Muita myöhään kävelemään oppineita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tai siis lapsia, tai miksei itsekin =)

Meillä 1v2kk tyttö ja ei vielä kävele itse. Kävelee kärryn kanssa haparoiden, sohvan reunasta kiinni pitäen kävelee paremmin. Kärryn kanssa kun kävelee on jalat aivan harallaan ja vähän länki-asennossa.

Missä vaiheessa kävelyyn puututaan, ts. missä vaiheessa fysioterapiaa annetaan?

Voisinko itse jotenkin avittaa enempi tuota kävelemään oppimista.

Ei siis vielä seiso ilman tukeakaan. Oppi kääntymään reilu 5kk iässä, konttaamaan 9.5 kk iässä.

meillä tyttö oppi muut "normi" ajassa mutta tuo kävelemään lähtö tökki ja pitkään =)
neiti oli 1v4kk kun otti ihan kunnon ensiaskeleet.
meille sanottiin neuvolassa että siihen 1v6kk paikkeille ootellaan ja sitten puututaan jos ei kävele.

Päivää vaille 2-vuotiaana lähti jätkä kävelemään. Taustalla tosin oikeanpuoleinen hemiplegia, joka viivästyttää myös puheen oppimista :(
(nyt 2v 9kk eikä vielä puhu muuta kuin joo, ei, miau ja äiti)

Mitenkä teillä sujui tuo tukea vasten kävely? Kävelikö jalat ns. normiasennossa? Kun meillä varsinkin taaperokärryn kanssa tyttö kulkee jalat aivan harallaan, kuluneeko kuvaan?

Meillä tyttö oli 1 v 4 kk kun alkoi kävelemään. Muutenkin kaikki nää fyysiset hommat on tullu hiukka jäljessä, osiltaan varmaan johtuu siitä kun tyttö on ollut aina niin isokokonen ja hiukka kömpelö. Sitten kun alkoi kävelemään niin heti alkoi sujumaan hyvin ja kuukauden päästä käveli jo täyttä päätä (siskon poika harjoitteli puoli vuotta).

Neuvolassa ei kertaakaan puhuttu mistään fysioterapiasta, sanottiin vaan että kaikki ajallaan :) Minä itse tietenkin siitä huolestuin kun tuntui että ihan kaikki muiden vauvat kävelee jo eikä meidän opi koskaan!

Niin ja meillä tyttö nousi tukea vasten seisomaan vasta pari viikkoo ennen noita ensiaskeleita eli tosi myöhään. Hän on aina ollut hirveän varovainen kaikessa joten sekin vaikutti asiaan. Ehkä teilläkin on tällaista varovaisuutta?

Kannattaa nyt ihan rauhassa katsella ja odotella niitä ensiaskeleita ja yrittää olla sitä stressaamatta. Tiedän, helpommin sanottu kuin tehty.. :)

Meillä vanhempi neiti oli melkein 1v4kk ennen kuin oppi kävelemään ilman tukea. Sitä en muista missä iässä lähti kävelemään tuen kanssa mut aika pitkään käveli sellasen vauvojen leikkitelineen kanssa (vähän niinkuin mummot rollaattorilla =) ) Silloin ainakin askelsi jo ihan hyvin ja välillä kun kääntyi nosti telinettä ylös ja eikun meno jatkui. Kääntymään oppi n. 5kk:n iässä ja konttasi taisi olla likemmäs vuosikas. Eli kaikenkaikkiaan kehitys hitaammassa tahdissa mutta normaalia. Nyt isompanakin on arempi ja varovaisempi motorisesti kuin siskonsa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitenkä teillä sujui tuo tukea vasten kävely? Kävelikö jalat ns. normiasennossa? Kun meillä varsinkin taaperokärryn kanssa tyttö kulkee jalat aivan harallaan, kuluneeko kuvaan?

meillä tyttö käveli vähän hassusti...toinen jalkaterä sisäänpäin taittuen.
ja muutenkin jalat "tömistellen" meni....
tuossa ylempänä jo kirjoitin että lähti kävelemään 1v4kk iässä.
käytiin fysioterapeutilla kun neiti oli 1v5kk ja siellä sanoivat että polvien ja nilkkojen nivelet löysät ja jalkalihakset vielä heikot että siksi kävely ei normaalia.

käski paljon kävelyä paljain jaloin,ja paljon metsässä kävelyä.

asia korjaantu n2v iässä ja nyt neiti 3v ja ihan normisti lujaa juoksee =)

Joo tyttö on varmaan vähän arka tuon liikkumisen suhteen. Meinaan kun on jo useamman kk ajan noussut tukea vasten seisomaan, mutta ei "osaa" itse tulla siitä alas. Siis voi olla että osaakin, mutta voi myös olla että on oppinut että kun aikansa itkee niin vanhemmat auttaa. En ole kuitenkaan voinut häntä siinä itkettääkään, kun itkee vaikka 10 min ja huutaa ennen kuin menen auttamaan. Ehkäpä kaikki aikanaan sitten tulee! =) Olen huomannut että hän kävelee vähän varpaat ikäänkuin kippurassa ja olen ajatellut että häiritseisikö se kävelemään oppimista, mutta voihan olla että varpaat on vähän kippurassa senkin takia, että tasapainoilee niin kovasti.

Alkuperäinen kirjoittaja hajuherne81:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

meillä tyttö käveli vähän hassusti...toinen jalkaterä sisäänpäin taittuen.
ja muutenkin jalat "tömistellen" meni....
tuossa ylempänä jo kirjoitin että lähti kävelemään 1v4kk iässä.
käytiin fysioterapeutilla kun neiti oli 1v5kk ja siellä sanoivat että polvien ja nilkkojen nivelet löysät ja jalkalihakset vielä heikot että siksi kävely ei normaalia.

käski paljon kävelyä paljain jaloin,ja paljon metsässä kävelyä.

asia korjaantu n2v iässä ja nyt neiti 3v ja ihan normisti lujaa juoksee =)

Meilläkin tyttö kävelee niin, että jalkaterät menevät sisäänpäin, varsinkin kengät jalassa kävelee näin! Mutta en kai sitten tuohon voi vielä oikeen puuttua, kun ei kuitenkaan itse kävele vielä ilman tukia.

Meillä poika käveli puol vuotta tukia pitkin ja taaperokärryllä, ei seisonut ilman tukea myöskään.

Sitten tasan 1v3kk lähti kävelemään kuin olis osannut aina kävellä ! Ilmeisesti taito oli takaraivossa mutta ei vaan uskaltanut lähteä menemään.