Muita, jotka osaavat kieltä hyvin, mutta eivät uskalla puhua sitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Terhi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Terhi"

Vieras
Itselläni on se tilanne, että olen kuullut ja lukenut yhtä kieltä tosi paljon jo lapsesta alkaen, omaan siitä hyvin laajan sanavaraston (sanakirja on aika turha), lausun kieltä hyvin (jos puhun vain jokusen lauseen niin sitä luullaan äidinkielekseni) ja lisäksi kirjoitan sitä hyvin (monet luulevat äidinkieleksi...).

MUTTA, en ole oikeastaan koskaan puhunut kyseistä kieltä muuta kuin lyhyita lauseita joskus harvoin (ei edes joka kuukausi) ja varsinkaan en arkipäiväisissä tilanteissa. Oikeastaan juuri mitään kokemusta tai tottumusta kielen puhumisesta ei siis ole. Koska tämä tilanne on jatkunut pitkään, niin minulle on myös kehittynyt pelko sen kielen käyttämiseen. Jos joskus tulee vastaan vapaaehtoinen mahdollisuus kielen puhumiseen (tyyliin myyjältä kysyminen jotain kaupassa), en uskalla avata suutani tai ainakin stressaan ja yritän miettiä sanomiseni pitkään etukäteen, jolloin stressin vuoksi suusta ei loppujen lopuksi välttämättä edes tule ulos mitään ymmärrettävää.

Juuri nyt minulla olisi mahdollisuus saada töitä paikasta, missä tämän kielen sujuva ja ainakin melkein virheetön puhuminen on työnteon onnistumisen kannalta välttämätöntä. Toisaalta tämä mahdollisuus houkuttaa siksi, että kun kieltä olisi kerta kaikkisen pakko pälättää 8 h päivässä vuoden ajan, niin sen puhumisen tottumus kertyisi ja pelko sen käyttämisestä häviäisi. Toisaalta taas pelottaa, että en tottumattomana saakaan suustani riittävän sujuvaa ja oikeellista ulosantia ulos, vaan jään vaikka änkyttämään ja teen paljon ns. tyhmiä kielivirheitä (siis sellaisia, jotka kirjoittaessa osaa välttää kun harkinta-aikaa on minuutteja, mutta ei puhuessa, kun harkinta-aikaa on ehkä 0,1-1 sekuntia). Ja jos kielitaitoni ei tyydytä työnantajaa, niin ehkä saan potkut koeajalla ja sitten ollaan tyhjän päällä.

Liekö palstalla muita, joilla on vastaava tilanne tai ajatuksia asiasta?

Selviat kylla. Jos tyonantaja on sita mielta etta osaat riittavasti sulla ei ole mitaan ongelmaa. Luota itseesi ja vaikka sina joitain virheita tekisitkin niin so what? Niinhan me kaikki.

[QUOTE="...";30134945]Huoh, suomalaiset.[/QUOTE]

Peesi. Mikä siinä kielen puhumisessa on niin vaikeaa? Mulla ei ole mitään kynnystä puhua niitä kieliä joita puhun sujuvasti. Ja niitä joita en puhu niin sujuvasti puhun silti jos kohdemaassa olen tai Suomessakin sen kielialueen ihmisiin törmään. Sitten vaan kysyn uudestaan tai sanon etten ymmärrä jos näin on. Ei niitä kieliä opi ikinä puhumaan jos ei niitä käytä. Ja virheettömyydestä nyt ei kukaan piittaa. Jos mamut Suomessa (ja muualla) tekis samaa niin meillähän olis mykkiä mamuja maa täynnä.

Ap hei, mieti nyt itse: saisit töitä mutta mietit voitko ottaa sitä vastaan koska joudut puhumaan kieltä jota osaat.

Mä myös oon ollu arka puhumaan englantia, tosin en oo osannukaan sitä mitenkään erityisen hyvin. Sitten sain työpaikan firmasta jossa toinen omistaja oli ulkomaalainen ja siitä se sitten lähti. Ihmeellisesti se kieli alkaa sujumaan kun sitä vaan käyttää :) Enään en oo siellä töissä mutta varmuus puhumiseen on nyt selkäytimessä. Vieläkin sanavarasto on puutteellinen ja lausuminen on hankalaa, mutta hyvin mua ymmärretään. Ota siis ihmeessä työ jos sen saat! Vuoden päästä asiat on jo ihan toisin :)

Tuossa se ongelma, että jos kerron työnantajalle, että en ole aikaisemmin puhunut kyseistä kieltä juuri lainkaan, niin en aikalailla varmasti saa kyseistä työpaikkaa. Sitä en epäile, etteikö uskallus ja taito puhua kieltä esim. puolen vuoden kuluttua olisi aivan eri tasolla kuin nykyään. Mutta ongelmana on se alkuaika, jolloin on mahdollista, että potkut tulevat koeaikana (2 kk) jos mokaan työtehtävät kielitaidon takia.

Miksi kertoisit työnantajalle ettet ole puhunut kieltä koskaan aikaisemmin? Siis joko osaat sitä tai et. Sinähän sen tiedät. Mutta jos se on liian vaikeaa niin kieltäydy työpaikasta ja unohda kyseinen kieli jos et sitä koskaan ajatellut puhuakaan.

[QUOTE="Maire";30135614]Mistä tiedät osaavasi ja varsinkin lausuvasi kyseistä kieltä kuin natiivi, jos et sitä ole juuri käyttänyt..? [/QUOTE]

Lausumisen osalta minulle on näin monta kertaa kommentoitu, silloin kun olen jotain lyhyttä ajatustenvaihtoa käynyt. Oikea lausuminen lienee "tarttunut" joskus jo alle kouluikäisenä.

Muun osaamisen kuin puhumisen osalta olen kyllä tosiaan kuullut, lukenut ja kirjoittanut kyseistä kieltä vaikka kuinka. Kyllä sekin jotain sanoo, jos pystyy esim. lukemaan 800-sivuisen romaanin ilman, että sieltä löytyy yhtään sanaa tai sanontaa jonka merkitystä ei tiedä.

Yhtä hyvin kuin äidinkielen puhuja en kieltä tietenkään osaa edes ymmärtämisen tai kirjoittamisen osalta.

[QUOTE="Maire";30135614]Mistä tiedät osaavasi ja varsinkin lausuvasi kyseistä kieltä kuin natiivi, jos et sitä ole juuri käyttänyt..?

Muuten: "omata" ei ole korrektia suomea..[/QUOTE]

Ja ellipsissä on kolme pistettä.

Miksi kertoisit työnantajalle ettet ole puhunut kieltä koskaan aikaisemmin? Siis joko osaat sitä tai et. Sinähän sen tiedät. Mutta jos se on liian vaikeaa niin kieltäydy työpaikasta ja unohda kyseinen kieli jos et sitä koskaan ajatellut puhuakaan.

No en ajatellutkaan missään tapauksessa kertoa sitä työnantajalle, koska se tosiaan tarkoittaisi sitä, että käytännössä kieltäydyn työstä.

Ja en ihan oikeasti tiedä kovin hyvin, miten pärjään kyseisen kielen puhumisessa, koska kokemusta ei juuri ole ja myös stressaaminen vaikuttaa asiaan (joskus olen tosiaan stressannut kielen puhumista niin, että suusta on tullut vain änkytystä tai ihan sekoja).

Lausumisen osalta minulle on näin monta kertaa kommentoitu, silloin kun olen jotain lyhyttä ajatustenvaihtoa käynyt. Oikea lausuminen lienee "tarttunut" joskus jo alle kouluikäisenä.

Muun osaamisen kuin puhumisen osalta olen kyllä tosiaan kuullut, lukenut ja kirjoittanut kyseistä kieltä vaikka kuinka. Kyllä sekin jotain sanoo, jos pystyy esim. lukemaan 800-sivuisen romaanin ilman, että sieltä löytyy yhtään sanaa tai sanontaa jonka merkitystä ei tiedä.

Yhtä hyvin kuin äidinkielen puhuja en kieltä tietenkään osaa edes ymmärtämisen tai kirjoittamisen osalta.

Sitten suosittelen pohtimaan, mistä moinen epävarmuus johtuu, sillä itse kieleen se ei liity.

Hae paikkaa rohkeasti vain!

Yhteistyössä