. yskään.
Suomessa huumeiden väärinkäyttökeskustelu yleistyi laajemmin vasta 1800-luvun lopussa raittiusliikkeen nousun mukana.

1960-luvulla kannabis oli jo Suomessa ja amfetamiini teki vahvasti tuloaan. Maaseudulla varsinkin varhaisteinien keskuudessa yleisin päihde oli liuottimien imppaaminen.

Kannabistuotteista yleisin oli 60-70-luvuilla hassis. Vuosina 1968-1970 anarkistinen Ultra-lehti jakoi hampunkasvatusohjeita ja kehotti: ”Jos poliisi lyö sinua, lyö takaisin!”.

1980-luvulla huumausainerikollisuus järjestäytyi ja ammatillistui."

• Tykkää
Reactions: Lispetti
No minä ainakin ymmärsin. En nähnyt huumeidenkäyttöä koskaan.

Nykyään keräilen likaisia neuloja töihin mennessäni lasten leikkipaikoilta ja puistoista.

Ehkä silloin ei niin piikitetty, vaan oli muita huumeita. Katso nuo pienet jutut. Ja tämä.

"Vuonna 1994 lehdistö kirjoitti suurin otsikoin Espoossa tehdystä ensimmäisestä isosta LSD - takavarikosta Pohjolassa vuosikausiin.
Tutkinta lähti käyntiin aivan sattumalta eräänä iltana Espoossa, kun huumepoliisin partio huomasi huumeiden salakuljetussarjasta tuomitun miehen ajavan autiotalon pihaan.
Autiotalo sijaitsi aivan Espoon poliisiaseman vieressä. Talo laitettiin tarkkailuun ja paikalle hälytettiin lisää poliiseja. Mies lähti tuntia myöhemmin talolta ja käynnistyi takaa-ajo, jonka lopuksi mies saatiin kiinni ja pidätettiin.
Autiotalo tutkittiin ja sieltä löydettiin pingviinikuvioisia arkkeja, joissa oli yli 2 000 kappaletta LSD-lappua. Tutkinnan aikana selvisi, että mies ja hänen serkkunsa olivat organisoineet suuren luokan huumeidensalakuljetusrenkaan.
Nuoret serkukset olivat päättäneet tehdä helppoa rahaa, mutta urakehitys ei sujunut aivan poikien toivomalla tavalla."

• Tykkää
Kannattaa katsoa vaikkapa nämä pienet ajankuvat eri vuosikymmeniltä. Huumekauppaa jo 60-luvulla esim.

"Monet huumeet ovat olleet alunperin lääkkeitä, esimerkiksi oopiumia on käytetty 1800-luvulla koleran hoitoon, morfiinia kivunlievitykseen ja heroiinia mm. yskään.
Suomessa huumeiden väärinkäyttökeskustelu yleistyi laajemmin vasta 1800-luvun lopussa raittiusliikkeen nousun mukana.

1960-luvulla kannabis oli jo Suomessa ja amfetamiini teki vahvasti tuloaan. Maaseudulla varsinkin varhaisteinien keskuudessa yleisin päihde oli liuottimien imppaaminen.

Kannabistuotteista yleisin oli 60-70-luvuilla hassis. Vuosina 1968-1970 anarkistinen Ultra-lehti jakoi hampunkasvatusohjeita ja kehotti: ”Jos poliisi lyö sinua, lyö takaisin!”.

1980-luvulla huumausainerikollisuus järjestäytyi ja ammatillistui."

Juu, mutta katukuvassa tämä ei näkynyt Suomessa.

Juu, mutta katukuvassa tämä ei näkynyt Suomessa.

Niin, ei ehkä piikkeinä, mutta kuten aikaisemmasta jutusta käy ilmi, steissillä käytiin huumekauppaa jo 80-luvulla - ja aiemmin.

Katso tuosta Elävän Arkiston jutuista esim. huumekauppaa ja huumeiden salakuljetusta käsittelevä pieni haastattelu 60-luvulta.

Mun pointti on siis se, että ei se kasarikaan pelkkää kultaista ja täysin rikoksetonta aikaa ollut. Musta tuli aikuinen (nuori tosin) kasarilla, joten jotakin tiedän, vaikka ehkä olin monessa asiassa sinisilmäinen, johtuen siitä, että perhe-elämä oli rauhallista ja turvallista, ei päihteidenkäyttöä ym.

• Tykkää
Niin, ei ehkä piikkeinä, mutta kuten aikaisemmasta jutusta käy ilmi, steissillä käytiin huumekauppaa jo 80-luvulla - ja aiemmin.

Katso tuosta Elävän Arkiston jutuista esim. huumekauppaa ja huumeiden salakuljetusta käsittelevä pieni haastattelu 60-luvulta.

Mun pointti on siis se, että ei se kasarikaan pelkkää kultaista ja täysin rikoksetonta aikaa ollut. Musta tuli aikuinen (nuori tosin) kasarilla, joten jotakin tiedän, vaikka ehkä olin monessa asiassa sinisilmäinen, johtuen siitä, että perhe-elämä oli rauhallista ja turvallista, ei päihteidenkäyttöä ym.
Itse taas näin maailmaa monelta osin/erilailla kuin nämä normaalissa perheessä elävät. Steissi oli toinen kotini.

Jengitappelut olivat suosittuja. Ja joo, kyllä, jotain imppaamista joillakin oli, mutta yleisesti se alkoholi oli ainoa päihde. Nykyään on pelkät huumeet tai sekakäyttö. Hyvin harvoin pelkkä alko.

Itse taas näin maailmaa monelta osin/erilailla kuin nämä normaalissa perheessä elävät. Steissi oli toinen kotini.

Kyllä mäkin ostarilla pyörin, mut silloin alaikäiset vetivät lähinnä olutta ja lonkeroa, joku ehkä oli pöllinyt viinaa isän viinakaapista. Ei se sen parempi juttu ollut, mutta huumeita oli ja sit jengi saattoi impata liimaa ja vetää lääkkeitä sen viinan tai kaljan kanssa.

Mutta se, mikä on ehkä eniten muuttunut, että erilaisia huumausaineita on helpompi saada kuin ennen, jolloin niiden kauppa ja käyttö ovat myös lisääntyneet, valitettavasti.

• Tykkää

Omalla isällä oli traumoja, näki usein painajaisia sodasta ja sattoi herätä ja huutaa kauhusta. Muttei tupakoinut ja juonut yhtään viinaa toisin kuin lähes kaikki muut tuttaviemme isät. Monet oli väkivaltaisiakin lapsiaan ja vaimoaan kohtaan, meidän isä ei 👍

Mutta niin oli myös äitini isä, sain kuulla, ilmeisesti vain poikiaan kohtaan, ei tyttäriään. Hän oli syntynyt 1800 luvun jälkimmäisellä puoliskolla.

Keskikouluiässä vasta törmäsin huumeisiin. Luokkakaveri poltti jotain piipussaan ja tarjosi. Onneksi kammoksuin niitä ja kieltäydyin. Enkä ole kokeillut enkä tule kokeilemaan.

Tässä vielä yksi pläjäys huumeiden käytön historiasta, kun nyt oikein innostuin, heh.

"Laajuudeltaan merkittäviksi huumekulttuurit nousivat ensimmäisen kerran 1960-luvun puolessa välissä psykedelian ja hippikulttuurin myötä. Tällöin kulttuuriin liittyivät päihteistä ennen kaikkea LSD, muut psykedeelit ja kannabis. Ilmiö levisi Yhdysvalloista, erityisesti New Yorkista ja San Franciscosta, muualle länsimaihin aina Suomeen asti. Kulttuurin ennennäkemättömään leviämiseen vaikuttivat matkailun lisääntyminen, tehokkaampi tiedonvälitys, median – ennen kaikkea tv:n ja radion – laaja tavoittavuus sekä nuorisokulttuurien globalisoituminen. Kulttuurisen kontekstin merkitystä kuvaa se, että kun alkuperäinen hippi-ideologia alkoi hävitä, väheni myös huumeidenkäyttö lyhyessä ajassa huomattavasti. Tämä ns. ensimmäinen huumeaalto jätti kuitenkin jälkensä kaikkiin myöhempiin huumealakulttuureihin.
1970-luvulla nuorisokulttuuri pirstaloitui ja syntyi useita uusia, joskin vähemmän huomiota herättäneitä alakulttuureita, joissa myös käytettiin huumeita. Diskomusiikin ympärille syntyneessä juhlimiskulttuurissa käytettiin amfetamiinin johdannaisia sekä psykedeelejä ja Ison-Britannian mod-kulttuurissa amfetamiinia. 1980-luvulla heroiininkäytön yleistyminen liittyi uudenlaisten, edellisistä poikkeavien huumealakulttuurien syntymiseen, joissa käytettävän aineen osuus kulttuurisesta kontekstista oli tärkeä. Tämä kulttuuri edustaa yleisessä keskustelussa tunnetuinta huumeidenkäyttökontekstia – itse asiassa koko huumeidenkäytöstä puhutaan usein heroiinikontekstin kautta, vaikka se tosiasiallisesti on vain yksi monista. 1980-luvulla nähtiin myös ns. juppi-ilmiöön yhdistyvä kokaiininkäytön lisääntyminen.
Ajanjakso 1980-luvun lopulta nykypäivään on ollut mullistava uusien huumeiden käyttökontekstien synnyssä. Sitä kutsutaankin toiseksi huumeaalloksi. Jaksolla huumeidenkäyttö on kasvanut kaikissa länsimaissa. Se alkoi marginaalisesta rave-alakulttuurista, mutta sen sijaan että ilmiö olisi edeltäjiensä tapaan hiipunut, se on – kuten ravekulttuuri kokonaisuudessaankin – kasvanut jatkuvasti ja tullut pysyväksi osaksi useiden nuorten tai nuorten aikuisten elämää. Useissa länsimaissa, kuten Isossa-Britanniassa, Saksassa, Hollannissa, Italiassa ja Espanjassa, huumeidenkäyttöä ei enää pidetä marginaalinuorten kulttuurina, vaan se on normalisoitunut osaksi valtavirtanuorisokulttuuria. Myös Suomessa kehitys on seurannut hitaasti muiden länsimaiden perässä. Täällä lähinnä kannabiksen käyttö on kasvanut tasaisesti 1990-luvun alusta nykypäivään asti."

Omalla isällä oli traumoja, näki usein painajaisia sodasta ja sattoi herätä ja huutaa kauhusta. Muttei tupakoinut ja juonut yhtään viinaa toisin kuin lähes kaikki muut tuttaviemme isät. Monet oli väkivaltaisiakin lapsiaan ja vaimoaan kohtaan, meidän isä ei

Mutta niin oli myös äitini isä, sain kuulla, ilmeisesti vain poikiaan kohtaan, ei tyttäriään. Hän oli syntynyt 1800 luvun jälkimmäisellä puoliskolla.

Keskikouluiässä vasta törmäsin huumeisiin. Luokkakaveri poltti jotain piipussaan ja tarjosi. Onneksi kammoksuin niitä ja kieltäydyin. Enkä ole kokeillut enkä tule kokeilemaan.

😘🙏

• Rakkaus
Reactions: Setis.
The Beatles

L
(ucy in the)S(ky with)D(iamonds)

Ja tässä Lennon kieltää kaikki teoriat:

The Beatles

L

👍

Muistan, kun hänet surmattiin. Katottiin isän kanssa uutisia.

Kieltolaki - sarja täytyy katsoa ensin. Oli kai 3 jaksoa siinä?

The Beatles

L

LSD oli SDP:n huippupoliitikoilla käytössä.

Yhteistyössä