Muita kaksosia odottavia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuplis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuplis

Vieras
Hei!

Löytyykö palstalta muita kaksosia odottavia? Olisi kiva vaihtaa ajatuksia. Itselläni menossa vasta rv9, muuten kaikki mennyt hienosti paitsi tämä pahoinvointi on vienyt minulta kaikki mehut, se alkoi melkein heti plussan jälkeen.

Itse olen innoissani siitä että tulee 2 vauvaa yhdellä kertaa, totta kai olen vähän huolestunut siitä miten kaikki hommat alkaa sujua synnytyksen jälkeen.

Mites muiden mietteet?

Ootan kaksosia rv 15+6. Alkujärkytyksestä ollaan toivuttu ja mukavaa on kun siellä masussa on ne 2 asukkia :)

Olo ei ole paras mahdollinen, mulla on supistellut ja sattunut mahaan jo rv13 lähtien ja lääkäri käski hiljentää tahtia.
Mullakin oli alussa koko ajan paha olo ja se hellitti pariks viikoks rv 12 ja alko vähän aikaa sitte uudelleen :(

Meidän esikoinen on nyt 2v. joten hulinaa tulee riittämään syksyllä... :)

En tiä uskallanko oikein ilmoittautua tähän ketjuun, mutta jos näin varovaisesti... :)
Eli kaksosia täälläkin odotellaan - siis TUPLAONNEA. Meillä tämä tuplaonni oli osittain tietoinen riski/valinta, kun raskaus on ivf:n ansiota, 2,5 vuoden lapsettomuuden jälkeen. Nyt siis eka hoito tärppäs, ja ainakin tällä hetkellä molemmat siirretyt alkiot ovat vielä matkassa. Viime perjantaina oli yksityisellä eka ultra, jossa molemmat näkyivät ja kaikki näytti olevan ok. Toiselta näkyi jo sydänäänetkin (oli vasta rv 6+0), mutta toinen oli sen verran alempana ja huonossa paikassa ettei vielä näkynyt. Nyt meen perjantaina uudelleen, silloin kaiketi pitäis jo saada toiseltakin sydänäänet, jos on ihan kunnossa.
Mulla on nyt siis menossa vasta 7. viikko - ja masua on ihan kiitettävästi... omat farkut ei enää mahdu likimainkaan jalkaan, kun vatsa on edessä :). Luottavaisin mielin yritän olla (vaikka keskenmenopelko on tällä hetkellä järjettömän kova...), ja vielä pari-kolme viikkoa sinnitellä ennenkun töissä kerron työkavereille. Siis mikäli eivät NÄE asiaa jo aikaisemmin... mulla on nyt viikon ollut pahoinvointia, ei oksennusta kertaakaan, mutta sellanen ""ruotsinlaivalla olo -olotila"". Sisuskalut siis keinuu ylös ja alas... ja väsymys on AIVAN SAIRASTA. En muuta tee kuin käyn töissä ja lopun ajan vuorokaudesta nukun ja nukun ja nukun...

Odottelen kaksosia myös viikot 53+1, eli odotan jo synnyttämistä! Meidän esikoinen on nyt 1v3kk, eli kesällä on hulinaa meilläkin! alkupahoinvointi oli niin kauheaa, että luulin kuolevani,sitten alkoi migreeni ja nyt pelkään keisarinleikkausta. Ensimmäinen raskaus meni niin leppoisasti, tämä kyllä ei. Jäin sairaslomalle jo alkuunsa ja loppuaikana ei kyllä fyysisesti mihinkään kykene!

Juu, kaksoset ne ois tulollaan täälläkin. Ja aika sama hulina-aste tulee varmasti olemaan, kun sullakin Nessu. Esikoinen reilut kaks ja puol, joten puuhaa riittää! Noh, pysyypähän ainakin tasaseen liikkeessä.. :)
Itsellä viikkoja jo 33+3, joten aika loppusuoralla tässä ollaan. Hiljalleen rupee vaan tuntumaan, että saisivat jo syntyä. Oma painonnousu ollu vallan maltillista (vähän reilut kolme kiloo tähän mennessä), mutta rupee tuo masu jo painamaan melkosesti, kun molemmat tulokkaat painaa arvion mukaan 2500g.
Missäs päin armasta kotomaatamme muut kaksosia odottelee? Itse asustelen Keski-Suomessa ja täällä tuntuu melkonen kaksosbuumi olevan meneillään..

Oikein paljon onnea teille kaikille tuplista!!

Meillä on kotona nyt 18 päivän ikäiset kaksospojat, jotka syntyivät rv 36+6. Raskaus sujui aluksi todella pahoin voidessa, sitten oli hyvin lyhyt seesteinen kausi ja loppuraskaus kärvisteltiin jättimahan kanssa. Raskausmyrkytyksen vuoksi synnytys lopulta käynnistettiin ennenaikaisesti ja terveet pienet pojat syntyivät sectiolla 7.4.

Meillä ei ollut minkäänlaista kokemusta vauvojen hoidosta etukäteen, mutta tosi hyvin on lähtenyt sujumaan. Työtä on tosiaan tuplasti, mutta kun ei tiedetä mitä arki yhden vauvan kanssa on, niin tässähän tämä sujuu mukisematta :) Vauvat syövät hyvin ja ovat itsekseen tulleet ihan saman tahtisiksi. Mies otti monikkoperheille annetun 60 päivän vanhempainvapaa etuuden (annetaan automaattisesti aina äidille ja lisätään äitiysloman loppuun, kumpi tahansa vanhempi saa sen kuitenkin käyttää) ja on nyt kotona yli juhannuksen. Se on kyllä valtava apu, kun olisin ollut aika pulassa, jos mies olisi ensi maanantaista lukien palannut töihin..

Kaksosraskaus ei ollut ihan mun juttu ja raskausaikana ajatukset heittelehti. Mietti, miten vauvojen kanssa voi koskaan selvitä, kun raskausaika vei mehut pois ja olo oli ihan kamala fyysisesti, mikä taas vaikutti henkiseen hyvinvointiin. Heti synnytyksen jälkeen olo helpottui nopeasti, kun paino putosi humauksessa, turvotus laski ja selkä- ym lukemattomat kivut hävisivät. Nyt vauvojen kanssa kotona on ihanaa, eikä haittaa vaikka unet jää vähiin ja joinain päivinä ei ehdi edes istahtaa :)

Paras neuvo minkä itse sain raskausaikana, oli hommata kaikki vauvatarvikkeet ja vaatteet ajoissa valmiiksi. Loppuraskaudesta liikkuminen oli vaikeaa eikä jaksanut paljoa kävellä, joten oli hyvä, että kamat oli hommattu ajan kanssa silloin kun vielä siihen kykeni. Vielä kun olisi tajunnut järkätä ihan kaiken kotona paikoilleen hyvissä ajoin. Raskausmyrkytys kun eteni nopeasti ja ihan rutiinikäynniltä jouduin jäämään sairaalaan sisälle ja kotona kaikki jäi miehen vastuulle.

Kaiken kaikkiaan ollaan kyllä kaksoslaiset etuoikeutettuja, että saadaan kaksi vauvaa yhdellä kertaa. Pelottelut ja kauhistelut kannattaa opetella pistämään heti alkuunsa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ei kaksosia kaikille anneta :)

SUURKIITOS MIUKULLE TOSTA ROHKAISEVASTA TEKSTISTÄ, etenkin siitä että kaksoslaiset ovat etuoikeutettuja ja ""ettei kaikille kaksosia anneta"". Kuullosti ihanalta! Varsinkin, kun ite ollaan tietoisesti otettu se ""riski"" niiden saamisesta... joskus tuntuu, että ihmiset pitävät ihan hulluina. Tosin meillähän ei voitu MITENKÄÄN tietää että ne molemmat kiinnittyisivät mun kohtuun, kun ei edes yhdestä voitu tietää. Eräs lääkäri myöskin ilmoitti kantansa melko tylysti kaksosraskauksiin, etenkin tällaisiin ivf-hoidoilla saatuihin. Kyllähän niissä omat riskinsä on tietenkin, mutta joskus tuntuu kurjalta toi pohjaton pelottelu asian tiimoilta... olis kiva kun enemmän ihmiset olis vilpittömästi onnellisia ja tsemppaavia!!

Hih! Oli ihan pakko rueta laittamaan kuulumisia eilisestä mittaustuokiosta. Ei sillä että ketään haluaisin pelotella tai mitään, mutta tuntu aika hurjalta, kun mies eilen mittas vyötärönympäryksen. Ja nyt kyllä voisin jo kysyä, että niin minkä vyötärön?!? =) Seisaallaniollessa pääty mittaustulokseen 116cm.. Että juu, ihan missin mitoissa!

Kiva kun muitakin ""kohtalotovereita"" löytyy! Itselläni ei ole ketään tuttua jolla olisi kaksosia.

Pahoinvointi on hiukan helpottanut mutta kyllä se laatta edelleen lentää päivittäin, no pääasia että menee parempaan suuntaan.

Ultrassa olen taas käynyt ja siellä vatsassa ne kaksi pientä vauvaa köllötteli. Hyvin olivat kasvaneet ja koko vastaa viikkoja. Olin kyllä vähän hermostunut ennen ultraa että mitäs siellä tällä kertaa näkyy.

Te jotka olette pidemällä raskausviikoissa niin milloin teidän vatsa on alkanut näkyä?

Tehdäänpäs tässä samalla pieni nosto-operaatio tän ketjun suhteen..
Kuinkas muut tuplien odottajat on selvinny vapun vietosta? Itsellä meni vappu lähinnä ikkunasta ulos kuikuillen, ei paljon oo ylimääräsiä voimia enää. Kaupassa käyntikin tahtoo jo olla rankkaakin rankempaa urheilua. Että jos joku neuvoo, että kannattaa kaikki välttämättömät hankinnat tehä kohtuu hyvissä ajoin, niin kannattaa ehken uskoa! :)
No juu, tänään edessä käynti äippäpolilla, että saamme vaan nähdä mitä tuumaavat..

Vapun jälkeistä elämää täältäkin suunnasta! Vappu meni kavereilla grillaillessa ja istuessa, autonkuljettajana luonnollisesti toimin koko illan... jaksoin jopa piipahtaa paikallisessa yöelämässäkin!?
Viime viikolla oli toinen ultrakäynti yksityisellä (rv 7+0), ja molemmat veitikat sytkytteli tallessa eli oli ihan ok. Nyt seuraava kosketus neuvolaan ja lääkäriin tapahtuu vasta toukokuun lopussa, jolloin on normaali neuvolakäynti. Kesäkuun ekalle viikolle varasin yksityiselle np-ultran (meillä paikallisessa neuvolassa vanhat ja ""huonot"" ultralaitteet, eikä ihan kovin vakuuttava henkilökuntakaan...). Ehkä kun kyseessä on ihkaensimmäinen raskaus, ja vielä kaksos-selainen, olen vähän turhankin huolehtivainen, mutta ajattelin oman mielenrauhan vuoksi varata yksityiselle. Sitä paitsi joutuisin maksamaan np-ultrasta tua neuvolassakin...
Muuten mulla on olo HÄLYTTÄVÄN hyvä. Aloin jo pohtimaan, että pitääkö varata vielä yksi ""ylimääräinen"" ultra. On nimittäin ne raskausoireet kadonneet melko hyvin... :( ja luonnollisesti mua pelottaa aivan sairaasti. Hieman pientä nipistelyä on iltaisin (ja varsinkin kun oikein KUUNTELEN), turvotusta myös. Muuten olo on ihan normaali. Ja piru vie, kun lääkäri sanoi juuri perjantaina että jos oireet katoaa, pitää mennä ultrattavaksi...sittenhän ei välttämättä kaikki ookaan hyvin. Kyllä pelottaa...
Taidan yrittää välttyä hermoromahdukselta ja tilata ultran. Huomenna siis alkaa rv 8+0.
Kuinkas muilla sujuu??

Täällä ollaan ja kasvatetaan mahaa :) Toissapäivänä mahan ympärys oli 97 cm. Mammahousut rules.

Olo koheni viikonlopun aikaan NELJÄKSI päiväksi ja silloin otin kyllä ilon irti elämästä :) Tuli kiereltyä kaupoissa ja kirppareilla oikeen urakalla ja tehtyy pihahommia. Nyt on sitten taas alkaneet selkä- ja vatsakivut vaivata, sekä tää päänsärky.

Meilläpäin kaksosraskauksia seurataan keskussairaalassa jossa on myös 4d- ultra.

Juu, vappu tuli ja meni. Ilta meni yllättävän hyvin, pahoinvointi pysyi siis aisoissa. Valvominen teki kropalle hallaa, vappupäivä olin sitten ihan ""krapuloissa"", paha olo ihan koko päivä.

Pari päivää sitten kävin taas ylimääräisessä ultrassa pienen verenvuodon takia. Syytä ei löydetty ja kohdunkaula napakasti kiinni. Kaksi vauvaa siellä pyöri, yksi rauhallisempi ja yksi vähän villimpi tapaus. Oli helpotus kuulla että kaikki on hyvin ja voin kuulema olla ihan rauhallisin mielin. No puolentoista viikon päästä pääsen taas vauvoja kurkkimaan np-ultrassa, silloin olisi noin 13rv kasassa.

Pahoinvointi hieman rauhoittunut (oksennan enää ehkä 1-2/pvä) mutta väsymys tullut tilalle, päikkäreille on pakko päästä melkein joka päivä.

Luin tuossa teidän mahan ympärysmittoja, upeita mittoja, odotan innolla että oma vatsa kasvaisi. Ei tietenkään pitäisi niin innoissaan odottaa sitä kun luulen että loppupuolella sitä vain toivoisi että se vatsa ei olisi ihan niin suuri!?!

Mukavaa viikonloppua teille kaikille!

Ilmoittaudun mukaan! Clomikaksoset tulossa (tosin myös äidin suvussa kaksosia, eli eihän tuosta ihan varma voi olla) eli todennäköisesti erimunaiset. Mulla viikkoja 9+3, tänään oli ensimmäinen neuvola ja viikon päästä uusi ultra ja silloin saan myös lähetteen niskaturvotusseulontaan.

Olen voinut todella hyvin raskauden ajan, vielä ei ainakaan ole ollut minkäänlaista väsymystä eikä pahoinvointia (kop kop!), ja siksi alkuraskauden ultraan halusinkin. Olin niin huolestunut, että tieto kaksosista oli alusta saakka huojentava, niin kauan kuin molemmat sydämet sykkivät ja niinhän ne ainakin silloin tekivät :)

Miten ihmiset ovat reagoineet, kun olette kertoneet kaksosista? Oikein pelkään jonkun tutun möläyttävän jotain tyhmää...

Aurinkoista viikonloppua kaikille!
/Christine

Nostellaanpa tätäkin ketjua välillä, kun tuntuu väkisin putoavan tosi kauas...
Täällä siis voidaan paksusti. En oo uskaltanut mittailla mahan ympärystä, kun huomaan KAIKISTA vaatteista että reilusti on kasvanut. Nyt on parit trikoohousut jotka menee jalkaan, tarttis kai mennä ostoksille... mutta kun en IHAN VIELÄ viitsisi/uskaltaisi. Mulla niitä oireita on kans edelleen hälyyttävän vähän, joten aikaistin seuraavaa neuvolakäyntiä, nyt se on kahden viikon päästä. Siä katotaan (kätilö kattoo) sikiöiden sydänäänet - jos näkee. Laitteet ei oo ihan viimeistä huutoa, joten saa nähdä... sit jos/kun kaikki on ok, meen välittömästi kauppaan ostaan uusia mammakuteita.
Oli huojentavaa kuulla että myös Christinellä on mennyt aika ilman pahoinvointia - musta tosiaan alko tuntuun että joka tuutista toitettiin kuinka kaksosraskauksissa on AINA hirveän voimakas pahoinvointi... ei ihme, että itekkin jo hätäännyin. Mulla sitä väsymystä kyllä oli, ja on edelleen. Ootteko muuten huomannut että massu turpois (ja PALJON) aina iltaa kohti?? Mulla ainakin käy niin joka päivä. Iltaisin on joskus jopa TOSI TUKALA olo kun meinaa melkein räjähtää vatsanahka. Mulla myös jatkuu edelleen ne vatsan vihlonnat, niitä kai sanottiin kohdun kasvukivuiksi tms.
Me ei olla kaikille tutuille ja sukulaisille kerrottu viä raskaudesta. Osa kavereista tietää (myös sen, miksi on kaksosraskaus - eli koeputkihedelmöityksestä). Parin reaktiot oli ""ihanaa!!"", vaikken kertonut syytä kaksosiin. Eivät kyselleet taustoista mitään. Vielä pari viikkoa aattelin kärvistellä, sit ehkä uskallan kertoa jo ""koko maailmalle"" näistä veitikoista... sen neuvolan ainakin vielä odotan.
Kuinkas muiden mahankasvatukset sujuu?

Leppis rv 8+6

No niin, johan selvisi miksi väsymys on niin ylivoimainen. Hb on 100 joten se on laskenut reippaasti viime aikoina. Rautalääkitys on nyt aloitettu ja toivotaan että olo piristyy.

Kuten Leppis kirjoitti niin vatsa on hirveän turvokissa illalla, olo jotenkin pinkeä. Mutta vauvamahaa minulla ei vielä ole, näyttää vain siltä kun olisin lihonnut jonkun verran, viikkoja kasassa nyt 12+1. Kun vatsaa varovasti painaa niin mielestäni tunnen mihin kohdun yläreuna päättyy ja se nousee hurjaa vauhtia päivä päivältä. kai se maha vaan sitten joku kaunis päivä pullahtaa esiin!

Mukavaa viikonloppua kaikille masunkasvattajille!

Tervehdys!

Täällä ilmoittautuu taas yksi uusi tuplia odottava. Rv 16 mennään ja vatsanahkaa alkaa todella kiristää! Vatsa tuntuu kasvavan nykäyksittäin. pahoinvointi on ollut todella rajua heti plussasta lähtien. Rv. 6 paikkeilla jouduin kuivumisen vuoksi muutamaksi päiväksi tiputukseen sairaalaan. Pahoinvointi tuntuu helpottaneen siinä rv 13 paikkeilla. Pahoinvoinnin kurissapitämiseen sain seuraavanlaista opastusta sairaalasta ja tk lääkäriltä: vahva 10 päivän B-vitamiinikuuri sekä foolihappokuuri, lisäksi tk lääkäri kertoi minulle ranteisiin laitettavista aku-nastoista, jotka saattavat helpottaa pahoinvointia. Noita nastoja pidän ranteissani vielä tänäkin päivänä! Jospa vaikka noista olisi apua muillekkin okesnnuksen maku suussa kärvisteleville.
Muuten olen voinut hyvin, mitä nyt huimaa ja vatsaa nipistelee menkkamaisesti, mutta sen kyllä kestää.
Kaksoset ovat muuten clomeilla aikaansaadut, erimunaiset ja eri istukkaiset. Np ultran mukaan olivat hyvin kasvaneet ja sydän äänet kuuluivat neuvolassa jo rv 9 alkaen.
Niin ja ensimmäiset lapsoset ovat nämä meidän perheessä.

Onpa mielenkiintoista lukea muidenkin samassa jamassa olevien mietteitä!

Täällä teon alla 19+4 ICSI-kaksoset. Maha on kuin matrassi etenkin iltaisin. Etenkin oikealta tosi pinkeä sikiöiden sijoittelusta johtuen. Toinen oikealla perätilassa ja toinen ylhäällä viistossa poikittain. Äippäpolilla on ravattu vuotojen, sikiöiden kokoeron ja väärien ultratulkintojen takia. Ultrattu on peräti 7 kertaa.
Nyt seesteisempi vaihe. Luin, että kaksosraskaat laitetaan yleensä sairaus/lepolomalle, kun viikkoja kasassa 26, enkä toisaalta ihmettele ollenkaan. Välillä tuntuu, että jaksais sinne asti. Aamulla olo kohtuu hyvä kylläkin...
Hävettää sanoa ulkopuolisille laskettua aikaa, kun maha on jo niin iso. Osalle olen paljastanut... Minulla muuten alussa löydettiin vain yksi sikiö.

Tsemppiä kaikille !

Heipä hei!
Tämä kaksosten odottaja on nyt sitten jakautunut. Tiistaiaamuna 9. päivä syntyi perheeseemme pienet kaksostytöt, identtiset semmoiset, mitoiltaan 2840g/47cm ja 2496g/47cm. Nyt muutama päivä on kotosalla vietetty jokseensakin työntäyteistä vauva-arkea. Mutta onnesta soikeana on koko perhe! =)

Moi!
Uskaltaisko kysellä niiltä, joilla kaksosraskaus tullut ""luomuna"", onko suvussa kaksosia? Ja miten lähellä? Itsellä on mummu saanut kaksoset (isäni ja veljensä) ja ilmeisesti tuo periytyy naiselta tuo munasolun jakautuminen vai olenko ymmärtänyt väärin.. Myös mieheni äiti on kaksonen, mutta ilmeisesti tämä ei auta halussa saada kaksosia.. :) Ansku

Nosto!

Liisalle paljon onnea!

Tällä ehkä pahoinvointi hieman rauhoittunut, edelleen oksennan mutta en ihan joka päiviä. Olokin on hieman pirteämpi. Vihdoin ja viimein on se pieni kumpu ilmestynyt masulle. Np-ultrassa kävin alkuviikosta ja vauvat voivat hyvin, kaikki oli niin kuin piti. Hyvää viikonloppua kaikille!

Yhteistyössä